Sitter och funderar lite på hur jag ska få upp salukipojken i vikt, och funderar på hur mycket jag ska bry mig. Tycker att han tappat ännu lite mer hull och även lite muskler. Man ser höftknölarna lite väl mycket och ser lite väl många ryggkotor och revben. Att tydligt se var höftknölarna är, det är fullt normalt på en saluki, men det är ju inte direkt meningen att de ska sticka ut som att man kan spetsa sig på dem...
Han verkar ju annars må bra. Springer glatt, är löjligt pepp och glad när vi tränar, hänger med på alla långpromenader och skuttar med lätthet så högt upp att han hamnar i axelhöjd på mig när han är busig. Det mest
ser illa ut när han är så smal.
Högenergifodret (färskfoder) har han tröttnat på, nu är det normalfoder som gäller, och jag blandar i lite havregryn i hopp om att lite kolhydrater ska göra att han lägger på sig lite. Han får även högenergitorrfoder till lunch varje dag. Jag har försökt öka mängden mat, men får jag i honom lite mer middag, då skippar han frukosten osv. Vet inte om jag ska testa att bara blanda i lite mer fett i maten eller tillsätta något annat.
Ska som sagt var till veterinär för kemisk kastrering så snart som möjligt, då lär han ju få lite sämre ämnesomsättning och bli lite rundare, men å andra sidan är jag rädd att han tappar mer muskler då också.
Jag kanske bara grubblar helt i onödan. Att en snart 11åring tappar lite hull är ju inte ovanligt. Men när man knappt vill ta foton på honom för att man vet att det är stor risk med kommentarer online om att han är "mager" så blir det inte kul.
Visa bifogad fil 185685