Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Funderar på att låta salukipojken somna in... Han har så otroligt dålig aptit nu, han som normalt sett är som en labrador i aptit :( Jämför jag honom med Ebrah är det ännu tydligare, de har hela tiden varit så extremt lika på alla sätt, men nu är han otroligt seg i jämförelse, tar lång tid för återhämtning från allt osv... Men jag vill ju inte... :(

Funderar på att låta salukipojken somna in... Han har så otroligt dålig aptit nu, han som normalt sett är som en labrador i aptit :( Jämför jag honom med Ebrah är det ännu tydligare, de har hela tiden varit så extremt lika på alla sätt, men nu är han otroligt seg i jämförelse, tar lång tid för återhämtning från allt osv... Men jag vill ju inte... :(
När man väl börjar fundera brukar det väl betyda att det är dags ♥️ och det är klart man inte vill förlora en familjemedlem, men det är ju som många av oss säger, bättre en dag för tidigt än en dag för sent ♥️

Har landat i att jag ändå ska se till att ta ett blodprov först på salukipojken, bara för att utesluta att det är något enkelt fel som kan botas med en kort medicinkur. Ska ringa veterinär imorgon och boka tid så snabbt det öht är möjligt.

Ikväll gick jag ut med Lily på ensam promenad. Vi gick över ängen och hon fick vara lös, sprang i cirklar runt mig och vi hade en jättefin stund tillsammans. När vi sedan kom tillbaka hem så stod salukipojken i dörren och väntade. Han ville också ut och roa sig. Tog med båda syskonen ut, gick till ängen igen, släppte Ebrah, släppte Lily som blivit galen igen, kopplade Lily som mest var en terrorist, skrattade åt Ebrah som sedan sprang i full fart och njöt av att inte bli jagad... Sedan fick salukipojken springa ensam. Ett stort varv i full fart blev det, sedan ställde han sig bredvid mig för att tigga godis.

Väl inne igen åt han lite, men han verkar också ha en förväntan nu kring att jag ska skämma bort honom med godsaker :rolleyes: Just nu bryr jag mig inte. Han får ungefär det han vill. Kanske inte en hel godispåse till middag, men att blanda i ett ägg och toppa med en godis, absolut. Har dessutom råkat köpa mat som varken han eller Lily är speciellt förtjust i. Jag tänkte mig inte för. Imorgon ska jag köpa lite av en annan sort som han tycker är bättre...

Hämtat hem valpisen nu 🥰.

20260602_133206.webp

Är det husses framtida agilitystjärna som ligger här tro?
Husse har sagt att jag får ta biten med vallning iallafall 😁😁😁.

Killarna är än så länge avvaktande till den lilla krabaten men de fick passa på att valla lite när vi var iväg och vill nog mest ha det lite lugnt och skönt ni 😅.

Jag har precis skickat in anmälan till fortsättningsklass i nosework. Vi hann bara med behållare och inomhussök på den vi gått under våren så det här blir en kortare med fordon och utomhus.

Hoppas att vi kommer med och att Labradåren fortsätter att visa sig från sin bästa sida i söken. Rallykursen har ju känts som ett fiasko mest hela tiden så det vore trevligt med lite revansch.

Kan säkert funka. Kanske räcker att fokusera på framtassarna först, möjligt att han hamnar ganska bra med bakbenen om frambenen hamnar lite mer under honom? Bara att testa.
Kör bara framtassarna nu, han fattar grejen men har bara testat lite. Han är inte redo att ta bort targeten han står på. Det har varit så mycket nu att träningen varit lite mindre prioriterad. Han står inte bra alls med bakbenen men vi har ju bara tränat max 10 minuter.

IMG_6690.webp

Det har gått jättebra med valpis även om killarna fortfarande är skeptiska. Spock har börjat gå fram och kolla läget lite grann medans Tay fortfarande visar tydligt att hon ska hålla sig undan. Tay såg dock lite sugen på att hänga på när hon for runt i trädgården innan han kom på att hon är äcklig 😅.

Åkte och vallade kor igår på kvällen och Lilo fick hänga på. Hon sov resan dit och resan hem så trygg i bilen vilket är skönt. På plats minglade hon med husse och var social. Spock var bra trött efteråt han fick ju valla lite får på morgonen också. Skulle ha åkt och vallat idag men han får vila istället. Tror det snabbar på acceptansen av valpen också om han inte är trött och vill vara ifred 🥰.

20260603_084124.webp

Skönt med "dåligt" väder igår, passade på att gå längre, kasta lite boll och cykla på kvällen.
Både jag och Knut sover som små grisar när vi cyklat på kvällen.
Ger även Knut bättre förutsättningar för en dag (idag) hos min mor med höglöpande tik. Han sköter sig extremt bra men han blir påverkad/trött. Då kan de va bra och vara nöjd i kroppen med när en ska hantera allt vad de innebär.

IMG_6736.webp

Är det inte redan lite bättre dag tre än dag två men targeten? Idag var första gången jag bad honom flytta bakbenen lite men stå kvar med framtassarna. Och hamnar vi fel så låtsas jag som inget utan bara tar ett steg fram och börjar om igen som vanligt, har aldrig blivit arg på honom när vi tränar även en dag när inget fungerar. Inget blir ju bättre och han försöker ju verkligen.

Vilket tålamod han har med mig får jag påstå istället, den där matten som ber honom göra samma sak om och om igen, fast det handlar bara om max 3 uppställningar per gång vi tränar. Ibland är jag nöjd med en eller två. Men han är så ung, han kommer orka mer med tiden och han kan köra 10 gånger nu med om jag ber honom men då blir det ju mest kvantitet framför kvalitet

Att nöta och nöta i en evighet med en kines ger en uttråkad eller ointresserad hund eller att man bara gör samma sak tusen gånger. Dom lär sig så snabbt vilket kan gör att det ibland kan vara vi människor som råkar lära dom fel sak utan mening om vi slarvar som jag gjort av okunskap med uppställningarna.

Oavsett vilket som så har dom har inte lust att göra samma sak hur mycket som helst.

Jag lägger in små pass under dagen eller tränar annat mellan gångerna om jag vill göra fler uppställningar under samma pass. Det ska ju vara kul för oss båda.

Hundkurser är i min värld alldeles för långa, mina har lärt sig och blivit klara med det vi ska göra enligt instruktionerna både enligt dom och mig så snabbt att jag brukar gå undan och öva annat medan dom andra tragglar på.

Blodprov taget på salukipojken, och jag har blivit smärtsamt påmind om att det är en bra idé att kolla priset innan man åker till veterinären. Antingen har priserna dubblats på ett år, eller så tog den här veterinären lite överdrivet mycket betalt. Nog för att priserna stiger hela tiden, men jag känner mig ruinerad :meh: Nu är det bara att vänta på provsvar...

Blodprov taget på salukipojken, och jag har blivit smärtsamt påmind om att det är en bra idé att kolla priset innan man åker till veterinären. Antingen har priserna dubblats på ett år, eller så tog den här veterinären lite överdrivet mycket betalt. Nog för att priserna stiger hela tiden, men jag känner mig ruinerad :meh: Nu är det bara att vänta på provsvar...
Jag fick betala 6200 kr för kräkning av Milou när han ätit ett russin. Extremt mycket pengar när det enda dom gjorde var att droppa ögondroppar och leta i kräks vilket jag lätt skulle gjort själv.

Jag fick betala 6200 kr för kräkning av Milou när han ätit ett russin. Extremt mycket pengar när det enda dom gjorde var att droppa ögondroppar och leta i kräks vilket jag lätt skulle gjort själv.
På stället jag gick till nu så tar de 950kr i startavgift, bara för att alls titta på hunden även om det så tar 5 min. Såg nu när jag kom hem att ett annat ställe tar ca 200kr mindre, och ligger lägre i pris på de jämförbara posterna i prislistorna online. Så vitt jag förstår det så är de likvärdiga i allt annat, så eh, jag kommer nog välja det andra stället framöver (om inget bättre alternativ dyker upp).

Nya lilla damen har gått in i sitt första löp o herregud va pipig man kan va, de e inte lätt att bli vuxen tydligen ;) Förutom att hon förvandlats till en pipleksak så e hon som vanligt i de stora hela o matte hoppas hon inte blir lika pipig under löp i framtiden för då behöver nog matte semester :rofl:

På stället jag gick till nu så tar de 950kr i startavgift, bara för att alls titta på hunden även om det så tar 5 min. Såg nu när jag kom hem att ett annat ställe tar ca 200kr mindre, och ligger lägre i pris på de jämförbara posterna i prislistorna online. Så vitt jag förstår det så är de likvärdiga i allt annat, så eh, jag kommer nog välja det andra stället framöver (om inget bättre alternativ dyker upp).
Du dissade min ide om Kumla ser jag , eller så har dom höjt sina priser ordentligt.

Om 2 veckor kommer Tilda premiära på utställning, dock inte ställas ut själv 😂😂 jag ska vara med som försäljare på Nordic Dog show i Nås som Dalarnas Kennel klubb ordnar den 13-14 Juni, och pga brist på hundvakt lär jag släpa med mig henne 😅 hon lär inte uppskatta att åka hemifrån typ halv 5 på morgonen 🙃 inte jag heller för den delen. Ska bli kul att se flera vinthundsraser! En del iggys, borzoi, afghaner, saluki och som tur är whippar också. Både Skotsk hjorthund och irländsk varghund är med också, hoppas jag hinner se båda, för jag är lite osäker på skillnaden på dom 😅 En stackars greyhound och en galgo bara, men resten av raserna är det ca 8-9 st av varje, förutom whippar som är 26 anmälda 😂

Om det är nån från forumet som ska dit, kom gärna och hälsa! Ni lär väl känna igen Tilda😂

För övrigt är vädret vidrigt enligt Tilda. Dövarmt och blåsigt, hon verkar vara känslig för vinden, då ögonen rinner en del dom dagar hon varit ute mycket när det blåser :(

Är det nån som har tips på plagg som svalkar? Förutom kylväst, dom är så stela tycker jag...

Filmade när jag tränade med Trassel och jag är funderad över att
  1. Dom ens står ut med mig och mitt eviga tjat
  2. Att dom ens lär sig något
  3. Hur många fel jag hinner klämma in under ett pass
  4. Hur jag ens kan få Trassel att göra något sansat överhuvudtaget med tanke på att hela han spritter av energi och är helt lyrisk bara han får en uppgift
  5. Att jag gick emot mig själv och övertränade för att jag hade svårt att hänga med i hans tempo och då orkade han inte lyssna till slut vilket är fullt förståeligt. Han fortsatte men var disträ och jag gav upp
  6. Jag har lärt mig att tjata mindre, ändra min hållning och avståndet till honom, lyda mina egna regler, förenkla.
Tog en stillbild från videon, därför usel kvalitet, men det går väl inte att få rakare ben nu?
IMG_6753.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar