Uppdateringstråd 29

Brukar märkas av redan vid ganska späd ålder (redan vid ca 2 veckors ålder) och dina är väl betydligt äldre än så vid det här laget.
Har hon haft noll symptom fram tills igår, så hade det definitivt inte varit min första tanke.
Om valpen däremot skakat okontrollerat ända sen igår, så borde veterinärena sagt kom in Nu!
Ja hon har inte haft något mer symptom, lite ostabilare än sina syskon enstaka tillfällen när hon kör sina race men inget mer o veterinär rådde att avvakta men jag va dum o googlade. Håller ett extra öga på henne sen igår kväll. Ja dom e 6 veckor nu
 
Har jobbat väldigt mycket sista tiden, men i helgen var vi iväg på kurs och ikväll hade vi tid att repetera lite 🥰 så bra det kan bli när chauffören tänker efter före!

IMG_2025.jpeg


Sedan ser man så här smart ut 😂
 
Fick se att de äntligen(!) blir en lure coursing-träning i Sthlm, och dessutom en dag då jag är ledig från jobbet. Har anmält nu och hoppas innerligt på att få plats. Ibland blir det fullbokat på typ en halvtimme, framförallt i början av säsongen...
 
Hund ville gå och lägga sig. Så han så han sprang upp på övervåningen och gnällde på mig där uppe. Superglad när jag lydde.
Så vi ligger i sängen. Han sover bredvid mig medan jag surfar och spelar spel.
Haha, så brukade min göra också! Exakt klockan 10 varje kväll var det läggdags för hela familjen 😅 fick bädda ner honom i min säng och släcka lampan som ett barn om jag skulle stanna uppe längre…
 
Jag misströstar. Fick reda på att det finns en lokal grupp för hundaktiviteter... som såklart bara går att nå via Facebook. Jag tänker ibland att det vore bra att ha ett gäng att träna med istället för att vi bara ska harva själva på promenaderna, men det ser ut som att vi får fortsätta i det spåret eftersom jag har flera anledningar till att inte använda sociala medier. Jag får fortsätta hålla utkik efter kurser men de brukar bli fullbokade nästan så fort de läggs ut.

Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget. Skriva av mig? Jag blir så besviken på att vi inte lyckas komma iväg och göra mer. Idag har varit en väldigt unghundig "knäck i öronen"-dag så det känns extra mycket att både jag och hund har många saker att jobba på, men jag börjar få slut på idéer. Andas i fyrkant och hoppas att det går över, samt gråta en skvätt över att jag valt en ras som inte utvecklar en hjärna förrän de fyllt tre? :nailbiting:
 
Jag misströstar. Fick reda på att det finns en lokal grupp för hundaktiviteter... som såklart bara går att nå via Facebook. Jag tänker ibland att det vore bra att ha ett gäng att träna med istället för att vi bara ska harva själva på promenaderna, men det ser ut som att vi får fortsätta i det spåret eftersom jag har flera anledningar till att inte använda sociala medier. Jag får fortsätta hålla utkik efter kurser men de brukar bli fullbokade nästan så fort de läggs ut.

Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget. Skriva av mig? Jag blir så besviken på att vi inte lyckas komma iväg och göra mer. Idag har varit en väldigt unghundig "knäck i öronen"-dag så det känns extra mycket att både jag och hund har många saker att jobba på, men jag börjar få slut på idéer. Andas i fyrkant och hoppas att det går över, samt gråta en skvätt över att jag valt en ras som inte utvecklar en hjärna förrän de fyllt tre? :nailbiting:

Var i landet bor du? Kanske finns det någon här som bor i närheten som vill hjälpa dig? :)

Hur gammal är hunden nu?
 
Jag misströstar. Fick reda på att det finns en lokal grupp för hundaktiviteter... som såklart bara går att nå via Facebook. Jag tänker ibland att det vore bra att ha ett gäng att träna med istället för att vi bara ska harva själva på promenaderna, men det ser ut som att vi får fortsätta i det spåret eftersom jag har flera anledningar till att inte använda sociala medier. Jag får fortsätta hålla utkik efter kurser men de brukar bli fullbokade nästan så fort de läggs ut.

Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget. Skriva av mig? Jag blir så besviken på att vi inte lyckas komma iväg och göra mer. Idag har varit en väldigt unghundig "knäck i öronen"-dag så det känns extra mycket att både jag och hund har många saker att jobba på, men jag börjar få slut på idéer. Andas i fyrkant och hoppas att det går över, samt gråta en skvätt över att jag valt en ras som inte utvecklar en hjärna förrän de fyllt tre? :nailbiting:
Många klubbar har öppenträning en gång i veckan du kanske kan vara med på?
Då står det på deras hemsida om du nu håller dig borta från sociala medier.
 
Jag misströstar. Fick reda på att det finns en lokal grupp för hundaktiviteter... som såklart bara går att nå via Facebook. Jag tänker ibland att det vore bra att ha ett gäng att träna med istället för att vi bara ska harva själva på promenaderna, men det ser ut som att vi får fortsätta i det spåret eftersom jag har flera anledningar till att inte använda sociala medier. Jag får fortsätta hålla utkik efter kurser men de brukar bli fullbokade nästan så fort de läggs ut.

Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget. Skriva av mig? Jag blir så besviken på att vi inte lyckas komma iväg och göra mer. Idag har varit en väldigt unghundig "knäck i öronen"-dag så det känns extra mycket att både jag och hund har många saker att jobba på, men jag börjar få slut på idéer. Andas i fyrkant och hoppas att det går över, samt gråta en skvätt över att jag valt en ras som inte utvecklar en hjärna förrän de fyllt tre? :nailbiting:

Nu stämmer det iaf inte på min labbe 🙂
Säger till honom hela tiden "du kan allt du!"
 
Var i landet bor du? Kanske finns det någon här som bor i närheten som vill hjälpa dig? :)

Hur gammal är hunden nu?

Jag vill inte avslöja exakt var av anonymitetsskäl, men nedre Norrland, i stora drag. Jag har fått för mig att många av er här på Hund bor en bra bit söderut?

Hunden blir två år till sommaren, så vi har redan passerat många av de värsta valp- och unghundsfaserna men det märks tydligt att han har en bra bit kvar innan han är färdig. Redan innan jag köpte rasen så blev jag varnad av flera att showlabbar och speciellt hanar inte mognat klart förrän de är runt tre år, så jag tror att det är normalt och att jag nog bara är otålig.

Många klubbar har öppenträning en gång i veckan du kanske kan vara med på?
Då står det på deras hemsida om du nu håller dig borta från sociala medier.

Jag håller koll på de närliggande brukshundklubbarna men ingen av dem har lagt ut några datum för öppen träning än. Snön ligger kvar såpass länge här att sådant brukar komma igång sent jämfört med många andra delar av landet. :down: Jag tycker att vi har en väldigt kort säsong för hundaktiviteter överhuvudtaget.

Nu stämmer det iaf inte på min labbe 🙂
Säger till honom hela tiden "du kan allt du!"

Jo, men du har en helt annan slags labbe. ;) Jakt- och showlinjerna skiljer sig så mycket åt i den här biten att de nästan är som två olika raser.
 
+ @Nepenthe jag har gett många olika genom åren och upplever ingen skillnad mellan de olika tabletterna som finns. Nu senast köpte jag Adtab på Apotea som alltså är receptfria men fungerar precis likadant som de receptbelagda.
Jag har brukat ge NexGard, ger inför att vi åker söderut så det kanske har blivit 1-2 tabletter per sommar, då vi inte fått några fästingar alls hemmavid så har jag bara gett inför resa. Tack för tips om receptfria, ska testa det i år då jag har slut på uttag på mitt recept!
 
Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget. Skriva av mig? Jag blir så besviken på att vi inte lyckas komma iväg och göra mer. Idag har varit en väldigt unghundig "knäck i öronen"-dag så det känns extra mycket att både jag och hund har många saker att jobba på, men jag börjar få slut på idéer. Andas i fyrkant och hoppas att det går över, samt gråta en skvätt över att jag valt en ras som inte utvecklar en hjärna förrän de fyllt tre? :nailbiting:
Min unghund har verkligen hjärnan igång. Men det hjälper inte alltid i och med att hon inte har så mycket förighet/Will to please naturligt. Utan man kan se hur hon ibland står och funderar på om det är värt att göra som vi vill 😅 som tur är så brukar hon oftast komma fram till att det är roligast att göra som vi vill!
 
Finns det någon bilsele för små hundar? 2 av mina är alldeles för små för allsafe. Alla 3 hundarna åker i bur i min bil men ibland åker vi i andras bilar och då vore det bra med bilselar även till de små, de väger ca 2,5-3 kg.
 
Finns det någon bilsele för små hundar? 2 av mina är alldeles för små för allsafe. Alla 3 hundarna åker i bur i min bil men ibland åker vi i andras bilar och då vore det bra med bilselar även till de små, de väger ca 2,5-3 kg.

Kurgo har en som ska passa hundar mellan 2-5 kg, kanske den? Halsmått 23-33 och bröstmått 30-44 enligt tillverkarens storleksguide.
 
Jag vill inte avslöja exakt var av anonymitetsskäl, men nedre Norrland, i stora drag. Jag har fått för mig att många av er här på Hund bor en bra bit söderut?

Hunden blir två år till sommaren, så vi har redan passerat många av de värsta valp- och unghundsfaserna men det märks tydligt att han har en bra bit kvar innan han är färdig. Redan innan jag köpte rasen så blev jag varnad av flera att showlabbar och speciellt hanar inte mognat klart förrän de är runt tre år, så jag tror att det är normalt och att jag nog bara är otålig.

Nej, så klart :)
Södra Norrland är långt från i alla fall mig tyvärr, jag bor i södra Sverige. Men kanske får du napp av någon annan 😃

Ja, jag upplever också att showlabbarna är generellt omogna längre än jaktlabbarna.
 
Jag misströstar. Fick reda på att det finns en lokal grupp för hundaktiviteter... som såklart bara går att nå via Facebook. Jag tänker ibland att det vore bra att ha ett gäng att träna med istället för att vi bara ska harva själva på promenaderna, men det ser ut som att vi får fortsätta i det spåret eftersom jag har flera anledningar till att inte använda sociala medier. Jag får fortsätta hålla utkik efter kurser men de brukar bli fullbokade nästan så fort de läggs ut.

Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget. Skriva av mig? Jag blir så besviken på att vi inte lyckas komma iväg och göra mer. Idag har varit en väldigt unghundig "knäck i öronen"-dag så det känns extra mycket att både jag och hund har många saker att jobba på, men jag börjar få slut på idéer. Andas i fyrkant och hoppas att det går över, samt gråta en skvätt över att jag valt en ras som inte utvecklar en hjärna förrän de fyllt tre? :nailbiting:
Kan också sakna ett träningsgäng. Problemet med kurser för mig är att jag missar det sociala plus att dom som är med på rallyn ofta ligger ett par snäpp under oss eller om jag har tur på samma nivå eller något snäpp högre som jag försöker inspireras av. Men det är mest bruksfolk då så vi verkar träna lite olika och dom är redan inne i sitt gäng.

På freestylen har det inte heller funnits någon jag vill fortsätta med förutom min instruktör som jag tränade med utanför kursen och åkte på tävling tillsammans men tyvärr gick hon bort förra året i cancer. Jag saknar henne så mycket, hon fick mig att göra saker jag aldrig trodde var möjligt. En grupp där man peppar varandra och utmanar sig saknar jag
 
1-årsvaccination stod på dagens agenda och för ovanlighetens skull bokade jag tid inne på byn, så nu har tjejerna varit "på stan" för första gången i deras liv.

Screenshot_20240328_150346.jpg


Öron upp och svansar glatt viftande och spankulerade omkring som vana stadshundar :up:
Passade också på att väga dem (därav att båda var med) och båda väger 6.5 kg 😊
 
Kan också sakna ett träningsgäng. Problemet med kurser för mig är att jag missar det sociala plus att dom som är med på rallyn ofta ligger ett par snäpp under oss eller om jag har tur på samma nivå eller något snäpp högre som jag försöker inspireras av. Men det är mest bruksfolk då så vi verkar träna lite olika och dom är redan inne i sitt gäng.

På freestylen har det inte heller funnits någon jag vill fortsätta med förutom min instruktör som jag tränade med utanför kursen och åkte på tävling tillsammans men tyvärr gick hon bort förra året i cancer. Jag saknar henne så mycket, hon fick mig att göra saker jag aldrig trodde var möjligt. En grupp där man peppar varandra och utmanar sig saknar jag

Det är verkligen svårt att hitta ett sammanhang genom kurser. Jag har precis gått klart en i ett icke hundrelaterat ämne och det var ett trevligt och inkluderande gäng men när vi gick valpkurs så blev vi utanför ganska omgående och knappt tilltalade utom när det kom oombedda "hjälpsamma tips" från de andra deltagarna. Jag vet inte om den stora skillnaden beror mest på tur eller på att många hundmänniskor är knepiga. :nailbiting: Eller om det är jag och min hund i kombination som sticker ut på fel sätt...

Jag har åtminstone bytt brukshundklubb sedan den kursen så jag hoppas att de som rör sig där är mer välkomnande. Freestyle skulle jag gärna prova men är det någon som pysslar med det häromkring så har jag missat det. Rally och nosework verkar dock populärt så jag får se om det dyker upp något av intresse inom de grenarna. Men det är med hjärtat i halsgropen jag anmäler isåfall, för blir det lika exkluderande som på förra klubben så ger jag upp. Då får jag och den svarta faran fortsätta att köra vårt eget race ute i skogarna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
6 875
Senast: Troll
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 001
· Visningar
66 203
Senast: Lyan
·
Trädgård & Växter Jag har tre sekatörer. Ingen är riktigt bra. En av dem är en billig historia från Lidl som jag har fått. Den passar inte mina små händer...
Svar
15
· Visningar
651
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 966
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp