Uppdateringstråd 32

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köpte två tuggben och en tuggleksak till hundarna, vem la beslag på allt och låg sedan i bädden och tuggade omväxlande på allt? Voffan. O_o

Lillkillen är suverän på agility och tycker det är helfestligt så måste ta mig till klubben någon dag snart. Mammas idé så får ta det någon dag när hon kan. Jag fattar inte hur han snappar upp allt så snabbt. Jag provar och utmanar honom nästan varje dag och han tar sig an det med hull och hår. Längtar efter att få börja kurs men under tiden kör vi på för vi har roligt!

Imorgon blir det lite agility om vi har lust men jag har ett trick jag vill lära Trassel och måste forska vidare i HtM så jag kan ha det som ny grej för Milou. Har lite planerat för honom men vill vidare så måste försöka få plats på en nosework kurs i höst. Agility och nosework blir ju toppen. Både full fart och fullt fokus på nosen.

Nya lilla damen e en otroligt enkel liten tjej jämfört med huskiesarna :rofl: Hon e så otroligt lättmotiverad i träningen o jag märker hur van jag blivit vid att hela tiden få kämpa för o behålla motivationen o känner typ "oj kan de va så enkelt o träna detta?" :rofl:

Nya lilla damen e en otroligt enkel liten tjej jämfört med huskiesarna :rofl: Hon e så otroligt lättmotiverad i träningen o jag märker hur van jag blivit vid att hela tiden få kämpa för o behålla motivationen o känner typ "oj kan de va så enkelt o träna detta?" :rofl:
Vilken ras?

På blå stjärnan med sparven som passade på att dra en sporre i slutet av en helt fantastisk agilityträning 😩
Högersporren drog han ju fyra gånger och fick amputera till slut (tack och lov) så nu börjar vi om på vänster 😮‍💨

Messenger_creation_E46EBEBC-5941-447E-9FA3-A864C92A3A98.webp
Vi har tränat lite agility på brukshundsklubben idag.

Aha, okej då förstår jag att det måste vara stor skillnad. Hur gammal är hon? Roligt att det blev bra när du provade en annan ras också.
Ja jag har ju haft schäfer o andra bruksraser innan o även spanat en del på vit herde innan men då blev de husky istället men de e ju några år sen nu så jag har vant mej vid mina svårmotiverade busar ;) Hon e 7 månader så en ung livlig dam men väldigt trevlig o enkel om än inte speciellt tränad eller uppfostrad men med mycket will to please så nog ska de kunna bli hund av henne med :)

Hudson och jag tog RLD N i helgen vilket var kul. Det blev 83 och 80 poäng, första var lite svår för att hunden innan oss kissade på banan och andra för att kopplet var för långt så att det trasslades in i hans ben genom typ halva banan. På ett sätt är det ju då bra att slippa kopplet men jag vågar nog inte tävla utan innan vi går någon kurs så att jag vet att han inte kommer springa fram till andra hundar. Kanske om jag hittar en fortsättningstävling med inhägnad bana.

Vi tränar och tränar. Idag var första gången på länge vi tränade på att springa fint. Mamma filmade och jag försöker avgöra vilket tempo han såg bäst ut i. Försökte få till med någon bra bild men några uppställningar gick väldigt bra men kom inte med på bild men ni som är proffs, kan det här duga? Har vi i alla fall gjort framsteg?

att.-X1ejo0FHoEWJPsjPpFXroIsxgpazeCHBauYPWHfdos.webp

IMG_5745.webp
Han står helknasigt för vi har inte börjat än men han blev så glad när han såg att vi skulle träna. Han väntar på att matte ska sätta lite fart.

Jag är krigsskadad pga min överglada hund, instruktören kom lite för nära på förra veckans rallykurs och han kunde inte hålla sig från att dra mot henne för att heja. Jag försökte såklart hålla emot och fick en muskelbristning i vaden på köpet. Har vilat hela veckan sen dess, börjar kunna gå runt lite mer nu men det dröjer flera veckor till innan jag är så återställd att vi kan köra på som vanligt.

Nosework-kursen är det bara en gång kvar av så det tror jag att vi fixar, men rallyn fryser nog inne. Det finns inga fysiska medel som kan bromsa den här killen om han vill iväg tillräckligt mycket och min kropp håller inte för flera såna där manövrar på kort tid. Det är alldeles för svår miljö, även med bra godis så blir frestelsen för stor när nånting lockande kommer för nära.

Tror vi får hålla oss till bara nosework i framtiden, han visar så tydligt att det är hans grej. Rallyn har det ju varit si och så med länge nu och jag kanske ska ta det här som ett tecken att det inte är för oss.
En eloge till dig för att du faktiskt har kommit iväg och tränar för någon annan. Men jag tänker att du kanske får ha en plan när hunden vill något annat än vad du vill, och kroppen inte orkar? Jag hade nylonstryp på min efter att han knäckte min tumme. Hissar man upp det bakom öronen blir hunden inte särskilt stark, det finns känsliga nerver där. När mina föräldrar passade honom hade de halti, han lyckades förvisso dra omkull min pappa ändå (120 kg dvs inte liten) men var man bara beredd kunde man förhindra att han satte nosen i bringan och bara drog.

Det kan hur som helst inte vara värt att du får allvarliga skador som muskelbristningar för att hunden ska ha ett bekvämt halsband.

Lilla Fly har varit och träffat skyddsfigge igen och den här gången började hon skälla! Jag är toknöjd, trodde jag skulle behöva träna på att få fram ljud men det räckte med ett försök förra gången för att hon skulle fatta att det gav utdelning nu.

Hon biter fortfarande inte så bra men när hon misslyckas går hon inte ner sig och det är ju huvudsaken. Och hon tycker att det är SÅ roligt :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka