Jag har skickat in anmälan till en nybörjarkurs i agility för mig och Trassel som börjar i slutet av april. Jag trodde alla kurser var fulla redan.
Jag hoppas vi får en plats men vi måste öva massor innan och det står att hunden ska kunna arbeta lös med andra hundar närvarande och jag har ingen aning. En av två gånger vi var i en grupp med okända hundar var när han var 6 månader gammal på valpkursen och på utställningen var han ju inte lös men med det lilla kopplet skulle han ju kunna göra vad som helst. Då var det som att han växte och visste när han skulle fokusera på mig och strunta i det som han störde sig på utanför ringen.
Jag hoppas vi kan klara kursen. Han är inte van vid kurser och sammanhang så här. Och mest av allt är problemet jag. Jag vill verkligen lära mig men ångrar redan att jag anmälde mig eftersom det innebär att jag måste ändra rutiner, jag måste berätta för instruktören att jag nog inte kommer stanna hela tiden ut och jag vet inte om jag tränat tillräcklig vardagslydnad för att klara oss. Jag har inte alls varit lika noga med Trassel som Alvin. Det kommer vara andra kursdeltagare som tittar på och det ger mig nästan en hjärtattack men samtidigt vill jag verkligen verkligen gå kursen och lära mig och Trassel massor av saker och det kommer bli en bra erfarenhet för oss med det sammanhanget.
Utifrån det jag läst om dina hundar så tror jag att det kommer gå kanon, du tränar ju mycket med dom hemma och jag tycker dom verkar superlydiga och fokuserade på sin matte.
Men jag fattar att det känns jobbigt, jag fick nästan panik när jag fick mailet att vi kommit med på noseworkkursen. Kommer förmodligen få panik igen om det kommer nåt om rallykursen. Jag försöker fokusera på hur länge vi väntat på att få komma med på nån kurs eftersom dom blir pinfulla på en gång, och att jag ju vill komma vidare i hundträningen. Då känns det lite mindre marigt åtminstone.
Och du, det är helt okej att gå ifrån tidigare om du känner att det behövs. Jag är i ständig beredskap att göra det för när det blir för mycket så finns det inga andra alternativ. Bara att hojta till en instruktör innan man drar, så dom inte behöver undra vart man tog vägen.