Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nojan för magomvridning är också en stark anledning till att jag gått ifrån min tidigare vana att ge hundarna ett mål mat om dagen. Dels blir ju portionerna mindre och dels kan jag lägga det största målet där det passar bäst rent aktivitetsmässigt. Ska vi iväg och träna på förmiddagen får de en mindre portion på morgonen och mer på kvällen, tränar de på kvällen får de en rejäl portion på morgonen och en mindre senare.
Enligt SLU kan även stora mängder efter aktivitet misstänkas ligga bakom vid magomvridning, de flesta källor säger mat innan aktivitet mwn jag har även läst/hört om mat efter aktivitet (och har varit extra försiktig då långsträckta hundar som corgi löper större risk för magomvridning).

Länk slu
De skriver att man ska vänta tills andningen normaliserats efter ansträngning, vilket jag ju också gör.

Mina har i alla år jobbat hela dagarna, och Zoe gör det nu med. Om de ska få mat 2 timmar före ansträngning så är det kl 04 på natten.
 
De skriver att man ska vänta tills andningen normaliserats efter ansträngning, vilket jag ju också gör.

Mina har i alla år jobbat hela dagarna, och Zoe gör det nu med. Om de ska få mat 2 timmar före ansträngning så är det kl 04 på natten.

Det är väl inte så att jag påstod att man måste göra så, jag sa att jag brukar vänta med mina hundar nån timme efter hård ansträngning.

Sen ät det inte då att jag inte matar dom om de varit ute och sprungit lite grann (eller ganska mycket) med varann på morgonen. Även om de absolut blir lite ansträngda så återhämtar de sig snabbare än när de kört totalt slut på sig tex på ett agility pass.

Du sa att det bara gällde mat innan träning, jag länkade första pålitliga källan jag hittade som sa även efter träning 🤷‍♂️. Det är flera år sen jag hörde nåt om efter träning, exakt vart och vad som stod kan jag inte minnas ärligt talat. Innan har jag aldrig brytt mig och inte heller haft nån hund med magomvridning på mina 40+ år så särskilt vanligt lär det inte vara. Blev bara att man tog till sig det när man skaffade en ras som jag hörde kunde ha lite större risk att drabbas och dessutom började träna aktivare och hårdare med hundarna.

Jag blev tveksam när du frågade om det, då man kan få för sig saker och ärligt talat var jag inne på rätt många sidor som endast nämnde mat innan träning. Dock så var jag rätt säker på att jag torde fått till mig efter träning nånstans ifrån, även om jag är hypokondriker light när det gäller mina djur så brukar jag sällan ändra rutiner om det inte kommer från en eller flera hyfsat säkra källor när jag redan har rutin som fungerat utan problem i många år. Troligen hade jag ju sluppit magomvridning ändå men jag säkrar hellre upp då jag vet att det varit några enstaka agility hundar som råkat ut för det.
 
Magomvridningsrisken är väl om man matar före aktivitet? Här matas det när vi kommer in från kvällsrundan, då har de gått fullt-ös-medvetslös lösa i terrängen en timme, kanske simmat en stund mm men hinner varva ner så de inte hässjar innan maten är serverad.

De går ju rätt fort ner i normalpuls efter en timmes hård ansträngning.

Så har vi alltid gjort med me jakthundarna. De matas på kvällen, middagstid efter alla aktiviteter och då är det bara en kissrunda kvar innan alla ska sova.
 
Efter hård ansträngning ger jag mina mat efter typ en timme. Det är oftast så lång tid det tar om man varit iväg och sedan kommer hem.
Ska de gå hårt flera dagar i rad boostar jag med maltodextrinvätska i anslutning till att de ge jobbat klart för dagen, och fyller på med ett rejält mål med extra vätska ungefär 45-60 minuter efter det.

På morgonen när de ska jaga får de ca ett halvt mål mat med mycket vatten, för att matsmältningen inte ska ta onödigt med energi och för att det är svårt att få i dem tillräckligt med vätska under dagen. Fyller på med lite lunch mitt på dagen och vätskar med maltodextrinvatten hela dagen.
 
Han har i stort sett fri tillgång.
Jag väger matskålen för att se hur mycket han äter.
Försökte med måltider men han är väldigt oregelbuset hungrig. Så han har en dylld matskål stående framme.
Glad för allt han äter.
Om han inte blev så hård i magen av mush skulle jag ge det

Vill bara säga att jag förstår dig, oavsett vad du testat eller inte tidigare. Har inte ägt någon själv men känt papilloner med dålig aptit, i ett fall kunde inte maten stå framme pga fler hundar i hushållet, men inte ens konkurrens hjälpte alltså. (Lägger till att räddningen där blev Royal Canin Exigent.) Har fått intrycket av att papillon kan vara extra svåra. Det kanske blir bättre när han blir mer "vuxen" (min egen hanhund hade en ätdipp mellan 9 och 18 månaders ålder).
 
Jag ska försöka sälja en hundpryl (billigt), var tycker ni att det funkar helt ok om man inte vill använda Facebooks Marketplace?
 
Här va jag så himla glad över att inte ha sett grannhunden på ett par veckor o självklart möter vi på den på kvällspromenaden igår… Den kom gåendes från baksidan av min trädgård när jag kom med min vuxna hane från skogen så de va ju bara o hålla stenhårt i kopplet o hoppas på att grannhunden skulle lyssna när jag rör ifrån att den skulle gå hem. Denna gång gick de bra o för ovanlighetens skull lyssnade den o gick hem men gud va jag e trött på att ha den springandes här :rage: Jag väntar nervöst på dagen då jag inte hinner se den o den flyger på min hane igen eller ännu värre försöker flyga på dom andra när min hane e med :nailbiting:
 
Vill bara säga att jag förstår dig, oavsett vad du testat eller inte tidigare. Har inte ägt någon själv men känt papilloner med dålig aptit, i ett fall kunde inte maten stå framme pga fler hundar i hushållet, men inte ens konkurrens hjälpte alltså. (Lägger till att räddningen där blev Royal Canin Exigent.) Har fått intrycket av att papillon kan vara extra svåra. Det kanske blir bättre när han blir mer "vuxen" (min egen hanhund hade en ätdipp mellan 9 och 18 månaders ålder).
Tack för input.
Ja pappisar och phalener är ju i princip samma hund. Och min förra som var en papp var väldigt kräsen. Fast bägge uppfödare har intygat att deras är matvrak...

Han gillar det senaste som jag köpte igår. Och så har jag i förebyggande syfte gett en dos Andapsin eftersom jag tyckte han kutade med ryggen i helgen.
På retrivertiden hade jag garvat åt den här hönsmamme-versionen av tant. :D:D
 
Vi har legat lågt ett tag, förkylningarna har avlöst varandra genom hela familjen och hunden har fått stå tillbaka. Hon är dock förvånansvärt tillfreds. Det är ju inte en lugn stund i ett hus med tre småbarn så hon får väl sin beskärda del av bus och lek och stimulans på det viset. Min sambo är också av typen som lägger sig ner och brottas och busar med hunden och det älskar hon ju såklart. Tacksam än en gång över vår inhängande trädgård som gör att hon kan vara ute och busa och kissa vid behov. Hon är nöjd bara hon får vara med 😊
 
Jag tog nyss bort plåstret på skägget och såret ser jättefint ut!
Tyvärr kunde hon inte låta bli att försöka slicka (genom bodyn) så fort jag var klar, så nu fick hon en krage på sig. Om blickar kunde döda...
IMG_20231214_144148434_HDR.jpg

#kränktsnuzze

Nu vill hon inte ens titta på mig längre, för jag lydde ju inte och tog av den när hon uppenbarligen inte ville ha den på sig. Hon vände sig demonstrativt om och stirrar in i väggen.

Edit. Nu insåg jag att jag kanske satte den åt fel håll? Eller? Tänkte att hon inte skulle komma åt att tugga på kardborren? 🙃
 
En släkting till sambon hade visst meddelat att han och jag är jättevälkomna på julfirande, men utan hundarna. Well. Det hade inte varit ett problem, om det inte vore för att de bor typ 2 1/2 timme bort. Som tur var så behövde jag inte säga något, sambon svarade snabbt: "Det är ju precis som att säga att vi inte är bjudna!" :rofl:

Men, det fick mig att fundera på hur vi ska göra på julafton. Jag är inte mycket för att fira egentligen, men det är ju alltid kul att ha en anledning att hitta på små presenter och tokigheter till hundarna! På hundmässan fick jag med mig en hel hög med smakprover från diverse fodertillverkare och jag har någon tanke om att hitta på något "provsmaksjulbord" till hundarna av det. Jag ser också till att spara alla tomma toarullar nu för att kunna göra aktiveringsleksaker av dem. Och så har jag faktiskt två leksaker i ett skåp som jag inte hunnit ge dem än.

Helst skulle jag ordna någon slags godissök, typ julklappsjakt, men jag vill samtidigt INTE att de får för sig att de har rätt att gå runt och leta mat och äta allt de kommer över... Mat i matskålen enbart är en nödvändighet för att inte matvraket Ebrah ska bli vidrig att ha i möblerade rum.

Ska fortsätta klura lite.
Sedan ska de såklart få långpromenad och om vädret tillåter även lösspring :)
 
En släkting till sambon hade visst meddelat att han och jag är jättevälkomna på julfirande, men utan hundarna. Well. Det hade inte varit ett problem, om det inte vore för att de bor typ 2 1/2 timme bort. Som tur var så behövde jag inte säga något, sambon svarade snabbt: "Det är ju precis som att säga att vi inte är bjudna!" :rofl:

Men, det fick mig att fundera på hur vi ska göra på julafton. Jag är inte mycket för att fira egentligen, men det är ju alltid kul att ha en anledning att hitta på små presenter och tokigheter till hundarna! På hundmässan fick jag med mig en hel hög med smakprover från diverse fodertillverkare och jag har någon tanke om att hitta på något "provsmaksjulbord" till hundarna av det. Jag ser också till att spara alla tomma toarullar nu för att kunna göra aktiveringsleksaker av dem. Och så har jag faktiskt två leksaker i ett skåp som jag inte hunnit ge dem än.

Helst skulle jag ordna någon slags godissök, typ julklappsjakt, men jag vill samtidigt INTE att de får för sig att de har rätt att gå runt och leta mat och äta allt de kommer över... Mat i matskålen enbart är en nödvändighet för att inte matvraket Ebrah ska bli vidrig att ha i möblerade rum.

Ska fortsätta klura lite.
Sedan ska de såklart få långpromenad och om vädret tillåter även lösspring :)

Vad mysigt det låter! Och vilken bra sambo du verkar ha hittat, skönt att han tänker på hundarna och inte tycker det är jobbigt att ni inte kan åka pga dom.
 
Vad mysigt det låter! Och vilken bra sambo du verkar ha hittat, skönt att han tänker på hundarna och inte tycker det är jobbigt att ni inte kan åka pga dom.
Nä, som tur är så är han inte heller så värst brydd om julfirande, och när han väl vill iväg och fira saker så är det aldrig några konstigheter med att han åker utan mig om jag inte vill/kan :) Men det är lite kul ändå att se hur han gått från att knappt veta vad som är fram och bak på en hund, till att vara riktigt duktig med dem och alltid sätta deras välbefinnande i högsta prioritet. Å andra sidan hade vi nog inte hängt ihop i över 3 år om han inte hade velat lära sig och ta till sig hundarna :p
 
Lily är så knäpp. Hon VILL sova ensam. Jag har ju mer än gärna hundarna i sängen. Men Lily? Nej. Om hon mot all förmodan skulle vara i sängen när jag lägger mig så tar det ändå inte lång stund innan hon går till soffan. Och när jag sovit i soffan på natten, då har hon sovit i bädden...

Dagtid ligger hon gärna nära, nära och myser, och på morgonen när jag vaknar så visar hon med all tydlighet att jag borde sitta bredvid henne och lugnt klia magen. Men sedan är det som att hon säger: "Nä, nu är det kväll, dags att sluta mysa. Nu ska jag sova och sträcka ut ordentligt!" :rofl:

Nu när jag vaknade och tittade ut i vardagsrummet så låg hon på rygg med tassarna rakt upp i luften. Så tja, vad säger man? Skönt med en hund som kan koppla av på egen hand?

Hoppas innerligt att nästa saluki blir en sängsovare...
 
Harry är en sängsovare, velcro dog 😁
Han har sovit under mitt täcke sen han blev trimmad men nu när han börjar bli lite mer pälsig blir det för varmt och istället vill han ligga på min kudde.
Han börjar dock bli lite för stor och tar 3/4 av kudden samt att han sparkar mig i huvudet 😆
Brukar locka ner honom när vi ska sova men varje morgon ligger han på kudden och jag har fått sova i princip utan kudde 😅
 
Ebrah fick springa med Lily i en rastgård idag, inte vår närmsta, men en som jag ändå kunde ta mig till (är inte helt frisk än) och som hade betydligt bättre underlag än vår närmsta. De hade SÅ kul :D

Ebrah är galet duktig på att finta bort Lily. Hon vänder på en femöring, kastar sig åt andra hållet, tar plötsligt oväntade vägar runt buskar eller träd eller vad det nu må vara... Helt underbar att se när hon springer. Men Lily å andra sidan, hon är dels helt sjukt snabb, och hon tar sig fram överallt och är otroligt duktig på att hitta genvägar, även om det innebär rejäla hopp:

393079309_1277665359588593_2772256367385332830_n.jpg


Om hundarna är trötta och nöjda nu? Yep!
Om jag ångrar att jag inte tog med systemkameran till rastgården? Yep...
 
Idag har grannen o grannhunden fått sej rejäla utskällningar… Grannhunden har hängt här hela förmiddag trots olika försök till o skrämma bort den så tillslut gick jag o förklarade ännu en gång för grannen vad som kan hända om min stora hane hinner få syn på hunden innan mej o visade även hur min hand ser ut efter att ha försökt rasta min hane med grannhunden springandes runt oss. Nu ska grannen ha hunden i hundgård eller lina sa han så nu hoppas vi han samarbetar för jag sa till honom att jag vill inte ha skador på vakten din eller mina hundar o jag vill inte att de ska va några problem mellan oss men de här måste få ett stopp för jag måste kunna ta ut mina hundar i min egen trädgård :banghead:
 
Igår fick Lovis och jag åka till doktorn igen, för hon var inte tillräckligt smärtlindrad. Då var hon en ynklig liten maracas som skakade i min famn.
När vi var ute på tomten för att kissa för en stund sedan, tog hon tag i sin boll i snöre och började dra den efter sig. :love:
Hon har även försökt gräva och rulla i snön.
Vilken skillnad!
Hon dricker inte ordentligt ännu och tyckte frukosten var BLÄ för att jag smög ner för mycket vatten i den. Men hon har iaf "doppat tungan" i vattenskålen någon gång och jag fortsätter att trycka i lite i munnen på henne då och då.
 
Åkte ut till en bekant och vallade idag, Spock fick träna på hämt med utställere och han var verkligen super duktig. Det kändes som om det trillade ner en liten polett mellan öronen efter några gånger. Eftersom det kändes så himla snyggt och stabilt på slutet så la jag på visslan också.
Tay tränade jag bara lite lätt med, han har ju mest vallat med husse nu senaste tiden så ville inte ta oss vatten över huvudet. Han skötte sig också bra och som summering så kändes det som ett fantastiskt givande pass idag 💖.

Nu har alla vovvarna fått varsitt märgben och det är ett förnöjt tuggande här hemma. Imorgon blir det agilityträning och tredje adventsfika med folk från klubben ska bli kul 😁.

Tay
20231216_120923.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp