Uppdateringstråd 32

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har börjat med hoopers och fasen vad kul det är och likt agility på många vis men ändå inte men jag tror vi har en bra grund då vi tränat agility i så många år.
Många byten och skick är lika men det svåra tycker jag är att motivera hunden att orka genom hela banan.
Kanske skulle vi träna mer i etapper?

Idag blir det att gå runt 2 sjöar som ligger jämsides med varandra, har gått runt den ena många gånger men ska prova att gå runt bägge idag och gissar på att det blir drygt 15 km, det var länge sen vi gick mer än milen, sanningen är att gått mest 5km ers rundor sista tiden då jag varit sjuk och orkeslös efter 🙈

Börjar vara fästingdags igen..Vad föredrar ni? Valpen tänker jag någon tablett som ges en gång i månaden för hon växer ju så då är det kanske bäst? Credelio och Nexgard finns det va? Men kör ni Bravecto fortfarande annars?
Jag ger adtab sen några år tillbaka och är nöjd med det.

Kom på att jag lärt in backa och passade på att träna Knut lite idag att backa upp i en backe 🙂
Såg någon göra de med sina corgies på instagram.
Jag tycker det svåra är att få hunden att förstå att den har bakben.
Backa på plan mark kan mina men jag skulle också vilja lära min smartaste hund att backa i backe och i trappor men hon förstår inte att bakbenen ska jobba 🤗
Förlåt för kapning 🙈

Jag tycker det svåra är att få hunden att förstå att den har bakben.
Backa på plan mark kan mina men jag skulle också vilja lära min smartaste hund att backa i backe och i trappor men hon förstår inte att bakbenen ska jobba 🤗
Förlåt för kapning 🙈
Ett sätt att börja träna backa i trappa är att börja med väldigt liten nivåskillnad.
Ställ hunden med bakbenen uppe på något lite högre, kan vara en trottoarkant, en kantsten vid gräsmatta som är lite högre, en plattform för hundträning, en hundrädd, en hopvikt filt eller typ vad som helst. Belöna när hunden står med bakbenen uppe och frambenen på "plan mark". Locka fram hunden så att den har ett eller båda bakbenen på plan mark. Vänta sedan och låt hunden testa vad som belönar sig. Många hundar går då tillbaka till det de fick belöning för precis innan, alltså backar den så att båda bakbenen är på den upphöjda delen. Belöna! Locka fram igen, vänta igen, belöna igen. Lägg på ord när hunden förstår att den gör något.
Utveckla genom högre nivåskillnad, fler steg, längre avstånd.

Det blev vallning i förrgår, igår hade vi agility träning och idag promenerade jag en vända I naturreservat, tränade rally med störning och lät hundarna bada lite.

Tay i fårhagen
Visa bifogad fil 184109

Det flyter på, tråkigt nog ska syster och får flytta. Vår flytt blev det inget av då köparna drog sig ur i sista sekund.. Troligen blir det valp till sommaren och vi har bestämt att vi bor kvar tills vidare för luften gick ur oss med allt strul.
Vilken ras ska ni ha då? En till bc?

Skogspromenad i vanlig ordning, men voffan verkar ha slutat dra trädstammar när hon är ute. Mest att bägge två springer iväg ca 50 m efter skogsvägen och sen springer tillbaka till mig. Lite morot nu och då och de älskar det verkligen, bästa hundgodiset att stoppa en morot i ficka och sen bita av slantar åt dem! :d

Gick sisådär på träningen idag. Inte nöjd med min insats med någon av dom. Jag gjorde av misstag alldeles för svårt med Milou, jag har förvirrat in mig i en massa olika kommandon som ingen av oss håller koll på med Trassel som jag måste få bort och bli mer tydlig. Mamma och pappa var här när jag tränade och det enda vi gjorde bra var att visa honom i rörelse då gick han tydligen perfekt.

Mamma är före detta ridlärare och har varit min ridlärare hela livet nästan. När jag var liten blev jag rätt irriterad när hon skulle hjälpa mig men sen har jag varit tacksam för all hjälp. Även om jag kan bli irriterad när jag tycker hon är för sträng.

Jag har visat vad jag vill i olika hundmoment och hon har varit med på kurser och tävlingar så nu är hon stenhård i sin kritik/hjälp och det vill jag också men det gör det lite extra jobbigt när jag själv inte är nöjd med mig själv. Men jag vill höra det, hur ska jag annars bli bättre?

Jag har visat vad jag vill i olika hundmoment och hon har varit med på kurser och tävlingar så nu är hon stenhård i sin kritik/hjälp och det vill jag också men det gör det lite extra jobbigt när jag själv inte är nöjd med mig själv. Men jag vill höra det, hur ska jag annars bli bättre?

Nu är det här bara mitt perspektiv, så ta det med en nypa salt, men jag hade inte viljat att en nära familjemedlem var den som skulle granska mig med kritiskt öga. Det hade haft negativ påverkan på vår relation och hur jag känner om mig själv och min hund. Är det en instruktör jag bara träffar i hundsammanhang så är det en annan sak, det är fortfarande inte roligt att få kritik men det blir inte lika personligt.

Finns det inga träningsgrupper där du bor? Såklart en jobbigare miljö än hemma men jag tror det ändå skulle vara mer positivt för dig som hundförare. Det är så lätt att fastna i sin bubbla annars och inte komma vidare. Jag vet, jag la ju nästan ner alltihop med Labradåren för att vi körde fast i hemmaträningen. Och då var det främst jag som kritiserade mig själv, tänk hur mycket värre det hade blivit om nån i min närhet också skulle påpeka varenda fel.

Nu är det här bara mitt perspektiv, så ta det med en nypa salt, men jag hade inte viljat att en nära familjemedlem var den som skulle granska mig med kritiskt öga. Det hade haft negativ påverkan på vår relation och hur jag känner om mig själv och min hund. Är det en instruktör jag bara träffar i hundsammanhang så är det en annan sak, det är fortfarande inte roligt att få kritik men det blir inte lika personligt.

Finns det inga träningsgrupper där du bor? Såklart en jobbigare miljö än hemma men jag tror det ändå skulle vara mer positivt för dig som hundförare. Det är så lätt att fastna i sin bubbla annars och inte komma vidare. Jag vet, jag la ju nästan ner alltihop med Labradåren för att vi körde fast i hemmaträningen. Och då var det främst jag som kritiserade mig själv, tänk hur mycket värre det hade blivit om nån i min närhet också skulle påpeka varenda fel.
Det finns ingen ringträning eller kurs för utställning eller gruppernså jag får kämpa på hemma och jag gör fel jag inte själv märker som jag egentligen vet om men glömmer hela tiden som böjer mig ner (liten hund..) och massor annat.

Nej, det påverkar inte vår relation. Jag har lärt mig att skilja på lärarmamma och vanliga mamma och hon är jätte duktig och lika detalj fixerad som jag är.

Du verkar ha en fantastisk hyresvärd!
Ja verkligen. Alltså, jag förstår inte hur jag kunnat ha sådan tur. Hela familjen är supertrevlig. Vuxet par och två barn i yngre skolåldern. Idag satt vi på tomten och pratade några timmar, jag blev bjuden på glass, var med på barnens lekar och fotograferade lammen i hagen bredvid.

Nästan som om vi alla var någon stor, lite udda familj. Och när deras släktingar eller vänner kommer hit så är även de jättetrevliga att prata med. Har aldrig tidigare känt att både jag och hundarna varit så välkomna på något annat ställe som här. Och samtidigt så känns det som att jag måste flytta, för stugan är för liten. Men samtidigt känner jag att en flytt från den här familjen vore katastrofal. Idealiskt hade väl varit om jag kunnat köpa/hyra något av de små husen som finns i området som nu verkar smått övergivna. Jag har spanat på några av dem.

Det finns ingen ringträning eller kurs för utställning eller gruppernså jag får kämpa på hemma och jag gör fel jag inte själv märker som jag egentligen vet om men glömmer hela tiden som böjer mig ner (liten hund..) och massor annat.

Nej, det påverkar inte vår relation. Jag har lärt mig att skilja på lärarmamma och vanliga mamma och hon är jätte duktig och lika detalj fixerad som jag är.
Jag antar att du inte bor nära mig annars kunde jag drilla dig

Jag antar att du inte bor nära mig annars kunde jag drilla dig
Det önskar jag med. Trassel verkar ju ha potential. Du har dm. Har funderat på att åka till uppfödaren men det blir 6 timmar resa på en dag. Vet inte om jag och Trassel orkar det. Ska ge det 1–2 veckor till och se om jag sätter det.

På mornarna, medn jag väntar på att pulsen ska lugna sig efter medicindosen - då tittar jag på serier och läser på buke.

Nu senast har jag tittat på norska Hundskolan med Maren.
Oskar tycker det är intresssant, ligger i knä och tittar intresserat :)
Den tittade jag också på för länge sen. Såg att det kommer ny säsong 14 maj.

Nu är vi hemma från kappbanan. Det tog tid och vi alla blev slutkörda, igen :rofl:
Alla tre sprang på släphare (när "haren" dras på marken, en liten raksträcka bara), damerna startade ur öppen startbox utan problem och salukipojken sprang rent allmänt i ren livsglädje. Det där med att jaga trasa är inte riktigt hans grej, men han studsar runt och är så lycklig att alla även i publiken skrattar högt åt honom :rofl:

Sedan fick damerna springa på fasta maskinen, efter mycket om och men. Precis innan Lilys lopp så gick maskinen sönder. Allt tog tid, hundarna hann bli ännu tröttare och Ebrah ville till sist inte springa. Hon var för trött och trasan var för liten. Lily sprang, lite tveksam och fundersam först, men hon kom igång fint och sprang hela sitt varv.

Nu vilar vi resten av kvällen, och så får de vila imorgon när jag jobbar. Jag vill mest ha en ledig helg nu :p

Kan rekommendera att filma sig själv och ens hund när man tränar. Jag lär mig en hel del av att efteråt titta på filmerna efteråt :) . Använder då alltså min mobil och har ett stativ till. Är mycket bra för att tex se mitt kroppsspråk, hålling etc.

Har detta stativ https://www.clasohlson.com/se/Kamer...qiBka_90RtTyzrUD7CFAVX6ar4vjdJbYaAjOfEALw_wcB

Nu är vi hemma från kappbanan. Det tog tid och vi alla blev slutkörda, igen :rofl:
Alla tre sprang på släphare (när "haren" dras på marken, en liten raksträcka bara), damerna startade ur öppen startbox utan problem och salukipojken sprang rent allmänt i ren livsglädje. Det där med att jaga trasa är inte riktigt hans grej, men han studsar runt och är så lycklig att alla även i publiken skrattar högt åt honom :rofl:

Sedan fick damerna springa på fasta maskinen, efter mycket om och men. Precis innan Lilys lopp så gick maskinen sönder. Allt tog tid, hundarna hann bli ännu tröttare och Ebrah ville till sist inte springa. Hon var för trött och trasan var för liten. Lily sprang, lite tveksam och fundersam först, men hon kom igång fint och sprang hela sitt varv.

Nu vilar vi resten av kvällen, och så får de vila imorgon när jag jobbar. Jag vill mest ha en ledig helg nu :p
Åh, har du ingen film på pojken? Låter underbart 😍

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur