Uppdateringstråd 29

Rottweilerpromenad idag igen 😍 Bella har gått i täten igen och fått smuts-och-dreggla ner flera personer som stannade oss och gärna tog den risken för att få klappa rottis. Väldigt roligt att få visa upp rasen, och alla skötte sig prima :)

IMG_4225.jpeg
 
Alltså. "Gamla kloka tikar" är bäst.
Igår skulle vi testa att gå till rastgården med lurchervännen. Det var länge sedan vi alls försökte, och en anledning till att vi började gå regelbundna kvällspromenader var för att avdramatisera det hela med att träffas. För lurchervännen blev vild(!), sprattlig och började "slåss" med framtassarna. Sådär jättetaggad på lek att han struntade i mina damers signaler om att de inte alls ville bli nermejade när de stod stilla. Springa, det ville de absolut inte med en sådan galning.

Nu känner ju hundarna varandra väl och luchervännen har börjat att faktiskt tänka lite :p Så ja. Vi gick till rastgården. Lurchern höll sig den här gången en liten bit bort från mina, lekte med en leksak som husse tagit med för att lättare få honom att bryta fokus från mina damer. Men så blev det för lockande att bete sig som ett as igen. Mina damer stod vid ett bord, han kom rusande och man riktigt såg på honom att han nog inte hade stannat om det inte var för att undvika krock med bordet (att krocka med mina damer har han inte brytt sig om tidigare). Ebrah fick nog. "Din lilla j*vla slyngel, nu ser du för sjutton till att bete dig respektfullt!" verkade hon tänka, och for mot honom med arg blick och klapprande tänder.

Sedan var det lugnt. Han sprang såklart fortfarande omkring, men var inte alls lika "på" mot mina damer. Han sprang mot dem, men runt dem istället för typ över dem. Han tog ut avståndet när de visade att han tyckte att han var lite för jobbig. När han inte sprang, då kunde han hälsa utan att hoppa rakt upp i luften och slåss med framtassarna. Och mina damer började tycka att det faktiskt verkade ganska lockande att springa med honom. Lily började röra sig betydligt mer och började t.o.m. lekmorra mot honom vid ett tillfälle.

Tidigare har jag tänkt att det kanske är hopplöst. Att den där lilla drummeln till lurcher aldrig kommer vara tillräckligt mjuk i sitt sätt att leka för att de ska uppskatta att vara lösa ihop. Men nu känns det hoppfullt igen och vi ska absolut ge det fler försök. Det hade varit så kul och fint om vi kunde göra mer än "bara" gå koppelpromenader ihop :)
 
Var på kurs igår och fyfan vad jag frös. Måste köpa någon riktigt varm kappa som ändå går att träna hund i. Funderar på en Uhip, dom går ju att öppna upp så att man kan springa runt även med kappan på, men jag har väldigt breda axlar så jag måste ofta gå upp 2 storlekar i damjackor (måste ofta köpa storlek 40 i jackor även när jag har haft XS i kläder). Någon som vet om uhip är små över axlar/bröstet?
 
Var på kurs igår och fyfan vad jag frös. Måste köpa någon riktigt varm kappa som ändå går att träna hund i. Funderar på en Uhip, dom går ju att öppna upp så att man kan springa runt även med kappan på, men jag har väldigt breda axlar så jag måste ofta gå upp 2 storlekar i damjackor (måste ofta köpa storlek 40 i jackor även när jag har haft XS i kläder). Någon som vet om uhip är små över axlar/bröstet?
Jag skickar PM :)
 
Jag är så less! Det har varit superfint och soligt mellan varven här men det känns som om så fort jag kliver ut genom dörren för att hitta på nåt så börjar det snöa 😝. Idag var inget undantag, åkte till hallen med vovvarna och det började smör stora flingor 🙃. De fick köra lite agility allihopa och den lilla rödräven gick över balansen för första gången 👍.

Tay
20240326_124450.jpg


Hade god lust att skippa fårhagen men åkte dit efteråt iallafall. Spock fick valla ite och idag verkade det som om en polett kanske börjat trilla ner mellan öronen. Försöker åka ut en stund varje dag nu så vi får till lite kontinuerlig träning efter en lugn vinter.
 
Fick för mig att hänga upp våra rosetter som annars bara legat och drällt i en hög. Har blivit en hel del trots att vi inte gjort en enda tävling eller utställning 😂 enda som kan vara nära en "tävling" är väl den i mitten som är för en trick-tävling klubben ordnade online (15 eller om det var 20 olika trix eller uppdrag skulle göras och filmas) 😅 men vad gör det, jag har ju både "världens sötaste valp" (från valpkurs) och "världens bästa hund" (från öppet hus på klubben) förutom rosetter från nosework, friskvård, hoopers, personspår, mantrailing och superhero 🙈
IMG_20240325_174732.jpg


I mitten och slutet av april börjar vi fortsättningskurser i mantrailing/id-sök och personspår, vilket ska bli väldigt kul!
 
Fick för mig att hänga upp våra rosetter som annars bara legat och drällt i en hög. Har blivit en hel del trots att vi inte gjort en enda tävling eller utställning 😂 enda som kan vara nära en "tävling" är väl den i mitten som är för en trick-tävling klubben ordnade online (15 eller om det var 20 olika trix eller uppdrag skulle göras och filmas) 😅 men vad gör det, jag har ju både "världens sötaste valp" (från valpkurs) och "världens bästa hund" (från öppet hus på klubben) förutom rosetter från nosework, friskvård, hoopers, personspår, mantrailing och superhero 🙈Visa bifogad fil 141965

I mitten och slutet av april börjar vi fortsättningskurser i mantrailing/id-sök och personspår, vilket ska bli väldigt kul!
En rosett är en rosett oavsett hur... :cool: :cool: :cool: :cool:
 
Vaknade jättetidigt och bestämde mig för att snabbrasta hundarna, men de blev jättebusiga. Så, istället tog vi en promenad till rastgården :) Strax efter klockan 7 hade vi kommit hem, ätit frukost och landat i soffan igen. Sedan vilade vi någon timme innan det var dags för en halvlång promenad med lurchervännen.

Nu lär det vara väldigt lugnt här resten av dagen. Passar bra med tanke på att jag ska iväg och jobba. Jag tycker alltid det är så skönt att ha allt med hundarna "avklarat" innan det är dags att göra sådant där de inte kan vara med, då behöver jag inte fundera på hur de har det, och när jag är klar med jobbet, ja då är jag klar för dagen.
 
Just nu funderar jag allvarligt på om vi borde försöka flytta nånstans med mindre snö till nästa vinter. Vi har fortfarande 75 cm djup tung blötsnö och det ska komma 20 cm till närmsta dagarna.

Tränings-och arbetssäsongen för hundarna blir jättekort, med djup snö i 6 månader missar vi massor. Mina tvååringar kan mindre än vad mina ettåringar brukar kunna, efter det här kaosåret och den snörika vintern (ovanligt lite snö här...).

Idag har jag stått på en snövall i änden av vägen upp till fårhuset, och kört hundarna på den lilla parkeringsrutan. På så vis får vi iaf ut 70 meter... 🙄
 
@Migo och här gnäller man (jag) över att det trillar ner snöflingor, vi har ändå barmark jag har bara haft otur senaste tiden med snö eller snöslask 😝.


Idag var första gången jag var i fårhagen utan nederbörd på ett par veckor. Jag har haft sjukt med oflyt för jag kan kolla ut genom fönstret och solen skiner men när jag kommit iväg med hundarna så har det börjat snöa 🙃. Skönt att slippa det för jag började känna att det surt.
Idag var det faktiskt till och med lite sol en stund.
Hade med både Tay och Spock som fick gå lite på fåren och nu ligger de utslagna här hemma. Husse tränade de små medans jag var iväg och de är också däckade.
Så skönt med nöjda hundar 😁.

20240327_165644.jpg
 
Lilltjejen skrämde livet ur mej igår kväll efter kvällsmaten så idag har jag googlat o kontaktat veterinär då jag e orolig för att hon kanske e drabbad av shaking puppy syndrome. Verkar svårt o hitta information om de dock. Så nu får vi se vad som händer här :(
 

Bifogade filer

  • IMG_8064.jpeg
    IMG_8064.jpeg
    169,3 KB · Visningar: 71
@Migo och här gnäller man (jag) över att det trillar ner snöflingor, vi har ändå barmark jag har bara haft otur senaste tiden med snö eller snöslask 😝.


Idag var första gången jag var i fårhagen utan nederbörd på ett par veckor. Jag har haft sjukt med oflyt för jag kan kolla ut genom fönstret och solen skiner men när jag kommit iväg med hundarna så har det börjat snöa 🙃. Skönt att slippa det för jag började känna att det surt.
Idag var det faktiskt till och med lite sol en stund.
Hade med både Tay och Spock som fick gå lite på fåren och nu ligger de utslagna här hemma. Husse tränade de små medans jag var iväg och de är också däckade.
Så skönt med nöjda hundar 😁.

Visa bifogad fil 142005
Så här såg det ut när jag tränade idag...

https://www.facebook.com/share/r/9BF4vaKswjr4Hyr1/
 
Just nu funderar jag allvarligt på om vi borde försöka flytta nånstans med mindre snö till nästa vinter. Vi har fortfarande 75 cm djup tung blötsnö och det ska komma 20 cm till närmsta dagarna.

Tränings-och arbetssäsongen för hundarna blir jättekort, med djup snö i 6 månader missar vi massor. Mina tvååringar kan mindre än vad mina ettåringar brukar kunna, efter det här kaosåret och den snörika vintern (ovanligt lite snö här...).

Idag har jag stått på en snövall i änden av vägen upp till fårhuset, och kört hundarna på den lilla parkeringsrutan. På så vis får vi iaf ut 70 meter... 🙄

Jag hade flyttat söderut om min andra hälft hade varit villig. Så less på snö både för får och hunden, trist för alla med så lång stallperiod 😫
 
Lilltjejen skrämde livet ur mej igår kväll efter kvällsmaten så idag har jag googlat o kontaktat veterinär då jag e orolig för att hon kanske e drabbad av shaking puppy syndrome. Verkar svårt o hitta information om de dock. Så nu får vi se vad som händer här :(

Brukar märkas av redan vid ganska späd ålder (redan vid ca 2 veckors ålder) och dina är väl betydligt äldre än så vid det här laget.
Har hon haft noll symptom fram tills igår, så hade det definitivt inte varit min första tanke.
Om valpen däremot skakat okontrollerat ända sen igår, så borde veterinärena sagt kom in Nu!
 
Det väldigt vackert när man slipper stå ute i det själv 😁.
Om vintern är så lång, blir det inte dyrt i foderkostnader?
Här går fåren och noppar av det som finns ute och det märks att det går åt mycket mindre hö. Om nån vecka så kommer man inte behöver ställa ut nåt för de kommer rata det helt..
Fodrar i 6-7 månader, så bara en månad mer än jag räknade med att fodra i Sverige. Köper ensilage med bra värden och till väldigt bra pris av min arbetsgivare... :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
6 875
Senast: Troll
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 001
· Visningar
66 168
Senast: Lyan
·
Trädgård & Växter Jag har tre sekatörer. Ingen är riktigt bra. En av dem är en billig historia från Lidl som jag har fått. Den passar inte mina små händer...
Svar
15
· Visningar
651
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 965
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp