Uppdateringstråd 29

Cykeltur med bc-killarna i solen idag, lagom varmt och lite blåsigt. Blev en tur till sjön så fick de plaska lite också. Så härligt!
Småttingarna fick en sväng ut och leta boll så var de nöjda. Lilla M och Tay fick sen ett litet pass agility på klubben också med husse på kvällen.

20240523_154754.jpg


Så härligt att se nöjda vovvar 🥰.
 
Människorna jag tränar med har visat sig vara den där typen av hundägare som motiverar körkort på hund, inklusive 5p Sveriges natur och vilddjur samt en visitation av Magdalena Ribbings spöke, och koppeltvång året runt med koppel definierat till 50 cm kätting :(

Den ena drar en berättelse som ska visa att hennes hund visst inte jagar. Hunden hade jagat in ett rådjur i ett stängsel där rådjuret då citat "hängde och levde lite" men hennes hund hade minsann inte bitit i rådjuret.

Den andre säger nonchalant att hens hund är iväg och jagar någon hare eller något. Samma människa berättar om hur de brukade åka till en ute i halsbandet (dit bara de kunde komma för deras båt var så unikt flatbottnad) där behövde man förstås ha hunden kopplad. Förrut brukade det finnas så många olika fåglar där men de hade försvunnit. Och det var ju djurrättsaktivisternas fel som släppt ut minkar. (Nu vet jag att det förekommit att folk släppt ut minkar... och att de rymt från farmer)

Vad i helvete är det för fel på folk?
 
Människorna jag tränar med har visat sig vara den där typen av hundägare som motiverar körkort på hund, inklusive 5p Sveriges natur och vilddjur samt en visitation av Magdalena Ribbings spöke, och koppeltvång året runt med koppel definierat till 50 cm kätting :(

Den ena drar en berättelse som ska visa att hennes hund visst inte jagar. Hunden hade jagat in ett rådjur i ett stängsel där rådjuret då citat "hängde och levde lite" men hennes hund hade minsann inte bitit i rådjuret.

Den andre säger nonchalant att hens hund är iväg och jagar någon hare eller något. Samma människa berättar om hur de brukade åka till en ute i halsbandet (dit bara de kunde komma för deras båt var så unikt flatbottnad) där behövde man förstås ha hunden kopplad. Förrut brukade det finnas så många olika fåglar där men de hade försvunnit. Och det var ju djurrättsaktivisternas fel som släppt ut minkar. (Nu vet jag att det förekommit att folk släppt ut minkar... och att de rymt från farmer)

Vad i helvete är det för fel på folk?
Har också tränat med en del lite speciella personer. När instruktören var borta från freestyle kursen fick jag hoppa in, jag pratade om positiv förstärkning, att aldrig skälla på hunden när man lär in nytt, att det mesta måste byggas upp lite i taget. En pudeltant ville att hennes hund skulle göra sånt Milou gör. Jag sa att det går om hon tränar rätt och tar det steg för steg men att vi kanske skulle börja med kontaktövningar för pudeln rymde och sprang runt hela planen flertalet gånger varje pass och den kunde inte ens sitt.

Men nej hunden skulle direkt kunna gå på bakbenen bredvid henne, backa , gå framåt och snurra. Tanten ville att hunden skulle göra direkt men hon visade fel, jag visade hur hon skulle göra, när jag visade på hennes hund lyfte den sig från marken lite och det var ju en bra start. Men hon lyckades inte och då blev hon så arg på hunden, skällde på den och efter 5 minuter av egen träning när jag var med och observerade så gav hon upp och sa att hennes hund var värdelös, den skulle aldrig klara det, hon önskade att hon hade en hund som Milou.

Sen ville hon lära hunden att backa bort från henne när hon står kvar som Milou gör, jag sa då att det kan vara lite klurigt och att man måste ha tålamod. Då ringade hon in hunden mellan två tunnlar, istället för att vänta ut hunden tills den visade minsta tecken på bakåttänk gick hon fram mot hunden och skrek på den och lyfte den bakåt så hunden rörde inte ett enda ben utan hon pressade på, skrek och lyfte hunden bakåt gång på gång när jag tränade med Milou och sen tittade till henne så blev jag så otroligt frustrerad på tanten. Hon ville ha hjälp men så struntar hon i det och jag sa till henne att hon inte kan göra så utan köra basic nivån först men nej.

Suck! Milou är lättlärd men det ligger väldigt mycket träning bakom våra freestyle moment.
 
IMG_4407.jpeg

Vi fortsätter att lära känna varandra här hemma. De senaste dagarna har jag testat henne lite med mat och hur hon beter sig i närheten av människomat. Som syns på bilden är hon intresserad, men hon gör inget. Har medvetet lämnat saker på soffbordet och lämnat rummet några gånger när hon varit i soffan och ingen gång har hon ens brytt sig om den. Igår stod det köttbitar på bordet vid grillen och hon tyckte det luktade väldigt gott men hon rörde dem inte. Duktig tjej!
 
Cyklat idag igen, lite fuktigt ute men under 20 grader varmt (regnet hänger i luften), så idag ökade jag sträckan lite, 4 km varav 3,5 km aktiv cykling (går första och sista biten). 21 minuter tog själva cyklingen och som mest var vi uppe i 24 km/h 😅
Har inte haft min aktivitetsklocka på mig tidigare, så vet inte om vi är snabbare/långsammare än tidigare, men tidigare har vi cyklat 3 km varav 2,5 km aktiv cykling.

Vi hade ju återbesök hos veterinären för ett par veckor sedan, hon var inte lika öm som innan över rygg osv, och jag upplever också att hon inte reagerar lika mycket. Veterinären såg det också som troligt att det är magen som ger följdproblem på ryggen, då jag upplevde att hon åt bra under tiden hon fick andapsin 2 gånger om dagen, men när vi minskade till 1 gång om dagen märktes det förändring i aptit. Ska fortsätta ge andapsinen + losec i några veckor, för att sen sluta med förstnämnda och bara köra losec några veckor. Hon sa att det är inte omöjligt att Tilda kommer behöva äta kurer av losec till och från, om hennes mage fortsätter vara strulig. Hon har peppar peppar ätit bra på sistone, har också hittat en blötmat i folieflrpackning som hon gillar, så det i kombination med färskfoder verkar gå ner bra.

Imorgon ska hon följa med mig på höns och hantverksmarknad 😂 få se hur det går. Har bett om att få en plats som inte är för nära hönsen iaf 🤣
 
Alvin lärde sig att inte röra mat redan när han var 8 veckor men Milou är 5 år och helt omöjlig. Igår hos mormor och sprang han raka vägen in och åt upp halva deras hunds mat, när han trodde ingen såg hoppade han upp i soffan för att knycka morfars smörgås men det hann han inte med för vi såg honom ju fast han inte trodde det. Vi hade en utedag igår och jag hade med mig en smörgås, när jag tittade bort snodde han osten på smörgåsen jag höll i handen… Allt på en dag. Dagen innan öppnade han dragkedjan på min väska för att sno lite leversnittar. Han är en fantastisk liten hund men en riktig rackarunge med egen vilja. Otroligt mycket egen vilja faktiskt.

Träning och tävling går inte att ”tvinga” ( kommen inte på rätt ord) fram utan man behöver ha honom på sin sida. Det ska vara roligt annars väljer han att göra något annat. Fast som tur är gillar han det jag gillar.
 
Jag hade tydligen inte tagit med mig tillräckligt med mat till hundarna nu när är husvakt till mina föräldrar så köpte några burkar Monster Lamb (dom får Monster Lamb i torrfoder vanligtvis) och blandade hälften hälften och det tog lång tid för Bog att äta upp maten. Tydligen så var det konstigt med burkmat. :laugh:
 
Jag hade tydligen inte tagit med mig tillräckligt med mat till hundarna nu när är husvakt till mina föräldrar så köpte några burkar Monster Lamb (dom får Monster Lamb i torrfoder vanligtvis) och blandade hälften hälften och det tog lång tid för Bog att äta upp maten. Tydligen så var det konstigt med burkmat. :laugh:
En del hundar tycker verkligen att burkmat är helkonstigt och smakar skumt 😆
 
Oskar brukar springa upp på övervåningen och gnälla uppfordrande när han vill sova. Nu gnällde han medan jag bortade tänderna. Gick upp och ingen hund. Men gnällandet tilltog. Hittade honom på kontoret, med svansplymen under ett hjul på stolen.
Ordningen återställd. Han ligger i min säng halvt medvetslös :D
 
Morgon i fårhagen, tränade på visslan då jag typ glömt av den lite men hundarna kommer ju tack och lov ihåg fast det varit ett uppehåll 😅.
Efteråt åkte vi med hela gänget till sjön och de fick bada, eller Spock och lilla M badade glatt medans Tay och Nike knappt blötte tassarna.

Ikväll ska vi till klubben och pyssla lite och då får de kanske träna nåt agility-relaterat också, särskilt lilla M som ligger i startgroparna för att bli färdig att starta klass 1 så småningom.

20240525_113506.jpg
 
Tog mig upp imorse för att möta upp en kompis och hennes hundar, när vi väl mötes upp var det inte så tidigt däremot. (Huvudet på autopilot och jag körde till jobb först.)
Körde inom en djurbutik vid hemgång för att köpa foder och köpte några tuggben. Det blev vomstrips, nötsena och renrulle. Nu ligger vi utslagna och ska ta en siesta.

Det får nog bli ett bad senare, bcn hoppade i en sunkig sjö för att simma och den andra har ju sin allergi så det är aldrig fel med ett bad.
 
Jag hade köpt nya fina långlinor och jag ville se om dom var så bra som jag förväntade mig. När jag gick ut på gården var dock grabbarna inte ett dugg intresserade av att gå runt utan satte sig bara på varsin sida av mig och så satt vi bara där på rad rätt så länge tills det var jag som behövde äta. Men det var en väldigt mysig del av dagen
 
Oskar far som en galning fram och tiollbaka. Vi är bägge nyduschade men han tycker det ärså obehagligt att han behöver avreagera.
Resultat. En blöt svart-vit-brun galning försöker sätta hastighetsrekord på sträckan kontoret - ytterdörren och tillbaka.

I princip alla hundar flänger omkring som vettvillingar när de duschat, vilket i första hand anses vara för att torka.
Har alltså ca inget med obehag och något behov att avreagera sig att göra.

Hundar som blir låga av dusch pga obehagligt står mest som blöta suddar efteråt och går ofta och "gömmer sig" där de känner sig trygga.
 
I princip alla hundar flänger omkring som vettvillingar när de duschat, vilket i första hand anses vara för att torka.
Har alltså ca inget med obehag och något behov att avreagera sig att göra.

Hundar som blir låga av dusch pga obehagligt står mest som blöta suddar efteråt och går ofta och "gömmer sig" där de känner sig trygga.
Då är kopplingen obefintlig. Så bra!

Jag tänkte att eftersom han är så ynklig när jag tvättar honom och mest vill smita så hängde det ihop.
Länns bra i magen att det inte nödvändigtvis gör det. Tack!
 
Jag hade köpt nya fina långlinor och jag ville se om dom var så bra som jag förväntade mig. När jag gick ut på gården var dock grabbarna inte ett dugg intresserade av att gå runt utan satte sig bara på varsin sida av mig och så satt vi bara där på rad rätt så länge tills det var jag som behövde äta. Men det var en väldigt mysig del av dagen
Vad var det för några? Skulle vilja ha en hemma i trädgården. Har en lång gummilina nu som väl är bra men lite klumpig hemma
 
Kan hända att jag precis köpt en agillitygungbräda 🙈 sprillans ny och för mindre än halva nypriset så då tyckte jag att det var läge att slå till.

Så nu har jag slalompinnar, gungbräda, lilla pluttminitunneln (osett än om jag köper nån riktig) och ska snickra ihop några krysshinder och ett litet A-hinder och sen kan jag ställa upp en liten hobbyagillitybana åt räserhundarna :up:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 865
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
25
· Visningar
1 566
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag bytte till färskfoder nyss. Mush. Diskar skålen i maskinen med våra andra grejer och tvättar händerna osv. Läste nu att en fått...
2
Svar
38
· Visningar
2 763
Senast: Sol
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
59 60 61
Svar
1 219
· Visningar
82 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp