Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Läste precis att Italien haft sitt första fall av konstaterad rabies (på många år) hos en illegalt införd hund. Eftersom hunden funnits i landet sedan december hade den hunnit ha kontakt med över 30 personer samt flertalet andra djur. Djuren är satta under strikt observation och människorna utvärderats av läkare och vissa behövt behandlas med post expositions profylax. Därutöver har man akut vaccinerat över 4400 hundar och 1000 katter i kommunen hunden bodde i.
Alltså förstå vad detta har kostat samhället och vilka risker de som importerat hunden utsatt alla människor för?!

https://uevp.fve.org/news/italy-reports-a-case-of-rabies-in-an-imported-dog

1000027208.webp

De har gott godis hos veterinären hälsar Dagny 🥰 besiktningen är ua 😊 det var lite läskigt att vara där först men inget som inte godis löste 😅
Nu är vi och hälsar på "mormor" 😃

Väntar på videosamtal med veterinär. Tildas sporre är helt sned, inte helt av men nästan.
Blöder inget och haltar inte, men vill inte att jag ska ta i tassen, men hon är ju svår att klippa klor på även i vanliga fall... Visa bifogad fil 187083
Med fem klokapselbrott i bagaget hade jag sagt att det är ett sådant :) Är hon svårt vid klorna skulle jag tro det behöver sederas och rensas, men sannolikt inte urakut.
Dock endast utifrån erfarenhet, har ingen medicinsk utbildning 😅

Med fem klokapselbrott i bagaget hade jag sagt att det är ett sådant :) Är hon svårt vid klorna skulle jag tro det behöver sederas och rensas, men sannolikt inte urakut.
Dock endast utifrån erfarenhet, har ingen medicinsk utbildning 😅
Ja jag misstänker att det är ett sånt, med 0 klokapselbrott i bagaget 😅
Försöker klippa lite varje vecka, ibland kan jag ta alla tassar efter lite protester, ibland blir det bara en tass per gång 🤷🏼‍♀️

Ja jag misstänker att det är ett sånt, med 0 klokapselbrott i bagaget 😅
Försöker klippa lite varje vecka, ibland kan jag ta alla tassar efter lite protester, ibland blir det bara en tass per gång 🤷🏼‍♀️
De veterinärer jag pratat med säger alla att det är mycket smärtsamt, så de rör inte klokapselbrott utan sedering. Så är hon redan känslig tänker jag det kanske är dumt att inte åka in så hon får dåliga erfarenheter av vidare hantering.
Ett brott har jag haft där jag inte åkte in, men då hade mina föräldrar passat ett par dagar och inte sett. Pulpan hade redan börjat hårdna under och i samråd med vet lär jag det vara. Klokapseln lossnade självmant en tid efter det. Men när den inte är helt loss som det ser ut på din så tror jag det blir svårt…

De veterinärer jag pratat med säger alla att det är mycket smärtsamt, så de rör inte klokapselbrott utan sedering. Så är hon redan känslig tänker jag det kanske är dumt att inte åka in så hon får dåliga erfarenheter av vidare hantering.
Ett brott har jag haft där jag inte åkte in, men då hade mina föräldrar passat ett par dagar och inte sett. Pulpan hade redan börjat hårdna under och i samråd med vet lär jag det vara. Klokapseln lossnade självmant en tid efter det. Men när den inte är helt loss som det ser ut på din så tror jag det blir svårt…
Ja, förhoppningsvis anses det inte som akut att åka in ikväll, men att jag kan boka tid imorgon så dom får fixa det. Videosamtal ingår i försäkringen, så börjar där :)

Hmm, ibland undrar jag om jag är en väldigt konstig hundtränare. Trassel hade ju som jag skrev igår börjat sätt sig på rumpan framför mig så då tränade vi som vi gjorde när han var valp. Vi lekte Följa John. Jag springer runt eller snurrar runt och varje gång jag stannar säger jag Framför och när båda sprungit fram och ställt sig framför mig springer jag iväg igen och ropar Framför. Det tycker dom är super roligt och i det tempot finns ingen tid för att sätta sig. Så vi avslutade sen med ett par jätte fina uppställningar men jag kommer fortsätta leka med dom så här nu. Brukar lägga in moment utifrån ingenstans när vi gör något i vardagen och dom inte alls är förberedda

Vi leker ju alltid här hemma och det är perfekt att använda leken till träning. Antar att alla inte springer runt och leker jaga för att få en bra utställningshund :p

Inget jag behövde åka in akut för (gissade på det svaret), fick rådet att jag kunde försöka klippa bort så nära brottet som möjligt, eftersom pulpan inte verkade skadad, hålla koll så hon inte slickar. Och boka tid imorgon om jag ville/inte kunde klippa bort.
Har lyckats klippa en del, men inte allt. Hon tycker ju inte ens att vanlig kloklippning är kul, så det här är nog rena pinan. Få se hur det ser ut imorgon om jag kan ta bort lite mer, annars får jag boka tid.

Hmm, ibland undrar jag om jag är en väldigt konstig hundtränare. Trassel hade ju som jag skrev igår börjat sätt sig på rumpan framför mig så då tränade vi som vi gjorde när han var valp. Vi lekte Följa John. Jag springer runt eller snurrar runt och varje gång jag stannar säger jag Framför och när båda sprungit fram och ställt sig framför mig springer jag iväg igen och ropar Framför. Det tycker dom är super roligt och i det tempot finns ingen tid för att sätta sig. Så vi avslutade sen med ett par jätte fina uppställningar men jag kommer fortsätta leka med dom så här nu. Brukar lägga in moment utifrån ingenstans när vi gör något i vardagen och dom inte alls är förberedda

Vi leker ju alltid här hemma och det är perfekt att använda leken till träning. Antar att alla inte springer runt och leker jaga för att få en bra utställningshund :p
Smart! Jag ska nog testa något liknande med mina.

Löpet e över o fröken e nu ännu värre än innan med sin separationsångest :( Trots sällskap av två hundar i tex bilen så blir hon panikslagen om jag tar ut den tredje o skriker nonstop så man kan tro att hon blir knivhuggen o nu funkar inget av allt jag gjorde innan löpet för o lugna henne o få henne trygg. De börjar stressa dom andra 3 hundarna så en lösning måste hittas snarast.

Löpet e över o fröken e nu ännu värre än innan med sin separationsångest :( Trots sällskap av två hundar i tex bilen så blir hon panikslagen om jag tar ut den tredje o skriker nonstop så man kan tro att hon blir knivhuggen o nu funkar inget av allt jag gjorde innan löpet för o lugna henne o få henne trygg. De börjar stressa dom andra 3 hundarna så en lösning måste hittas snarast.

Prata med veterinär? Det finns ju aptus och annat man kan testa sen kan galastop bli ett alternativ om hon blir skendräktig. Tyvärr blir en del tikar väldigt påverkade av hormoner kring löp, jag märkte lite på corgin att hon vart känsligare kring löp och en del efter och min bekant har en tik som blir otroligt jobbig då hon får stora problem med rädslor och stress kring löp och efter :(. Tyvärr eftersom det rör sig om rädslor avrådde veterinärfrån att kastrera fast hon blir så påverkad hormonellt.

Smart! Jag ska nog testa något liknande med mina.
Gör det, hundarna älskar det! Jag kan också till exempel stå och laga mat och plötsligt vända mig om och säga Framför. Fungerar även när dom är i ett annat rum för då springer dom till mig i full fart och ställer sig framför mig. Är dock väldigt noga och sträng med hur dom ska stå som att jag kräver att dom ska stå exakt rakt framför mig. Sneda ställningar är inte okej.

Brukar träna in saker lite hur jag och hundarna förstår varandra bäst och har som roligast. Men sen blir det mer konventionell träning för att lära in kompletta moment och precision.

Men prova att lekträna så kommer du få motiverade hundar!

Prata med veterinär? Det finns ju aptus och annat man kan testa sen kan galastop bli ett alternativ om hon blir skendräktig. Tyvärr blir en del tikar väldigt påverkade av hormoner kring löp, jag märkte lite på corgin att hon vart känsligare kring löp och en del efter och min bekant har en tik som blir otroligt jobbig då hon får stora problem med rädslor och stress kring löp och efter :(. Tyvärr eftersom det rör sig om rädslor avrådde veterinärfrån att kastrera fast hon blir så påverkad hormonellt.
Ja de får eventuellt bli en diskussion med veterinären, innan löpet kom räckte de med att bara säga "de e lugnt vi e här" så lugnade hon sej men nu efter så funkar inget av allt vi testat.

Det fungerade! Trassel har helt glömt bort tanken på att man ska sätta sig framför mig. Nu ställer han upp så fint. Utan kommando. Ibland lite för entusiastisk dock, han stod kvar rakt över frambenen men flyttade av ren iver bakbenen så långt bakåt att han blev lång som en tax :p Inte varje gång dock som tur är, bara en gång. Men det känns bättre nu, det där såg jag på bilderna jag tog, tittade efteråt så nu vet jag vad jag ska göra idag. Ingen rumpa eller mage ner i marken, inte ens en tanke på det.

Alltid lika glad när mina träningsmetoder fungerar, vad blir inte bättre av att ha lite roligt på vägen? Men han får inte stå som igår med baktassarna, såg jätte konstigt ut med en naken tax :rofl:

Det känns så konstigt med Milou, hur lugn han blivit senaste året. När jag köpte honom var han vild och galen, han var 6,5 månader och hade noll intresse av att lyssna på mig. Jag trodde han var omöjlig men sen blev han den mattigaste hund jag träffat. Han gosar gärna med andra men det är knappt så att han följer med någon om dom går bort från mig och om han misstänker att någon ska ta honom gömmer han sig bakom mig. Men han fortsatte vara super energisk men nu senaste tiden är han för det mesta en väldigt lugn hund, vill absolut hitta på saker och blir entusiastisk när vi tränar men han är liksom vuxen nu, vid 7 års ålder :angel:

Grabbarna har fått morgon och kvällspromenader, Trassel har fått två träningspass och Milou ett Rallylydnads pass.

Båda har fått ett varsitt bad, Trassel väldigt ovillig. Tänk er att försöka hålla kvar en blöt, schamponerad nakenhund som vill ut ur duschen. Som en ål eller en stor nyfångad fisk. Men jag börjar få in tekniken. Han är lite dramaquen, det går på 7 minuter, han behöver egentligen bara stå still och lyfta tassen när jag ber om det så jag kan tvätta tassarna, vattnet har perfekt temperatur, badrummet varmt och skönt och efteråt får han lite massage när jag torkar, godis och sen självtorkar resten på typ 10 minuter…

Milou står helt still och gör precis så som jag vill att han ska…

Omriktad aggression, jag börjar bli trött. Att en sån liten hund kan sluka så mycket av ens energi, att han kan promenera genom ett slagfält obrytt men finns det en endaste hund så brister någonting i hjärnan. 99% av tiden är han fin.

Hur kan någon annan någonsin älska dig förutom jag? :cry:

Vi kämpar vidare men vissa dagar är jobbigare än andra. Känner mig ensam. Aja.

Noseworkkurs idag med fordonssök, och jävlar vilken hund! 🤩 Första gången vi provar fordon alls men han sökte som att han aldrig gjort annat. Fick beröm av instruktören för hur doftsäker han är och hur fint han jobbar sig ända fram till källan. Jag tyckte att han svävade iväg lite ett tag och då trodde jag att jag tappat honom men det var pilotfel, han var på helt rätt spår och gömman satt bara klurigt till. :o Viktig påminnelse om att lita på hunden.

Jag fick till mig att jag ska öva på koppelhantering och startrutin, vilket jag redan visste. Han är väldigt speedad i början så det blir lätt att han far omkring åt alla håll medan jag försöker undvika att vi trasslar in oss i snöret. 🫣 Men utöver det så är jag riktigt nöjd med dagens insats, det lyftet behövdes verkligen efter att rallykursen fått mig att tvivla på allt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka