Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Du borde absolut inte sluta med Previcox. Även om hunden är hältfri så finns den kroniska inflammationen kvar i leden/lederna och därför är det viktigt med antiinflammatorisk behandling. Han kommer ha det väldigt tufft under de första två månaderna innan han belastar det opererade bakbenet ordentligt och artrosen i frambenet kommer bara bli värre. Jag tycker det är bra att du funderar ordentligt på det här för han kommer tyvärr inte kunna välja och det är en tidsfråga innan det andra korsbandet ryker och behöver opereras och då blir det ytterligare belastning på frambenet igen.
Jag hade varit väldigt, väldigt tveksam till att gå vidare med tanke på artrosen.
Okej. Det har gjorts i samband med först veterinär (artrosen) och sen ortopeden (korsbandet) men jag hör vad du säger. Tack för din input!

Mycket man läser om operationen är att de flesta blir bra efter, men majoriteten har såklart ett bättre utgångsläge än oss. Och jag inser absolut att det andra också kommer ryka. Hans pappa opererades för båda när han var 3-4 år? Så han har att brås på.

Den här lilla tjejen var med mig på midsommarfirande hos några vänner igår. Trots en salig blandning av massor av nya människor, ett gäng små (och stökiga) barn och skällande hundar utanför huset skötte hon sig exemplariskt! 😍
Hon minglade runt bland alla, hälsade vänligt på barnen och lagom till maten somnade hon under bordet. Efter några timmar såg jag att hon började bli väldigt trött och eftersom hon hade skött sig så himla fint kunde jag inte gärna begära mer av henne, så vi avslutade kvällen tidigt och åkte hem ❤️

IMG_20260619_200608.webp

Okej. Det har gjorts i samband med först veterinär (artrosen) och sen ortopeden (korsbandet) men jag hör vad du säger. Tack för din input!

Mycket man läser om operationen är att de flesta blir bra efter, men majoriteten har såklart ett bättre utgångsläge än oss. Och jag inser absolut att det andra också kommer ryka. Hans pappa opererades för båda när han var 3-4 år? Så han har att brås på.
Operationen har god prognos det stämmer bra, så knäet kommer det gå bra för med största sannolikhet. Här är jag mest orolig för den ökande belastningen på frambenet som redan har artros. Hunden lägger det mesta av sin vikt på sina framben så de blir ju extra utsatta och artros i frambenen är betydligt jobbigare för hunden än i bakbenen. Handlar det dessutom om en framtung ras (staffe, bully, bulldogg osv) så blir det extra utsatt.

Jag har jättegod erfarenhet av TPLO, min opererades som 5-åring och hade noll restriktioner efteråt. Hans knä höll för hård belastning och när det väl var läkt var han aldrig mer halt. Han levde i drygt 10 år till efter operationen, så för oss var det värt det.

MEN. Hans knä gick av i en olycka. Inte pga dålig grundkonstruktion. Han var helt fräsch i kroppen i övrigt. Trots det var det lång rehab. Först skulle benet läka ordentligt, vilket ju inte är gjort på en kvart när de är inne och sågar och skruvar i benet. Sedan ska de lära sig använda benet och återuppbygga alla muskler. Jag tror det tog över ett halvår innan han var tillbaka i samma skick som innan skadan. Det är lång tid att belasta andra dåliga ben på.

Jag behandlar mycket, och vänder och vrider på varenda sten. Men chansen till god livskvalitet måste ändå vara väldigt stor om jag ska utsätta hunden för en stor och smärtsam operation med lång rehab. I ditt fall låter det som att chanserna är rätt små tyvärr. Får du något stöd av veterinären/finns den holistiska synen alls eller vill de bara operera den aktuella skadan?

Är glad åt att salukipojken åt en rejäl(!) portion till middag idag. Det blev extra mycket eftersom jag råkade ha lite extra tinat och inte orkade spara på det lilla, men han åt faktiskt i princip allt. Imorgon får det bli en lite längre promenad innan en sen frukost så att han orkar få i sig något då också :p Ska nog gå att göda upp den lilla pojken igen så småningom. Tänker väga honom på jobbet imorgon också för att jämföra med vikten hos veterinären senast, och för att kunna väga honom igen om någon vecka efter semestern.

Jag har jättegod erfarenhet av TPLO, min opererades som 5-åring och hade noll restriktioner efteråt. Hans knä höll för hård belastning och när det väl var läkt var han aldrig mer halt. Han levde i drygt 10 år till efter operationen, så för oss var det värt det.

MEN. Hans knä gick av i en olycka. Inte pga dålig grundkonstruktion. Han var helt fräsch i kroppen i övrigt. Trots det var det lång rehab. Först skulle benet läka ordentligt, vilket ju inte är gjort på en kvart när de är inne och sågar och skruvar i benet. Sedan ska de lära sig använda benet och återuppbygga alla muskler. Jag tror det tog över ett halvår innan han var tillbaka i samma skick som innan skadan. Det är lång tid att belasta andra dåliga ben på.

Jag behandlar mycket, och vänder och vrider på varenda sten. Men chansen till god livskvalitet måste ändå vara väldigt stor om jag ska utsätta hunden för en stor och smärtsam operation med lång rehab. I ditt fall låter det som att chanserna är rätt små tyvärr. Får du något stöd av veterinären/finns den holistiska synen alls eller vill de bara operera den aktuella skadan?
Tack för att du berättar. Vi har egentligen inte kommit så långt i diskussionen att vi pratat om ev. operation eftersom korsbandet inte är av utan bara påverkat så tyckte ortopeden vi skulle börja med vila och se vilket håll det går. Det är min hjärna som hoppar i förväg och husse vill att vi opererar om det går så långt eftersom han är pigg i övrigt.

Men om jag försöker vara krass så fyller han 10 år om 3 månader. Behöver vi operera båda korsbanden och vi förutsätter att allt går bra är han 11 år när allt är "klart'. Och visst hans pappa är snart 13 år och hans mamma blev 14 men realistiskt har han kanske max 1-2 år kvar efter det. Och ja, han är frisk i övrigt bortsett från atros och ett 10-tal fettknölar. Men han är också i den åldern då skit börjar hända.

Sen tänker jag på att ta bort honom och det krossar mitt hjärta. Och jag får dåligt samvete för han är en underbar hund men också en speciell hund, vissa saker skulle bli lättare utan honom. Kanske det påverkar min vilja att ge honom en chans?

Operationen har god prognos det stämmer bra, så knäet kommer det gå bra för med största sannolikhet. Här är jag mest orolig för den ökande belastningen på frambenet som redan har artros. Hunden lägger det mesta av sin vikt på sina framben så de blir ju extra utsatta och artros i frambenen är betydligt jobbigare för hunden än i bakbenen. Handlar det dessutom om en framtung ras (staffe, bully, bulldogg osv) så blir det extra utsatt.
Han är staff/amstaff och det oroar mig också. Att hans sista tid ska bli smärta eller bara att utsätta honom för allt det för 2 år extra (förutsatt att allt faktiskt går bra). Husse vill medicinera och om det inte går operera. Hans föräldrar, som också avgudar denna hunden, tycker att det kanske är dags. Jag känner mig som en jäkla svikare.

Han är staff/amstaff och det oroar mig också. Att hans sista tid ska bli smärta eller bara att utsätta honom för allt det för 2 år extra (förutsatt att allt faktiskt går bra). Husse vill medicinera och om det inte går operera. Hans föräldrar, som också avgudar denna hunden, tycker att det kanske är dags. Jag känner mig som en jäkla svikare.

Nåt att ta i beaktande är att läkning och återhämtning tar oftast längre tid ju äldre man är. En bekant opererade sin pigga senior, det var bara ett mindre ingrepp och hunden var 9 år men han kom aldrig riktigt tillbaka efter det. Han fick somna in ett år efter operationen då han blev så skröplig Hon ångrade att hon opererade såklart men man kan ju inte veta i förväg utfallet tyvärr. I hans fall blev det ingen tid av kvalitet efter 😞.

Första konfrontationen mellan vovve och katt har ägt rum i helgen.

Vovve är så fantastiskt snäll mot katterna men när hon stod och åt kom min lilla katt fram och försökte knycka maten. När vovve inte brydde sig utan fortsatte äta morskade katten upp sig och slängde fram en tass rakt i vovves huvud 😅 (Ganska kaxigt av en liten honkatt som är mindre än vad vovve är)

Vovve surnade till, morrade åt katten och fortsatte sedan äta som om inget hade hänt. Katten förstod vinken och gick därifrån 😅

IMG_20260621_155331.webp

Efter några jobbiga dagar trodde jag inte att jag skulle orka röra en fena men passade på att köra ett riktigt ordentligt träningspass var med Trassel och Milou. Trassel trasslade till allt och kunde plötsligt inte stå upp utan satte sig och la sig om vartannat. Fick till några där han står men det var långt ifrån bra. Jag filmar ofta mig själv för att jag ju oftast tränar ensam men vill ha feedback så jag granskar mig själv. Vet hur jag ska ta tag i det imorgon nu. Vill nu men tänker inte pressa Trassel när han redan gjort sitt och slutade rätt okej ändå.

Milou var en stjärna, det blev ett freestylepass där jag lyckades klämma in typ 10 moment på några minuter. Gjorde några längre pass med varje moment också för finslipningen så allt skulle sitta och avslutade med flera backmoment och ojoj vad den hunden backar! Det går så snabbt, behöver inte visa på något sätt utan tar bara in honom vid dom olika sidorna och säger Back runt och då backar han runt hela mig så snabbt att jag nog inte sett någon göra det. Sen kan han Back mellan. Då backar han mellan benen från en sida till den andra och det gör man ju då lätt om till att backa i en åtta när man ändå är igång.

Jag blev jätte glad av att träna idag, frustrerad över Trassel men han gjorde rätt på slutet och jag tror jag har lösningen så längtar till imorgon. Milou var en stjärna och det går inte att vara annat än super stolt och nöjd.

Men det går inte att avboka utställningen som kostade 580 kronor. Jag vill ju inte kasta bort pengarna så jag antar att jag och Trassel kommer stå eller med hans nuvarande metod att sitta mitt bland alla duktiga människor och hundar och lite smått skämma ut oss. Tänker ifall jag trots min plan inte lyckas fixa Trassels stående för jag vet inte var det här sittandet framför mig kommer ifrån.

Imorse var det Dagny som väckte mig, hon slog på mig :rofl: jag tänkte ju att det var bråttom ut men det tog en stund innan det kissades så kanske det går att ignorera och somna om lite, får testa när det inte är arbetsdag för nu var det ju ändå efter min vanliga stiga upp tid så det gjorde inget.
Hon äter men inte jättebra, får se om det blir bättre när hon landat lite eller om hon är en sån kinkig eurasier. De andra två står som gamar och väntar på att få städa det hon lämnar, för det är tydligen en rättighet man har när det kommer valp i huset :rofl:
Hon har röjt med de andra medans jag satte igång och jobbade och nu sovs det. Blir skönt när man kommit in i rutinerna och lärt känna henne :love:
Idag ska hon till veterinären och besiktigas så jag får försäkra henne. :)

Imorse var det Dagny som väckte mig, hon slog på mig :rofl: jag tänkte ju att det var bråttom ut men det tog en stund innan det kissades så kanske det går att ignorera och somna om lite, får testa när det inte är arbetsdag för nu var det ju ändå efter min vanliga stiga upp tid så det gjorde inget.
Hon äter men inte jättebra, får se om det blir bättre när hon landat lite eller om hon är en sån kinkig eurasier. De andra två står som gamar och väntar på att få städa det hon lämnar, för det är tydligen en rättighet man har när det kommer valp i huset :rofl:
Hon har röjt med de andra medans jag satte igång och jobbade och nu sovs det. Blir skönt när man kommit in i rutinerna och lärt känna henne :love:
Idag ska hon till veterinären och besiktigas så jag får försäkra henne. :)
Kunde du inte försäkra henne innan? Det minns jag att jag gjorde med min import, och därefter kunde jag inkomma med intyg om det var inom en vecka efter ankomst. Hade inte vågat vara försäkringslös eller missa 4 månaders gränsen eftersom man får reservationer då.

Ibland väcker min mig svintidigt bara för att sitta och såsa, sen går han och lägger sig igen när jag sätter på mig skorna :cautious: tror det är lurendrejeri för att få bästa platsen i sängen

Kunde du inte försäkra henne innan? Det minns jag att jag gjorde med min import, och därefter kunde jag inkomma med intyg om det var inom en vecka efter ankomst. Hade inte vågat vara försäkringslös eller missa 4 månaders gränsen eftersom man får reservationer då.
Ja jag har gjort försäkringen men de vill ha intyget inom 30 dagar för att den ska vara giltig. Så jag antar att den gäller om det händer något ändå även om jag inte skickat in det förrän i eftermiddag?! Förstod det så iallafall 😅 men den jag pratade med sa så fort som möjligt med intyget men på folksam sida stod det inom 30 dagar.

Ja jag har gjort försäkringen men de vill ha intyget inom 30 dagar för att den ska vara giltig. Så jag antar att den gäller om det händer något ändå även om jag inte skickat in det förrän i eftermiddag?! Förstod det så iallafall 😅 men den jag pratade med sa så fort som möjligt med intyget men på folksam sida stod det inom 30 dagar.
Vad bra, ja den gäller redan nu så länge intyget inkommer inom dom dagarna 😊

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka