Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inte kennelhosta då?
Båda mina fick det förra året och båda är såklart vaccinerade.
Knut hade som du beskriver, lät som nått satt fast så jag fick tid hos vet. som kände på han och sa direkt att de var kennelhosta.
Det var det vi trodde, men enligt vet är det inte kennelhosta... 😕 kanske bokar tid igen för en second oponion.

Lova säger att hon vill ha en kattlåda. Is, slask och spöregn är inget väder för en snuzze. Vi försökte kissa på tomten nyss, men nä. Hon vill bara in.
Jag har ont i magen och värmde min vetekudde. Nu ligger Lova på vetekudde och tinar upp sig efter tortyren i regnet. Räcker det inte med att hon var tvungen att vara i stallet i flera timmar på fm va? :mad:
Hur många timmars djurplågeri utomhus får man tåla innan det är ok att anmäla matte och hennes tortyr?

Whippen har en mystisk hosta :(

Den har hållt i ett par veckor nu. Det är som om han har någonting i halsen han försöker hosta upp, men det kommer ingenting. Han hostar mest på natten eller när han har legat ner ett tag, inte vid aktivitet eller så.

Veterinären sa att det är en spottkörtel i halsen som irriterar, att den producerar extra saliv ibland. Hon kunde inte se någonting i halsen och hans hjärta var starkt. Jag har aldrig hört om det här med en överaktiv(?) spottkörtel förut, är det vanligt? Känns så konstigt att han bara skulle börja hosta såhär från ingenstans pga extra saliv (han dreglar inte) men så kanske det bara är.
Det låter som det Oskar har.
Han börjar hosta när han vilat ett tag. Blir han exalterad ute kan han börja hosta då också.

Avmaskade mot det mesta ifall det var mask-hosta. Han var helt ren.

Han hostar och sväljer sen. Har tänkt slem i halsen, men saliv kan också vara en tanke.
(Har inte kollat med veterinär eftersom han annars mår prima, tar det vid kommande vaccination)

Det var det vi trodde, men enligt vet är det inte kennelhosta... 😕 kanske bokar tid igen för en second oponion.
Oskar har hostat lite då och då när han somnat. I ett år. Kennelhosta borde gått över vid detta laget. Kanske även på din?

Dessutom är väl kennelhosta nåt som läker ut utan läkemedel

Det låter som det Oskar har.
Han börjar hosta när han vilat ett tag. Blir han exalterad ute kan han börja hosta då också.

Avmaskade mot det mesta ifall det var mask-hosta. Han var helt ren.

Han hostar och sväljer sen. Har tänkt slem i halsen, men saliv kan också vara en tanke.
(Har inte kollat med veterinär eftersom han annars mår prima, tar det vid kommande vaccination)
Ja, han hostar när han har legat ner och ibland om man har kliat honom på halsen mycket. Ibland kan han ”kräkas” eller vad man ska säga, som om han kräks men han försöker bara få ut någonting ur halsen, inte faktisk kräkning :cautious: min terminologi är inte så bra. Tror inte vet nämnde mask, det kanske är värt att kolla? Finns många rävar här. Eller så är det bara slemmig hals som vet säger - hoppas det!

Min förra hund fick hjärtsvikt när han var gammal och det första tecknet var att han började hosta när han sprang eller drack för mycket vatten på en gång så jag är nog lite extra paranoid 😅

Ja, han hostar när han har legat ner och ibland om man har kliat honom på halsen mycket. Ibland kan han ”kräkas” eller vad man ska säga, som om han kräks men han försöker bara få ut någonting ur halsen, inte faktisk kräkning :cautious: min terminologi är inte så bra. Tror inte vet nämnde mask, det kanske är värt att kolla? Finns många rävar här. Eller så är det bara slemmig hals som vet säger - hoppas det!

Min förra hund fick hjärtsvikt när han var gammal och det första tecknet var att han började hosta när han sprang eller drack för mycket vatten på en gång så jag är nog lite extra paranoid 😅
Låter som du beskriver min hund! Samma försök att få upp nåt ur halsen, som han sen sväljer.

Vad köpte du dååååå?

Tell us more, tell us more
Har man fyra hundar så går det åt en del 😅
Köpte visserligen två säckar foder (kallpressat från Lukullus att toppa maten med) men det gick på bara 600kr. Resten består av olika typer av tugg, träningsgodis och kex. Köpte även några slags burkar med ”hundsoppa” som jag tänkte blanda med laxolja och frysa in i formar. Eftersom jag har skägghundar så funkar det inte att ha flytande laxolja på maten för då stinker dom 😁 Samt en slags resehundmatta/filt som gick att rulla ihop till en liten rulle som jag tänkte använda som pausfilt på träning och när vi är iväg på exempelvis restaurang eller reser. Den hade en vattenavvisande undersida som jag tyckte var bra.

Köpte visserligen två säckar foder (kallpressat från Lukullus att toppa maten med) men det gick på bara 600kr. Resten består av olika typer av tugg, träningsgodis och kex. Köpte även några slags burkar med ”hundsoppa” som jag tänkte blanda med laxolja och frysa in i formar. Eftersom jag har skägghundar så funkar det inte att ha flytande laxolja på maten för då stinker dom 😁 Samt en slags resehundmatta/filt som gick att rulla ihop till en liten rulle som jag tänkte använda som pausfilt på träning och när vi är iväg på exempelvis restaurang eller reser. Den hade en vattenavvisande undersida som jag tyckte var bra.

Med två hundar och tre katter går det också åt en del 😅 Sällan foderköpen går under 2000 om alla ska ha påfyllning, och så lite gnag på det för rätt många hundralappar…

Vad är det för matta? Låter som nåt jag skulle vilja ha ☺️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 307
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 489
Senast: ufot
·
Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 079
Senast: sidensvans
·
Övr. Hund Ja! Nu fick jag öppna tråden! Nu kör vi vidare här :heart 63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
77 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser