Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Jag kom på efter bilden att jag kan styra varje enstaka ben med mina ord så han flyttar bakbenen var och en för sig för att jag ska kunna få precision och då rättar han oftast automatiskt till den andra tassen också men annars gör han det när jag ber honom att göra det. Då kan jag styra bakbenen.

Så inget vanligt backande utan bara bakbenen flyttas bakåt och jag står still. Jag har inga tecken för det utan bara ord så det blir stiligare. Nu ska vi bara lära oss det ännu bättre.
Nackdelen med att backa bakbenen är att då kanske frambenen blir för långt framför o så ser han då ut som en gunghäst

Var och hälsade på en uppfödarvän idag, vars valpar är 6 veckor nu. Jag ska inte ha valp förrän om två år, jag ska inte ha valp förrän om två år, jag ska inte ha valp förrän om två år…..

IMG_3521.webp

Rottisvalpar är helt klart för jävla söta för rasens bästa 😅

Sitter och funderar lite på hur jag ska få upp salukipojken i vikt, och funderar på hur mycket jag ska bry mig. Tycker att han tappat ännu lite mer hull och även lite muskler. Man ser höftknölarna lite väl mycket och ser lite väl många ryggkotor och revben. Att tydligt se var höftknölarna är, det är fullt normalt på en saluki, men det är ju inte direkt meningen att de ska sticka ut som att man kan spetsa sig på dem...

Han verkar ju annars må bra. Springer glatt, är löjligt pepp och glad när vi tränar, hänger med på alla långpromenader och skuttar med lätthet så högt upp att han hamnar i axelhöjd på mig när han är busig. Det mest ser illa ut när han är så smal.

Högenergifodret (färskfoder) har han tröttnat på, nu är det normalfoder som gäller, och jag blandar i lite havregryn i hopp om att lite kolhydrater ska göra att han lägger på sig lite. Han får även högenergitorrfoder till lunch varje dag. Jag har försökt öka mängden mat, men får jag i honom lite mer middag, då skippar han frukosten osv. Vet inte om jag ska testa att bara blanda i lite mer fett i maten eller tillsätta något annat.

Ska som sagt var till veterinär för kemisk kastrering så snart som möjligt, då lär han ju få lite sämre ämnesomsättning och bli lite rundare, men å andra sidan är jag rädd att han tappar mer muskler då också.

Jag kanske bara grubblar helt i onödan. Att en snart 11åring tappar lite hull är ju inte ovanligt. Men när man knappt vill ta foton på honom för att man vet att det är stor risk med kommentarer online om att han är "mager" så blir det inte kul.

:heart:
1000006696.webp

Sitter och funderar lite på hur jag ska få upp salukipojken i vikt, och funderar på hur mycket jag ska bry mig. Tycker att han tappat ännu lite mer hull och även lite muskler. Man ser höftknölarna lite väl mycket och ser lite väl många ryggkotor och revben. Att tydligt se var höftknölarna är, det är fullt normalt på en saluki, men det är ju inte direkt meningen att de ska sticka ut som att man kan spetsa sig på dem...

Han verkar ju annars må bra. Springer glatt, är löjligt pepp och glad när vi tränar, hänger med på alla långpromenader och skuttar med lätthet så högt upp att han hamnar i axelhöjd på mig när han är busig. Det mest ser illa ut när han är så smal.

Högenergifodret (färskfoder) har han tröttnat på, nu är det normalfoder som gäller, och jag blandar i lite havregryn i hopp om att lite kolhydrater ska göra att han lägger på sig lite. Han får även högenergitorrfoder till lunch varje dag. Jag har försökt öka mängden mat, men får jag i honom lite mer middag, då skippar han frukosten osv. Vet inte om jag ska testa att bara blanda i lite mer fett i maten eller tillsätta något annat.

Ska som sagt var till veterinär för kemisk kastrering så snart som möjligt, då lär han ju få lite sämre ämnesomsättning och bli lite rundare, men å andra sidan är jag rädd att han tappar mer muskler då också.

Jag kanske bara grubblar helt i onödan. Att en snart 11åring tappar lite hull är ju inte ovanligt. Men när man knappt vill ta foton på honom för att man vet att det är stor risk med kommentarer online om att han är "mager" så blir det inte kul.

Visa bifogad fil 185685
Ja det där såg lite tunt ut tom för en saluki, det där med muskler tror jag kommer med åldern, tycker Gissa tappat sina ridbyxelår, men hon fyller 13 om några dagar, fast det blir en vända till vetten för 13 år kontroll o så skrapa tandsten, hon mådde inte så bra förra gången med narkos

Visa bifogad fil 185685
Tay är välmusklad trots kastrering, det är dessutom lättare att underhålla musklerna när de får i sig tillräckligt med mat för det. Absolut att testo påverkar förmågan att bygga muskler men en hund som redan är vuxen har ju redan byggt muskler och en senior hund handlar väl mycket om att underhålla det.
Tay var lite väl smal innan och nu får vi ha koll på att han inte blir alltför tjock istället.

Visa bifogad fil 185685
Absolut att han har något för lite hull men framförallt är det musklerna som försvunnit. Sannolikt pga sarkopeni dvs en åldersrelaterad muskelförtvining/förlust. Det är oerhört svårt att få tillbaka muskelmassa så högt upp i åldern men det kommer se mindre påfallande ut om han lägger på sig lite mer fett.
En 11-åring är ändå en riktig senior så det är inget som är konstigt, men jag hade velat utesluta att han inte tappat extra muskler pga smärta från lederna exempelvis artros. Men om ni var hos veterinärer nyss så blev han säkert igenomgången? Det är inte alltid man ser artros som en hälta särskilt inte i början.

Nackdelen med att backa bakbenen är att då kanske frambenen blir för långt framför o så ser han då ut som en gunghäst
Jag vet men jag har kommit på nu hur jag ska få frambenen rätt också efter jag såg precis det som du skriver. Blir det fel så får han backa hela honom eller ta några steg framåt så börjar vi om och gör rätt och då rättar det oftast till sig rätt naturligt. Men det här kom jag på igår så det kräver lite mer träning. Work in progress så att säga

Jag körde igenom hela avanceradklassen i rallyn med Milou igår, på båda sidorna och det satt finfint. Vi kom ihåg det vi inte gjort på flera år. Har utskrivet alla momenten så prickade av allt, så nu har vi repeterat nybörjare, fortsättning och avancerad och påbörjat mästarklassen. Den kommer jag inte ta oss igenom lika snabbt för där har vi mer saker vi aldrig gjort och svårare. Det känns jätte roligt med fler utmaningar

Jag var iväg på valpgos och vallade med Spock en del också i lördags. Sen tävlade jag och Spock rally igår mest för miljöträning och försöka lösa upp knutar på tävling.

Husse och Tay har tävlat agility hela helgen och igår vann de två av sina lopp och har plockat sina första SM -pinnar i nya kvalperioden :banana: .

Tay
20260429_164600.webp

Jahapp. Dags att bli lite mer orolig då. Tycker att salukipojken verkar lite loj och har lite högre temp. Några lite svullna lymfkörtlar också. Otroligt pigg och pepp när det vankades trickträning efter jobbet, men han är absolut inte 100% bra.

Jag är van vid att när det börjar gå utför med gamla salukis, då går det snabbt(!), så jag ser sämsta tänkbara situation framför oss såklart. Räknar med det sämsta men hoppas på det bästa. Skulle det tex vara lymfom, som min älskade Aysu fick, då blir det enkelbiljett till veterinären omedelbart. Men ja. Jag hoppas på det bästa. Och svullna lymfkörtlar är ju egentligen "bara" ett tecken på att något är fel. Det behöver inte vara allvarligt. Jag vet ju det egentligen.

Fick en jättebra bok (begagnad) från min pappa, om hundrasen japanese chin. Mycket bra information står det i den

Nån som har tips på leksaker som liknar gummisnoddar?? Min vovve är helt tokig i hårsnoddar men jag vill helst inte att han går runt och tuggar på såna :crazy:

Någonting elastiskt och runt? Och litet + mjukt, han är en chihuahua så allt som inte är över en viss diameter rådissas. Han leker helst med kattleksaker…

Nån som har tips på leksaker som liknar gummisnoddar?? Min vovve är helt tokig i hårsnoddar men jag vill helst inte att han går runt och tuggar på såna :crazy:

Någonting elastiskt och runt? Och litet + mjukt, han är en chihuahua så allt som inte är över en viss diameter rådissas. Han leker helst med kattleksaker…
Min hund älskar scrunchies. De är ju som en gummisnodd men med tyg runt dvs mindre risk att de sväljs 😄

Känner att jag måste börja planera rallyträningarna bättre, jag har kört ett par korta pass här i dagarna men det känns som att vi mest står och varvar i samma hjulspår just nu. Stökfarbrorn har i alla fall börjat lära sig att göra sidbyten bakom utan att jag visar med handtarget varje gång, så nånting rör sig sakta framåt.

Jag får plocka fram stora rallyboken som jag köpte innan kursen ens annonserades ut och se om det finns nåt bra att hämta där. Tror jag måste börja om med handtargeten också för jag upplever att det verkar störa hunden mer än hjälpa i flera av momenten.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka