Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Min stora dröm! Vilken lyx och vilken fantastisk hyresvärd du har 😍 Hoppas det nu kan kompensera lite för att stugan är i minsta laget ☺️
Verkligen! Jag och bästa vännen bygger själva, men hyresvärden som jobbar inom byggbranschen har stenkoll på hur man ska göra för att det ska bli bra och guidar oss. Lär mig massor av det här, och har försökt förklara tusen gånger hur otroligt glad jag är åt att det här blir verklighet. Förutsatt att hundarna inte försöker gräva sig ut eller liknande dumheter så kan jag också sätta in en hundlucka i dörren. Det kan vara skönt att ha.

Och jag tänker att nu på sommaren kan de få vara hemma när jag jobbar helg (dvs korta dagar med kort lunchrast). Då får de möjlighet att vara ute så mycket de vill, samtidigt som det oftast är någon på gården som kan hålla ett öga på dem.

Ca 45kvm blir rastgården om jag mätt rätt. Rabatterna längs husväggen ska bort. Sedan ska jag kika på att sätta in något bord eller hundbädd där de kan ligga och spana.

Har era lite till o från matlust i värmen?

Min är lite mindre taggad när jag säger att det är mat, men han äter upp allt när det väl serveras. Godis slinker alltid ner. Så både ja och nej, jag märker en skillnad men den är subtil.

Vi gör inte så många knop i värmen så jag tänker att han nog är typen som behöver jobba lite för att få upp aptiten. När vi varit på kurs t ex så är han riktigt sugen på kvällsmat när vi kommer hem, trots att han ätit massa gotta innan.

Sen den 15de då Knut var hos min mor med hennes hund i höglöp har det varit till o från med matlusten…. Han äter gärna hundgodis dock eller min macka ( 😅 )
Den veckan med höglöp är den värsta veckan hittills i hans liv där han varit väldigt påverkad av just den tikens löp. Han var där 8 timmar (när jag jobbade) och resten av veckan ville han knappt äta. Ute spårade han o gick från kissfläck till kissfläck. Inne låg han o stirrade/gnydde o kom inte till ro….
Sen åkte vi ut till stugan och då blev det bra och han åt med god aptit (var som vanligt)

Nu kom vi hem igår från stugan igen och han blir ganska direkt på o gå från kissfläck till kissfläck ute och träig i huvudet. Äter godis men nu inte sin mat 🙃

Trodde inte de skulle bli värre iom han varit ganska opåverkad innan?
Han fyller 4år i Augusti 🤔
Trassel och Milou är precis lika glada i mat, dom är små matvrak. Frukosten varierar stort när det blir men middag äter dom vid 17 och däromkring brukar dom säga till att dom vill ha mat. Suverän mat och sovklocka.

Milou är lite påverkad av värmen men Trassel knappt alls han springer runt och busar i trädgården och vill få igång både mig och Milou.

Sen den 15de då Knut var hos min mor med hennes hund i höglöp har det varit till o från med matlusten…. Han äter gärna hundgodis dock eller min macka ( 😅 )
Den veckan med höglöp är den värsta veckan hittills i hans liv där han varit väldigt påverkad av just den tikens löp. Han var där 8 timmar (när jag jobbade) och resten av veckan ville han knappt äta. Ute spårade han o gick från kissfläck till kissfläck. Inne låg han o stirrade/gnydde o kom inte till ro….
Sen åkte vi ut till stugan och då blev det bra och han åt med god aptit (var som vanligt)

Nu kom vi hem igår från stugan igen och han blir ganska direkt på o gå från kissfläck till kissfläck ute och träig i huvudet. Äter godis men nu inte sin mat 🙃

Trodde inte de skulle bli värre iom han varit ganska opåverkad innan?
Han fyller 4år i Augusti 🤔
Ja tjejerna har lite dålig matlust i värmen men vi rör oss inte lika mycket som vanligt heller.
Äldre hunden är mer påverkad av värmen än den yngre. Känns sådär för vi ska tävla i helgen och hon är seg nu.
Avbokade en tävling vi kommit med på jag tänkte att bättre att satsa på tävling i höst när det är svalare.
Men kändes också trist att avboka när det är så svårt att komma med.

@Trott och @ii-ssa

Ja vi har ändå hållt igång ganska bra tycker jag och han är inget direkt matvrak annars.
Men de är nog värmen just nu som ni säger 🙂

Var på rusta men då va kyldynorna slut såklart 🙃 Även inne på djuraffären.

Min äter som vanligt (kastrerad…) men han äter senare på kvällen, när det är svalt inne. Typ 23 och småknaprar på torrfoder på natten. På dagen när det är varmt äter han inget alls.

Hissen går fortfarande inte hela vägen upp för Tildan ♥️ Vet inte om det är vanligt att de blir så här påverkade av sedering (hon blev lika påverkad när vi röntgade henne för ett par år sen), men det är lite jobbigt att se. Jag blir riktigt dålig av morfin, så kan förstå känslan att inte riktigt vakna till, så tycker synd om henne 😔 kissat två gånger sen vi kom hem åtminstone, men varken velat äta eller dricka än.
IMG_20260630_184830.webp

Hissen går fortfarande inte hela vägen upp för Tildan ♥️ Vet inte om det är vanligt att de blir så här påverkade av sedering (hon blev lika påverkad när vi röntgade henne för ett par år sen), men det är lite jobbigt att se. Jag blir riktigt dålig av morfin, så kan förstå känslan att inte riktigt vakna till, så tycker synd om henne 😔 kissat två gånger sen vi kom hem åtminstone, men varken velat äta eller dricka än. Visa bifogad fil 187493
Sparven ville inte dricka förrän drygt 12h efter sin senaste sedering, så ge det tid och vila så vaknar hon säkert till som hon ska :)

Mina äter precis som vanligt och är precis lika pigga och galna fast det är supervarmt. I lördags var vi på utställning i 30 gradig värme och hon var piggare än någonsin. 😅 Ingen har berättat för dem att de är polarhundar. 😂
Haha skönt att de inte bara e mina polarhundar som e lite trasiga o tycker att matte e tråkig som inte vill hitta på en massa i värmen :rofl: Jag lider mer av värmen än huskygänget :meh:

IMG_7762.webp

Trassel och Milou har tränat med fotbollen. Jag lärde Alvin och Milou att ”spela ”fotboll, på kommando sparkade eller knuffade dom runt fotbollen. Skulle inte vilja kalla dom för fotbollsspelare dock för det här med var bollen skulle hamna var inte så viktigt :p

Milou kan balansera på en fotboll med framtassarna och rulla den framför sig. Han klarar väldigt långt men det var länge sen men han var snabbt på det för han älskar att rulla bollen och spela fotboll så jag får ta bort bollen ibland för han vill träna med den hela tiden och visa mig. Och det orkar inte jag.

Trassel har fått stå på en mindre boll en gång och nu var det en stor boll. Han hade sprungit bredvid när Milou rullade bollen och såg hur han gjorde och vilka kommandon som gällde (på och framåt, inte svårare än så)så han bjöd direkt på att vilja rulla bollen. Tekniken satt inte riktigt eftersom det var första gången men visst så klarade han en liten bit ändå utan att jag behövde göra mer än ta fram bollen om den rullat iväg en bit där dom inte når som under ett bord för annars söker dom upp bollen själva

Smidig träning när man gör något folk tycker är lite häftigt som att balansera på och rulla en boll (Milou kan rulla stora, stora cylindrar som väger mer än honom och är högre och allt som går att rulla och det tycker jag ser coolt ut också) och när jag väl presenterat momentet och visat vad jag vill så rullar (🤣) träningen på ganska mycket självmant utan vidare ansträngning från min sida med alla mina hundar. Alvin kunde också. Jag visar bollen och sen peppar jag dom bara lite om det behövs.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka