Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, då har mina instruktörer genom åren gjort fel. Så som jag skrev var hur vi fick lära oss när jag tränade med Alvin. Men då få jag tänka om,hade önskat att ha någon till hjälp. På banträningen utgår dom bara från att alla som är med ska kunna alla hinder förutom gungan. Sen att vissa definitivt inte kan alla hinder gör ju ingenting. Man får sin tid.

Jag smsade ordföranden nu och frågar om hon har tid nästa banträning eller någon annan gång kan hjälpa mig. Men jag ska börja så också som du beskriver @Bulldoozer. Hoppas jag fattat nu så jag gör rätt och kombinera det med en privatlektion med ordföranden som också är instruktör på banträningen

Det händer ganska mycket inom agilityträningen, det är nog inte "fel" utan snarare hur man lärde in förut. Numera behöver man ha bra fart på gungan och dessutom blir hundarna modiga och taggade genom den här inlärningen och tycker att det asballt vilket i sig är en stor vinst.

@Lillefrun skynda långsamt i träningen, mina hundar kör i regel smälleken från valp, långt innan de ska träna gungan. De är då i princip hjärntvättade till att hindret i sig och smällen är otroligt positiv när jag väl börjar resan mot att träna in den på riktigt.

Det händer ganska mycket inom agilityträningen, det är nog inte "fel" utan snarare hur man lärde in förut. Numera behöver man ha bra fart på gungan och dessutom blir hundarna modiga och taggade genom den här inlärningen och tycker att det asballt vilket i sig är en stor vinst.
Ja det kan mycket väl vara att träningsmetoder ändras med åren. Tanken för mig är att försöka få en plats i vinter eller nästa vår (för nu i sommar och höst kommer jag ha fullt upp med flytt och allt därtill) på en ny träningsanläggning som har lokal inomhus också. Ägarna själva tävlar sm och har egen kennel. Jag tränade med dom för massor av år sen med Alvin och det vore kul att ha dom som instruktörer och jag misstänker att nuvarande instruktörer på min pytte lilla klubb inte riktigt hänger med i svängarna. Allt görs som det har gjort i typ 40 år. Ungefär så.

Och sen brukar dom inte självmant lägga in det i kurser utan jag har fått köpa privatlektioner.

@Lillefrun skynda långsamt i träningen, mina hundar kör i regel smälleken från valp, långt innan de ska träna gungan. De är då i princip hjärntvättade till att hindret i sig och smällen är otroligt positiv när jag väl börjar resan mot att träna in den på riktigt.
Absolut, långsamt är min grej men inte riktigt Milous så utmaningen blir att lyckas med balansen att träna lugnt med en taggad Milou, han vill alltid själv ligga ett steg före mig.

Idag har vi gjort MT, och jag får nog säga att resultatet blev ungefär som jag trodde.

SBK Tävling strular 🙄 så har inte fått något protokoll, men sammanfattningsvis så är hon mycket socialt trygg, ingen aggression, idealiskt på skotten, bra koncentration, hög jaktkamplust och lite lägre social kamplust. Och en stor fjant när det kommer till pappfigurerna 💕 Släden var jätteläskig, vilket jag hade på känn då hon sjappade från spökena på MH. Figurskogen var också otäck, men hon löste sig igenom den tack vara koncentreration på målet. Dumpen var inte alls lika jobbig, där stannade hon bara upp, men hon var inte intresserad av att undersöka den utan mig.

Så poängen räckte inte till godkänt. Men hennes styrkor är ju det vi ser och har nytta av i vardagen :)

Oj, då har mina instruktörer genom åren gjort fel. Så som jag skrev var hur vi fick lära oss när jag tränade med Alvin. Men då få jag tänka om,hade önskat att ha någon till hjälp. På banträningen utgår dom bara från att alla som är med ska kunna alla hinder förutom gungan. Sen att vissa definitivt inte kan alla hinder gör ju ingenting. Man får sin tid.

Jag smsade ordföranden nu och frågar om hon har tid nästa banträning eller någon annan gång kan hjälpa mig. Men jag ska börja så också som du beskriver @Bulldoozer. Hoppas jag fattat nu så jag gör rätt och kombinera det med en privatlektion med ordföranden som också är instruktör på banträningen
De har inte gjort fel. Det finns olika sätt att både lära in gungan och hur man vill att det ska se ut på slutet.
Jag vill att hunden tar gungan med kraft och alltid lär sig att det är längst ut man ska, på så sätt minskar man risken för att hunden hoppar av för tidigt och missar kontaktfältet.

Idag har vi gjort MT, och jag får nog säga att resultatet blev ungefär som jag trodde.

SBK Tävling strular 🙄 så har inte fått något protokoll, men sammanfattningsvis så är hon mycket socialt trygg, ingen aggression, idealiskt på skotten, bra koncentration, hög jaktkamplust och lite lägre social kamplust. Och en stor fjant när det kommer till pappfigurerna 💕 Släden var jätteläskig, vilket jag hade på känn då hon sjappade från spökena på MH. Figurskogen var också otäck, men hon löste sig igenom den tack vara koncentreration på målet. Dumpen var inte alls lika jobbig, där stannade hon bara upp, men hon var inte intresserad av att undersöka den utan mig.

Så poängen räckte inte till godkänt. Men hennes styrkor är ju det vi ser och har nytta av i vardagen :)
Jag fick mitt MH-protokoll på mail några dagar senare. Men väntar fortfarande på att SBK ska lösa strulet så det kan komma in på hunddata/avelsdata. Vill se diagrammet och jämföra med släkten och rasen i stort.

Jag fick mitt MH-protokoll på mail några dagar senare. Men väntar fortfarande på att SBK ska lösa strulet så det kan komma in på hunddata/avelsdata. Vill se diagrammet och jämföra med släkten och rasen i stort.

Ja, arrangörerna sa att de skulle maila, så får väl se när det dyker upp. Och precis, jag är ju också jättenyfiken på att jämföra!

Idag var det träning på klubben, många samlades för att träna tillsammans i olika grenar. Vi körde rally. Har inte gjort det i grupp sen rallykursen vi gick under våren, då var det två löptikar som byttes av att löpa så 4-5 av 6 tillfällen var det ihop med löptik och Tokes tonårshjärna har ju så klart gått bananas 🙄 Idag blev han smått okontaktbar igen så jag tänkte vad tusan händer nu då 😅 efter en stund kom en av dom andra deltagarna och sa att hennes tik hade svårt att koncentrera sig för hon löpte... så då fick jag ju förklaringen. Vi kommer vara experter på att träna/tävla bland löptikar sen 😅 tänk vad lätt det kommer gå den dagen vi kommer till en träning utan löptik 😁 Men efter att han pausat i bilen en stund så kunde vi faktiskt gå ut och köra banan rätt vettigt även fast hon gått där flera gånger innan oss🙂

Idag var det träning på klubben, många samlades för att träna tillsammans i olika grenar. Vi körde rally. Har inte gjort det i grupp sen rallykursen vi gick under våren, då var det två löptikar som byttes av att löpa så 4-5 av 6 tillfällen var det ihop med löptik och Tokes tonårshjärna har ju så klart gått bananas 🙄 Idag blev han smått okontaktbar igen så jag tänkte vad tusan händer nu då 😅 efter en stund kom en av dom andra deltagarna och sa att hennes tik hade svårt att koncentrera sig för hon löpte... så då fick jag ju förklaringen. Vi kommer vara experter på att träna/tävla bland löptikar sen 😅 tänk vad lätt det kommer gå den dagen vi kommer till en träning utan löptik 😁 Men efter att han pausat i bilen en stund så kunde vi faktiskt gå ut och köra banan rätt vettigt även fast hon gått där flera gånger innan oss🙂
På tävling får löptikar värma upp och hålla sig på en anvisad plats och sen startar dom alltid sist. På kurserna här får löptikarna hålla sig en bit bort

På tävling får löptikar värma upp och hålla sig på en anvisad plats och sen startar dom alltid sist. På kurserna här får löptikarna hålla sig en bit bort
Så är det tyvärr inte på våran klubb. På kursen så uppmuntrade till och med instruktören att dom med löptikar skulle vara precis bland oss andra även fast dom själva ville hålla sig en bit bort/vänta till sist 🙄 en av dom andra deltagarna, en äldre dam med en avelshane på foder kunde inte vara med alls utan hade sin hund i bilen nästan hela tiden för att hon och hunden blev så stressade :(
Jag har suckat lite för mig själv varje gång men försökt vända det till att det är bra miljöträning 😅 när jag gick kurser med min gamla kastrerade hane med noll tjejintresse så var det aldrig med några löptikar men nu med en tonårskille i kopplet så har det varit varje gång 😂

Så är det tyvärr inte på våran klubb. På kursen så uppmuntrade till och med instruktören att dom med löptikar skulle vara precis bland oss andra även fast dom själva ville hålla sig en bit bort/vänta till sist 🙄 en av dom andra deltagarna, en äldre dam med en avelshane på foder kunde inte vara med alls utan hade sin hund i bilen nästan hela tiden för att hon och hunden blev så stressade :(
Jag har suckat lite för mig själv varje gång men försökt vända det till att det är bra miljöträning 😅 när jag gick kurser med min gamla kastrerade hane med noll tjejintresse så var det aldrig med några löptikar men nu med en tonårskille i kopplet så har det varit varje gång 😂
Jag tycker också att det är väldigt nyttigt att träna med löptikar när mina hundar är trygga i vad de ska göra så lägger jag gärna in störning. I agilityn så särbehandlas inte löptikar utan startar som vanligt så det är bra att ha tränat på.

Sen finns det ju inget som garanterar att inte nån tränat sin löptik på planen dan innan tävling i de andra grenarna heller. Ibland har det förekommit på lydnadstävling att flertalet hundar fastnat på vissa fläckar med god doft..

En av klubbarna jag tränar på (inte en SBK-klubb) är så härlig 😅 Stora ytor, flera inhängnad planer och kompletta agilityhinder. Igår när jag var uppe var det fyra andra bilar på plats, ingen annan tränade dock utan samtliga satt inne i klubbhuset och fikade och umgicks 😁 Det förekommer absolut medlemmar som tränar också, men träffar oftare fika-gängen än de som tränar 😅

Jag tycker också att det är väldigt nyttigt att träna med löptikar när mina hundar är trygga i vad de ska göra så lägger jag gärna in störning. I agilityn så särbehandlas inte löptikar utan startar som vanligt så det är bra att ha tränat på.

Sen finns det ju inget som garanterar att inte nån tränat sin löptik på planen dan innan tävling i de andra grenarna heller. Ibland har det förekommit på lydnadstävling att flertalet hundar fastnat på vissa fläckar med god doft..
Jag tycker också lite så, att träna med mycket störningar. Kan ställa mig vid en av stadens mest trafikerade vägar med bilar, cyklister och fotgängare och köra ett pass, i parker med lekande barn en bit bort så man hör skriken, platser där det är stor chans att möta andra hundar som jag vet att dom tycker är lite läskiga, åka buss, tunnelbana mitt i Stockholm osv, följa med in i butikerna där jag är ibland och har fått ok, jag vill då att dom inte nosar på allt spännande.

Däremot var Alvin väldigt hormonstinn innan jag fick kastrera honom. Han ylade hela nätterna om det fanns löptikar i närheten och i en halvstor stad med massor av hundar löper ju i princip alltid någon tik. Han lyckades till och med hoppa över en mur på 1,5- 2 meter och själv är han 34 cm hög för att komma fram till en tik som skulle börja löpa om några dagar. Han åt knappt något med löptikar i området så han var jätte smal. Mycket driven av löptikar alltså. Att kastrera hjälpte och det var nog en av dom sakerna som hjälpte oss komma vidare. Innan var det omöjligt att ta en så stor störning.

Det är superbra träning att köra med löptik imo.
Tror en anledning (förutom aveln) till att många har problem med löptikar är att man undviker dem.

Det är superbra träning att köra med löptik imo.
Tror en anledning (förutom aveln) till att många har problem med löptikar är att man undviker dem.
Det tror jag också. Däremot om jag hade hanhund så kanske jag inte velat ha löptik precis bredvid när jag ska lära in något helt nytt, men å andra sidan föredrar jag att lära in helt nya moment hemma i vardagsrummet om möjligt, just för att inte ha störning precis då :p

Generellt känns det annars som att folk är för dåliga på att träna med störningar. Senast igår hörde jag en person prata om hur en tävling blivit förstörd för att det samtidigt som ett moment i lydnaden kommit folk utifrån som promenerat förbi nära tävlingsplanen. "Så typiskt att något sådant ska hända! Då går det ju inte!" var tankegångarna kring det. När jag nämnde att man ju kan passa på att träna på många olika platser innan tävling, även vid ett torg nära en tågstation osv så blev personen väldigt tyst.

Jag misstänker också att en bidragande orsak till folks tävlingsnervositet handlar om att man egentligen är dåligt förberedd, och/eller har för höga förväntningar. Måste allt vara precis som på en perfekt upplagd träning utan störning för att man ska ta sig igenom tävlingen, tja då kanske man inte är redo helt enkelt. Bättre att träna för att precis vad som helst kan hända på tävling (och ha glädje av tävlingen även om man inte placerar sig/får poäng för uppflytt eller vad det nu må vara).

Fast Alvin var verkligen väldigt påverkad av löptikar och vi mötte ju löptikar dagligen. Och när det slog över var han liksom inte vanlig Alvin. Han gick alltid lös så det fungerade ju med kontakt men ibland så stängde han av lite och blev super fokuserad på bara just det. Efter kastreringen upphörde det helt, Så jag tror inte att det bara handlar om träning. Biologin spelar också roll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 307
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 489
Senast: ufot
·
Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 079
Senast: sidensvans
·
Övr. Hund Ja! Nu fick jag öppna tråden! Nu kör vi vidare här :heart 63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
77 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser