Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 29

Funderar på att göra MH med Bog för skojs skull, men funderar på om han borde få höra skott några gånger först. Vet att alla på brukshundsklubben tränar skott med sina hundar från att dom är valpar, vilket vi inte har gjort alls pga att vi inte hängt på klubben någonting alls. Han reagerar dock inte på skjutningar eller fyrverkerier när vi hört på promenad så jag kanske funderar helt i onödan.
Instämmer med @Brie, vet inte om det är så vanligt att träna skott med valpar? I alla fall inte här uppe. Terrorn fick åka ut på ett skottillfälle innan MH för att jag ville ha en aning om hur han skulle reagera men det är inget vi "tränat" på :) I sommar kommer det bli mer, men då för att han ska börja träna lägre budföringen och platsliggning.
 
Man vill ju helst ha så ”rena” reaktioner som möjligt på ett MH, så jag hade inte tränat skott för skottens skull :) Eftersom skotträdsla ofta förs över till avkommor vill man ju gärna veta om det finns. Så man gör ju rasen en otjänst om man tränar skott inför MH, om man har en ras där MH är en viktig del i avelsdatat.

Sen finns det ju andra anledningar till att träna hunden med skott på en BHK, som att öva platsliggande med störning!
Typ alla på "min" klubb tränar sedan hundarna är valpar, så det känns som att just skottdelen på MH absolut är en av delarna man inte kan lita på när det gäller MH. Men det kanske är annorlunda kultur på andra klubbar.

Ang att göra rasen en otjänst så är Bog en Border Collie och där är det nog typ ingen som skulle kolla på MHn för rasen i sitt avelsarbete. 😅
 
Instämmer med @Brie, vet inte om det är så vanligt att träna skott med valpar? I alla fall inte här uppe. Terrorn fick åka ut på ett skottillfälle innan MH för att jag ville ha en aning om hur han skulle reagera men det är inget vi "tränat" på :) I sommar kommer det bli mer, men då för att han ska börja träna lägre budföringen och platsliggning.
Här så är det skotträning en gång i veckan under rätt säsong och då är det ofta valpar med för att träna skott.
 
Typ alla på "min" klubb tränar sedan hundarna är valpar, så det känns som att just skottdelen på MH absolut är en av delarna man inte kan lita på när det gäller MH. Men det kanske är annorlunda kultur på andra klubbar.

Ang att göra rasen en otjänst så är Bog en Border Collie och där är det nog typ ingen som skulle kolla på MHn för rasen i sitt avelsarbete. 😅

Ja, jag har snappat upp att du har BC så det var därför jag la till det där ”om:et” :)

För min ras, alltså rottweiler, så är MH (tillsammans med bla exteriörbeskrivning och ed/hd-röntgen) viktig statistik för att kunna utvärdera aveln gentemot målen för rasen, så jag skulle definitivt frown upon skotträning med MH som syfte. Med det sagt så är jag 100% säker på att vissa gör det, men jag hoppas att de flesta som tränar skott har andra mål i sikte.
 
Ja precis, men det blir indirekt träning inför MH så det blir missvisande resultat oavsett om man tränar för MH eller för Bruks.
Men blir det verkligen det då?
Många skotträdda hundar är ju inte det som valpar ändå. Jag tänker att en riktig skotträdsla nog visar sig på MH ändå?
Jag kommer besöka skotträning 1-2 gånger inför Spejas MH men inte som träning utan mer att hon ska ha hört skott någon gång.
 
Men blir det verkligen det då?
Många skotträdda hundar är ju inte det som valpar ändå. Jag tänker att en riktig skotträdsla nog visar sig på MH ändå?
Jag kommer besöka skotträning 1-2 gånger inför Spejas MH men inte som träning utan mer att hon ska ha hört skott någon gång.
Floki är extremt rädd för ljud och det visade sig inte förens efter ca 14 månaders ålder. Han gjorde godkänt inträdesprov på patrullhund med skott, han fick 1. Nu måste vi ge lugnande om något smäller ute eller om det är åska på gång.

Upplever inte att det är extremt ovanligt heller. Vet flera Aussies som har 1 på skott på MH men som har stora problem med ljudrädslor, allt utvecklat senare i livet.
 
Det är det här med men det handlar inte om att få bättre resultat på MH utan om träning inför framtida brukset.
Det är det här som gör att jag ibland blir gråhårig när jag diskuterar MH med folk 😅

-"Man ska inte träna inför MH"
*MH består av massa moment som ingår i basutbildningen för brukshundar*

-Mina vallhundar kommer bete sig på ett sätt som inte är så talande för deras karaktär, för de är inte grundfostrade med samma mall som brukshundar
-Åh nej, MH beskriver hundens inneboende egenskaper, inte nått vi tränar den till!

*MH beskriver hunden som att den saknar nyfikenhet för att den inte lämnar föraren utan frikommando* 🙄
 
Floki är extremt rädd för ljud och det visade sig inte förens efter ca 14 månaders ålder. Han gjorde godkänt inträdesprov på patrullhund med skott, han fick 1. Nu måste vi ge lugnande om något smäller ute eller om det är åska på gång.

Upplever inte att det är extremt ovanligt heller. Vet flera Aussies som har 1 på skott på MH men som har stora problem med ljudrädslor, allt utvecklat senare i livet.
Exalt så. Jag har spenderat flera timmar körandes runt i Norrköping i sökandet efter en tik som flydde i panik av en smäll på en vallhundstävling. Hon hade 1 på skott på sitt MH, men var vid fem års ålder så rädd att hon lämnade fåren.

Min erfarenhet är att det i princip bara är vraken som reagerar starkt på skott redan vid 18 månaders ålder.
 
Exalt så. Jag har spenderat flera timmar körandes runt i Norrköping i sökandet efter en tik som flydde i panik av en smäll på en vallhundstävling. Hon hade 1 på skott på sitt MH, men var vid fem års ålder så rädd att hon lämnade fåren.

Min erfarenhet är att det i princip bara är vraken som reagerar starkt på skott redan vid 18 månaders ålder.
Kanske är annorlunda med BC/vallhundar.

Inom dvärgschnauzer som är en ras där många går MH och/eller BPH är det ovanligt att skotträdda hundar får 1-2. De brukar hamna på minst 3:a.
Självklart finns det dock individer som avviker men i de flesta fall kan man vara rätt säker på att en DS med 1-2 på skott, och där kullsyskon ligger liknande, inte nedärver skotträdsla. Ännu säkrare kan man vara om man sedan kollar på MT och skottresultatet där, då hundarna i regel är äldre runt 3-4 år när de går MT.
 
Gamla tiken som jag hade på foder lurade folk att tro att hon var väldigt trygg men "inte intresserad av folk hon inte känner". Även mkt rutinerad hundpsykolog beskrev henne så.

Jag som levde med henne såg ju att hon var rädd, och att hon byggde på sig en massa belastning som hon sen i princip aldrig släppte.

Hon slutade valla (!) vid fem års ålder för hon blev skrämd av en kviga, och har inte gått att få att valla sen dess. Jag skäms över att jag meriterade henne. I mina ögon var hon utesluten ur avel bla pga hennes oförmåga att avreagera.
 
Floki är extremt rädd för ljud och det visade sig inte förens efter ca 14 månaders ålder. Han gjorde godkänt inträdesprov på patrullhund med skott, han fick 1. Nu måste vi ge lugnande om något smäller ute eller om det är åska på gång.

Upplever inte att det är extremt ovanligt heller. Vet flera Aussies som har 1 på skott på MH men som har stora problem med ljudrädslor, allt utvecklat senare i livet.
Jag tror att det blir bättre av att underhålla skotträningen framförallt på bcs. Jag har fört flera säga att de upplever det likadant.

kl

Min är "skottberörd" och dels märker jag att det är värst på ställen det inte brukar smälla och där hon normalt sett är ganska trygg. Än så länge vill hon sitta hos mig och lyssna och får inte panik.
Det samma med åska, hon kommer och vill kolla läget med mig om det är något hon behöver bry sig om.

Däremot är hon rätt obrydd för andra ljud, råkade välta en hel hop med järngrinar två meter bakom henne och hon vände inte ens på örat. Sitter under vispen och försöker få tungan i skålen medan jag vispar grädde osv.
 
Gamla tiken som jag hade på foder lurade folk att tro att hon var väldigt trygg men "inte intresserad av folk hon inte känner". Även mkt rutinerad hundpsykolog beskrev henne så.

Jag som levde med henne såg ju att hon var rädd, och att hon byggde på sig en massa belastning som hon sen i princip aldrig släppte.

Hon slutade valla (!) vid fem års ålder för hon blev skrämd av en kviga, och har inte gått att få att valla sen dess. Jag skäms över att jag meriterade henne. I mina ögon var hon utesluten ur avel bla pga hennes oförmåga att avreagera.
Jag upplever att många läser av bcs fel, tror de är rädda för att de är koncentrerade med svansen under magen och när de blir passiva för det blir för mycket så tycker folk att "de är lugna och trygga" (för att de sitter still för en gångs skull).
 
Jag tycker absolut det ingår i miljöträning att hundarna får höra skott och diverse andra höga ljud under sin uppväxt, även innan MH. Finns rädslan där kommer det visa sig ändå, om man nu inte tränat väldigt intensivt för att betinga skott som något positivt (och även då ska det mycket till att det inte kommer fram med tanke på att det kommer sist efter en hel del annan belastning). Men att se till att det inte är en helt ny upplevelse tycker jag tillhör grunderna.
 
Jag upplever att många läser av bcs fel, tror de är rädda för att de är koncentrerade med svansen under magen och när de blir passiva för det blir för mycket så tycker folk att "de är lugna och trygga" (för att de sitter still för en gångs skull).
Ja, de har onekligen ett rätt speciellt sätt att kommunicera. Tycker dock att de mer "mentalt robusta" hundarna är svåra att feltolka. De är liksom glada och mjuka i kroppen som en vanlig hund (annat än vid arbete då).
 
Det är det här som gör att jag ibland blir gråhårig när jag diskuterar MH med folk 😅

-"Man ska inte träna inför MH"
*MH består av massa moment som ingår i basutbildningen för brukshundar*

-Mina vallhundar kommer bete sig på ett sätt som inte är så talande för deras karaktär, för de är inte grundfostrade med samma mall som brukshundar
-Åh nej, MH beskriver hundens inneboende egenskaper, inte nått vi tränar den till!

*MH beskriver hunden som att den saknar nyfikenhet för att den inte lämnar föraren utan frikommando* 🙄

Inte helt säker på om jag hänger med i vad du menar här, men MH är ju framtaget för brukshundar (som jag vet att du förstås vet) och såklart kan det bli missvisande på andra typer av hundar :)
 
Inte helt säker på om jag hänger med i vad du menar här, men MH är ju framtaget för brukshundar (som jag vet att du förstås vet) och såklart kan det bli missvisande på andra typer av hundar :)
Ja, och precis det är mitt resonemang också. Men då får jag ofta mothugget att MH beskriver hundens egenskaper, så det spelar ingen roll. Att olika raser har olika idealspindlar osv...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 278
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
568
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag bytte till färskfoder nyss. Mush. Diskar skålen i maskinen med våra andra grejer och tvättar händerna osv. Läste nu att en fått...
2
Svar
38
· Visningar
1 990
Senast: Sol
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
54 55 56
Svar
1 110
· Visningar
73 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp