Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Jag insåg att Trassel är snart 1,5 år gammal och aldrig har ignorerat en inkallning, oavsett om han är lös på tomten,på min stora altan om jag är inne i huset, i skogen, på hundklubben och ja överallt. Det har liksom aldrig varit något problem med det vilket jag är så tacksam för.

Och vi övar passivitet och det fungerar bra. Jag parkerar dom som jag kallar det i mitt huvud en i taget och säger Trassel stannar, Milou följer med och tvärtom och så kan jag träna dom en och en fast det delas ut både beröm och godis till den jag tränar med.

Trodde inte Trassel skulle ha tålamod men jag testade och med lite träning går det ju jätte bra. Jag kan till och med kalla in dom var för sig om jag har dom tillsammans så den ena springer till mig typ 40 meter bort och den andra stannar. Det var lite klurigare men det går för det mesta,ibland glöms reglerna bort men vi började med det rätt nyligen.

Idag känner jag mig lite trött och helt omotiverad till någon långpromenad så vi ska köra ett agilitypass. Jag fixade hundhagen med agilityhindren igår, jag klippte gräset och trimmade runt allt och fixade med hindren så nu ska den vara perfekt. Det ser jag fram emot. Ska bli roligt och jag ska göra så svårt att dom får fundera lite men ändå lösa situationen.

Det kliar ibland rejält bak på stackars Puck :( Löptrosan hjälper jättemycket hemma, hon försöker inte ens kana med den på. Men man ser på henne att ibland så kliar det så pass att det är svårt att sluta tänka på det, hon hade en stund vid middagen där hon stressvankade omkring med svansen åt sidan. Men när hon satte sig bredvid mig och jag kunde klia henne så kunde hon åtminstone sitta still en stund för att sedan äntligen lägga sig igen.

Mamma, det är hennes hund, är dessutom orolig för resultatet av tumörerna, om de är elakartade eller inte :( Hon har blivit lite oroligare med åldern och kan gå upp i varv ibland så hon mår inte så bra av detta med Puck. Puck håller henne igång och håller henne sällskap väldigt mycket, så det grämer mig lite att hon har sagt att hon inte kommer skaffa en hund efter Puck. Puck är dessutom inte så gammal, fyller nio i sommar om jag minns rätt, så det känns ju ännu sämre - hon och mamma skulle ju åldras tillsammans.
Undra om det finns någon salva för detta när det kliar? 🤔
Har ringt veterinären och frågat men inte fått något svar ännu. Det vore skönt då Puck vankar omkring stressad när det kliar :(

Chihuahuor är tydligen satans påfund enligt vissa 😅 får ganska ofta spydiga kommentater från folk som ogillar dem. Min bästis hade med en bild på Vincent och henne tillsammans på nån dejtingapp och fick som kommentar ”Jag hatar chihuahuor med hela själen”. Jahopp !

Sånt gör mig liksom inte särskilt pepp på att gå med i kurser och annat hund-socialt, speciellt inte när min är reaktiv och därför bara förstärker deras dåliga uppfattning av rasen… :( känns som om jag måste jobba dubbelt så hårt för att få nån sorts respekt.

Önskar jag kunde hitta agility i pyttegrupp nånstans runt Stockholm som inte kostade skjortan.
Du vet att du oftast kan ta agilitykurs på friskvårdsbidraget 😅🙈 mvh har jag gjort

Jobbar så hundarna får chilla. Husse har jobbat hemifrån idag så jag fått sova och nu har han åkt iväg på lite ensamtid med valpen. Spock och Tay har fått varsitt litet pass i backa mot target matta. På sikt hoppas jag att de ska få in en rakare backande i rallyn även om det hyfsat idag.

När jag vaknade var det jättefint väder så vovvarna och jag hängde i trädgården och de fick sin pool fylld med vatten.

20260609_151227.webp

Imorgon ska jag träffa corgifröken och uppfödare för lite träning ihop 🥰.

Jag funderar på att omplacera Lämmel :(

Det är inte så att det inte fungerar. Hon är fin (och bindgalen, som en Lämmel ska vara :heart). Det är jobbigt att vara ensamstående och bolla hund och jobb - men det är absolut värt det att hon finns hos mig. Jag har fått anpassa mig mer än jag trodde (hon skulle ju inte bli jätteliten). Och umgänget har ändrats - förra hunden var tydligen mycket tuffare än jag insåg och fantastisk på att hantera stora, driftstarka hundar i vår närhet (han hade tydligen berättat klart och tydligt för ett gäng lurchers var skåpen stod - jag trodde att de bara kom överens pga typ tur :o).

Men en person som jag vet älskar henne söker hund och hon skulle passa så bra i det hemmet. Jag älskar verkligen det lilla Tandtrollet och tror hon skulle gå från att ha det bra till att ha det bättre.

Nu är frågan - hur stor är jag? Jag tro jag är ett ego och behåller hunden.

Både jag och hund är slut efter kvällens kurs. Jag hade tagit fel på dag så träningstävlingen var inte idag, utan ska vara nästa gång som avslutning. Dom har lejt in en godkänd domare som tydligen ska bedöma oss som om det var en riktig tävling. Bläääää känner jag kring det.

Men ikväll då? Ja, det gick väl som väntat. Vi var på en ny plats och dom banor som var uppställda var på en liten parkering. Det blev alltså tätt mellan ekipagen. Jag gjorde som jag brukar, kom dit tidigt och tog ut min hund en sväng för att han skulle få tid att landa. Det tog sin lilla stund för han har aldrig varit på platsen förut, men jag tyckte jag började få honom med mig någorlunda lagom till samlingen. Men tydligen inte fort nog för instruktören som undrade om jag skulle komma nån gång. Tack för den...

Jag blev lite putt av hennes kommentar och hela upplägget så jag brydde mig inte ens om att prova nån bana under första halvan av kursen utan tittade bara på dom andra. Sen blev det fikarast och efter det hade dom mest peppade redan hunnit gå ett par varv så det fanns plats för oss att prova. Det blev två av dom enklare banorna, fast jag skulle nöjt mig med en. Den första gick okej, men vid den andra kroknade han, trött av alla intryck och av det varma vädret.

Ingen sa varken bu eller bä åt vår insats så det såg säkert ut som hej kom och hjälp mig och ingen kom, men jag tycker att Labradåren gjorde det bra fast det var svårt. :heart

Veterinären har ännu inte ringt upp :(

Men det där låter ju jättebra! Ska se om jag kan hitta den på något apotek...

När någon av mina haft kli har jag använt Xyloproct som är för hemorrojder egentligen men passar bra till kliande rumpor och Inotyol kan också hjälpa. Jag vet inte vad veterinären sagt men det låter ju som att det kan vara analsäckarna som krånglar. Att man måste tömma dom.

Både jag och hund är slut efter kvällens kurs. Jag hade tagit fel på dag så träningstävlingen var inte idag, utan ska vara nästa gång som avslutning. Dom har lejt in en godkänd domare som tydligen ska bedöma oss som om det var en riktig tävling. Bläääää känner jag kring det.

Men ikväll då? Ja, det gick väl som väntat. Vi var på en ny plats och dom banor som var uppställda var på en liten parkering. Det blev alltså tätt mellan ekipagen. Jag gjorde som jag brukar, kom dit tidigt och tog ut min hund en sväng för att han skulle få tid att landa. Det tog sin lilla stund för han har aldrig varit på platsen förut, men jag tyckte jag började få honom med mig någorlunda lagom till samlingen. Men tydligen inte fort nog för instruktören som undrade om jag skulle komma nån gång. Tack för den...

Jag blev lite putt av hennes kommentar och hela upplägget så jag brydde mig inte ens om att prova nån bana under första halvan av kursen utan tittade bara på dom andra. Sen blev det fikarast och efter det hade dom mest peppade redan hunnit gå ett par varv så det fanns plats för oss att prova. Det blev två av dom enklare banorna, fast jag skulle nöjt mig med en. Den första gick okej, men vid den andra kroknade han, trött av alla intryck och av det varma vädret.

Ingen sa varken bu eller bä åt vår insats så det såg säkert ut som hej kom och hjälp mig och ingen kom, men jag tycker att Labradåren gjorde det bra fast det var svårt. :heart
Men strunta i att åka sista gången. När du inte tycker det känns bra så lär det ju inte gå in så mycket på pluskontot ändå. Oavsett miljöträning och det. Är det värt det när känslan är så dålig liksom? Jag hade stannat hemma eller satsat på egen miljöträning någon annanstans på egen hand utan massa saker som stör mig 😊

Jag funderar på att omplacera Lämmel :(

Det är inte så att det inte fungerar. Hon är fin (och bindgalen, som en Lämmel ska vara :heart). Det är jobbigt att vara ensamstående och bolla hund och jobb - men det är absolut värt det att hon finns hos mig. Jag har fått anpassa mig mer än jag trodde (hon skulle ju inte bli jätteliten). Och umgänget har ändrats - förra hunden var tydligen mycket tuffare än jag insåg och fantastisk på att hantera stora, driftstarka hundar i vår närhet (han hade tydligen berättat klart och tydligt för ett gäng lurchers var skåpen stod - jag trodde att de bara kom överens pga typ tur :o).

Men en person som jag vet älskar henne söker hund och hon skulle passa så bra i det hemmet. Jag älskar verkligen det lilla Tandtrollet och tror hon skulle gå från att ha det bra till att ha det bättre.

Nu är frågan - hur stor är jag? Jag tro jag är ett ego och behåller hunden.
Har du tänkt på det länge eller är det en ny tanke. Jag skulle känna efter både en och två och tre gånger. För det är ett avgörande beslut för alltid. Känner du då att omplacera är rätt så gör det ,det är ju tå toppen att ha någon ni känner .

Senast ändrad:
När någon av mina haft kli har jag använt Xyloproct som är för hemorrojder egentligen men passar bra till kliande rumpor och Inotyol kan också hjälpa. Jag vet inte vad veterinären sagt men det låter ju som att det kan vara analsäckarna som krånglar. Att man måste tömma dom.
Nä, det är tumörer som man har opererat bort, vi vet inte om de är goda eller elakartade ännu :(
Men vi var till veterinären igår och de tittade noga. Såren såg bra ut och inte infekterade men de såg hur Puck betedde sig och höll med om att det inte var bra. Veterinären klippte bort lite långa trådar på stygnen och sa ja till krämen som jag fick tips om i den här tråden. På morgonpromenaden idag så gick det betydligt bättre :up:

Mötte nyss ett par.mitt i skogen. De har en stor hund. Hoffe, mallen eller schäfer kan jag inte bestämma.
Frågade på avstånd hur deras var vid hundmöten och kvinnan sa att han kunde bli lite vild.
Jag gick saktamot dem och Oskar taggade till så jag lyfte upp honom. Närvi kom närmare flög den andra hunden upp och drog ikull sin husse.den hoppade mot oss och de behövde vara två för att få hejd på honom
Tror det hade gått bättre om Oskar inte reagerat på den andras stirrande.
Hoppas det gick bra för hussen, han ramlade illa. :( jag fick bara ett skrap på insidan av ena låret.

Mötte nyss ett par.mitt i skogen. De har en stor hund. Hoffe, mallen eller schäfer kan jag inte bestämma.
Frågade på avstånd hur deras var vid hundmöten och kvinnan sa att han kunde bli lite vild.
Jag gick saktamot dem och Oskar taggade till så jag lyfte upp honom. Närvi kom närmare flög den andra hunden upp och drog ikull sin husse.den hoppade mot oss och de behövde vara två för att få hejd på honom
Tror det hade gått bättre om Oskar inte reagerat på den andras stirrande.
Hoppas det gick bra för hussen, han ramlade illa. :( jag fick bara ett skrap på insidan av ena låret.
Nu kanske jag är ute och cyklar men oavsett om din hund taggar till och börjar skälla eller vad han nu gör så är det väl ändå upp till den andra hundens ägare att hålla koll på sin? Jag tycker att det låter fruktansvärt obehagligt med en så stor hund som ägarna inte har pli på.

Nu kanske jag är ute och cyklar men oavsett om din hund taggar till och börjar skälla eller vad han nu gör så är det väl ändå upp till den andra hundens ägare att hålla koll på sin? Jag tycker att det låter fruktansvärt obehagligt med en så stor hund som ägarna inte har pli på.
Ja, dessutom är min en trekilos och drar inte ikull nån. Han grumsade, skällde inte. Men tror han reagerade på den andras kroppsspråk.
Vägen vi gick är ganska ostörd
Jag vandrar den för att den är just de - ostörd
Har mött ettparhundar genom åren, mest "muskelhundar"
Tror man väljer vägen för att kunna gå utan att möta nån.
Hoppas det gick bra och de lärt sig att förekomma.

Ja, dessutom är min en trekilos och drar inte ikull nån. Han grumsade, skällde inte. Men tror han reagerade på den andras kroppsspråk.
Vägen vi gick är ganska ostörd
Jag vandrar den för att den är just de - ostörd
Har mött ettparhundar genom åren, mest "muskelhundar"
Tror man väljer vägen för att kunna gå utan att möta nån.
Hoppas det gick bra och de lärt sig att förekomma.
Jag gillar skarpt att du bryr dig om den andra hundföraren :heart

Jag hoppar in i tråden då jag nyligen blivit hundägare, sådär lite spontant :D

Under de senaste månaderna har jag plötsligt haft ett väldigt märkligt sug efter att skaffa hund. Vi har aldrig haft hund i familjen (men däremot har släkten haft en del vovvar) men tidigare har jag inte ens tänkt tanken på att skaffa en egen. Men! Efter många ensamma promenader runtom i friluftsområdena runt stan började jag längta efter fyrbent sällskap. Mina katter i all ära men att hitta på aktiviteter med dem som innebär både koppel och bilresa vore en plåga för samtliga inblandade 😅

För någon vecka sedan fick jag syn på en annons på en ganska ung kleinspitztik, där beskrivningen om henne tilltalade mig på en gång. Jag mailade fram och tillbaka med uppfödaren och hux flux hade jag tingat henne (hunden alltså, inte uppfödaren :laugh:). Efter det fick jag snabbt kolla med jobbet om jag kunde ha hund på kontoret (inga problem!) och därefter ringa min mamma och berätta för henne att hon framöver kommer att behöva vara hundvakt emellanåt (inte heller några problem!).

Nu har den lilla vovven bott hos mig i snart en vecka. Hon är fantastiskt trevlig på alla sätt och vis! Hon ligger tätt intill mig på nätterna, älskar att bli klappad och på morgonen när jag gör mig redo att gå upp står hon i sängen och hoppar jämfota av iver att få hitta på något. Hon är en riktig liten glädjebomb som älskar alla människor men som också är väldigt snäll mot mina katter 😍 Katterna är än så länge lite skeptiska till hennes energi men eftersom hon inte har något intresse av jakt börjar de förstå att hon inte är så farlig. De har till och med börjat sova i sängen med oss på nätterna, även om de fortfarande flyttar sig snabbt om hon råkar bli lite för yvig men med bara fem dagars samboskap i ryggen (med hund-ovana katter) är jag mer än nöjd över hur väl de anpassar sig till varandra.

Under de senaste månaderna har jag plötsligt haft ett väldigt märkligt sug efter att skaffa hund. Vi har aldrig haft hund i familjen (men däremot har släkten haft en del vovvar) men tidigare har jag inte ens tänkt tanken på att skaffa en egen. Men! Efter många ensamma promenader runtom i friluftsområdena runt stan började jag längta efter fyrbent sällskap. Mina katter i all ära men att hitta på aktiviteter med dem som innebär både koppel och bilresa vore en plåga för samtliga inblandade 😅

För någon vecka sedan fick jag syn på en annons på en ganska ung kleinspitztik, där beskrivningen om henne tilltalade mig på en gång. Jag mailade fram och tillbaka med uppfödaren och hux flux hade jag tingat henne (hunden alltså, inte uppfödaren :laugh:). Efter det fick jag snabbt kolla med jobbet om jag kunde ha hund på kontoret (inga problem!) och därefter ringa min mamma och berätta för henne att hon framöver kommer att behöva vara hundvakt emellanåt (inte heller några problem!).

Nu har den lilla vovven bott hos mig i snart en vecka. Hon är fantastiskt trevlig på alla sätt och vis! Hon ligger tätt intill mig på nätterna, älskar att bli klappad och på morgonen när jag gör mig redo att gå upp står hon i sängen och hoppar jämfota av iver att få hitta på något. Hon är en riktig liten glädjebomb som älskar alla människor men som också är väldigt snäll mot mina katter 😍 Katterna är än så länge lite skeptiska till hennes energi men eftersom hon inte har något intresse av jakt börjar de förstå att hon inte är så farlig. De har till och med börjat sova i sängen med oss på nätterna, även om de fortfarande flyttar sig snabbt om hon råkar bli lite för yvig men med bara fem dagars samboskap i ryggen (med hund-ovana katter) är jag mer än nöjd över hur väl de anpassar sig till varandra.
Vad kul!

Men jag tror du missade att bifoga den obligatoriska bilden ;)

Grattis! Så kul.

(bildbildbild...)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat