Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blev jag lite smått uppgiven igen. Vi mötte en kvinna med en corgi. Dem har vi mött förut och varje gång frågar hon om hundarna får hälsa. Varje gång säger jag nej, vi tränar på att ignorera andra hundar.
Dessutom brukar jag ta en stor omväg om det går.
Idag såg jag henne vid en korsning. Jag vek in på sidovägen för att undvika ett nära möte.
Jag pratade med min hund och försökte få henne att vara tyst och fokusera på mig.
Såklart börjar de följa efter mig, fast jag såg att de var på väg åt ett annat håll.
"Får de hälsa? Min hund är snäll!"

Men NEJ!!!
Jag tränar. Vi hälsar inte. 🤬

Hörde tips från en som blivit less på folk som inte fattar att svara ”min hund har löss”. Det brukar aldrig hända för min del med rottweiler dock! (förutom då en man i byn som hade rottis som barn, och så gärna vill att våra hundar ska leka nån gång)

Krama lite extra på era hundar. En jag följer på Instagram förlorade sin hund idag efter att den fått i sig amfetamin ute på promenad :cry:
Åh så hemskt :cry:

Här i Skåne känns det som om det är varannan dag det larmas om förgiftade bullar och mat med metallbitar i, utlagda för att någon djurplågare vill skada hundar. Ibland vet jag inte om jag vågar skaffa valp i den här delen av landet :(

Åkte och tränade agility med allihopa i hundhall idag, mycket glada och taggade hundar. Spock lyckades slita sönder min tröja, vilket var mitt eget fel då hans favoritleksak stack upp ur fickan 🫥. Vi tränade, jag sa belöningsordet och han tog det som okej att ta tag i sin favvoleksak som var precis där. Att jag hade en annan leksak i handen som jag hade tänkt ha missade han helt 🙃.

Om jag hinner så tänkte jag att gänget ska få köra ett pass sim och vibb imorgon. Det har snöat hela dagen idag och under snön är det mycket blankis så det är inte så kul underlag ute just nu.. Det fint med snön och jag föredrar det framför lera men vintern känns lång just nu, vill ha vår och sommar!

Spock
20231201_144623.webp

20240213_204101.jpg

Världens gladaste lilla hund, som skulle dö för att han inte gick att träna... han är så himla trygg och fin med djuren nu att det är en ren fröjd att ha med honom. Idag gjorde han sitt livs andra pass i lagårn med mjölkkorna och kalvarna, och både han och nötterna var nöjda!

Han brukar aldrig vilja komma in i sovrummet, men ikväll kastade han sig upp i sängen och skulle goooosa i en halvtimme. För trött för att orka sin vanliga rutin att stoppa halva armen i munnen och slicka samtidigt, blev det istället den här halvmesyren, med tungan vickandes mot husses arm 😆❤️

@Migo varför gick han inte att träna? Vet inte om du skrivit nåt om varför du tog honom, har missade det isåfall. Verkar ju må som en kung nu iallafall ❤️.

@Migo varför gick han inte att träna? Vet inte om du skrivit nåt om varför du tog honom, har missade det isåfall. Verkar ju må som en kung nu iallafall ❤️.
Jag vet inte så mycket mer än att han har flyttat runt en del (blir 3 år nu i vår), att hemmet jag fick honom av försökt träna honom i en längre period utan att hitta knapparna och tänkte avliva för att ingen ville ha honom. Jag plockade upp honom osedd, körde ett pass hos fåren och tog med honom hem.

Jag vet inte så mycket mer än att han har flyttat runt en del (blir 3 år nu i vår), att hemmet jag fick honom av försökt träna honom i en längre period utan att hitta knapparna och tänkte avliva för att ingen ville ha honom. Jag plockade upp honom osedd, körde ett pass hos fåren och tog med honom hem.
God morgon hjärnan, som skickade halvvägs genom meddelandet 🙄

Typiska symptom på energisk hund startad innan han fattar vad som händer, och sen pressad utan att förstå varför. Han hade hög förväntan om konflikt, gick rakt in i fåren med klapprande tänder och stack sen av och vägrade komma nära. Långlina, tålamod och självförtroendeträning gjorde susen.

God morgon hjärnan, som skickade halvvägs genom meddelandet 🙄

Typiska symptom på energisk hund startad innan han fattar vad som händer, och sen pressad utan att förstå varför. Han hade hög förväntan om konflikt, gick rakt in i fåren med klapprande tänder och stack sen av och vägrade komma nära. Långlina, tålamod och självförtroendeträning gjorde susen.
Vad anser du vara självförtroendeträning?

Kl

Verkar bli många valpkullar på bc i vår, jag förstår inte riktigt var alla valpköpare ska komma ifrån. 🙈

Nej inte vanligt men förekommer då och då. Vanligare att de ätit ADHD-medicin vilket ger samma symtom.
För en som (tur nog) inte har erfarenhet: vad är symtomen på sådant?

Minns hur jag fick akut köra in till djursjukhus med en hund som ett ex hade. Den hade plötsligt blivit jättedålig och veterinären frågade om hunden ätit något konstigt, kommit åt någon medicin eller så. Exet nekade. Såhär i efterhand tror jag att han inte vågade säga som det var för att han var rädd att jag skulle bli arg... :( (Jag hade sagt åt honom några gånger att inte ha medicin inom räckhåll för hunden...) Men jag får nog aldrig veta vad som faktiskt hände. Hunden klarade sig dock.

Men jag hittar ändå inget som lockar 🤯

Men ja väldigt mycket kullar, och omplaceringar/osålda 8+ veckors valpar
De intressanta kullarna syns extremt sällan i annonser. Enklast är att (om man vet vilken hundtyp man vill ha) fråga sig för bland folk som kör den typen av hund, och kolla om de vet vilka kullar som planeras.

De flesta kullar jag ser ute och valpar som inte blir sålda är från oerfarna uppfödare med tikar med begränsad arbetserfarenhet som parat med känd/välanvänd(matador) hanhund. Man kan, om man vill, ha Derwen Doug-bingo just nu. Även när det kommer till omplaceringar upp till 2-3 års ålder.

Lever ju med en halvvild katt och väldigt leksugen hund. Katten är inte så intresserad av lek.

Men senaste dagarna har katten varit ovanligt kelsjuk, har acceterat att bli smekt ochh kliad på halsen och nacken, och har inte tagit till flykten när hunden är nära.

Varje morgon fäster jag kopplet i ytterdörren medan jag klär mig för kissrundan. Idag kom katten fram och tiggde mer morgongodis - allt närmare hunden och hunden fick inte spel! Jag stod mitt emellan med spinnande katt på ena sidan, hund på andra och dreamiespåsen i handen.

Just nu ligger katt under bordet i vardagsrummet och hunden ligger bredvid mig i köket.
Hurra!

Att träna hunden har givit resultat i och med att katt inte ser hundsom livsfarlig längre.

Vad anser du vara självförtroendeträning?

Kl

Verkar bli många valpkullar på bc i vår, jag förstår inte riktigt var alla valpköpare ska komma ifrån. 🙈
Att hunden placeras i/tillåts placera sig i kontakt med djuren med lite motstånd, utan att föraren går igång om det blir fel. Att den tillåts hålla, kontrollera och känna på motstånd från djuren(huvuden), så den blir trygg i att söka upp och hålla djur även i väldigt spända lägen.

Bob small rakt in i djuren och orsakade kaos vid minsta kontakt med bubblan. Han visste att när det blev kaos blev folk arga, så då var det bäst att dra. Lina på, hindra honom från att åstakomma kaos bara för att han misslyckas, och så berömma alla lugna tankar/försök.
Typ första veckan med mig: https://www.instagram.com/reel/CvTBfv6o60F/?igsh=cmR2bG40cnNwMW9o

Efter en dryg vecka syns fortfarande att han förväntar sig att bli korrigerad när han inverkat på djuren.
https://www.instagram.com/reel/CvFrTvhIs_8/?igsh=cWJ4eXhhcW1hM204

Mitten av Januari, här jobbar han självständigt med att fundera på bra sätt att hantera djur som inte flyttar sig så lätt. Helt trygg med både mig, min press och med djuren. https://www.instagram.com/reel/C1_P2tFIGE1/?igsh=cnZ4eXR5ZjJkZ2ls

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 307
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 489
Senast: ufot
·
Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 079
Senast: sidensvans
·
Övr. Hund Ja! Nu fick jag öppna tråden! Nu kör vi vidare här :heart 63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
77 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser