Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Husse kom nyss hem efter att ha varit borta några timmar. Lovis hade bråttom till dörren och skrek av lycka. Friskhetstecken! :love:
Nyss åt hon sin mat med 0,5 dl vatten nedblandat i och tidigare fick jag henne att dricka en liten skvätt genom att blanda vatten med en klick räkost. :d
När hon grävt fram alla översnöade leksaker på tomten, får jag nog lägga undan dem. Hon blir för suktad att springa och leka, men hellre det än den apatiska, skakande piphunden jag haft de senaste dagarna.
 
Sov dåligt inatt och är väl inte 100% frisk än, och det i kombination med regn och is överallt gör inte underverk för motivationen att ta ut hundarna på promenad...

Men, vi kom ut och knatade på i ca 40 minuter i alla fall. Väl inne igen så bestämde jag mig för att träna rallylydnad i vardagsrummet och det var helt klart ett bra beslut! Damerna var jätteglada, superduktiga och nu ligger de lugnt och sover på varsin sida om mig här i soffan :)
 
Upptäckte igår vid klippning att min terrier har förstorad bröstvårta med att liten knöl innanför. Hon är mitt i ett löp men de andra är normala.

Hur stor sannolikhet är det att hon har fått en juvertumör?
Hur ser prognosen ut? Knutan innanför känns som 1×1cm.

Ringer min veterinärklinik imorgon.
 
Upptäckte igår vid klippning att min terrier har förstorad bröstvårta med att liten knöl innanför. Hon är mitt i ett löp men de andra är normala.

Hur stor sannolikhet är det att hon har fått en juvertumör?
Hur ser prognosen ut? Knutan innanför känns som 1×1cm.

Ringer min veterinärklinik imorgon.
Juvertumörer är hormonberoende så de kan absolut kännas större vid löp.
Bra att du ringer veterinären. Prognosen beror på om den är elakartad eller godartad. Den behöver opereras bort för att kunna få reda på vad det är. Ungefär 50% av juvertumörer är elakartade därför rekommenderas operation.
 
En omgång specialsök igår med fin nos och träffsäkerhet, idag ett mörkerspår på snö
på ridbanan. Lite snurrigt själv att hänga på med bara norrskenet och halvmånen som ljuskälla, eftersom jag lägger väldigt sicksackiga spår för att maxa ytan och göra det ordentligt svårt när det ändå blir så pass kort 😅 Men jäklarns vad fint hon jobbar!
 
När hunden väljer att äta kattens blötmat som är kvar sen igår över kyckling som kokades idag 🤦🏼‍♀️
IMG_20231217_185004.jpg
 
Roligt idag med agilityträning med klubbkompisarna! Spock gick dessutom riktigt bra på en lite klurigare bana 💖. Tay och husse gjorde också fina rundor 🙂.

Nu ska jag och husse ta och börja ta tag i att planera för vår helgkurs efter årsskiftet som vi ska hålla i. Det ska bli roligt och brukar ge en själv inspiration i träningen.

Min älskade bil ska vara klar i mitten av januari, ska bli såååå skönt att kunna få med sig alla hundarna igen utan krångel. Kan börja kika lite på tävlingar för mig och Spock när jag vet att jag har en bil han kan ligga bra i också 😁.

Trött Spock efter träning ❤️
20231216_143339.jpg
 
Inatt ville Lily sova lite i sängen :heart
Nu sitter vi i soffan och hon har precis tvättat min ena hand och arm, men gått över till att tvätta min fot istället. Hon är så rolig. Ofta när hon tvättar mig så trycker hon tungan så hårt mot att den fastnar. Så ligger hon där med tungan fast mot min arm eller något och ser så förvånad ut, som om hon undrar hur hon ska komma loss :rofl: Till sist inser hon ju alltid att hon behöver ta upp huvudet, men ja, det ser så fånigt ut.

Hon är så otroligt fin och söt min lilla tok. Jag har sån otrolig tur som får ha en så fantastisk saluki. Och det är så hemskt att hennes uppfödare inte fick möjligheten att se henne fortsätta växa upp, följa Lilys alla små äventyr osv :( Jag saknar henne varje dag...
 
Och nu smet hon ur personalrummet :rofl: Hundfrisören hade kommit, öppnat dörren men inte stängt den helt och genast var Lily ute i butiken! Jag var iväg till mataffären (har inte börjat jobba än) och märkte därför ingenting, men när jag kom tillbaka mötte jag frisören som kom med en mycket glad Lily i koppel!

"Hon springer jättemycket!" utbrast frisören och jag kunde inte låta bli att skratta högt. Lily tyckte uppenbarligen att det var skitkul att springa runt på äventyr!
 
Inatt ville Lily sova lite i sängen :heart
Nu sitter vi i soffan och hon har precis tvättat min ena hand och arm, men gått över till att tvätta min fot istället. Hon är så rolig. Ofta när hon tvättar mig så trycker hon tungan så hårt mot att den fastnar. Så ligger hon där med tungan fast mot min arm eller något och ser så förvånad ut, som om hon undrar hur hon ska komma loss :rofl: Till sist inser hon ju alltid att hon behöver ta upp huvudet, men ja, det ser så fånigt ut.

Hon är så otroligt fin och söt min lilla tok. Jag har sån otrolig tur som får ha en så fantastisk saluki. Och det är så hemskt att hennes uppfödare inte fick möjligheten att se henne fortsätta växa upp, följa Lilys alla små äventyr osv :( Jag saknar henne varje dag...

Undrar om det där med att "slicka fast" tungan är något vinthundsspecifikt... både Dunit och Bayli gör så, men mina beauceroner (både nuvarande och tidigare) har aldrig nånsin gjort så, då har jag ändå haft två stycken som var galna i att slicka på min fötter, men aldrig att de fastnat så med tungan, medan whipparna gör det jätteofta.
 
Lova har klarat sig ett dygn utan smärtlindring nu. Hon håller på att krypa ur skinnet och har SÅ tråkigt! Matte låter henne inte klättra på möblerna, inte vara lös ute, inte leka vilda lekar... INGET roligt får hon göra. :cry:
Vi försökte med pussel nu, men "någon" blev för vild och började gräva hysteriskt med tassarna på det, så pusslet hamnade på en låda. Skittaskigt.
Screenshot_20231219-125211~2.png
 
Lova har klarat sig ett dygn utan smärtlindring nu. Hon håller på att krypa ur skinnet och har SÅ tråkigt! Matte låter henne inte klättra på möblerna, inte vara lös ute, inte leka vilda lekar... INGET roligt får hon göra. :cry:
Vi försökte med pussel nu, men "någon" blev för vild och började gräva hysteriskt med tassarna på det, så pusslet hamnade på en låda. Skittaskigt.
Visa bifogad fil 134689
Skulle vanligt godissök funka, alltså att du gömmer godis på golvet på olika ställen i lägenheten/huset? Eller finns det risk att hon då rusar runt och letar? Alternativ är ju såklart nosework eller specialsök kong. Om ni inte har sysslat med det innan så är ju första steget att lära in doften.

Annars, kan tricksträning funka som aktivering?
 
Skulle vanligt godissök funka, alltså att du gömmer godis på golvet på olika ställen i lägenheten/huset? Eller finns det risk att hon då rusar runt och letar? Alternativ är ju såklart nosework eller specialsök kong. Om ni inte har sysslat med det innan så är ju första steget att lära in doften.

Annars, kan tricksträning funka som aktivering?
Jo, i koppel funkar det nog. Lös inne går inte. 🙈
Vi har tidigare gått Nosework 1, så det är min plan att ta till för att trötta ut hjärnan. 😁
Jag blev bara lite överraskad att det vände så plötsligt! Från jätteynklig och smärtpåverkad till vilddjur. :rofl:
 
Nu chillar vi i soffan. Jag håller i ett ben som hon gnager på. Det var bättre att göra det "tillsammans". Gnaga ben själv var inte lika kul.
Hon är nöjd när hon får vara i soffan en stund, men tycker att det är onödigt att jag håller i henne då så hon inte kan hoppa ner eller hoppa upp på ryggstödet. Hunden som tror att hon är en katt och önskar sig ett större hus så det får plats en stoooora klätterställning för katter. :rofl:
Ju högre sittplats, desto bättre!
 
Undrar om det där med att "slicka fast" tungan är något vinthundsspecifikt... både Dunit och Bayli gör så, men mina beauceroner (både nuvarande och tidigare) har aldrig nånsin gjort så, då har jag ändå haft två stycken som var galna i att slicka på min fötter, men aldrig att de fastnat så med tungan, medan whipparna gör det jätteofta.
Jag har en BC som gör så. Trycker fast tungan och så... liksom vibrerar den mot armen istället för att slicka. Han gör även jättesöta knorrljud samtidigt.

Ja, han är lite speciell.
 
Jag har en BC som gör så. Trycker fast tungan och så... liksom vibrerar den mot armen istället för att slicka. Han gör även jättesöta knorrljud samtidigt.

Ja, han är lite speciell.
Det gör min också, både mot armen och ett byxben, och ibland mot soffan. 🙄
När hon var liten gjorde hon det mot en glasdörr och stod och snarkade med nosen intryckt mot dörren. Kom man utifrån såg hon inte klok ut. :p
 
Undrar om det där med att "slicka fast" tungan är något vinthundsspecifikt... både Dunit och Bayli gör så, men mina beauceroner (både nuvarande och tidigare) har aldrig nånsin gjort så, då har jag ändå haft två stycken som var galna i att slicka på min fötter, men aldrig att de fastnat så med tungan, medan whipparna gör det jätteofta.
Våra Whippets gör också så med tungan 😂
 
Undrar om det där med att "slicka fast" tungan är något vinthundsspecifikt... både Dunit och Bayli gör så, men mina beauceroner (både nuvarande och tidigare) har aldrig nånsin gjort så, då har jag ändå haft två stycken som var galna i att slicka på min fötter, men aldrig att de fastnat så med tungan, medan whipparna gör det jätteofta.
Har en vorsteh som gör så med, roligt att det verkar vara en grej fler gör 😅
 
Förstår varför labrador är en vanlig ras för servicehundar :heart

Knut är verkligen den mest underbara, roliga och coola hund jag haft. Han balanserar upp min DSG som är lite nervöst lagd men Knut han är bara glad och trygg!
Hade hoppats på det och därav blev det en labbe men att min DSG skulle blomma ut såhär (hon va inte så glad i Knut när han va liten dock:angel:) hade jag nog inte trott 🥰
Glad och busig på promenader och fått världens fart även om hon inte gillar kylan.

Sen kan Knut gå och rota bland pappersinsamlingen och komma in med en låda på huvudet och jag håller på att skratta ihjäl mig 😂

Livets hund
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp