Uppdateringstråd 32

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nexgard och Vectra 3D som spot on. Här i Stockholm upplever jag det som många fästingar och det började återigen tidigt med första fästingarna i februari 😕
Blev lite sugen på att testa Vectra 3D. Men det står ”Användning av läkemedlet till dräktiga och lakterande tikar eller till hundar tänkta att användas i avel ska göras först efter risk-nyttabedömning utförd av veterinären.”

Vågar man ge till den som har iaf en kull kvar? 🫣

Blev lite sugen på att testa Vectra 3D. Men det står ”Användning av läkemedlet till dräktiga och lakterande tikar eller till hundar tänkta att användas i avel ska göras först efter risk-nyttabedömning utförd av veterinären.”

Vågar man ge till den som har iaf en kull kvar? 🫣
Jag har gett min avelstik, men inte under dräktighet och digivning, då håller jag mig till Nexgard.

Jag har gett min avelstik, men inte under dräktighet och digivning, då håller jag mig till Nexgard.
Perfekt! Hade varit skönt att slippa alla som sätter sig runt ögonen. 😣

Men det står även ”.. låt läkemedlet torka in och avstå från direktkontakt i 4 timmar.” Då ska de inte heller röra varandra? Mina busar ju gärna och lekbits mest hela tiden. 🙄

Perfekt! Hade varit skönt att slippa alla som sätter sig runt ögonen. 😣

Men det står även ”.. låt läkemedlet torka in och avstå från direktkontakt i 4 timmar.” Då ska de inte heller röra varandra? Mina busar ju gärna och lekbits mest hela tiden. 🙄
Nej jag skulle se till att de inte busar med varandra just då. Jag satte på mina igår och det sjunker in snabbt men man ser ju fläckar i pälsen ett bra tag efteråt på min kortklippta damer men inget alls på Speja som är strävhårig. Jag passar på att sätta på precis innan läggdags. Plus dina har ju jättetjock och lång päls så om du är noga med att dela på pälsen och hålla pipetten precis mot huden så kommer det inte finnas något alls i den yttre pälsen sen 😊

Vi har varit på spårkurs. Personspår på hårda underlag och vi tränade upptag idag. Perfekt för en tös som behöver använda hjärnan, men inte är tillbaka helt hundra konditionsmässigt efter magraset. Löpet gör ju så klart sitt till, men detta funkade helt okej. Dock var det 8 grader och regn, så nu försöker jag återfå värmen kroppen genom att dricka varm nyponsoppa.

Nej jag skulle se till att de inte busar med varandra just då. Jag satte på mina igår och det sjunker in snabbt men man ser ju fläckar i pälsen ett bra tag efteråt på min kortklippta damer men inget alls på Speja som är strävhårig. Jag passar på att sätta på precis innan läggdags. Plus dina har ju jättetjock och lång päls så om du är noga med att dela på pälsen och hålla pipetten precis mot huden så kommer det inte finnas något alls i den yttre pälsen sen 😊
Så bra! Måste testa. 👌🏻

Jag är jätte taggad på att komma igång med mer fokuserad träning med Milou, ska börja med dom ”nya”skyltarna som jag gjort några få gånger för flera år sedan men inte riktigt tränat på. Blev sugen på att tävla nu direkt men enda tävlingen i närheten är 7 juni och jag ställer ut Trassel den 6 och det blir för mycket då. Men träna på hemma. Tror vi kan fixa det utan kurs. Backar lite från avancerad/ mästarklass träningen och fräschar upp och lär in det nya i nybörjare och fortsättning.

Trassel står inte perfekt men vi har fixat det bättre, han springer följsamt och har fint steg. Måste träna ännu mer på att stå på bord för det märkte jag att han tyckte var obehagligt hos veterinären idag.

Sen ska vi ”chilla” lite från utställningsträningen så den inte blir tråkig. Lägga in några moment då och då under några dagar. Istället fokusera på trick och om vädret är ok så även agility men det ska regna varje dag i en vecka framåt. Kanske får bli lite rally med Trassel också

Jag är jätte taggad på att komma igång med mer fokuserad träning med Milou, ska börja med dom ”nya”skyltarna som jag gjort några få gånger för flera år sedan men inte riktigt tränat på. Blev sugen på att tävla nu direkt men enda tävlingen i närheten är 7 juni och jag ställer ut Trassel den 6 och det blir för mycket då. Men träna på hemma. Tror vi kan fixa det utan kurs. Backar lite från avancerad/ mästarklass träningen och fräschar upp och lär in det nya i nybörjare och fortsättning. Men kommer nog gå kurs i höst ändå för störning osv.

Trassel står inte perfekt men vi har fixat det bättre, han springer följsamt och har fint steg. Måste träna ännu mer på att stå på bord för det märkte jag att han tyckte var obehagligt hos veterinären idag.

Sen ska vi ”chilla” lite från utställningsträningen så den inte blir tråkig. Lägga in några moment då och då under några dagar. Istället fokusera på trick och om vädret är ok så även agility men det ska regna varje dag i en vecka framåt. Kanske får bli lite rally med Trassel också

Blev lite orolig när Oskar satte sig oh inte ville gå när vi skulle gå in från trädgården. Gjorde samma sak inne,.
Blev fundersam och tog upp honom i famnen för att känna igenom. Upptäckte aatt han hade kardborrar på flera ställen. Klart han inte ville röra sig, de drog ju i pälsen!

Nu är han kardborrefri och glad igen.

Fattar inte hur han lyckades. Jag tar bort alla kardborreplantor jag ser. De kom hit med ett gruslass när jag byggde vedskjul.

Igår var jag med Ruff till Arken för drop-in kloklippning. Det gick fort och lätt då han är väldigt snäll med det och det ju är jag som är problemet 😅 men hon som klippte visade en bra teknik för att bara ta lite, lite i taget så jag tänkte att jag ska försöka våga prova lite nu en gång i veckan.

Jag blev så glad när vi gick in där för det är liksom svårt att se alltid men ibland blir det så tydligt hur mycket Ruff utvecklats. Första gångerna vi var in där kröp han undan och backade till och med när personalen satte sig på huk och erbjöd gosaker men nu sprang han direkt fram för att hälsa på tjejen i kassan. Det värmer verkligen hjärtat att se hur mycket tryggare han är i sig själv nu.

Nu har vi också övat lite på "sitt" två gånger men jag har lite svårt att få till det där med att "dra godisen över huvudet för att få rumpan att sänka sig" för min kobra liksom viker sig runt och hoppar upp. Sen tenderar han också att liksom sätta sig per automatik när han väntar på något gott så det är lite trixigt :D

Jag är så otroligt tacksam över mina hundar. Har varit lite deppig och trött efter att jag kom hem från sjukhuset för två veckor sen. Och Pappa gjorde en stor hjärtoperation igår och vi har gått runt med rädslan att han kan dö närsomhelst sen december. Och jag har haft lite för mycket.

Låg i sängen flera timmar nu imorse innan jag kunde gå upp. Trassel kan vara otålig på morgonen om det blir sent men inte idag. Båda grabbarna kom och la sig så tätt det bara gick och gav mig all tid i världen. Deras stöd betydde allt i morse. Dom vet alltid när jag behöver dom. Kan man önska sig mer från sina hundar? Jag tror allt annat är plus bara.

Igår var jag med Ruff till Arken för drop-in kloklippning. Det gick fort och lätt då han är väldigt snäll med det och det ju är jag som är problemet 😅 men hon som klippte visade en bra teknik för att bara ta lite, lite i taget så jag tänkte att jag ska försöka våga prova lite nu en gång i veckan.

Jag blev så glad när vi gick in där för det är liksom svårt att se alltid men ibland blir det så tydligt hur mycket Ruff utvecklats. Första gångerna vi var in där kröp han undan och backade till och med när personalen satte sig på huk och erbjöd gosaker men nu sprang han direkt fram för att hälsa på tjejen i kassan. Det värmer verkligen hjärtat att se hur mycket tryggare han är i sig själv nu.

Nu har vi också övat lite på "sitt" två gånger men jag har lite svårt att få till det där med att "dra godisen över huvudet för att få rumpan att sänka sig" för min kobra liksom viker sig runt och hoppar upp. Sen tenderar han också att liksom sätta sig per automatik när han väntar på något gott så det är lite trixigt :D
Ett ytterligare sätt att förstärka/bekräfta ett beteende är att säga komandot när de gör beteendet frivilligt. Så, när han självmant är på väg att sätta sig, så kan du säga "sitt".

Jag lärde Ascot att skaka sig på kommando genom att göra så :)

Ett ytterligare sätt att förstärka/bekräfta ett beteende är att säga komandot när de gör beteendet frivilligt. Så, när han självmant är på väg att sätta sig, så kan du säga "sitt".

Jag lärde Ascot att skaka sig på kommando genom att göra så :)

Jag bekräftar att metoden funkar, jag har lärt in många kommandon på det sättet. Jag tycker att det passar min lite svårmotiverade hund bättre än traditionell inlärning, för det blir inga direkta krav eller risk att hunden får en känsla av att den gjort fel. Man bara ger bra betalt för det man vill se mer av och så förstärks beteendet över tid.

Kört ett litet pass med grunderna i rallyn. Han var peppad och jobbade på bra, behövde bara ett par mikropauser efter lite svårare moment. Nu börjar han kunna sidbyten bakom min rygg, nåt som varit klurigt att få till.

Jag blir lite ledsen för han är så duktig på hemmaplan, men så fort det är i kursmiljö så är allt som bortblåst. Det är otroligt att instruktörerna inte portat mig eftersom vi ändå inte kan göra övningarna på plats. Tycker dom att det är irriterande så får dom faktiskt skylla sig själva, för hade dom varit tydliga med hur otroligt många störningar som kommer finnas så hade jag inte anmält oss.

Dessutom ser inte instruktörerna oss mer än nåt par minuter per gång. Det är rätt oundvikligt när dom har uppemot 10 ekipage att dela uppmärksamheten mellan. Och när dom väl kommer och kollar läget så känns det bara som ytterligare en störning ovanpå allt annat, för än har dom inte kommit med några nya synvinklar på hur jag ska hantera det här. Dom kanske bara haft mönsterelever innan, vad vet jag.

Jag tänker hanka mig fram till slutet, men ärligt talat kunde jag lika gärna fortsatt traggla ensam och bara lagt in extra miljöträning. Det är väl ungefär så framtidsplanen ser ut när vi är klara med kursen. Om jag inte lägger ner allt vad rally heter då, det känns rätt lockande just nu.

Åtminstone kan ingen längre anklaga mig för att sakna vilja och inte försöka tillräckligt? :cautious: Synd bara att jag hade rätt i att det inte skulle ge särskilt mycket att träna med andra.
Kan du inte maila i instruktören och be om en privatlektion? Jag tänker iofs att det kanske inte är en lektion i specifika moment som hade gynnat er mest, utan att befästa "nej" och/eller att lära in ett pauskommando. T ex "ligg kvar" så du kan fokusera på instruktionerna istället för på din hund. Och kanske lite skvallerträning på "störiga personer" parallellt med detta?

Kan du inte maila i instruktören och be om en privatlektion? Jag tänker iofs att det kanske inte är en lektion i specifika moment som hade gynnat er mest, utan att befästa "nej" och/eller att lära in ett pauskommando. T ex "ligg kvar" så du kan fokusera på instruktionerna istället för på din hund. Och kanske lite skvallerträning på "störiga personer" parallellt med detta?

Den här instruktören har än så länge inte kunnat leverera ett enda nytänkande råd kring hur jag ska göra så jag ser inte att en privatlektion skulle göra nån skillnad. Jag har skrivit mer i rallytråden om hur det går på den här kursen, vill du diskutera ämnet vidare är det lämpligare att fortsätta där.

Min tolkning utifrån hur jag känner min hund är att han behöver miljö- och störningsträning, och enda sättet att få det är att utsätta oss för allt det. Jag kan liksom träna hunden och samtidigt tycka att det är jobbigt. Det är inte så att det inte händer nåt alls bara för att jag har ett stort behov av att ventilera.

Jag kanske borde skapa en låst dagbokstråd om hundträningen istället. Hade jag haft bättre möjligheter så hade jag tagit dom men tyvärr ser verkligheten inte ut så, och det är jobbigt att få frågor om det gång på gång.

IMG_0202.webp

Jag undrade och skrev i en hundgrupp på facebook om någon hade en japanese chin med längre nos, och här är en renrasig med nos som en cavalier. Påverkar det hälsan till det bättre tror ni?

• Ledsen
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd