Senast jag tävlade var det en faraohund som vann bägge rundorna, så häftigt! I rallyn ser jag allt från chihuahuor till ridgebacks ute och tävlar vilket är jättekul. Även nu i mästarklass ser jag stor variation av raser jämfört med tex klass 3 lydnad där det övervägande grupp 1 hundar.. Har sett en som tävlar lydnad även högsta klassen som har mastiff och det är imponerande

.
Nu har jag bara border collies eftersom jag vill valla så det dom jag tävlar allt annat med också.
Jag tycker det låter tråkigt med "ras"ismen som folk upplever, jag trodde ärligt talat vi kommit längre. Jag vet själv när jag kom med min engelska bulldog på kurs på 90-talet att man blev utbölingen bland alla schäfrar och bruksraser och folk undrade vad man gjorde där. Efter den upplevelsen dröjde det typ 20 år innan jag satte min fot på en brukshundsklubb igen. Har haft övervägande bra upplevelser överallt när vi kom med vår lilla sällskapsmix och cardigan på träning och på kurser då när vi hamnade i hundsprtsträsket så det tråkigt att höra att det inte är så överallt.