Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Tack för tips! Hon äter redan Protexin Pro-fibre varje dag på maten, enligt rekommendation från veterinären.

Okej! Jag har kombinerat den och Pro-Soluble med bra resultat när min hade återkommande problem som unghund pga alla hormoner i omplopp. Det är olika bakterier i dom två tillskotten så effekten kan skilja sig fast båda är probiotika. Jag tänker att det inte är möjligt att ge för många goda bakterier, men bolla med veterinären och se vad hen säger. :)

IMG_6802.webp
Jag vill bara tacka @dobbis och @Åsa A för all hjälp inför utställningen för jag kunde verkligen inget och min mentor gick ju bort så tragiskt för några månader sen.

Tack vare ditt tips @Åsa A har han lärt sig att stå med raka ben redan första gången och nu till och med utan en tasstarget.

Jag behöver bara säga Posera och då ställer han sig som på bilden. Är någon tass fel så vet han vilken tass jag vill att han ska ändra när jag pratar med honom. Det är lite häftigt när jag tittar på inspelningen och hör mig säga saker som Ihop med tassarna, backa med den tassen nu, du har en tass kvar,
ställ dig rakt, fram med en tass osv.

En liten smart hund det här :heart

Visa bifogad fil 186231Jag vill bara tacka @dobbis och @Åsa A för all hjälp inför utställningen för jag kunde verkligen inget och min mentor gick ju bort så tragiskt för några månader sen.

Tack vare ditt tips @Åsa A har han lärt sig att stå med raka ben redan första gången och nu till och med utan en tasstarget.

Jag behöver bara säga Posera och då ställer han sig som på bilden. Är någon tass fel så vet han vilken tass jag vill att han ska ändra när jag pratar med honom. Det är lite häftigt när jag tittar på inspelningen och hör mig säga saker som Ihop med tassarna, backa med den tassen nu, du har en tass kvar,

Så snyggt!!!

Det hittades en knöl i anus på stackars Puck här hemma häromdagen så igår fick hon åka till en veterinär och idag opereras. Det var en tumör och de hittade någon/några till samtidigt 😞
De är bortopererade och skickade på analys. Men nu har hon ju stygn i rumpan och vill väldigt gärna åka kana på rumpan ... 😬
Om någon har ett förslag eller idé mot det förutom att hålla ett öga på henne och i koppel hela tiden så tas det emot tacksamt 😅

Det hittades en knöl i anus på stackars Puck här hemma häromdagen så igår fick hon åka till en veterinär och idag opereras. Det var en tumör och de hittade någon/några till samtidigt 😞
De är bortopererade och skickade på analys. Men nu har hon ju stygn i rumpan och vill väldigt gärna åka kana på rumpan ... 😬
Om någon har ett förslag eller idé mot det förutom att hålla ett öga på henne och i koppel hela tiden så tas det emot tacksamt 😅
Kom på att en löptrosa kan ju kanske göra det svårare att åka kana på rumpan eller få henne att inte försöka lika mycket :idea:

Visa bifogad fil 186231Jag vill bara tacka @dobbis och @Åsa A för all hjälp inför utställningen för jag kunde verkligen inget och min mentor gick ju bort så tragiskt för några månader sen.

Så himla fint, han är så snygg och dessutom smart, samt har en matte som verkligen förstår hur hon ska jobba med honom. :heart

Var hos veterinären i onsdags för att få Hudson kollad i munnen och har har förutom framtanden som är borta brutit en käktand vertikalt. Vi fick i alla fall en tid för att ta bort dem nästa onsdag, men jag tycker så synd om honom och hoppas att han inte har gått runt med ont i munnen. Han har verkligen inte förändrats alls i beteende eller villighet att käka så det var ju inte så lätt att veta men efter det här kommer han tittas i munnen mycket oftare. Hoppas han klarar veterinären bra utan mig också, för han kan tycka det är jobbigt.

Du är grym på att träna hund ♥️

Idag ville tösen knappt ha sin frukost och morgonpromenaden gick trögt. Och igår när jag gick en lite längre morgonpromenad, orkade hon inte riktigt med eftermiddagspromenaden. Med tanke på Red_Chili:s inlägg om borrelia känns det som vi måste kolla upp henne. Här går vi och tänker att allt beror på magen, det kanske det inte alls är.
Usch vad det är jobbigt med hundar som inte mår bra :(

Idag ville tösen knappt ha sin frukost och morgonpromenaden gick trögt. Och igår när jag gick en lite längre morgonpromenad, orkade hon inte riktigt med eftermiddagspromenaden. Med tanke på Red_Chili:s inlägg om borrelia känns det som vi måste kolla upp henne. Här går vi och tänker att allt beror på magen, det kanske det inte alls är.
Usch vad det är jobbigt med hundar som inte mår bra :(
Tydligen vanligt att de tappar aptiten pga borrelia, så kolla upp det så snabbt som möjligt.

Själv har jag problem nu att få i salukipojken mat, och bipacksedeln till medicinen var så rörig att jag inte hittade något om huruvida den skulle ges med eller utan mat. Jag gav med någon godisbit bara. Kort därefter börjar han spy som en tok. Såväl den lilla mat han fått i sig tidigare som medicinen flög ut överallt i min lilla stuga :( Kollade bipacksedeln igen, och jodå, då hittade jag att man ska ge medicinen med mat just för att undvika kräkningar...

Fick iaf i honom lite smått ätbart under kvällen igår, men försökte inte ens med medicin igen. Nu hittade jag två små provpåsar med torrfoder från Platinum här hemma, de flesta hundar tar sådant som godis och så även salukipojken. Alltså fick han det till frukost, och bara lite av medicinen. Ska se att han inte kräks upp det, så får han resten sedan. Ska nog åka in till jobbet och köpa en riktig påse Platinum också. Otroligt bra foder, men för dyrt för att jag ska ha råd att ge det till mina tre som vardagsfoder.

Tävlingsdag för båda hundarna igår 😃

Först en TSM1 (nw) för Humla. Första TSM på jättelänge. Var frustrerad på organisatören inför, då kommunikationen lämnar mycket att önska. Och TL när vi kom fram var SÅ virrig! Sa surt att jag minsann aldrig skulle anmäla mig till någon tävling där igen.

Men så startade jag. Och Humla var SÅ duktig 😍 Näsan på i alla fyra söken och jobbade jättefint. Tyvärr en felmarkering i andra söket, men är ändå jättenöjd med hennes arbete. Fick ha lös hund i inomhussöket och behållare, och det gillade hon verkligen! Ska ta med mig det framöver. Och jättebra feedback från domaren löpande mellan söken 🤩 Så kul att känna framsteg från senaste tävlingarna!

Sen var det blåbärsagility för sparven. Kul lite kluriga banor, och första loppet diskade vi oss tidigt, men fick riktigt bra flyt genom banan!
Andra loppet var en svår start för oss, men jag var taggad att kämpa och se vad jag kunde få till för att veta mer vad jag behövde träna på framåt. Och då satte vi starten! Och resten gick av bara farten 😅 så vi vann det loppet 😭

Film på Instagram om någon vill se. Film

Inget illamående efter medicinen idag. Håller tummarna nu för att han snabbt ska börja må såpass mycket bättre att aptiten går upp iaf. Jag märker tydligt att han blir piggare bara han äter. Det är ju positivt. Ska väga honom på jobbet på måndag.

att.GmegtqvnARSYEOJFF3QCg-VF5NT67k1TyoA_kVn5S64.webp

Uppvärmning, inte optimalt uppställd på någon av dom men härlig attityd. Fick beröm av domaren för att han stod helt perfekt när vi gjorde det i ringen. Och att han var glad. Blev så nöjd med det hon skrev om Trassel men det låter kanske som att jag är väldigt självupptagen men det var fint att läsa att jag visade honom mjukt och fint. Det var ju målet med utställningen. Komma varandra närmare och samarbeta.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka