Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

I förmiddags fick jag ett mess av rallyinstruktörerna, som informerade om var vi ska vara för träningstävlingen på tisdag. Inte en helt obekant plats för mig, men ny för hunden så jag sätter förväntningarna mycket lågt redan nu. Det är inget ställe där det ofta är många hundar i rörelse, så med lite tur är det inte så distraherande som på klubben. Det vore roligt att få nånting gratis för en gångs skull men jag räknar inte med att det blir så. Kommer att vara beväpnad med mjukost, som alltid.

När vi är klara med kursen så lägger jag rally på is på obestämd tid. Utöver att kursen varit fel för oss på flera andra sätt så har det varit stort fokus på det där med att tävla i framtiden, och det har gjort att det känns meninglöst att träna momenten hemma. Jag tänkte ju bara ha roligt med min hund och se hur det gick med den saken. :(
Vad tråkigt att det blev så, men behöver du ens åka dit igen? Du kan lägga rallyn på is redan nu. Jag mådde väldigt dåligt när Trassel var valp, anmälde mig till valpkurs men gick bara 2 av 6 gånger. Jag orkade verkligen inte, ville inte och vi var nog egentligen över snäppet valpkurs så det var så tråkigt utan utmaningar.

Jag ångrar inte att jag inte var med sista gången vi skulle ha uppvisning och jag valde att inte åka. Jag hade övat in ett litet freestyle program och just då var jag besviken på mig själv men det kändes så orättvist mot Trassel att åka när jag mådde så dåligt, att få honom motiverad när jag inte var det. Och nu funderar jag inte ens på att jag valde att sluta. Oviktigt för mig just nu.

Jag behöver ett tält tillutställningen för det är på ett öppet fält utsatt för både sol och ösregn. Men var hittar man ett billigt sådant för två personer och två hundar? Jag har inga pengar just nu men kommer verkligen behöva ett tält men det får liksom inte kosta hur mycket som helst. Tips?

Vad tråkigt att det blev så, men behöver du ens åka dit igen?

Det är bara den gången på tisdag och en gång till kvar, sen är kursen över så jag känner mer... äh bit ihop, du har ju betalat för skiten. Hunden behöver ändå mer miljöträning, för även om jag inte tänker tävla i rally kanske jag får för mig att prova med nån annan gren. Nosework har han visat sig duktig på så där känner jag att vi kanske kan hävda oss, om vi kommer så långt som till godkänt doftprov först och främst.

Vill dom ha träningstävling så får dom ha det, jag gör det som jag anser funkar med min hund där och då. När vi väl har kunnat gå nån bana på klubben har det varit idel förvånade miner, så jag är övertygad om att ingen förväntar sig nåt av oss ändå. Det är faktiskt den största besvikelsen för mig; inte att hunden inte går perfekt, utan att det känns som att vi blivit utdömda.

Vi har sovit i gästrummet i helgen pga besök från familjen från Skåne. Tildas tur att "sleeping on the edge" 😅 vanligen tar hon upp ungefärlig 110 cm av min 140 cm säng, inte lika gott om plats i en 80 säng 😂 2 min efter fotot rörde hon sig och höll på att ramla ner, och jag kände mig taskig som började skratta 🙈😂

IMG_20260607_075216.webp

Det är bara den gången på tisdag och en gång till kvar, sen är kursen över så jag känner mer... äh bit ihop, du har ju betalat för skiten. Hunden behöver ändå mer miljöträning, för även om jag inte tänker tävla i rally kanske jag får för mig att prova med nån annan gren. Nosework har han visat sig duktig på så där känner jag att vi kanske kan hävda oss, om vi kommer så långt som till godkänt doftprov först och främst.

Vill dom ha träningstävling så får dom ha det, jag gör det som jag anser funkar med min hund där och då. När vi väl har kunnat gå nån bana på klubben har det varit idel förvånade miner, så jag är övertygad om att ingen förväntar sig nåt av oss ändå. Det är faktiskt den största besvikelsen för mig; inte att hunden inte går perfekt, utan att det känns som att vi blivit utdömda.
Ja miljöträning är alltid bra men vad ledsen jag blir av bemötandet du fått. Riktigt illa.

Jag har stött på avundsjuka människor som inte kan ta att jag kommer med mina kineser på tävlingslydnad eller till och med rally och vardagslydnad och gjort riktigt bra ifrån oss men fått kommentarer som att ”Kan man verkligen lära en sån där hund något?” med dräpande ton. En domare som det visade sig aldrig ha bedömt en kines i rally sa till mig att kineser är svåra och sura och tråkiga innan vi skulle tävla när det var banvandring. Han kom och bad om ursäkt efteråt och sa att Milou hade varit den gladaste hunden av alla på tävlingen...

Varför kan inte folk bete sig, hålla inne med kommentarer eller outsagd kritik? Jag vet ju inte om någon sagt något rakt ut till dig men känslan finns ju där. Så jag tycker din inställning är rätt, gör på det sättet ni mår bra av och får ut något av dom här gångerna. Nosework är väl en toppen idé för din hund låter det som och klart ni kommer till doftprov om du redan märkt hans talang innan en kurs!

Jag behöver ett tält tillutställningen för det är på ett öppet fält utsatt för både sol och ösregn. Men var hittar man ett billigt sådant för två personer och två hundar? Jag har inga pengar just nu men kommer verkligen behöva ett tält men det får liksom inte kosta hur mycket som helst. Tips?
Jag har ingen aning om vart du bor men du får gärna låna mitt om det skulle funka. Jag bor på gränsen Västmanland/ Södermanland men är i södra Stockholmsområdet några dagar i veckan.

Du har någon mer utställning planerad alltså? Jag har missat vad du skrivit om det. Har du vägarna förbi Örebro så har jag ett som du kan få låna. Mitt tält är ett "partytält/campingtält" från Dechatlon och var därmed billigare än vad "hundutställningstält" är, samtidigt som mitt är mer vattentätt än många utställningstält :p

Kolla begagnat också, och kolla då även efter partytält. Partytält med väggar kan bli precis lika bra (eller bättre) som de tält butikerna säljer till hundutställning.

Dag 3 med att få i salukipojken medicin på morgonen. Vi börjar bli proffs nu. Idag blev det en ny provpåse med något torrfoder jag aldrig sett förut, eftersom vanliga torrfodret tydligen inte går hem längre och färskfoder är dödligt gift. Hoppas verkligen att aptiten kommer tillbaka när han mår bättre så att jag inte bara uppfostrar världens mest kräsna saluki :rofl: Men vad annat ska man göra? Han måste få i sig frukost varje dag för medicinen. De senare måltiderna under dagen fjäskar jag inte lika mycket med honom. Jag är iaf väldigt glad åt att han idag åt en stor portion till frukost.

Jag har ingen aning om vart du bor men du får gärna låna mitt om det skulle funka. Jag bor på gränsen Västmanland/ Södermanland men är i södra Stockholmsområdet några dagar i veckan.
Jätte snällt eftersom jag upptäckte hur dyrt det är men jag bor tyvärr lite för långt från båda dina platser. Det var riktigt synd men tack för erbjudandet :heart

Du har någon mer utställning planerad alltså? Jag har missat vad du skrivit om det. Har du vägarna förbi Örebro så har jag ett som du kan få låna. Mitt tält är ett "partytält/campingtält" från Dechatlon och var därmed billigare än vad "hundutställningstält" är, samtidigt som mitt är mer vattentätt än många utställningstält :p

Kolla begagnat också, och kolla då även efter partytält. Partytält med väggar kan bli precis lika bra (eller bättre) som de tält butikerna säljer till
Jo det har blivit det och Trassel har varit jätte duktig. Bor tyvärr långt ifrån men tack för att erbjöd det

Jo det har blivit det och Trassel har varit jätte duktig. Bor tyvärr långt ifrån men tack för att erbjöd det

Om det är fler i samma ras som ska dit kanske du kan få dela tält med någon av dem?
Tänker om du är med i rasklubben och kan fråga om du kan få sitta med hos någon annan?

Jag har tittat på Blocket och om jag inte har det ett på rimligt måste väl frakten bly skyhög. Ska kolla Markeplace också. När jag tittar på tält verket de bara vara plats för hunden. Jag vill få plats 3 människor och 2 hundar som är lätt att sätta upp och inte gigantiskt så det ser konstigt ut. Kan man hitta ett sånt under 2000? Vet liksom inte vad jag ska h

Om det är fler i samma ras som ska dit kanske du kan få dela tält med någon av dem?
Tänker om du är med i rasklubben och kan fråga om du kan få sitta med hos någon annan?
Det vore jätte snällt men eventuellt kommer Milou vara med. Mamma vill absolut följa med så jag har ingen hundvakt. Tror inte någon vill ha in två hundar och 2 människor. Får jag ta med Milou även om han inte ställs ut? Det borde ju gå

Det vore jätte snällt men eventuellt kommer Milou vara med. Mamma vill absolut följa med så jag har ingen hundvakt. Tror inte någon vill ha in två hundar och 2 människor. Får jag ta med Milou även om han inte ställs ut? Det borde ju gå
Det får du så länge du kan visa vaccinationsintyg.

Om det inte är Europautställningen du siktar på, då kan det vara andra regler.

Hade tid på vårdcentralen för att ta lite blodprover, hade försovit mig så hade bråttom iväg. Har ett missat samtal när jag cyklar hem men tänker inte mer på det. Kommer hem till grannar som sitter med min valp i trapphuset medan den andra hunden skäller som en galning inne i lägenheten. Jag märkte alltså inte valpen smet ut när jag gick, sedan höll de låda tills några grannar undrar vad som händer, de upptäcker valpen, tror att jag är typ skadad/död/sjuk i lägenheten och börjar försöka få tag i någon som kan öppna lägenheten.
Jag kan säga att jag håller på att skämmas ihjäl och känner mig som världens sämsta matte. 🫣

Inser att jag inte är rädd för momenten i ringen utan allt utanför. Kommer jag ha råd med ett tält? Det står att katalogen kommer 7 samma morgon, kan det stämma? Då har man ju ingen aning om när man ska vara där och om alla alla1000 hundar kommer samtidigt vid 9 eller vad det nu var blir det ju kaos. Och tältet, hur vet manometer man ska få plats? Måste man vara där tidigt och paxa en plats? Och hur kommer Trassel och Milou bete sig bland alla hundar?

Kommer min lilla autistiska hjärna hantera det?

Inser att jag inte är rädd för momenten i ringen utan allt utanför. Kommer jag ha råd med ett tält? Det står att katalogen kommer 7 samma morgon, kan det stämma? Då har man ju ingen aning om när man ska vara där och om alla alla1000 hundar kommer samtidigt vid 9 eller vad det nu var blir det ju kaos. Och tältet, hur vet manometer man ska få plats? Måste man vara där tidigt och paxa en plats? Och hur kommer Trassel och Milou bete sig bland alla hundar?

Kommer min lilla autistiska hjärna hantera det?
Info om antal hundar osv kommer mycket tidigare så det är inga problem att planera. Du får veta vilken ring, vilket nummer din hund har i ringen (av alla raser) och hur många hundar det är i varje klass. Det är bara VILKA hundar som publiceras 07 på utställnings dagen.

Tält är inget måste, jag brukar inte släpa med mig det när det är endagsutställning. Då tar jag bara bur, stol och en silverduk. Eller möjligtvis parasoll om jag tror det ska regna.

Min erfarenhet är att hundarna blir lite överväldigade när det blir så stort och så många hundar och då orkar de sällan bete sig illa.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat