För bakgrunden:
https://www.bukefalos.se/threads/uppdateringstrad-30.1528992/post-20643794
Nu finns inte lilla D mer och mitt hjärta går sönder. Jag har gråtit mer de senaste dagarna än vad jag har gjort under min livstid. Det är sorg. Det är oro som släpper. Det är skuldkänslor.
För drygt en månad sedan mådde hon bra - jättebra. Hon var pigg, började bygga muskler igen och åt med god aptit. Njurvärdena var bra och blodtrycket bra. Det som inte var helt bra än var tarmen (kronisk tarminflammation). Hon var mycket bättre, men inte helt bra för optimal viktuppgång. Så hon sattes på kortison som skulle trappas ner långsamt.
Jag märkte redan efter någon vecka att hon ville börja beta gräs och uppvisade tecken på sur mage, men tarmen blev bättre. För 1,5-2 veckor sedan började hon dock tappa aptiten. Hon ville inte den vanliga maten men åt när jag bytte till annat foder eller när jag gjorde den mer smaklig genom att värma den. Så jag tolkade det inte som generell matvägran utan som att maten inte smakade.
För drygt en vecka sedan eskalerade matvägran och jag började koppla det till kortisonet (magkatarr eller magsår) och återkopplade till veterinär, som tyvärr var sjuk just den veckan. Under helgen vände det lite uppåt och aptiten blev bättre och hon hon var pigg i skogen och spanade efter rådjur. I måndags hörde veterinären av sig och ville att vi skulle trappa ner kortisonet snabbare och sätta in Losec.
Hon hann inte gå många dagar på Losec. I tisdags hade hon diarré och matvägrade helt den vanliga maten och jag fick laga egen njursnäll och tarmsnäll mat som hon fick i sig i små portioner. Natten till onsdagen blev diarrén vattnig, så jag jobbade hemma under onsdagen. Hon var inte direkt superlåg men hade ont i magen och jag fick inte i henne någonting alls - inte ens medicinen. Jag märkte dock på den andra hunden att det nog var värre än vad som var synbart för mig, för hon var väldigt orolig och satte sig till och med på lilla D där hon låg för att liksom uppmärksamma mig på problemet. Jag sms:ade min sambo att jag åker in till veterinären om det inte vände inom några timmar.
Vid lunch gick vi ut på en tur i solen för att rasta oss och jag hade med mig telefonen för att meddela djursjukhuset att vi skulle komma in akut för att se om vi kunde göra något för att lindra magontet, vända magkatarren snabbt och vätska upp henne. Det blev då påtagligt hur dålig hon var. När hon skulle sätta sig för att bajsa så rann det helt absurda mängder vätska ur tarmen och kort senare så kräktes hon upp helt osmält mat från dagen före. Egentligen inget chockerande vid svårare magkatarr, men för en underviktig drygt 14,5 år gammal hund så får det nog sägas vara rätt alarmerande. Där och då så kände jag att det här nog inte går att vända. Jag satte mig ner på en sten och grät en stund och sen gick vi till bilen och åkte in.
På grund av den stora vätskeförlusten så var hon trött och rätt medtagen när vi kom fram. Jag vet heller inte om vätskeförlusten påverkat njurarna och att det påverkade förloppet. Väl inne på djursjukhuset så var hon mycket sämre. Hon var trött, uttorkad och hade ont i magen och jag ville inte att hon skulle få lida, så hon somnade in med mig och G tätt intill sig. Jag har nog aldrig gråtit så mycket i hela mitt liv.
Jag har inga skuldkänslor över att hon fick somna in. Hon mådde så dåligt och och det hade inte varit försvarbart att sätta in behandling för att hon kanske skulle kunna repa sig. Däremot har jag kontrafaktiska tankar och skuldkänslor för att jag inte tänkte på saker tidigare, som att hon med känslig mage och med många läkemedel i kroppen nog borde ha fått Andapsin eller Losec förebyggande inför kortisonbehandlingen. Varför tänkte jag inte på det? Andapsin har hon ju fått förut? Då kanske vi hade fått ordning på tarmen samtidigt som hon hade fått fortsätta vara pigg och matglad. Hon hade kanske sluppit smärtan i magen och fått något år till med oss. Hon hade fått en sommar till på favoritplatsen i fjällen. Jag vet att det inte är produktivt att tänka så, men det gnager och gnager i mig.