Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Jag hoppar in i tråden då jag nyligen blivit hundägare, sådär lite spontant :D

Under de senaste månaderna har jag plötsligt haft ett väldigt märkligt sug efter att skaffa hund. Vi har aldrig haft hund i familjen (men däremot har släkten haft en del vovvar) men tidigare har jag inte ens tänkt tanken på att skaffa en egen. Men! Efter många ensamma promenader runtom i friluftsområdena runt stan började jag längta efter fyrbent sällskap. Mina katter i all ära men att hitta på aktiviteter med dem som innebär både koppel och bilresa vore en plåga för samtliga inblandade 😅

För någon vecka sedan fick jag syn på en annons på en ganska ung kleinspitztik, där beskrivningen om henne tilltalade mig på en gång. Jag mailade fram och tillbaka med uppfödaren och hux flux hade jag tingat henne (hunden alltså, inte uppfödaren :laugh:). Efter det fick jag snabbt kolla med jobbet om jag kunde ha hund på kontoret (inga problem!) och därefter ringa min mamma och berätta för henne att hon framöver kommer att behöva vara hundvakt emellanåt (inte heller några problem!).

Nu har den lilla vovven bott hos mig i snart en vecka. Hon är fantastiskt trevlig på alla sätt och vis! Hon ligger tätt intill mig på nätterna, älskar att bli klappad och på morgonen när jag gör mig redo att gå upp står hon i sängen och hoppar jämfota av iver att få hitta på något. Hon är en riktig liten glädjebomb som älskar alla människor men som också är väldigt snäll mot mina katter 😍 Katterna är än så länge lite skeptiska till hennes energi men eftersom hon inte har något intresse av jakt börjar de förstå att hon inte är så farlig. De har till och med börjat sova i sängen med oss på nätterna, även om de fortfarande flyttar sig snabbt om hon råkar bli lite för yvig men med bara fem dagars samboskap i ryggen (med hund-ovana katter) är jag mer än nöjd över hur väl de anpassar sig till varandra.
Och VAR är bilden?! :cautious:

Vad kul!

Men jag tror du missade att bifoga den obligatoriska bilden ;)
Grattis! Så kul.

(bildbildbild...)
Ber om ursäkt för den oförlåtliga bildmissen! 🙈😅

Mvh Ny på Hund

IMG_20260610_152153.webp

Nä, det är tumörer som man har opererat bort, vi vet inte om de är goda eller elakartade ännu :(
Men vi var till veterinären igår och de tittade noga. Såren såg bra ut och inte infekterade men de såg hur Puck betedde sig och höll med om att det inte var bra. Veterinären klippte bort lite långa trådar på stygnen och sa ja till krämen som jag fick tips om i den här tråden. På morgonpromenaden idag så gick det betydligt bättre :up:
Enligt rapporter så började Puck bete sig som igår igen under dagen. Hon håller svansen rakt åt sidan när hon går med korta hastiga steg. Märks inget när hon sitter eller ligger.
Tänkte att hon kanske reagerar på att stygnen drar i huden när hon går.

Men hon fick även salva på imorse efter en dusch, kanske hon tycker att det känns jättekonstigt med salva där som hon inte kan få bort - hon tyckte det igår efter veterinären haft på lite.

Vi var nyss ute på en lite längre promenad. Mötte då en äldre dam som när hon fick syn på oss började gå mot oss i rask takt. Eftersom vägen är lite avsides med bara några få hus så väntade jag mig ett gäng skarpa frågor om vem jag var, var jag bor, varför jag går där osv. Men nej, hon skulle fotografera hundarna (det var ett konstaterande, inte en fråga :rofl: ) för de var SÅ fina och hon känner någon som har vinthundar och var ju tvungen att visa att hon har salukis i området nu. Tydligen har hon sett oss en gång tidigare och sedan frågat några i området om de vet mer om oss, men inte sett oss igen även om hon klurat ut var jag bor.

Visade sig att hon själv har en hund och när vi gick förbi hennes hus såg jag hunden på tomten och en fin inhägnad till den också. Vi pratade lite om det och hon berättade att det är en stor(!) inhägnad på några tusen kvadratmeter, och att mina hundar är varmt välkomna att komma dit och springa när vi vill, hennes hund kan vara instängd i huset då under tiden :love:

Så, någon dag ska jag baka lite fikabröd och gå över dit för att se om det passar att vi leker lite, så kan hon få gofika som tack för att vi får vara där. Jättetrevlig var hon, så jag ska verkligen göra mitt bästa för att hon ska fortsätta vara positiv till oss.

Och när vi kom hem, då hade salukipojken blivit hungrig av äventyret, tiggde mat och åt glatt upp 250g färskfoder bara sådär. Jag minns inte när senast han åt så mycket eller med så god aptit. Det känns så otroligt bra. Äntligen mår han bättre :heart:

Enligt rapporter så började Puck bete sig som igår igen under dagen. Hon håller svansen rakt åt sidan när hon går med korta hastiga steg. Märks inget när hon sitter eller ligger.
Tänkte att hon kanske reagerar på att stygnen drar i huden när hon går.

Men hon fick även salva på imorse efter en dusch, kanske hon tycker att det känns jättekonstigt med salva där som hon inte kan få bort - hon tyckte det igår efter veterinären haft på lite.
Glada nyheter, jag kom hem till en jätteglad Puck som har totalt förändrats sedan igår! Svansen viftade glatt och intensivt fram och tillbaka hela tiden med bara ett par små tendenser att läggas åt sidan. Annars var hon fullt upptagen av att pussas och kunde gå runt i sitt vanliga tempo utan att stressvanka :love: Stygnen ska tas bort nästa vecka onsdag.
Så skönt!

Nu gäller det bara att nyheterna av vad tumörerna är blir goda också.... 🤞🤞

Igår var jag iväg på klubben och mötte upp Lilla M och uppfödaren för träning. Alltså hon var så glad att se en (och jag henne) 🥰. Fast sen hade hon inga problem att fokusera på träningen med uppfödaren fast jag var med och coachade.
Lyckades pricka in ösregnet såklart, när vi var klara var alla dyngsura och då kom såklart solen fram 😂.
Husse kom lagom med det fina vädret och vi tränade grabbarna ett kort pass. Lilo var med och hängde och fick även leka lite med husse på agilityplanen sen.
Idag ska vi träna agility med coachgrupp och imorgon ska jag på valltävling 🙈.
I övrigt hänger jag mycket i trädgården med valpen nu när det fint väder.

20260608_072347.webp

Idag gick vi en 30 min-runda efter jobbet i lite rask takt, samtidigt pratade jag med morsan i telefon som gick på sitt gåband hemma. Lite som att vi var ute på promenad tillsammans på något vis :) Hundarna var glada och fick upp aptiten av promenaden, för jösses vad salukipojken åt bra sedan :love: Jag mätte inte hur mycket mat han åt, men kanske blev det 3 1/2dl torrfoder? Hoppas nu bara att han orkar äta frukost imorgon. Kanske ska planera för en promenad innan frukosten bara för att få upp aptiten lite igen.

Blir så trött, Spock var helt fantastisk på gårdagens coachgrupp i agility. Nu på morgonen när jag släpper ut i trädgården är han halt 😭. Det värmer ut fort men det blir vila för honom hela helgen istället för valltävlingar. Förhoppningsvis är han bara öm för att han lyckades smälla i däcket rätt ordentligt igår vid ett tillfälle.
Såhär i efterhand borde jag skippat agilityträningen såklart eftersom han är en oturskråka ❤️‍🩹.

Eftersom jag ska vara funkis så kommer jag åka iväg ändå men han får vara hemma med husse och vila upp sig.

Stor och liten vovve ❤️
20260611_194625.webp

Min lilla tjej har nu klarat av sin första arbetsvecka på mitt kontor. Första dagen skällde hon på ungefär allt och alla (till och med skrivaren fick sig en ordentlig utskällning när någon printade en bunt papper) men hon blir allt lugnare. Dessutom är det ju jätteskoj att springa i full fart i korridorerna så att pälsen yr omkring! Efter några löpturer är det ju rätt gott att sova bort ett par timmar under min besöksstol 😅😍

IMG_20260611_134758.webp

Är tokigt trött, men hundarna har haft en bra dag iaf. Det blev tre längre rastningsrundor. Den efter jobbet avslutades med spring i hagen. De fick springa en och en för att inte dra igång varandra för mycket, men det behövdes och nu är de otroligt glada.

Vi körde också lite mini-utställningsträning efter jobbet. Det är länge sedan Ebrah fick en juvertumör bortopererad nu, men i samband med det blev hon så otroligt rädd för att bli hanterad av främlingar. Jag förstår inte varför. Det känns som att något gick fel under operationen och att det blivit ett trauma för henne. Men jag tycker att veterinären borde sagt till om något avvikande skett. Hon gick iaf från att vara en hund som var helt cool i alla sociala situationer till att bli rädd, stressad och sprattelskrika om jag ställer henne någonstans och låter en främling ta i henne. Jag har insett att det inte går över av sig självt, så nu ska vi träna massor. Tur då att man har en kollega som är hunduppfödare och utställningsnörd, och en annan kollega som är utbildad djurvårdare! De har nu hanterat och fixat massor med Ebrah, och mot slutet av det korta lilla träningspasset gick det betydligt bättre än när vi började. Framöver ska jag se till att träna så mycket som möjligt.

Salukipojken, han ville inte ha någon frukost alls. Troligen för att han åt så väldigt bra igår. Tur då att man jobbar i djuraffär. Han fick på morgonen följa med ut i butiken och titta runt lite. Då "råkade" jag ha lite långt koppel så att han hade möjlighet att stjäla godis och provsmak på torrfoder. Till sist hade han fått i sig så mycket att jag vågade ge medicinen utan risk för att han skulle kräkas upp den. Nu på kvällen var aptiten bättre igen, men jag valde att inte proppa i honom mat ändå just för att han ska vilja ha frukost imorgon. Hej och hå. Totalt sett mår han dock bättre och bättre.

Hittills den här veckan snittar jag på drygt 16000 steg per dag. Det brukar vara så... Imorgon ska det ösregna hela dagen. Målet då är att gå max 6000 steg, och istället ligga i sängen, dricka te och mysa med hundarna. Kanske lite trickträning också, så får de i sig lunchen i form av belöning för tricksen. Det kan nog bli kul :)

Vincent rullade i hundskit på kvällspromenaden, medan jag höll på att plocka upp hans eget bajs… Kom upp, duschade saten, diskade bajs från sele, koppel och namnbricka, går in i mitt rum - och ser att katten har spytt upp en saftig hårboll mitt på golvet :crazy:

Ibland undrar jag varför jag inte bara skaffade en vandrande pinne :wtf: nu ska vi försöka sova, min lillskit och jag (bokstavligen)

Vincent rullade i hundskit på kvällspromenaden, medan jag höll på att plocka upp hans eget bajs… Kom upp, duschade saten, diskade bajs från sele, koppel och namnbricka, går in i mitt rum - och ser att katten har spytt upp en saftig hårboll mitt på golvet :crazy:

Ibland undrar jag varför jag inte bara skaffade en vandrande pinne :wtf: nu ska vi försöka sova, min lillskit och jag (bokstavligen)
Jag har känt ungefär samma sedan jag skaffade hund (som både kräktes och hade diarré de första dagarna) och därtill redan har två katter sen innan, att en stor del av mitt liv just nu går ut på att torka upp saker här och där 😅

Introduktionen mellan katterna och hunden fortsätter gå som smort! På en vecka har katterna slutat att gå långa omvägar runt vovven, trots att hon emellanåt har så mycket energi att hon står mer på två ben än på fyra 😅
Flera dagar har jag vaknat upp på morgonen och sett att katterna ligger och sover bredvid hunden i sängen. Min lilla katt (ca 26 cm i mankhöjd) har till och med vågat sig fram till hunden när hon äter och försiktigt luktat i hennes matskål.
Trots att hunden är lite yvig så är hon otroligt snäll mot katterna. Hon vill ibland gå efter för att hälsa på dem men så fort man säger till vänder hon om och låter bli. Hon passerar min stora katt alldeles bredvid utan att ens titta på honom och när den lilla katten var framme vid hennes mat lät hon henne snällt få titta utan att röra en min ❤️

IMG_20260613_104629.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka