Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Här är en till som känner likadant.

Min hund vill nosa extra mycket i miljöer där många hundar rör sig och det gör det svårt att få hans fokus där. Det gör att det i stort sett är uteslutet att vara med på kurser eller andra aktiviter eftersom jag får lägga mycket tid på att styra om hans uppmärksamhet till mig istället för allt runtomkring.

Men utöver att han vill nosa mycket så ser jag inte att det här är en särskilt hormonpåverkad hund. Han juckar inte, han piper inte, han matvägrar inte... på riktigt, nosandet är det värsta han gör. Ja, och han blir lite 👀 om det går förbi nån snygg tik. Men fullt hanterligt, säger man att det inte blir nåt med det där så hör han efter. I noseworken är han helt på jobb, där kan man inte ens tro att det är samma hund som går som en dammsugare på appellplanen.

Har fått förslag både här och irl om att prova kastrering men som jag ser det så vore det ren bekvämlighet från min sida. Han kanske skulle få bättre uppmärksamhet med mindre hormoner i kroppen, men det kan också lika gärna vara nåt som ger sig med miljöträning. Oavsett så upplever inte jag att min hunds livskvalitet är påverkad av att han har kulorna kvar, utan det är jag som får ändra mina planer och ambitioner.
Min är väldigt lyhörd så han lyssnar på ett nej. Men känslan finns ändå där. Han vill jucka men backar när hund/människa säger ifrån. Sen vill han gärna försöka igen för känslorna tar över. Han diskriminerar inte utifrån kön heller, allt är snyggt och han står och piper när han ser andra hundar.

Vi körde doftprov och en clear round när han fortfarande var kemiskt kastrerad men nu fungerar det ibland, ibland inte beroende på miljö. Sen vill jag inte tävla, överhuvudtaget, men jag älskar verkligen att träna och gå kurs med andra. Hemma blir det inte av på samma sätt och jag tror att bådas våra liv skulle vara tråkigare om den möjligheten inte fanns.

Va skönt att hon inte verkar så brydd i alla fall! Hoppas det går bra på tisdag.
Ja, jag har varit lite orolig just när vi ska sova om hon ska fastna med den, men verkar ha gått bra! Är kanske tur i oturen att det är olidligt varmt så hon inte orkar med sitt vanliga busande 🙈 tack, hoppas det med!

Jag lär inte ta mig så långt som andra länder även om någon frågat om jag kan komma med mina whippetkläder till Norge 😅 iof är det närmare dit än till vissa vinthundsutställningar i Norrland 😆
Nä dom har varit i Kroatien, Italien, Spanien, hela skandinaven, Finland och England om än inte fler. Men jag har heller inte som mål att ta fram en linje och bli den uppfödaren man vill vara och meritera mina hundar. Man måste verkligen brinna för det om man reser runt så.

Ser reklam för svenska vinthundklubben norra om en utställning om 2 veckor, tänker att ja men jag har folk som frågat om jag kommer norrut. Kollar var Råneå ligger = 10.5 timme bort 😂🫠 ingen fara att resa egentligen men det betyder 2 nätter på hotell också som en dags försäljning ska täcka + bensin...
Kom till den i Bjurholm! Då ska jag jobba 🤩 några timmar kortare iallafall 😅

Ser reklam för svenska vinthundklubben norra om en utställning om 2 veckor, tänker att ja men jag har folk som frågat om jag kommer norrut. Kollar var Råneå ligger = 10.5 timme bort 😂🫠 ingen fara att resa egentligen men det betyder 2 nätter på hotell också som en dags försäljning ska täcka + bensin...
Du får ta dig till Apalby (Västerås) istället. Tre dagar med bara vinthundar, och även de norrifrån åker dit :p ("alla" åker dit)

Imorgon ska jag göra något jag aldrig gjort förut. :)
Lämna in hund hos en hundfrisör.

Han fick ett kastationschip för ett och ett halvt år sedan. Hans enda testikel krympte ihop och försvann i princip. Det gick att hitta någonting i storlek av ett mjukt russin i påsen. Den testikel jag kunnat känna i ljumsken försvann.
Temperamentet blev som jag ville. Den hormonstinna stissigheten försvann. Pälsen förändrades inte i början. Men vintern som var fick han underull. :(

Nu bad jag en hundfrisör om hjälp att tunna ut den fula tjocka pälsen. Det lossnar lite när jag borstar men fortsätter fälla.
Märkligt att ett sexmånaders chip fortsätter påverka så länge. Testikeln har blivit aningen större och fastare.

Få se hur frisören lyckas med pälsen.

IMG_7587.webp

Tusende bilden på Trassel.

Jag känner mig lite lätt värdelös. Milou och jag tränar freestyle och rally och blandar dom två också och han är super duktig. Jag hittar på nya saker hela tiden och han lär sig så snabbt och han vill lära sig nytt och jag börjar få slut på fantasi.

Tittar på YouTube som inspiration och tar idéer men vissa saker känner jag att jag aldrig kommer klara, att jag inte är duktig nog och att vissa saker inte passar Milou oavsett om jag vore ett proffs. Rallyn går dock bra. Kör mest mästarklass nu.

Trassel tränar jag massor följsamhet med, positioner, rörelser, stabilitet, framåt, backa, skilja mellan framdelen av kroppen och bakre, att det går att göra olika med dom och att det går att styra dom var och en.

Sen blir det så klart till utställningen men den hänger ju ihop med dom andra men jag är så arg på mig själv för att jag gör så mycket fel när vi tränar på det. Dålig på att hänga med och belöna rätt, inte se helt hur han står när jag står framför, att jag gör honom osäker på när han gör rätt.

Insåg dock igår hur jag ska göra men jag massakrerar mig själv och varje liten sak jag gör fel.

Vi har varit iväg på agility-SM men då husse inte kom med i finalen åkte vi hem efter lördagens lagtävling till Spock och ankor som vi hade passning för.

Tycker husse och Tay gjorde bra ifrån sig, särskilt individuella hopploppet såg verkligen kanon ut tills husse på slutet glömde visa Tay vägen och det blev disk :p.
Jag såg inte supermycket agility, det var verkligen stekande varmt och vidirigt att sitta ute nån längre stund så jag var mest i tältet med hundarna där vi hade det svalare med pool och silvershades. Överlag såg hundarna inte så påverkade ut, de gick väl bara ut för loppen och hölls svala med silverduk, kylvästar, poolbesök och rikligt med vätska. Samma med Tay, när han rastades hade han kylväst på och vi gick in i skuggan i skogen intill där det faktiskt var helt drägligt. Efter loppet fick han svalkande bad och jag såg till att vätska på honom ordentlig med godisbitar och buljong i då han inte är superbra på att dricka.

Tay
20260627_120047.webp

Var skönt att kunna sitta hemma och titta på liven istället med luftkonditionering även om det såklart hade varit fantastiskt kul om husse tagit sig till gårdagens final :D.

Igår var vi iväg i hundhall en sväng också, Spock och valp fick lite agilityträning med husse och jag körde igenom lite rally med killarna också. Ska tävla bägge i övermorgon, vi får se hur det går..

Det enda vi hittat på den senaste tiden är att bada, vi människor har inte orkat hitta på mer 😅
Xarko och hans kompis Bella simmar som bara den nu vilket är superkul, även om de båda försökte dränka mig idag 😂
Provade även en kort sväng utan flytvästen vilket verkade gå bra - så det är vårt nästa steg i simträningen om det fortsätter vara varmt. Det och att Bella inte ska äta vatten när hon simmar..

Båda hundarna blir helt galna när vi badar så både vi och hundarna framstår förmodligen som vansinniga när vi är iväg 😆
1000021482.webp

Gjorde ett litet fint arbetspass med Trassel nyss, var tvungen att passa på när mina föräldrar var på besök. Bad mamma vara brutalt ärlig och se ifall han står fel och vad jag gjorde fel och pappa fick filma. Trassel var jätte duktig men orkade definitivt inte lika mycket som vanligt fast det är svalare nu men definitivt tillräckligt för att orka med en utställning tror jag. Jag kände mig (som alltid) usel men sen på videon och bilderna såg jag stora framsteg, det var definitivt inte lika illa som jag trodde. Tidvis riktigt bra. Så jag är nöjd med oss båda.

Heja oss! Alla Chinese crested juniorer får akta sig för Trassel kommer äga totalt och antagligen bli bäst i rasen och fin placering i rasgruppen ända till BIS :rofl:

Milou fick också visa upp sig för han älskar när folk tittar på honom och att vara i centrum. Vi såg för roliga ut när vi bara fjantade runt och gjorde fel ibland men vi hade väldigt roligt.

Nöjd med mina grabbar :heart

Har era lite till o från matlust i värmen?

Sen den 15de då Knut var hos min mor med hennes hund i höglöp har det varit till o från med matlusten…. Han äter gärna hundgodis dock eller min macka ( 😅 )
Den veckan med höglöp är den värsta veckan hittills i hans liv där han varit väldigt påverkad av just den tikens löp. Han var där 8 timmar (när jag jobbade) och resten av veckan ville han knappt äta. Ute spårade han o gick från kissfläck till kissfläck. Inne låg han o stirrade/gnydde o kom inte till ro….
Sen åkte vi ut till stugan och då blev det bra och han åt med god aptit (var som vanligt)

Nu kom vi hem igår från stugan igen och han blir ganska direkt på o gå från kissfläck till kissfläck ute och träig i huvudet. Äter godis men nu inte sin mat 🙃

Trodde inte de skulle bli värre iom han varit ganska opåverkad innan?
Han fyller 4år i Augusti 🤔

@Nepenthe Tilda har inte så bra matlust i vanliga fall och den blir sämre i värmen. Mycket hänger nog ihop att det blir lugnare dagar pga värmen, inte ena spring i hagen och då brukar dom hellre vara ute än inne när det går.

Det har gått bra med kloklippningen, men vi kunde inte ta så mycket på sporren då den liksom delat sig lite tokigt, drar vi bort det så är risken att halva följer med och då blir det ett annat ingrepp. Men hon trodde det skulle lösa sig bara klon växer ut och jag håller efter och klipper. En pulpa träffade hon, den första klon 😅 sen gick det bättre :) nu väntar jag på att Tildan ska vakna.
IMG_20260630_091739.webp

(bilden tagen innan kloklipp)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka