Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

1000020516.webp

Vi körde premiärdopp i Saxstorp idag! Xarko har innan tyckt att vatten är lite äckligt (rätt vanligt hos dobermann pga dåliga på att simma) men idag simmade han på! Bättre grundteknik än Ammo så detta ska vi nog få ordning på 🙌🙌

Men flytvästen får vara på ett tag till 😂

Idag blev det en rejäl långpromenad före frukost. Båda hundarna kopplade såklart men när jag kom ner till strandkanten så släppte jag dom lösa för att dom skulle få dricka.
Dom hittade två gräsänder som flög ut i sjön. Yngsta hunden for efter och kastade sig i vattnet och simmade mot gräsänderna som inte lyfte från vattenytan utan bara simmade utåt. Hunden simmade efter och kom långt ut i sjön typ 25-50 meter ut. Jag blev helt paff för trots att jag har spaniels som ska kunna vattenapportera så har mina hundar varit tveksamma till att simma. Simtag har hon tagit förut men varit mycket tveksam till att lämna strandkanten. Vi lade ner apporteringen pga det.
Hon har ju varit en mycket ängslig och stressad hund. Men nu tycker jag att hon har blivit mer självsäker kanske därför hon vågade simma ut.
Vi hade också fem hundmöten varav fyra gick bra. Inget dragande i kopplet och ovanlig ordning på promenaden. Hon är tre år i höst kanske hon har behövt den här tiden för att mogna. Nu började jag fundera på om jag ska fortsätta med apporteringen vilket hon älskade när det var på land. Men nu håller vi på med rally och nosework.
Glad för min yngsta Virrpanna iaf även om jag får ha mer koll nära strandkanten i fortsättningen.

Jag var sugen på att träna utställning med Trassel men idag var han inte lika pepp som vanligt jag så vi tränade 3-5 minuter på minuter och då struntar vi åt att det segt framåt. Någon gång lär vi oss men dit vill jag inte komma genom tjat eller tråkigheter så när han fixade en någorlunda bra position efter några försök så var både han och jag nöjda. Blev lagom för honom.

Jag bestämde mig med Milou att ta oss an att skicka för att runda koner både vänster och höger och han verkade som att han gjort det i hela livet. Vi provade lite för många år sen och det kom han ihåg.
IMG_6337.webp

Jag var sugen på att träna utställning med Trassel men idag var han inte lika pepp som vanligt jag så vi tränade 3-5 minuter på minuter och då struntar vi åt att det segt framåt. Någon gång lär vi oss men dit vill jag inte komma genom tjat eller tråkigheter så när han fixade en någorlunda bra position efter några försök så var både han och jag nöjda. Blev lagom för honom.

Jag bestämde mig med Milou att ta oss an att skicka för att runda koner både vänster och höger och han verkade som att han gjort det i hela livet. Vi provade lite för många år sen och det kom han ihåg.Visa bifogad fil 185838
Alltså jag tvingade honom inte dom 5 minutrarna utan då tyckte han det var jätte roligt. Det var efter det han hellre ville göra annat efter den tiden. Han började köra sitt egna race och jag kände mig ju nöjd så han fick igång mig på lite kamp och bus. Rätt bra sätt att sluta innan han blev trött på mig, hade jag fortsatt skulle det ju inte vara sån effektiv och rolig träning

Cyklat ikväll igen 😁 skönt för oss båda!
Stannar o går även så han inte överansträngs såklart.

Annars har vi shoppat klotång och en massa tugg 🙂

Blev en längre skogsvända idag En gammal väg mellan två städer som numera är ersatt av annat. Det finns en gränssten som det står 1700-talet på. Här är vi på varsin sida landskapsgränsen. Jag har honom i lång spårlina.
1779907516391.webp

Det har fallit träd över vägen och jag rundar dem. När vi gick åt ena håller tänkte Oskar gå under, men jag ledde honom runt. På vägen tillbaka gick han självman runt. Små saker som jag gläds över.

Jag och husse sov borta inatt och var på Spaa medans världens bästa (och bc pojkarnas absoluta favorit person ) syster var hundvakt. De var helt överlyckliga när hon kom för att hämta dem och jajamän, hon åkte iväg och vallade med dem såklart 🥰. Det hade gått jättebra och de hade varit lugna och snälla sen.

Idag åkte jag och husse iväg och vallade kor med killarna så de har verkligen haft det super senaste dagarna. Dessutom hänger de mycket på baksidan och håller koll på ankorna, en favorit sysselsättning 😁.

Glad Spock
20260504_163008.webp

Helvete. Han är sämre. Skulle ut på kvällspromenad. Han började vingla och jag trodde att han skulle kollapsa och dö där på gårdsplanen. Har nu pratat med djursjukhus, det enda som kan ta emot nu ikväll. Har varit in och tagit tempen, 38,2 så ingen feber. Men han är slö, har ätit dåligt och känns lite uttorkad. Ska försöka få i honom ett ägg och vatten, det har hjälpt förut. Försöker tänka klart. Efter att ha vilat några minuter på gräset gick han in utan större bekymmer. Nu när han ligger i sängen så har han upp huvudet och ser någorlunda pigg ut, helt klart nyfiken på vad jag gör. Är det nu vi ska åka in till veterinären och ta farväl eller ska jag ha is i magen? Hur vet man? Jag vill inte att han lider och jag tänker inte utsätta honom för en lång rad undersökningar. Han blir så orolig hos veterinären och är trots allt gammal osv.

Uppställd agilitybana på klubben så åkte dit för lite ensam-träning. Tyvärr är det varmt, inte väldigt varmt men upplever honom som värmekänslig. Efter varje belöning så springer han till skuggan. Så blir 1-2 min träning och sen chilla så sitter matte lite på Buke. 😛

IMG_6458.webp

En vecka och en dag tills lilleman ska ställas ut. Han uppskattar ju verkligen allt vi tränar på. Inklusive utställningsrelaterat.

Det är så varmt men jag ville bara se om han kom ihåg vad vi gjorde igår och det gjorde han.

Han fick ställa upp sig tre gånger bara för att se sen händer inte mycket under dagen för grabbarna. Bilden togs i jätte konstig vinkel, snett framifrån. Från sidan ser det bättre ut.

Blir lite rastning och sen promenad ikväll om jag inte är helt slut. Jag ska städa och fixa inför visningen och det är så varmt.

Men vi började morgonen tidigt för den första joggingturen på flera år. Vi bara flög fram kändes det som. Härligt sätt att börja dagen på!

Ska försöka få in några joggingturer i veckan och om dom sköter sig får dom följa med vilket jag hoppas och planerar för.

IMG_6475.webp

Milou är inte i utställningsvärlden även om han var framgångsrik som valp. Men ville bara visa hur fin färgteckning han har fått hittills. Och sen går det ju inte att glömma bort hur fin och söt han är.

Smart! Jag ska kolla om han vill leka med en scrunchie!! Tror jag måste hitta en med ”rätt” textur också, så den känns mer som en hårsnodd, till denna kinkiga sate… :cautious:
Du kan få ett par av mig som är uttöjda och jag använder inte dem längre. De är i tyg (bomull tror jag).

Årets sommarprojekt är att lära Xarko simma och det går redan framåt. Första gången skvätte han mest vatten, men igår så fick han till tekniken till och från. Dobermann är inga naturliga simmare (deras djupa bröstkorg ställer till det) men lägger man bara lite tid på det så de hittar tekniken brukar det ordna upp sig!

https://www.instagram.com/p/DY65TOuiMW-/?igsh=MXVsMTdodHdzMmx3MA==
Stoppa något i munnen på honom, då lägger dom sig djupare och slutar sprattla med frambenen.

Ps nu har jag sett filmen, den andra snyggingen simmar tom sämre :D

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka