Uppdateringstråd 32

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade besök igår. Jag var stissig och stirrig och skakade så när jag skulle dricka skakade glaset något otroligt så det gick ju inte att dölja heller. Milou kände av det och la sig på mig och slickade på min arm för att lugna mig. Trassel kom efter en stund och la sig hos mig så det blev Tripp, Trapp, Trull här. Jag kände mig som ett barn med nallebjörn när jag kramade och pussade Milou och stack ner näsan i manen och luktade på honom. Men det hjälper faktiskt när Milou stöttar mig, självlärd tjänstehund.

Detta är Hexas resultat från MH-AI analysen,

"Här följer en analys av hur Hexa hanterade sin Mentalbeskrivning Hund (MH) i jämförelse med genomsnittet för rasen.

Hexa är en social och tillgänglig tik som visar stor vilja att ta kontakt med människor. Vid hälsningen tar hon egna initiativ och samarbetar aktivt med testledaren (kryss 4). När det kommer till hantering landar hon på ett stabilt kryss 3, vilket innebär att hon accepterar fysisk kontakt på ett tryggt och naturligt sätt.

När det gäller lek och jakt visar Hexa en tydlig motor. Hon har en hög leklust (kryss 4) och förföljer gärna föremål, även om hon inte alltid väljer att gripa dem med full kraft. Under momentet för aktivitetsnivå visade hon en del rastlöshet (kryss 4), vilket är högre än rassnittet och tyder på att Hexa har en hög inre energi och kan ha lite svårt att finna ro när det inte händer något.

I miljömomenten ser vi en mycket fin förmåga att hantera överraskningar. Vid det skramlande ljudet visade Hexa en imponerande nyfikenhet (kryss 5) – hon gick direkt fram för att undersöka källan utan kvarstående rädsla. Det visar att hon har en god förmåga att snabbt avreagera och lämna obehag bakom sig. Vid momentet med spöken visade hon stor kontroll (kryss 5) och höll noga koll på vad som hände, för att sedan avsluta med en fin kontakt och hälsning.

Vid avståndsleken visade Hexa ett visst intresse, men valde att inte gå fram för att leka eller samarbeta med figuranten (kryss 1 på nyfikenhet och samarbete). Detta visar hur hunden hanterar situationen när hon förväntas agera självständigt på avstånd; Hexa prioriterar här inte att engagera sig i främmande människor utan förarens stöd.

Slutligen är Hexa helt skottfast (kryss 1), vilket innebär att hon är totalt oberörd vid skotten, vilket är det ideala resultatet för en trygg hund."

Inte riktigt lika öppen socialt vid 5 års ålder. Även om hon ibland självmant går fram till folk och hälsar. Men hon har aldrig sett någon idé med främmande människor eller hundar.

Idag har vi varit på rallylydnadskurs. Himla skoj och det går bättre och bättre. Hon börjar få lite kläm på att snurra, dock är det så himla kul, att hon mer hoppar runt ett varv än går :laugh:

Vi behöver träna mer på att sitta framför. Hon vill hela tiden dra sig mot min vänstra sida, för det är ju där man ska vara liksom.... Men rallylydnaden passar nog oss och framför allt tösen bättre. Lite skojigare och mer flow.

Vincent har en BFF på dagis, de leker och myser och sover till och med tillsammans 🥹:love: han gosar inte ens med sin favorittant när hon är här!! Har aldrig sett honom sova bredvid ett annat djur så jag är helt shockad.

Nu är jag nästan lite orolig att om jag skaffar hund nr 2 kommer de inte bli lika bra kompisar som han är med dagisbästis 😅

Vincent har en BFF på dagis, de leker och myser och sover till och med tillsammans 🥹:love: han gosar inte ens med sin favorittant när hon är här!! Har aldrig sett honom sova bredvid ett annat djur så jag är helt shockad.

Nu är jag nästan lite orolig att om jag skaffar hund nr 2 kommer de inte bli lika bra kompisar som han är med dagisbästis 😅
Det tror jag löser sig, det är en annan sak att bo tillsammans. Sen kan dom ju ha olika typer av förhållanden sinsemellan. Dom kan vara bra för varandra på flera olika sätt

Skaffa en kines så kommer Vincent få någon att leka med hela tiden och ligga nära, nära. Troligtvis blir den dock rätt avundsjuk och vill vara med om du gosar med bara Vincent för mycket, dom älskar att stå i centrum :p

Stackare som varit hos tandläkaren och kom hem nästan tandlös. 🫣 Äta sten rekommenderas inte. 🙄

IMG-4267.jpg

Börjar vara fästingdags igen..Vad föredrar ni? Valpen tänker jag någon tablett som ges en gång i månaden för hon växer ju så då är det kanske bäst? Credelio och Nexgard finns det va? Men kör ni Bravecto fortfarande annars?

Jag trodde att vi blivit bortlottade från rallykursen men nu trillade det in ett mess att vi är välkomna. :eek:

Det känns nervöst att jobba bland andra ekipage, det har vi inte gjort sen slyngelkursen så det kan gå lite hur som helst. :nailbiting: Han har blivit betydligt bättre på hemmaplan efter att jag spenderat hela hösten och vintern med kravlöst relationsbygge, men jag har undvikit mer utmanande miljöer fram tills nu.

Men men, blir det totalhaveri så får jag väl stoppa jycken i bilen, bryta ihop och komma igen. Jag var tydlig redan i anmälan att vi har minimal kursvana så dom får ha överseende med det.

Börjar vara fästingdags igen..Vad föredrar ni? Valpen tänker jag någon tablett som ges en gång i månaden för hon växer ju så då är det kanske bäst? Credelio och Nexgard finns det va? Men kör ni Bravecto fortfarande annars?
Jag kör Nexgard, blir billigare för oss än Bravecto och jag har lättare att komma ihåg det i början av varje månad.
Förutom de du nämnde finns även Simparica.

Frontpro (receptfri variant till Nexgard)
Adtab (receptfri variant till Credelio)

Jag trodde att vi blivit bortlottade från rallykursen men nu trillade det in ett mess att vi är välkomna. :eek:

Det känns nervöst att jobba bland andra ekipage, det har vi inte gjort sen slyngelkursen så det kan gå lite hur som helst. :nailbiting: Han har blivit betydligt bättre på hemmaplan efter att jag spenderat hela hösten och vintern med kravlöst relationsbygge, men jag har undvikit mer utmanande miljöer fram tills nu.

Men men, blir det totalhaveri så får jag väl stoppa jycken i bilen, bryta ihop och komma igen. Jag var tydlig redan i anmälan att vi har minimal kursvana så dom får ha överseende med det.

Som kursledare är jag medveten om att hundarna oftast kan ha svårt första gångerna, det är inga konstigheter. Tredje tillfället har de flesta landat i miljön och har nån extra svårt försöker man anpassa lite. Jag undviker tex ha två högenergi hundar precis brevid varann på grundkurser.
Det kommer säkert gå bra, en duktig kursledare kan oftast hjälpa en med anpassningar om det behövs.

Ledig dag idag och vi har varit ute så mycket vi orkat. Totalt har det blivit ca 3 1/2 timmes promenad och ca 40 min sitta och slappa på tomten :D

Imorgon jobbar jag igen, sedan blir det ledig helg och dessutom träning på kappbanan under söndagen. Ser mycket fram emot det!

Jag har också fått ett prov på ett fästingmedel som jag varit nyfiken på. Glömde dock kvar det på jobbet, men ska se till att ha på det på hundarna imorgon. Hoppas att det fungerar utmärkt...

IMG_4856.webp

Igår gjorde vi massor av saker. Lösspring 30 minuter på morgonen och efter det en timmes promenad.

Hem för frukost och trimning av båda grabbarna. Trassel känns torr i huden så smörjde in med Jojobaolja.

Sen var det lösspring igen på eftermiddagen och bus i princip hela tiden i över en timme när jag låg på gräsmattan och växlade mellan att titta på dom och läsa och sen en promenad på en och en halv timme. Och sen en kort runda på kvällen

Idag har vi hunnit med att dansa Cancan på bakbenen med båda och gå på bakbenen framåt för Trassel och lite allt möjligt med Milou.

Det blev vallning i förrgår, igår hade vi agility träning och idag promenerade jag en vända I naturreservat, tränade rally med störning och lät hundarna bada lite.

Tay i fårhagen
20260415_132913.webp

Det flyter på, tråkigt nog ska syster och får flytta. Vår flytt blev det inget av då köparna drog sig ur i sista sekund.. Troligen blir det valp till sommaren och vi har bestämt att vi bor kvar tills vidare för luften gick ur oss med allt strul.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat