Uppdateringstråd 29

Slött i värmen.

Gamlingen har i veckan kostat matte 2 400 kronor efter att ha stulit en inplastat fralla och inhalerat den mer eller mindre hel. Veterinär konsulterades - bäst att kräka och inte riskera stopp i tarmen.

Allt gick snabbt och enkelt (tyckte alla utom fralla-ligisten) och vi passade på att ta artrossprutan samtidigt när vi ändå var där.

Swosh så krympte summan på lönekontot.

Yngligen hälsar att han aldrig skulle ägnat sig åt såna gangsterfasoner.

Vi har kommit en liten runda idag, men ingen av dem är så intresserade av äventyr. Det får bli senare ikväll när svalkan kommer. Lite regn hade varit skönt.
 
Slött i värmen.

Gamlingen har i veckan kostat matte 2 400 kronor efter att ha stulit en inplastat fralla och inhalerat den mer eller mindre hel. Veterinär konsulterades - bäst att kräka och inte riskera stopp i tarmen.

Allt gick snabbt och enkelt (tyckte alla utom fralla-ligisten) och vi passade på att ta artrossprutan samtidigt när vi ändå var där.

Swosh så krympte summan på lönekontot.

Yngligen hälsar att han aldrig skulle ägnat sig åt såna gangsterfasoner.

Vi har kommit en liten runda idag, men ingen av dem är så intresserade av äventyr. Det får bli senare ikväll när svalkan kommer. Lite regn hade varit skönt.
Billigt med 2400 kr, här kostade det 6500 sist. 😅
 
Hemma efter avklarat BPH. Han betedde sig ungefär som jag förväntade mig. Inte rädd för nåt. Sket i figuranten i hatt och långrock, bara noterade.
Ganska mycket störning med hundar i hundgård enbit bort. Jakthundar som stod och gafflade hela tiden och andra djur i inhängnader. Men han genomförde med bravur ändå. Fick beröm för sin mentalitet och att han så trevlig.

Glad över min hund! Så pass mallig att jag kostade på oss en rosett.
20240526_103119.jpg
 
Det ar straxt dags att aka for att trana valp kursen. I dag blir det hard korning pa att ga fint i koppel, sitta/logga kvar nar "handlern" gar ivag, och att fa tag pa en "random" person som kan komma fram och klappa hundar. :p
Tater Tot far folja med om nagon vill att jag visar nagot ... och for att han ska fa nagot meningsfullt att gora i dag. Behovs han inte pa traningen sa stannar jag vid nagon affar dar vi kan ga in och kora en mycket kort Nosework vanda.
 
Vad var det för några? Skulle vilja ha en hemma i trädgården. Har en lång gummilina nu som väl är bra men lite klumpig hemma
Jag har två storlekar även om jag lyckats trolla bort dom minsta just nu. Jag tycker dock att dom större faktiskt är lite bättre för dom är lite tyngre och dom virar inte in sig själva lika mycket. Har 4 mm som tänker ta med på små utflykter med liten väska och sen 6 mm hemma och om jag är borta längre stunder. Tycker 4 mm är för tunn till och från. Vad har du för storlek på din hund?

Spårlina gjuten heter den köpte på Firstvet, den på 6 mm trasslade i princip inte in sig alls kring deras ben under två timmar
 
Köpte ett nytt halsband till Ebrah idag, för jag har upptäckt att det skavts bort päls på framsidan av halsen nu, precis där hon har sitt vanliga halsband. Det nya är ett rundsytt läderhalsband, ställbart halvstryp, och jag tycker verkligen om det. Det är betydligt tunnare än hennes vanliga halsband, så man ser mer av henne :p Nu är jag sugen på att köpa ett likadant till Lily av samma anledning: se henne, inte halsbandet.

Samtidigt gillar jag inte att halsbandet är så tunt, för när de skuttar till för att leka eller så, så blir det betydligt mer obekvämt för dem. Det märktes tydligt bara på kvällspromenaden när vi gick med vår lurcherkompis och det blev lite bus. Och visst, det går ju att uppfostra dem, men oavsett så gillar jag att det inte blir obehagligt för dem om något oväntat händer. 1cm brett halsband på lång vinthundshals är väldigt lite.
 
Köpte ett nytt halsband till Ebrah idag, för jag har upptäckt att det skavts bort päls på framsidan av halsen nu, precis där hon har sitt vanliga halsband. Det nya är ett rundsytt läderhalsband, ställbart halvstryp, och jag tycker verkligen om det. Det är betydligt tunnare än hennes vanliga halsband, så man ser mer av henne :p Nu är jag sugen på att köpa ett likadant till Lily av samma anledning: se henne, inte halsbandet.

Samtidigt gillar jag inte att halsbandet är så tunt, för när de skuttar till för att leka eller så, så blir det betydligt mer obekvämt för dem. Det märktes tydligt bara på kvällspromenaden när vi gick med vår lurcherkompis och det blev lite bus. Och visst, det går ju att uppfostra dem, men oavsett så gillar jag att det inte blir obehagligt för dem om något oväntat händer. 1cm brett halsband på lång vinthundshals är väldigt lite.
Jag håller med om att ju tunnare desto snyggare - det stör hundens linjer mycket mindre speciellt om de har lite päls (nu har dina betydligt mindre päls än mina men principen kvarstår). Men för mig har jag med åren köpt bredare och bredare halsband just för hundens komfort. Ingen av mina hundar drar i kopplet men definitivt kan det bli nåt bus-skutt, de vill mot en speciell fläck etc och speciellt min äldre hane harklar sig ibland efter promenader med det smalare "snygg-halsbandet". Nu är ju alla hundar olika men jag skulle absolut valt ett bredare om än inte lika snyggt, som du är inne på. Om din hund får päls-skav så kanske det finns nåt bredare rundsytt alt med fluffigt foder? Eller nåt rejält brett men som inte är halvstryp utan ligger mer still/tajt mot halsen?
 
Jag håller med om att ju tunnare desto snyggare - det stör hundens linjer mycket mindre speciellt om de har lite päls (nu har dina betydligt mindre päls än mina men principen kvarstår). Men för mig har jag med åren köpt bredare och bredare halsband just för hundens komfort. Ingen av mina hundar drar i kopplet men definitivt kan det bli nåt bus-skutt, de vill mot en speciell fläck etc och speciellt min äldre hane harklar sig ibland efter promenader med det smalare "snygg-halsbandet". Nu är ju alla hundar olika men jag skulle absolut valt ett bredare om än inte lika snyggt, som du är inne på. Om din hund får päls-skav så kanske det finns nåt bredare rundsytt alt med fluffigt foder? Eller nåt rejält brett men som inte är halvstryp utan ligger mer still/tajt mot halsen?
Problemet är att jag inte riktigt kan ha icke-halvstryp på dem. När det sitter så att de inte kan krypa ur halsbandet, då sitter det istället väldigt hårt när det kommer längre ner på halsen. Därför är halvstrypen idealiska ur den aspekten. Som det är nu har hon gått med ett fleecefodrat halvstryp, har kanske haft selen något mindre än vanligt framförallt under vintern med täcken och så, så det är väl därför hon fått skav.

Jag googlade lite nu och hittade handgjorda läderhalvstryp i trevlig bredd, men då kostade de över 1000kr/st och hur gärna jag än stöttar småföretagande, svensktillverkat osv så är det inget jag riktigt kan kosta på mig just nu. Lutar nog mer åt att försöka sy en bättre sele i så fall (den hon har nu är inte optimal). Men men. Det jag köpte nu kan hon absolut ha, åtminstone att variera med. Får se lite vad jag hittar på framöver.
 
Problemet är att jag inte riktigt kan ha icke-halvstryp på dem. När det sitter så att de inte kan krypa ur halsbandet, då sitter det istället väldigt hårt när det kommer längre ner på halsen. Därför är halvstrypen idealiska ur den aspekten. Som det är nu har hon gått med ett fleecefodrat halvstryp, har kanske haft selen något mindre än vanligt framförallt under vintern med täcken och så, så det är väl därför hon fått skav.

Jag googlade lite nu och hittade handgjorda läderhalvstryp i trevlig bredd, men då kostade de över 1000kr/st och hur gärna jag än stöttar småföretagande, svensktillverkat osv så är det inget jag riktigt kan kosta på mig just nu. Lutar nog mer åt att försöka sy en bättre sele i så fall (den hon har nu är inte optimal). Men men. Det jag köpte nu kan hon absolut ha, åtminstone att variera med. Får se lite vad jag hittar på framöver.
Kan du inte sy ett halvstryp med softshell foder? Om fleecen skaver :)
 
Problemet är att jag inte riktigt kan ha icke-halvstryp på dem. När det sitter så att de inte kan krypa ur halsbandet, då sitter det istället väldigt hårt när det kommer längre ner på halsen. Därför är halvstrypen idealiska ur den aspekten. Som det är nu har hon gått med ett fleecefodrat halvstryp, har kanske haft selen något mindre än vanligt framförallt under vintern med täcken och så, så det är väl därför hon fått skav.

Jag googlade lite nu och hittade handgjorda läderhalvstryp i trevlig bredd, men då kostade de över 1000kr/st och hur gärna jag än stöttar småföretagande, svensktillverkat osv så är det inget jag riktigt kan kosta på mig just nu. Lutar nog mer åt att försöka sy en bättre sele i så fall (den hon har nu är inte optimal). Men men. Det jag köpte nu kan hon absolut ha, åtminstone att variera med. Får se lite vad jag hittar på framöver.
Jag har flera halvstryp från Limex som jag tycker är väldigt bra och prisvärda och tillverkade i Sverige, de använder dessutom bara läder från Tärnsjö garveri. Fred har ett brett i läder som är fodrat med neopren som han haft i 9 år och det ser fortfarande ut som nytt.
 
Helt slut efter idag. Vi har arrangerat KM på klubben i agility och haft otroligt mycket att stå i eftersom det jag och husse som främst dragit i det hela. Husse sprang dessutom med tre hundar som samtliga blev klubbmästare i varsin klass. Jag hade Spock som vann sitt första lopp men sen gick det utför både för Spock och för mig, huvudet var inte riktigt på plats för nån av oss :p.
Arrangemanget var iallafall lyckat och flöt på bra men note to self: inte engagera mig i att arrangera KM nästa år för jag har tillräckligt att göra ändå, känns som om vi nästan bor på klubben :angel:. Dock så har vi ett väloljat maskineri av luttrade funkisar nu som på nolltid gjorde iordning och fixade allt imorse inför första loppet så där kan jag verkligen inte klaga :heart. Nästa tävling på klubben har vi två nya ansvariga som håller i, otroligt positivt och jag tror det kommer gå kanonbra för dem. Bra om man kan få fler som vågar dra i saker och vara med och göra det de vill rodda i, bara win-win.
Vi har gått från en i princip icke-existerande agilitysekion efter covid till att ha blivit en av de större och aktivaste sektionerna på klubben och nånstans började allt lite smått med att jag drog i öppna banträningar sisådär för två år sen. En person kan faktiskt göra stor skillnad för det växer som ringar på vattnet, det börjar med nåt litet och sprider sig och engagerar fler och fler.

Imorgon blir det till att hålla kurs igen, vi är halvägs igenom den redan och det känns som om tiden går så himla fort.

Kanske inte en agilitystjärna men väl en klippa I fårhagen, min lilla Spock ❤️
20240525_105606.jpg
 
Fick meddelande om att fåren hade gått igenom staketet in till kvigorna. Zoe skadade en tå i förrgår och vilar, så med viss oro tog jag med mig den betydligt mindre rutinerade Bob ut för att lösa problemet.

Skogshage med backar, fåren utspridda och utom synhåll. Tio jätteglada och nyfikna dräktiga kvigor, som bara träffat hund ett par-tre gånger. Självklart ställde sig alla kvigorna hos mig, vid öppningen där fåren skulle ut.

Vände Bob bort från kvigorna och skickade ut honom på dolt hämt på fåren medans jag föste bort kvigorna lite.

Bob kom med alla fåren, höll isär dem från kvigorna trots att båda grupperna ville gå ihop, tryckte in fåren genom grindhålet och höll där medans jag lagade.

Det hade kunnat bli jättekaos och tagit lång tid, men Bob förstod uppgiften och vi var klara på 10 minuter.

Han som skulle avlivats för ett år sedan för att han inte gick att träna :heart
 

Bifogade filer

  • IMG_8578.jpg
    IMG_8578.jpg
    176,9 KB · Visningar: 47
Jag har två storlekar även om jag lyckats trolla bort dom minsta just nu. Jag tycker dock att dom större faktiskt är lite bättre för dom är lite tyngre och dom virar inte in sig själva lika mycket. Har 4 mm som tänker ta med på små utflykter med liten väska och sen 6 mm hemma och om jag är borta längre stunder. Tycker 4 mm är för tunn till och från. Vad har du för storlek på din hund?

Spårlina gjuten heter den köpte på Firstvet, den på 6 mm trasslade i princip inte in sig alls kring deras ben under två timmar
Jag har en 17 kilos staffe! Kommer mest ha den i trädgården när vi tränar på att inte springa fram till staketet när hundar går förbi så behöver inte vara så ” bra”. Så trasselfri som möjligt vill jag ha😍
 
Blev en cykeltur idag med. Första "starten" blev dessutom väldigt bra, ett par hopp mot mig men inget skällande eller nafsande, så träningen ger resultat🤩 valde att cykla i skogen idag istället för på asfalt/grus, och jäklar vad jobbigt det var, en del av vägen har sån där jobbig svag lutning, trodde jag skulle dö typ 🙃 men lugn och fin trav hela vägen tills vi vände, sen gick det i galopp nedför och jag fick hålla på bromsen hela vägen 😂 4 km på 24 minuter, vilket kändes snabbt med tanke på hur segt det gick de första 2 km (vände när klockan visade på 2 km) 😂
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 870
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
25
· Visningar
1 571
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag bytte till färskfoder nyss. Mush. Diskar skålen i maskinen med våra andra grejer och tvättar händerna osv. Läste nu att en fått...
2
Svar
38
· Visningar
2 767
Senast: Sol
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
59 60 61
Svar
1 219
· Visningar
83 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp