Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Inser att jag inte är rädd för momenten i ringen utan allt utanför. Kommer jag ha råd med ett tält? Det står att katalogen kommer 7 samma morgon, kan det stämma? Då har man ju ingen aning om när man ska vara där och om alla alla1000 hundar kommer samtidigt vid 9 eller vad det nu var blir det ju kaos. Och tältet, hur vet manometer man ska få plats? Måste man vara där tidigt och paxa en plats? Och hur kommer Trassel och Milou bete sig bland alla hundar?

Kommer min lilla autistiska hjärna hantera det?
Jag har aldrig haft ett tält. Antingen får man stå i samma tält som någon man känner eller lär känna eller så har jag haft bur och stol bara. Ett parasoll och silverduk funkar ju också istället för tält. Om många har tält kan man oftast utnyttja en skuggsida av tältet och sätta upp sin bur där.

Info om antal hundar osv kommer mycket tidigare så det är inga problem att planera. Du får veta vilken ring, vilket nummer din hund har i ringen (av alla raser) och hur många hundar det är i varje klass. Det är bara VILKA hundar som publiceras 07 på utställnings dagen.

Tält är inget måste, jag brukar inte släpa med mig det när det är endagsutställning. Då tar jag bara bur, stol och en silverduk. Eller möjligtvis parasoll om jag tror det ska regna.

Min erfarenhet är att hundarna blir lite överväldigade när det blir så stort och så många hundar och då orkar de sällan bete sig illa.
Tack, lite lugnare nu. Jag har också upplevt att det blir så mycket att ta när jag varit bland mycket folk och hundar men Trassel är en lantis hund har inte varit i närheten av så mycket intryck. Men som du säger kommer dom nog inte reagerar på omgivningen lika mycket så jag hoppas dom sköter sig.

Vad skönt att slippa vänta till 7 på morgonen samma dag.

Burar har jag och silverduk har jag. Parasoll var ett utmärkt tips!

Jag har aldrig haft ett tält. Antingen får man stå i samma tält som någon man känner eller lär känna eller så har jag haft bur och stol bara. Ett parasoll och silverduk funkar ju också istället för tält. Om många har tält kan man oftast utnyttja en skuggsida av tältet och sätta upp sin bur där.
Tack, då sparar jag in många kronor och slipper krångel. Ett parasoll får det bli

men fått kommentarer som att ”Kan man verkligen lära en sån där hund något?” med dräpande ton. En domare som det visade sig aldrig ha bedömt en kines i rally sa till mig att kineser är svåra och sura och tråkiga innan vi skulle tävla när det var banvandring. Han kom och bad om ursäkt efteråt och sa att Milou hade varit den gladaste hunden av alla på tävlingen...

Varför kan inte folk bete sig, hålla inne med kommentarer eller outsagd kritik? Jag vet ju inte om någon sagt något rakt ut till dig men känslan finns ju där. Så jag tycker din inställning är rätt, gör på det sättet ni mår bra av och får ut något av dom här gångerna. Nosework är väl en toppen idé för din hund låter det som och klart ni kommer till doftprov om du redan märkt hans talang innan en kurs!

Jamen lite så känns det faktiskt, som att jag dykt upp med fel slags hund för att få vara med i gemenskapen. Varför kommer jag där och tror att jag kan åstadkomma nånting med en klassisk labbe, det är ju fakta att dom alla är tröga flodhästar som knappt går att lära vardagslydnad. :meh: Jag vet att det inte alls stämmer på min hund, så hela den här kursen har jag gått med en känsla av att jag måste överbevisa alla.

Ingen har sagt nåt direkt otrevligt rakt ut men jag tycker att det är knepiga vibbar i gruppen. Många som känt varandra sen innan så dom är som sitt eget lilla gäng, och vi som är nykomlingar hamnar utanför. Jag får en känsla av att instruktören inte gillar min hund, men utöver det tycker jag att hon är stel i största allmänhet. Vet inte om det är för att hon bara är sån eller om det är att personkemin inte funkar alls. Jag kommer inte att gå nån fler kurs för henne i alla fall.

Vi har ju gått kurs i nosework under våren och stack ut där med, det var bara jag som inte hade en vallhund. :eek: Men där var instruktörerna bättre och vi var få deltagare i gruppen, så det blev ingen gängbildning eller konstig stämning. Och det var inte fel att vovven är ett yrväder, det var bara positivt att han var taggad. 🥰 Hoppas det ska bli lika bra på fortsättningskursen jag anmält oss till, bara vi kommer med på den.

Tack, lite lugnare nu. Jag har också upplevt att det blir så mycket att ta när jag varit bland mycket folk och hundar men Trassel är en lantis hund har inte varit i närheten av så mycket intryck. Men som du säger kommer dom nog inte reagerar på omgivningen lika mycket så jag hoppas dom sköter sig.

Vad skönt att slippa vänta till 7 på morgonen samma dag.

Burar har jag och silverduk har jag. Parasoll var ett utmärkt tips!
Jag brukar ha en presenning över buren om det är regn och annars silverduk😊

Då var vi hemma igen. Blodprover och urinprov var bra, vilket gör att då får man dra slutsatsen att det är magen.
Det var så klart skönt, men samtidigt får vi inse att då är magen sämre än vi trodde.

Vi har som sagt tid om ca en månad för en serie FMT behandlingar, som vi verkligen får hoppas att det kommer göra susen. Annars får vi nog börja diskutera någon annan form av medicinering. Har väldigt svårt att acceptera att en hund på 2,5 år inte ska palla mer än en promenad på 3-4 km och sen knappt orka en liten kissrunda på hela dagen.

Folk som ser henne tror inte heller att hon är dålig. När vi är på kurs är hon ju supertaggad för att det är så kul, men väl hemma igen, så är det som att dra ur proppen.

Blir hon sämre, får vi försöka komma till ännu tidigare, men jag vet att det är väldigt svårt med tider.

Då var vi hemma igen. Blodprover och urinprov var bra, vilket gör att då får man dra slutsatsen att det är magen.
Det var så klart skönt, men samtidigt får vi inse att då är magen sämre än vi trodde.

Vi har som sagt tid om ca en månad för en serie FMT behandlingar, som vi verkligen får hoppas att det kommer göra susen. Annars får vi nog börja diskutera någon annan form av medicinering. Har väldigt svårt att acceptera att en hund på 2,5 år inte ska palla mer än en promenad på 3-4 km och sen knappt orka en liten kissrunda på hela dagen.

Folk som ser henne tror inte heller att hon är dålig. När vi är på kurs är hon ju supertaggad för att det är så kul, men väl hemma igen, så är det som att dra ur proppen.

Blir hon sämre, får vi försöka komma till ännu tidigare, men jag vet att det är väldigt svårt med tider.
Usch, det låter verkligen jätte jobbigt för er alla :(

Vi var iväg och vallade kor igår 🥰🥰🥰.

Knäpp som jag är har jag anmält till nöttävlingar och vi har inte tränat så mycket jag hade tänkt. Spock kan det mesta och alla säger att han går såå bra, input igår var att jag skulle vara cool och inte hetsa med visslan 🙈. Alltså han gör bra hämt ute i terrängen, har även kört dolda hämt utan problem men sen när man ska göra tävlingslika hämt så blir det lite knas. Antagligen för att jag helt plötsligt ska finlira istället för att låta han jobba i lugn och ro.

Idag var jag iväg och valp fick hänga med in på två affärer och få sele, halsband och lite annat. Spock fick träna lite följsamhet och kontakt på parkeringen och Tay fick också lite träning. Sen åkte vi till sjön och de fick plaska lite och som avslutning lämnade jag killarna till husse på klubben så fick de ett litet pass agility 🥰.

Vid sjön
20260608_151002.webp

Ja miljöträning är alltid bra men vad ledsen jag blir av bemötandet du fått. Riktigt illa.

Jag har stött på avundsjuka människor som inte kan ta att jag kommer med mina kineser på tävlingslydnad eller till och med rally och vardagslydnad och gjort riktigt bra ifrån oss men fått kommentarer som att ”Kan man verkligen lära en sån där hund något?” med dräpande ton. En domare som det visade sig aldrig ha bedömt en kines i rally sa till mig att kineser är svåra och sura och tråkiga innan vi skulle tävla när det var banvandring. Han kom och bad om ursäkt efteråt och sa att Milou hade varit den gladaste hunden av alla på tävlingen...

Varför kan inte folk bete sig, hålla inne med kommentarer eller outsagd kritik? Jag vet ju inte om någon sagt något rakt ut till dig men känslan finns ju där. Så jag tycker din inställning är rätt, gör på det sättet ni mår bra av och får ut något av dom här gångerna. Nosework är väl en toppen idé för din hund låter det som och klart ni kommer till doftprov om du redan märkt hans talang innan en kurs!
Chihuahuor är tydligen satans påfund enligt vissa 😅 får ganska ofta spydiga kommentater från folk som ogillar dem. Min bästis hade med en bild på Vincent och henne tillsammans på nån dejtingapp och fick som kommentar ”Jag hatar chihuahuor med hela själen”. Jahopp !

Sånt gör mig liksom inte särskilt pepp på att gå med i kurser och annat hund-socialt, speciellt inte när min är reaktiv och därför bara förstärker deras dåliga uppfattning av rasen… :( känns som om jag måste jobba dubbelt så hårt för att få nån sorts respekt.

Önskar jag kunde hitta agility i pyttegrupp nånstans runt Stockholm som inte kostade skjortan.

Chihuahuor är tydligen satans påfund enligt vissa 😅 får ganska ofta spydiga kommentater från folk som ogillar dem. Min bästis hade med en bild på Vincent och henne tillsammans på nån dejtingapp och fick som kommentar ”Jag hatar chihuahuor med hela själen”. Jahopp !

Sånt gör mig liksom inte särskilt pepp på att gå med i kurser och annat hund-socialt, speciellt inte när min är reaktiv och därför bara förstärker deras dåliga uppfattning av rasen… :( känns som om jag måste jobba dubbelt så hårt för att få nån sorts respekt.

Önskar jag kunde hitta agility i pyttegrupp nånstans runt Stockholm som inte kostade skjortan.
Det borde inte vara så svårt att ha lite hyfs och respekt för olika raser. En av dom vanligaste reaktionerna på kineser är att dom är äckliga och obehagliga att ta på men dom är varma, mjuka och lena, inte det minsta obehagliga. Lenare än människohud. Och många tror att dom ser ut som bilder där dom pekar ut världens fulaste hundar.

Jag hoppas mina grabbar ger en bättre bild av nakenhundar till allmänheten och jag blir irriterad på fördomar men för min egen del tar jag inte åt mig personligen så att jag blir ledsen över dumma kommentarer. Dessutom brukar mina grabbar rätt snabbt omvända dom flesta både i vardagen och på kurser och tävlingar.

Du har ingen skyldighet att representera ditt rasval. Mina föräldrar var inte helt överlyckliga när jag sa att jag skulle köpa en Powder puff. Nakenhund med päls. Och sen Milou som är naken men nu tittar vi tillsammans i rasklubbens tidningar och pekar ut vilka vi tycker är extra fina. Jag brydde mig inte det minsta om vad andra tyckte. Jag bestämde mig när jag var 10 år.

Vincent kanske är reaktiv men det är Trassel också men när det gäller så sköter han sig optimalt. Vincent klarar nog mer än vad du tror om du visar honom hur mycket roligare det är att fokusera på dig på agilitykursen än vad det är att vara på vakt hela tiden mot dom andra hundarna. Jag hade ett billigt, för kort och halt utställningskoppel som definitivt inte gick att styra och hantera om det hade behövts men han släppte bara fokuset från dom andra hundarna i ringen utan minsta antydan till att han såg varken dom eller hundarna precis vid kanten av ringen. Kopplet var bara symboliskt.

Du har en jätte söt och charmig hund, han är ju Vincent och inte bara en ras. Jag tror ni klarar mer än du tror och bra mycket mer än vad alla chihuahua ”motståndarna ” tror

Här hade vi ösregn på eftermiddagen så jag anordnade inne parkour för hundarna. Upp på saker, hoppa mellan olika saker, krypa under, balansera, typ som inte nudda golv fast för hundar. Krypa genom stolsbenen under stolen. Grabbarna var otroligt lättmotiverade och kunde fortsatt länge till. Tur att man har små hundar när man ger sig på att bygga en parkourbana i sitt hus :angel:

Dom fick krypa och trassla sig under stolen sen också och över pinnarna. Det krävdes lite smidighet.

Sammanfattat hade jag två nöjda hundar efteråt

IMG_6883.webp

Det kliar ibland rejält bak på stackars Puck :( Löptrosan hjälper jättemycket hemma, hon försöker inte ens kana med den på. Men man ser på henne att ibland så kliar det så pass att det är svårt att sluta tänka på det, hon hade en stund vid middagen där hon stressvankade omkring med svansen åt sidan. Men när hon satte sig bredvid mig och jag kunde klia henne så kunde hon åtminstone sitta still en stund för att sedan äntligen lägga sig igen.

Mamma, det är hennes hund, är dessutom orolig för resultatet av tumörerna, om de är elakartade eller inte :( Hon har blivit lite oroligare med åldern och kan gå upp i varv ibland så hon mår inte så bra av detta med Puck. Puck håller henne igång och håller henne sällskap väldigt mycket, så det grämer mig lite att hon har sagt att hon inte kommer skaffa en hund efter Puck. Puck är dessutom inte så gammal, fyller nio i sommar om jag minns rätt, så det känns ju ännu sämre - hon och mamma skulle ju åldras tillsammans.

Har fått i salukipojken mat för ca 20kg hund idag. Inte tillräckligt, men betydligt bättre än tidigare dagar. Han fick Happy Dog till middag och nästan allt slank ner. Tror att han blev mätt sedan. Känns helt klart som att han är piggare nu och det är så skönt :heart:

Jag vet ett ställe med superbra agility för nybörjare och erfarna, där alla raser är välkomna även XS-raser. Man anpassar efter individen. Det är långt ifrån enbart de klassiska agilityraserna utan allt möjligt från chihuahua till Shiba till Labbe och Samojed. Inga problem med reaktiv hund heller. Men skjortan kostar det mesta i Stockholm 😄💸

Jag vet ett ställe med superbra agility för nybörjare och erfarna, där alla raser är välkomna även XS-raser. Man anpassar efter individen. Det är långt ifrån enbart de klassiska agilityraserna utan allt möjligt från chihuahua till Shiba till Labbe och Samojed. Inga problem med reaktiv hund heller. Men skjortan kostar det mesta i Stockholm 😄💸
Du får gärna skicka vad det heter på PM, kanske kan inspirera någon till ett presentkort nu när jag fyller år ;) !!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka