Uppdateringstråd 32

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 185191

Jag undrade och skrev i en hundgrupp på facebook om någon hade en japanese chin med längre nos, och här är en renrasig med nos som en cavalier. Påverkar det hälsan till det bättre tror ni?

Den ser fortfarande förskräcklig ut. Fortfarande minimalt med nos och man ser på dom röda märkena att den helt uppenbart har problem med att ögonen rinner, mest sannolikt för att dom står ut så groteskt mycket. Varför är du så besatt av att försöka hitta en enhörning bland trubbnosarna istället för att titta på friskare raser?

Den ser fortfarande förskräcklig ut. Fortfarande minimalt med nos och man ser på dom röda märkena att den helt uppenbart har problem med att ögonen rinner, mest sannolikt för att dom står ut så groteskt mycket. Varför är du så besatt av att försöka hitta en enhörning bland trubbnosarna istället för att titta på friskare raser?
Det är väl för att det jag läst om den passar min livsstil (bor i lägenhet med smådjur) och att det var rasen jag gillade sedan jag var 14 år och då var jag på besök i en kennel och sedan när jag var äldre i en annan kennel och hundarna var så pigga och glada och samtidigt harmoniska.

Det är väl för att det jag läst om den passar min livsstil (bor i lägenhet med smådjur) och att det var rasen jag gillade sedan jag var 14 år och då var jag på besök i en kennel och sedan när jag var äldre i en annan kennel och hundarna var så pigga och glada och samtidigt harmoniska.
Jag har svårt att tro att trubbnosraser var "pigga och glada" för x antal år sedan faktiskt. Jag tror att jag är bra mycket äldre än du och inte ens när jag var 14 för cirka 40 år sedan var det sunda hundar.

Håller med övriga, hur kan man ens överväga att köpa hund från en ras där de har sådana problem? Inte riktat bara till dig, men jag blir provocerad av människor som sätter sina egna önskemål före djurens hälsa. Köp en hund från en frisk ras eller låt bli att köpa hund.

Det vore kanske en bra idé att prata med en uppfödare, de känner väl sin ras bäst.

Haha nej. Dom som föder upp osunda raser har alla möjliga ursäkter till varför. Och eftersom du gillar såna hundar så har jag en känsla av att du kommer gå på vad dom än säger. Bara en sån sak att du säger att hundarna såg pigga och glada ut och därför anser det okej... alltså hundar är ruskigt bra på att dölja att dom mår dåligt. Dom tuffar oftast på ändå fast dom får andnöd om dom rör sig lite för fort eller för länge, eller det är en halv grad för varmt.

Det finns garanterat andra hundar som passar din livsstil utan att lida av sin fysik. Majoriteten av grupp 9 är liksom framavlad för att vara goa hundar som funkar i lägenhet och med många olika konstellationer av djur och människor. Varför då välja en av dom allra mest missbildade? Varför stödja avel som är direkt oetisk? För det är det att avla på hundar som ser ut sådär, hur du än vänder och vrider på det.

Jag förstår att man tycker de är små och söta men de kommer tyvärr med ett gäng hälsoproblem som inte bara är jobbiga för hunden, de är dyra också.
Enkla operationer blir svårare när det är högre risk med att söva tex.
Om det är något man gör så är det att man oroar sig för sin hund och då köpa en hund som redan har hälsoproblem, det hade jag aldrig gjort.

Det vore kanske en bra idé att prata med en uppfödare, de känner väl sin ras bäst.
Jag har träffat ett stort antal trubbnosägare och trubbnosuppfödare som påstår att deras hundar minsann är hur friska och sunda som helst, trots att hundarna tydligt uppvisar flertalet klassiska tecken på att ha rejäla andningsproblem. Så nej. Det går tyvärr(!) inte att lita på dem. Det är ju just därför som situationen ser ut som den gör, och där SKK (svenska kennelklubben) måste ta fram information om hur man ska bedöma om en hund kan andas eller inte, för att uppfödarna faktiskt inte vet (eller väljer att inte se).

Jag har träffat ett stort antal trubbnosägare och trubbnosuppfödare som påstår att deras hundar minsann är hur friska och sunda som helst, trots att hundarna tydligt uppvisar flertalet klassiska tecken på att ha rejäla andningsproblem. Så nej. Det går tyvärr(!) inte att lita på dem. Det är ju just därför som situationen ser ut som den gör, och där SKK (svenska kennelklubben) måste ta fram information om hur man ska bedöma om en hund kan andas eller inte, för att uppfödarna faktiskt inte vet (eller väljer att inte se).
Tyvärr gjorde den skk infon varken bu eller bä.

Idag har vi haft en riktig vilodag. Regnet gjorde att hundarna undrade om jag verkligen var riktigt klok som gick utanför dörren. Eller ja. Salukipojken har inte så mycket åsikter, men damerna... :rofl:

Utöver några korta rastningar och en halvtimmespromenad med lösspring har vi därför bara varit inomhus. Men jag bestämde mig för att åtminstone träna lite med dem. För att ge dem någon form av ny utmaning så bestämde jag mig för att träna dem att slå på ett kastrullock som jag placerat på golvet. Alla tre har svårt att tänka sig att belöningen kan komma från något annat än att interagera med mig, så det krävdes helt klart lite funderingar från dem. Det blandades med enkla tricks, och efter träningspasset var de alla väldigt nöjda. De är också väldigt nöjda med att jag legat i sängen och klappat dem så mycket de velat.

Imorgon blir det jobb igen, men då kortare pass pga röd dag. Jag hoppas att vädret är lite trevligare så att vi kan/vill ta en ordentlig långpromenad. Jag ska också se om vi råkar ha någon trevlig apportbock på jobbet, eller något liknande. Min gamla är borta, men jag gillar inte riktigt utformningen på de jag normalt sett ser i butik. Jag skulle vilja lära dem "lydnadsapport" just för att ge dem en utmaning. Det är ju också något som kommer i de högre klasserna av rallylydnad om jag inte tänker helt galet. Det får bli nästa projekt. Ska skriva på messenger till kollegan jag jobbar med imorgon och påminna mig själv om det här. Vet inte hur många gånger jag tänkt det, men sedan glömt bort det.

Idag har vi haft en riktig vilodag. Regnet gjorde att hundarna undrade om jag verkligen var riktigt klok som gick utanför dörren. Eller ja. Salukipojken har inte så mycket åsikter, men damerna... :rofl:

Utöver några korta rastningar och en halvtimmespromenad med lösspring har vi därför bara varit inomhus. Men jag bestämde mig för att åtminstone träna lite med dem. För att ge dem någon form av ny utmaning så bestämde jag mig för att träna dem att slå på ett kastrullock som jag placerat på golvet. Alla tre har svårt att tänka sig att belöningen kan komma från något annat än att interagera med mig, så det krävdes helt klart lite funderingar från dem. Det blandades med enkla tricks, och efter träningspasset var de alla väldigt nöjda. De är också väldigt nöjda med att jag legat i sängen och klappat dem så mycket de velat.

Imorgon blir det jobb igen, men då kortare pass pga röd dag. Jag hoppas att vädret är lite trevligare så att vi kan/vill ta en ordentlig långpromenad. Jag ska också se om vi råkar ha någon trevlig apportbock på jobbet, eller något liknande. Min gamla är borta, men jag gillar inte riktigt utformningen på de jag normalt sett ser i butik. Jag skulle vilja lära dem "lydnadsapport" just för att ge dem en utmaning. Det är ju också något som kommer i de högre klasserna av rallylydnad om jag inte tänker helt galet. Det får bli nästa projekt. Ska skriva på messenger till kollegan jag jobbar med imorgon och påminna mig själv om det här. Vet inte hur många gånger jag tänkt det, men sedan glömt bort det.
Det är bärande av föremål som kommer i mästarklass i rallyn, inte regelrätt apportering. Duktiga apportörer kan faktiskt tycka att det är ett ganska udda moment 😄
Slutmålet är att hundarna, från sitt vid sidan, kan ta ett föremål från din hand (de får plocka upp det från marken också, men har du inte det naturligt skulle jag välja från hand), gå fot 3-5 meter, sätta sig vid sidan och lämna föremålet i din hand. Kan ske på både vänster och höger sida.

Föremålet kan vara en träapport, men behöver inte vara det. Du ska kunna ha det i fickan, därav att det säljs specifika "rally-apporter". Men det kan vara vad som helst som inte är en leksak och som hunden inte kan skada sig på. Jag har sett allt från mjuka "pinnar " i tyg med lite fyllning, till vanliga dummys, till mobilfodral (utan telefon i 😊), till pinne från skogen, till vittringspinne. Så för rallyn kan du börja träna med vad som helst 👍

Sen är ju vanlig lydnadsapportering också en rolig sak att träna in! Och nog så utmanande för en hund som inte har det i sig alls från början 😄

Milou bär till exempel ett plasttuggben, han gillar det här bra
IMG_5839.webp

Idag blev det blandat freestyle och rally och passivitet, vänta på sin tur när den andra kör och ifall jag går iväg iväg så dom inte ser eller hör mig.

Igår fick han sitt kasteringschip (vi kallar det ”p-staven” :angel:), det gick bra trots lite dramatik hos veterinären. Munkorg hjälpte, då gav han upp 😅 har inte märkt nån skillnad än men det tar väl några veckor.

Idag hade jag ledigt så vi gick på långpromenad i stan, 7 km eller nåt sånt. Han vadade ut i en sjö för att spana på en sothöna. Han som är en sån badanka!!! Jag blev helt shockad. Ska försöka få med honom till stranden mer i sommar.

Inga stora utbrott idag, bara lite småskäll på en hund som dök upp bakom ett hörn från ingenstans. Men han tystnade direkt och gick vidare :)

Trassel är så hemsk ibland, om vi möter andra hundar på nära hål blir han som en annan hund. Vi mötte en gubbe som stod precis vid vägen med sin hund. Den satt och tittade på oss. Jag bad mannen gå åt sidan men han bara vinkade förbi mig. Jag försökte förklara att min hund inte är så bra på hundmöten men han stod bara still så till slut var jag tvungen att gå förbi. Om jag får utrymme går det oftast bra och utan problem men när Trassel känner sig trängd eller osäker gör han hemska utfall. Jag vet inte hur det här kommer gå när vi bor i stan. Jag är redigt irriterad på honom idag, han är billig idag ifall någon vill ha en nakenhund :banghead:

Jag undrar om Spock tappade hjärnan ihop med pungkulan de tog bort. Han har varit hopplös under lilla Ms löp och nu löper hans stora kärlek; grannhunden. Husse hade promenerat förbi både harar, rådjur och annat ute med Spock lös, inga problem.. Uppfattar grannhunden ute och drar som en avlöning 🙈. Nu umgås vi ju lite och hundarna brukar umgås men ändå 🙄. Kul att hunden kastrerades (iallafall till hälften) och nu är värre än nånsin? Det har inte gått så lång tid så det borde inte påverka men jag tycker inte det borde bli värre?? Han har ju varit rätt obrydd av löptikar hittills men nu verkar det som sagt blivit helt tomt mellan öronen.

Idag har vi iallafall varit och tränat rally, Tay tränade dessutom agility med husse. Imorgon ska killarna få åka och valla lite, och vi ska valpmysa 🥰. Husse har nu valt valp, eller valp har snarare valt Husse och det blir en liten tik som ska flytta in hos oss nästa månad 😍.

Spock
20260515_170835.webp

Jag undrar om Spock tappade hjärnan ihop med pungkulan de tog bort. Han har varit hopplös under lilla Ms löp och nu löper hans stora kärlek; grannhunden. Husse hade promenerat förbi både harar, rådjur och annat ute med Spock lös, inga problem.. Uppfattar grannhunden ute och drar som en avlöning 🙈. Nu umgås vi ju lite och hundarna brukar umgås men ändå 🙄. Kul att hunden kastrerades (iallafall till hälften) och nu är värre än nånsin? Det har inte gått så lång tid så det borde inte påverka men jag tycker inte det borde bli värre?? Han har ju varit rätt obrydd av löptikar hittills men nu verkar det som sagt blivit helt tomt mellan öronen.

Idag har vi iallafall varit och tränat rally, Tay tränade dessutom agility med husse. Imorgon ska killarna få åka och valla lite, och vi ska valpmysa 🥰. Husse har nu valt valp, eller valp har snarare valt Husse och det blir en liten tik som ska flytta in hos oss nästa månad 😍.

Spock
Visa bifogad fil 185291
Låter som att han skulle må bra av att kastreras. Ni kan väl knappast behöva betala något för att få honom fullt kastrerad eftersom de sjabblade till det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka