Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gissar att du tränat in det genom att tex ha godis i handen och låta honom slå på handen med tassen? (Det är iaf så jag gjort :D ) Testa i så fall att använda din andra hand, hålla ut den åt hans vänstra sida så att han har betydligt närmare med den tassen som han normalt inte använder. Sedan bara avvakta på något tecken till att han vill testa något nytt (dvs andra tassen).
Nja han har lagt sin tass i min öppna hand så har jag godis i den andra.
Har provat de men han ser jätteförvirrad ut, han lyfte den lite o då har jag berömt :D kanske lossnar snart
 
Nja han har lagt sin tass i min öppna hand så har jag godis i den andra.
Har provat de men han ser jätteförvirrad ut, han lyfte den lite o då har jag berömt :D kanske lossnar snart
Jag hade samma problem med "high five" och vacker tass med Tilda, hon gav bara vänster då jag alltid haft godis i min vänstra och velat att hon ska lägga tassen i min högra 🤦🏼‍♀️ men jag bytte godishand, och började traggla, och i början fattade hon ingenting 😅 men efter några dagar lossnade det :) jag bytte även ord, high five och vacker tass för höger hand, high och tass för vänster hand.
 
Stackars Floki verkar ha fått någon typ av skada. Han är halt 2-3 steg efter vila om han fått springa mycket. Upplever att han även är stel/stretar emot när man försöker böja benet senare. Tänkte att en gång är ingen gång, men nu hände det igen en månad senare. Funderar på om han kan ha utvecklat artros redan, men han är ju bara 6 år och har inte haft ett speciellt ansträngande liv. Ska försöka få ett besök inbokat till ortoped/vet.
 
Stackars Floki verkar ha fått någon typ av skada. Han är halt 2-3 steg efter vila om han fått springa mycket. Upplever att han även är stel/stretar emot när man försöker böja benet senare. Tänkte att en gång är ingen gång, men nu hände det igen en månad senare. Funderar på om han kan ha utvecklat artros redan, men han är ju bara 6 år och har inte haft ett speciellt ansträngande liv. Ska försöka få ett besök inbokat till ortoped/vet.
Min Boss fick artros tidigt, han hade inte heller ett speciellt hårt liv :(
 
Min Boss fick artros tidigt, han hade inte heller ett speciellt hårt liv :(
Vad trist!

Tur i oturen att Floki bara är en aktiv sällskapshund, men något behöver göras så att han slipper ha ont. Upplever att han blivit lite mer rädd för andra hundar med och det kan ju vara pga smärta tänker jag.

Det är ett bakben han har ont i, hade trott att det skulle vara frambenen som rök först i artros.
 
De där hundarna alltså :rofl:
Båda låg och sov i soffan. Troligen drömde Ebrah en mardröm för helt plötsligt for hon upp och skällde rejält, klarvaken. Lily for såklart också upp, undrade vad som stod på, och som av en händelse så råkade det ju också befinna sig några hundar ute på promenad en bit ifrån vårt hus. Sååå, då tänkte Lily att det säkert var de som skulle skällas på, och Ebrah hakade glatt på.

Jag fick förklara för Ebrah att det var bättre att ligga och vila, så slutade Lily också, men ja. Från totalt lugn till att tokskälla på helt oskyldiga hundar på bara en sekund :cautious:
 
Oskar är tunn fortfarande och valp o juniorfodret han ätit har hållit honom tunn och han skiter 4-5 ggr per dygn.

Så nu har jag i samråd med en större Arken Zoo-butik köpt en påse Nutrima Vital för små hundar. Han tyckte det var gott. Håll tummarna för att det blir bättre.
Det är mer näringstätt än det gamla fodret i alla fall. Ska fasa in det så får vi se.
Vore skönt att inte behöva stiga upp mitt i natten för att han behöver göra ifrån sig ett större lass. (förutom kvällsbajset och morgon bajset)
 
Oskar är tunn fortfarande och valp o juniorfodret han ätit har hållit honom tunn och han skiter 4-5 ggr per dygn.

Så nu har jag i samråd med en större Arken Zoo-butik köpt en påse Nutrima Vital för små hundar. Han tyckte det var gott. Håll tummarna för att det blir bättre.
Det är mer näringstätt än det gamla fodret i alla fall. Ska fasa in det så får vi se.
Vore skönt att inte behöva stiga upp mitt i natten för att han behöver göra ifrån sig ett större lass. (förutom kvällsbajset och morgon bajset)
Hur många gånger per dag får han mat?
 
Hur många gånger per dag får han mat?
Han har i stort sett fri tillgång.
Jag väger matskålen för att se hur mycket han äter.
Försökte med måltider men han är väldigt oregelbuset hungrig. Så han har en dylld matskål stående framme.
Glad för allt han äter.
Om han inte blev så hård i magen av mush skulle jag ge det
 
Han har i stort sett fri tillgång.
Jag väger matskålen för att se hur mycket han äter.
Försökte med måltider men han är väldigt oregelbuset hungrig. Så han har en dylld matskål stående framme.
Glad för allt han äter.
Om han inte blev så hård i magen av mush skulle jag ge det
Hur länge försökte du med måltider? Min erfarenhet är att hundarna vänjer sig, och får bättre aptit och jämnare bajs-intervall.

Är de kinkiga brukar det vara en god idé att bara ge lite på morgonen, sedan motionera ordentligt och ge mer på kvällen. Och bara så mycket de äter, även om det till en början är för lite. När de sedan vant sig vid att äta tills skålen är tom så kan man försiktigt öka mängden mat. Har fungerat iaf på ett knippe salukis, en chihuahuakorsning, en pudel och några andra sällskapshundar jag gett samma tips.
 
Äntligen äntligen äntligen har vi kunnat komma igång och träna lite strukturerat igen, efter att inte haft egna djur sen första veckan i maj. Fåren flyttade in i slutet av oktober och jag fick stalla in dem efter en dryg vecka pga massor av tidig snö. Hälften av fröknarna har gått med bagge, det har varit -20 grader kallt och sen ville jag inte sätta igång med unghundar innan de var helt trygga och införstådda med att det inte är farligt med hund. Men NU är vi igång så smått igen :heart De är trygga, flyttar sig men utan att fly och känner sig inte hotade när hudnen är nära.

Unghundarna hade mått bra av mer jobb i sommar, men det är vad det är och vi får göra det vi kan. Tam är 18 månader nu, Mako 2 år och Bob blir 3 i april. De gör snabbt framsteg nu när träningen sker med trygga djur :heart

https://www.instagram.com/reel/C0wiK-1oBiw/?utm_source=ig_web_copy_link
 
Hur länge försökte du med måltider? Min erfarenhet är att hundarna vänjer sig, och får bättre aptit och jämnare bajs-intervall.

Är de kinkiga brukar det vara en god idé att bara ge lite på morgonen, sedan motionera ordentligt och ge mer på kvällen. Och bara så mycket de äter, även om det till en början är för lite. När de sedan vant sig vid att äta tills skålen är tom så kan man försiktigt öka mängden mat. Har fungerat iaf på ett knippe salukis, en chihuahuakorsning, en pudel och några andra sällskapshundar jag gett samma tips.
Ja, min erfarenhet är att fri tillgång är ett bra recept på matproblem. Här får de ett enda mål mat, ganska snart efter hård motion på kvällen. Bygger både förväntan om mat och ökar aptiten! Brukar inte ta många dagar innan kräsna hundar slukar allt de erbjuds :D
 
Jag känner mig så himla lättad efter den här veckan. Vill inte jinxa det, men det är som att Balder äntligen börjar bli lite vuxen. Missförstå mig rätt, han är fortfarande en förvuxen valp på många plan, men han börjar liksom koppla hur man ska bete sig i mängder av situationer. För en månad sedan tjafsade han emot som fa-an om man sa att han inte fick vara vid köksbordet när familjen åt. Nu går han nästan alltid självmant och lägger sig en bit bort när vi sätter oss till bords, och väntar tålmodigt tills vi reser oss igen.

Kaaaaoset när man kommer hem har nästan försvunnit. Han brukade komma dundrande och hoppa upp med framtassarna och han är ju TUNG så det är inte jättemysigt. Nu kommer han travande med lyckligt svängande svans och står och trängs mot allas ben och tittar upp sådär lyckligt, men med alla tassarna i marken. Det är fortfarande kaos när det kommer gäster som han gillar men man märker att han försööööker göra rätt, han sätter sig och lägger sig och tassar omkring och hoppar upp om vartannat samtidigt som hela kroppen svänger lyckligt och han yyyylar av glädje och försöööker att inte skälla. Det är rätt gulligt, och visar att poletten har trillat ner även om impulskontrollen fortfarande behöver tid att mogna.

Han har varit skitjobbig kvällstid ett tag, okynnesskällt för uppmärksamhet. Stressigt i lägenhet! Men så gick det upp ett ljus för mig en kväll och jag insåg att han behövde fatta vad vi ville att han skulle göra. Det tog bara några kvällar av att jag lugnt nejade skallet, ledde honom lugnt men bestämt till bädden, fick honom att lägga sig ner, gav honom något att tugga/slicka på och berömde när han sysselsatte sig. Sedan hade han fattat: aha, på kvällen är det lugn och vila som gäller och om jag skäller så händer inget kul alls.

Min make klappade om honom här om dagen och sa ”fan Balder, det börjar bli en ordentlig hund av dig ju!” Högsta beröm!

Nu behöver vi fokusera lite extra på promenaderna (HOPPLÖST med snö, jycken går med näsan i backen konstant med knäck i lurarna och drar som en tok). Men jag börjar liksom landa i att okej, en unghund är en unghund. Det är ingen idé att känna sig uppgiven, för så länge man gör sitt bästa för att vägleda och forma så ger det sig plötsligt en dag. Balder ÄR en bra hund. När den vuxna hunden skiner igenom är han en riktig kanonhund. Han behöver bara mogna och vägledas.
2E904976-C152-419F-ABA3-95E9E31A83CB.jpeg
 
Ja, min erfarenhet är att fri tillgång är ett bra recept på matproblem. Här får de ett enda mål mat, ganska snart efter hård motion på kvällen. Bygger både förväntan om mat och ökar aptiten! Brukar inte ta många dagar innan kräsna hundar slukar allt de erbjuds :D

Jag är lite nojig för magomvridning om jag matar för tätt inpå hårda träningspass så brukar vänta nån timme. Sen är det ju skillnad om de gått på fåren eller om de kört fullt ös medvetslös i agilityn då de har en förmåga att ta ut sig helt..
 
Jag är lite nojig för magomvridning om jag matar för tätt inpå hårda träningspass så brukar vänta nån timme. Sen är det ju skillnad om de gått på fåren eller om de kört fullt ös medvetslös i agilityn då de har en förmåga att ta ut sig helt..
Magomvridningsrisken är väl om man matar före aktivitet? Här matas det när vi kommer in från kvällsrundan, då har de gått fullt-ös-medvetslös lösa i terrängen en timme, kanske simmat en stund mm men hinner varva ner så de inte hässjar innan maten är serverad.

De går ju rätt fort ner i normalpuls efter en timmes hård ansträngning.
 
Enligt SLU kan även stora mängder efter aktivitet misstänkas ligga bakom vid magomvridning, de flesta källor säger mat innan aktivitet mwn jag har även läst/hört om mat efter aktivitet (och har varit extra försiktig då långsträckta hundar som corgi löper större risk för magomvridning).

Länk slu
 
Nojan för magomvridning är också en stark anledning till att jag gått ifrån min tidigare vana att ge hundarna ett mål mat om dagen. Dels blir ju portionerna mindre och dels kan jag lägga det största målet där det passar bäst rent aktivitetsmässigt. Ska vi iväg och träna på förmiddagen får de en mindre portion på morgonen och mer på kvällen, tränar de på kvällen får de en rejäl portion på morgonen och en mindre senare.
 
Enligt SLU kan även stora mängder efter aktivitet misstänkas ligga bakom vid magomvridning, de flesta källor säger mat innan aktivitet mwn jag har även läst/hört om mat efter aktivitet (och har varit extra försiktig då långsträckta hundar som corgi löper större risk för magomvridning).

Länk slu
Jag har också magomvridningsnoja och är försiktig både före och efter mat och vatten, det är de råden vi fått. Zeppelin har några halvsyskon som fått magomvridning och det känns så himla obehagligt att det är så "nära".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp