Uppdateringstråd 29

Funderar på att göra MH med Bog för skojs skull, men funderar på om han borde få höra skott några gånger först. Vet att alla på brukshundsklubben tränar skott med sina hundar från att dom är valpar, vilket vi inte har gjort alls pga att vi inte hängt på klubben någonting alls. Han reagerar dock inte på skjutningar eller fyrverkerier när vi hört på promenad så jag kanske funderar helt i onödan.
Jag var aldrig på skott-träning med mina salukidamer innan BPH. De enda gångerna de hört skott är fyrverkerier annars, vi är ju aldrig på brukshundklubbar när det skjuts så... Båda tittade till och blev lite fundersamma, undrade lite "Va? Vad var det där?" men visade absolut inte rädsla eller så vilket också testledarna noterade. Det är ju absolut inte fel att låta dem höra skott innan mentalitetsbeskrivning, men jag är övertygad om att det inte heller är något som måste göras.
 
Floki är extremt rädd för ljud och det visade sig inte förens efter ca 14 månaders ålder. Han gjorde godkänt inträdesprov på patrullhund med skott, han fick 1. Nu måste vi ge lugnande om något smäller ute eller om det är åska på gång.

Upplever inte att det är extremt ovanligt heller. Vet flera Aussies som har 1 på skott på MH men som har stora problem med ljudrädslor, allt utvecklat senare i livet.
Samma sak med hunden (kromfohrländer) här hemma. Hon föddes under sommaren och det första nyåret gick jättebra, hon låg i soffan med oss andra. Jag provade även med att spela upp videor med fyrverkerier under det halvåret för att vänja henne lite, även om jag visste att det inte är samma sak. Men då hon reagerade så bra så fortsatte jag inte med det.

Numera så testar vi olika typer av lugnande när det är nyår och även då så får hon ligga i badrummet med musik på. Sist höll det i sig ett par kvällar efteråt också, då hon känner sig otrygg och kan börja vandra :( Känns som att det blir värre ju äldre hon blir :(
 
Samma sak med hunden (kromfohrländer) här hemma. Hon föddes under sommaren och det första nyåret gick jättebra, hon låg i soffan med oss andra. Jag provade även med att spela upp videor med fyrverkerier under det halvåret för att vänja henne lite, även om jag visste att det inte är samma sak. Men då hon reagerade så bra så fortsatte jag inte med det.

Numera så testar vi olika typer av lugnande när det är nyår och även då så får hon ligga i badrummet med musik på. Sist höll det i sig ett par kvällar efteråt också, då hon känner sig otrygg och kan börja vandra :( Känns som att det blir värre ju äldre hon blir :(

+ @Tonto nej det är inte alldeles ovanligt att det kan uppstå senare i livet.
 
Jag fick stränga order om att inte prata med eller kommendera hunden alls, och vid fråga om frikommando så var det bestämt nej. Detta var dock typ... 2011

Det stämmer som inverterad skriver, behöver du ge frikommando eller ta ett litet steg framåt för att lösa upp hunden, får du det.

kl
Som tillägg till rädslodiskussionen: det är inte alls ovanligt med 1:a eller 2:a på skott på MH med en ung hund som ”aldrig” hört skott tidigare men som senare i livet utvecklar kraftig ljudrädsla. Min RR var ett exempel. Hon blev fundersam på vad som small men inte mer än så men senare i livet skakade hon av rädsla bara vi kom till en bk som hon hört skott på.

Givetvis finns det även massor med hundar som får 4/5 på skott som heller inte hört skott tidigare i livet men ska man generalisera så tycker jag ofta att den typen av hund haft det jobbigare med framförallt avreaktioner tidigare under banans gång. Den är inte riktigt neutral när den kommer ut till skotten och kan då inte generalisera det momentet som nytt, utan bygger på ljudet på något som redan är jobbigt.
Frågar man sen föraren så är det dessutom inte alls ovanligt att den typen av hund hoppar till om det smäller i en bildörr, skramlar i en container eller liknande.
 
Hur länge väntar ni efter hundarna ätit tills ni tycker de kan göra lit emer krävande motion?

Jag är så van vid att bara ge hundarna mat på kvällen. Alltså en gång per dag.
Men nu funkar de bäst med både frukost och kvällsmat.
 
Hur länge väntar ni efter hundarna ätit tills ni tycker de kan göra lit emer krävande motion?

Jag är så van vid att bara ge hundarna mat på kvällen. Alltså en gång per dag.
Men nu funkar de bäst med både frukost och kvällsmat.
Jag väntar åtminstone två timmar. När man åker på lure coursing rekommenderas det ofta 4 timmar mellan mat och tävling, men så länge väntar jag aldrig medvetet. Vet jag att hundarna ska göra något krävande tidigt på dagen så brukar jag dela upp frukosten i två, så de får bara lite direkt på morgonen, sedan får de resten som lunch eller som extramiddag.
 
Fått hem årets ved. Två kärror levererade med traktor. Bonden som lejts att köra förundrades över en liten hund som inte skällde utan helst ville pussas.
Dagens lass var mest bara intressant. Ingen reaktion på backande traktor och inte heller på tio kubik ved som tippades framför nosen. Han satt lugnt och kollade.
Så nöjd med tempramentet,
 
Hur länge väntar ni efter hundarna ätit tills ni tycker de kan göra lit emer krävande motion?

Jag är så van vid att bara ge hundarna mat på kvällen. Alltså en gång per dag.
Men nu funkar de bäst med både frukost och kvällsmat.

Beror på vad de ska göra.. En timme innan de får springa fritt, iallafall två timmar innan agility eller krävande träning. Sen kanske det ändå är så att jag vill kunna motionera dem efter frukost men då får de halva portionen och mer till kvällsmat och tvärtom om man då vill träna dem på kvällen och man vet att det blir tight med maten så får de ett större morgon mål.
 
Jag fick stränga order om att inte prata med eller kommendera hunden alls, och vid fråga om frikommando så var det bestämt nej. Detta var dock typ... 2011
Fick också det på BPHt med Nessie för typ sex år sen.
Verkar dock ha ändrats för med BC killarna fick jag instruktioner om att inte prata eller instruera hunden UTOM om frikommando behövdes. Fick även ge Nessie frikommando på själva bph banan sen när de märkte att hunden bara satt och väntade på mig tex vid godismomentet.
 
Angående BPH på mina border collies så var det liksom inte så himla spännande, de sitter ju mest och väntar på instruktioner och tar inte mycket egna iniativ. Samtidigt så är det ju så rasen är generellt tänker jag.
Det syns ju tydligt iallafall att Spock är mer glad i folk medans Tay har mer nära till reaktioner vilket är tydligt i vardagen också och i arbetet. Spock är ganska chill i fårhagen och lite som att ratta runt finlandsfärjan men han är otroligt bra på jobb där man behöver stadga. Tay är kvick som en iller och är ett betydligt säkrare kort vid jobb som delning och att kunna parera fladdriga får som vill till draget. Han är egentligen en otrolig hund som tyvärr var första vallhunden man gjorde alla misstag på som man nu jobbar på att fixa till. Spock har jag gjort helt andra misstag på å andra sidan men han har fått jobba mycket mer fritt samt är mycket mer förlåtande i träningen :p.
Bägge killarna var helt obrydda på underlaget (kanske inte konstigt med tanke på agilityn) och trygga med skott även om Tay hade mer reaktion på det. Har inte skottränat nåt med dem, dock kan vi ha varit kring klubben nån gång vid skotträning men inget som varit planerat och definitivt inte mer än nån enstaka gång om ens det. Sen har vi ju militärområdet en bra bit ifrån oss men det låter mellan varven som en krigszon där (framförallt senaste året)..

Testledaren var väldigt positiv bägge gångerna över att se skottfasta bc's så jag tänker att antingen så har man sett flera icke skottfasta eller så har man fått uppfattningen att det inte är standarden i rasen. Det är ju inte jättevanligt att man går BPH eller MH med bc tänker jag.
 
Vi klarade viltspårprovet idag 🤩🥳 är så stolt över min lille Ligist 20240413_152605.jpg
 
Jag fick stränga order om att inte prata med eller kommendera hunden alls, och vid fråga om frikommando så var det bestämt nej. Detta var dock typ... 2011

Och @Tonto , det har aldrig vad jag vet stått i anvisningarna att man inte får ge frikommando eller med kroppen visa att det är okej att lämna föraren (ex ta ett steg framåt), så då är det nog testledare som varit onödigt nitiska, eller så har reglerna på den punkten förtydligats på senare år. Däremot får man såklart inte använda kommando för att skicka hunden (ex på avståndsfiggen) men det är ju en helt annan sak.
 
Hur länge väntar ni efter hundarna ätit tills ni tycker de kan göra lit emer krävande motion?

Jag är så van vid att bara ge hundarna mat på kvällen. Alltså en gång per dag.
Men nu funkar de bäst med både frukost och kvällsmat.
Vad innebär "lite mer"? Jag gör hellre det krävande först (typ cyklar) annars åtminstone en timme. Är det för tätt inpå så kräks det upp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
6 891
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
172
Senast: em76
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 010
· Visningar
66 824
Senast: Tajger
·
Trädgård & Växter Jag har tre sekatörer. Ingen är riktigt bra. En av dem är en billig historia från Lidl som jag har fått. Den passar inte mina små händer...
Svar
15
· Visningar
657
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp