Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Kan man prova både specialsök och nosework eller får man en förvirrad hund? Alltså inte samtidigt utan en i höst och en i vår?
De flesta jag känner som tränar specialsök tränar eller har tränat nosework. Nosework är också flera olika dofter (i olika klasser). Upplever att hundarna har enklare att ta till sig upplägget när de redan lärt sig söka en doft. Själv har jag alltid börjat med nw (inte medvetet utan det har bara blivit så) men kan inte tänka mig att det spelar roll.

Funderar fortfarande på agility men vill ha något att göra hemma och året runt och jag är inte intresserad av att tävla agility så jag känner mig rätt nöjd bara att åka till klubben och träna själv. Vi är förbi nybörjarnivån själva och visst kan man gå en nybörjarkurs pga miljöträningen och någon som ser utifrån och kommer med tips osv osv som ofta krävs men jag känner mig inte så motiverad just nu. Jag kommer ha fullt upp hela hösten och känner inte för att lägga vare sig pengar eller tid på något som känns sisådär.

Rally kommer inte passa Trassel än. Vi har mest tränat agility här hemma och på klubben en gång, mycket inför utställning, lite freestyle, följsamhet och vardagslydnad.

En envis herre som vet vad han vill, lite mer egensinnig än tidigare kineser. Lite roligt med en utmaning men han är lite svår på så sätt att han gör det han vill när han vill. Vill han inte ligga när jag säger ligg eller sitta när jag säger sitt beter han sig som att han inte alls förstår och aldrig har fått lära sig det och han vägrar helt enkelt. Tycker han något är roligt blir han supertaggad och har noll procent svårt att göra saker, då gör han det så intensivt det bara går. Det är egentligen mest sitt och ligg han inte gillar men hela rallyn består ju av sitt i princip. Är han på rätt humör slänger han sig ner när jag säger sitt eller ligg. Hmm, envisa lilla hund.

Samtidigt har jag en viss längtan efter agility men jag har en bana i trädgården och det är typ tre veckor sen jag tränade där så så intresserad är jag kanske inte? Beror nog mest på att jag har haft extremt fullt upp och varit väldigt trött.

IMG_8122.webp

Jag har fixat mina träningsmisstag när jag tränar inför utställningen och det var nog det bästa i träningen. Får dock försöka lära om lite olater så det blir som jag vill men frambenen är raka, bakbenen bakom, ryggen är rak, han är glad och viftar på svansen och är uppmärksam och lyssnar hela tiden och är stabil och kan stå kvar länge.

Om vi jämför mot tidigare i år är skillnaden enorm.

Ett kvällspass för båda grabbarna. Vi tränade på att backa bort från mig för det tycker Milou av någon anledning är hysteriskt roligt så jag passade på att träna med Trassel efteråt och sen ställa upp honom så han förstår skillnaden mellan när jag vill att han ska backa eller ställa upp eller bara stå. Sen lekte vi med fotbollen. Jag tror Trassel snart kommer börja rulla mer framåt nu trampar han mest på stället, hoppas han börjar våga
rulla bollen, jag peppar och visar försiktigt. Idag kom han en liten bit, han vet inte riktigt hur han ska göra, han behöver öva på teknik och balans. Men det kommer. Milou rullar ju på i full fart här :love:

Kan man prova både specialsök och nosework eller får man en förvirrad hund? Alltså inte samtidigt utan en i höst och en i vår?
Absolut! Jag tränade både nosework och specialsök med Ascot. Hade ett sökkommando för nosework (samma för alla dofter) och ett annat sökkommando för specialsök. Ascot älskade båda sökformerna.

Hmm, funderar lite. Kursen är visst full och kölista. Det som hindrar mig från att helt vara säker är att den är på den är att det är en onsdagskväll och onsdagar är min mest bokade dag i veckan och jag vill hinna med Milou innan jag och Trassel åker iväg efter att jag varit iväg ett par timmar men kommer det bara vara onsdagar som dyker upp får jag lösa det.

Är man inne eller ute och söker nw och kong?

Nu stå vi i kö! Dyker en nw kurs upp inom 2 veckor pga ångersfristen byter jag. Lär väl inte vara 4 som hoppar av specialsökskursen

Hmm, funderar lite. Kursen är visst full och kölista. Det som hindrar mig från att helt vara säker är att den är på den är att det är en onsdagskväll och onsdagar är min mest bokade dag i veckan och jag vill hinna med Milou innan jag och Trassel åker iväg efter att jag varit iväg ett par timmar men kommer det bara vara onsdagar som dyker upp får jag lösa det.

Är man inne eller ute och söker nw och kong?

Det kan vara både inomhus och utomhus, för båda.

Den här lilla voffsan har nu varit hos mig i drygt en månad 😍
Hon ger mig lite gråa hår emellanåt men på det stora hela är hon helt fantastisk! Hon är alltid glad, älskar att få vara med på äventyr och lyckas alltid hitta nya vänner överallt eftersom hon är så snäll. Hon är träningsvillig till tusen, gör alltid lite mer än jag begär och lär sig nya saker så gott som omgående.

Det vi jobbar med nu är att minska skällandet. Då hon är en liten spets får man såklart räkna med att det finns nära till skall men på bara den här korta tiden har hon i princip slutat skälla hemma i lägenheten. På jobbet är hon tyst större delen av arbetsdagen och säger inte ett ljud när majoriteten av mina kollegor kommer och går, men däremot skäller hon som en tok på en utvald person. Vi andra tycker i hemlighet att hon gör helt rätt i det, han kan gott få bli lite utskälld emellanåt :angel:

Hundmöten är en annan sak jag försöker jobba med, där är hon fortfarande uppe i varv så fort hon ser en annan hund men även det börjar bli bättre. Om jag hanterar henne rätt så gör hon rätt så felet är mer min ovana att hantera den typen av situationer.

Det jag kämpar med mest är att få henne att äta ordentligt. Hon är en riktigt picky liten fröken, särskilt nu när hon precis haft sitt första löp. Hon kan gladeligen äta mängder av godis vid träning men mat är inte lika spännande och enligt uppfödaren har hennes mamma varit precis likadan. Jag är inte van vid djur som inte är matglada så det är en ny erfarenhet 😅

IMG_20260616_155153.webp

Kurserna blir fulla jätte snabbt här så ska se om jag får tag på någon.
Det ligger ute en om specialsök nu. Är det någon som provat det?
Närmaste kurs här, har legat i en annan stad. Jag gick där med förra hunden och det var bedrövligt trist. Ledaren gillade inte småhundar och var spydig. Det borde vara labbar eller sådana. Hunden tyckte det var tråkigt. Så jag gav upp.

Har inte kollat om det kommit nya arrangörer :( Har ju numera en väldigt doftintresserad herre.

Närmaste kurs här, har legat i en annan stad. Jag gick där med förra hunden och det var bedrövligt trist. Ledaren gillade inte småhundar och var spydig. Det borde vara labbar eller sådana. Hunden tyckte det var tråkigt. Så jag gav upp.

Har inte kollat om det kommit nya arrangörer :( Har ju numera en väldigt doftintresserad herre.

Usch, vad tråkigt att ni fick en så dålig upplevelse. Kursledare ska inte diskriminera pga vilken hund man har men det är tyvärr nåt som förekommer. Jag hade själv den känslan när vi gick rallykurs, det kom en del kommentarer som är svåra att tolka som annat än pikar.

Men på noseworken har varit helt annorlunda. Där är det trevlig atmosfär trots att vi är katten bland hermelinerna (alla har vallhund utom jag), vi får vara som vi är och hunden får komma till sin rätt. Han har ju ett enormt doftintresse och det märks att han tycker det är kanon att få nosa järnet och få betalt för det. :D

Kort sagt tycker jag att du verkligen ska kolla om det finns några alternativ och ge det ett nytt försök. Rätt instruktör kan verkligen vara helt avgörande för om det känns roligt eller inte.

Usch vad tråkigt, jag har också råkat ut för det när jag tränat och tävlat. Både på vardagslydnad,tävlingslydnad och rally

Rallylydnad också som ju är så otroligt mångfacetterat med alla möjliga raser men kineser sticker visst i ögonen på folk både nakna och puffar. Men vissa tycker att dom är fula och/eller tror att dom inte går att lära något. Så surt med den attityden även från domare.

Den ledaren måste ha varit väldigt okunnig. Vi har tävlat mycket under våren och en rolig sak med nosework är att det verkligen är alla möjliga olika raser på tävling. Även en del blandraser.
Allt från små sällskapshundar till bruks- och jakthundar, vinthundar ja allt.
Senast såg jag en pytte papillon vinna totalen 😊.

Den ledaren måste ha varit väldigt okunnig. Vi har tävlat mycket under våren och en rolig sak med nosework är att det verkligen är alla möjliga olika raser på tävling. Även en del blandraser.
Allt från små sällskapshundar till bruks- och jakthundar, vinthundar ja allt.
Senast såg jag en pytte papillon vinna totalen 😊.

Ja! 🤩 Jag har tappat sugen för många hundsporter pga att det där jag bor mest är vallhundar som tävlar och utklassar alla. Det känns ärligt talat inte ens värt att försöka med nån annan hundtyp. Nosework känns mycket mer rättvist, man måste inte ha nån speedad arbetsmaskin för att greja det utan det funkar med vilken hund som helst som har ett doftintresse.

Ja! 🤩 Jag har tappat sugen för många hundsporter pga att det där jag bor mest är vallhundar som tävlar och utklassar alla. Det känns ärligt talat inte ens värt att försöka med nån annan hundtyp. Nosework känns mycket mer rättvist, man måste inte ha nån speedad arbetsmaskin för att greja det utan det funkar med vilken hund som helst som har ett doftintresse.

Senast jag tävlade var det en faraohund som vann bägge rundorna, så häftigt! I rallyn ser jag allt från chihuahuor till ridgebacks ute och tävlar vilket är jättekul. Även nu i mästarklass ser jag stor variation av raser jämfört med tex klass 3 lydnad där det övervägande grupp 1 hundar.. Har sett en som tävlar lydnad även högsta klassen som har mastiff och det är imponerande 😁.
Nu har jag bara border collies eftersom jag vill valla så det dom jag tävlar allt annat med också.
Jag tycker det låter tråkigt med "ras"ismen som folk upplever, jag trodde ärligt talat vi kommit längre. Jag vet själv när jag kom med min engelska bulldog på kurs på 90-talet att man blev utbölingen bland alla schäfrar och bruksraser och folk undrade vad man gjorde där. Efter den upplevelsen dröjde det typ 20 år innan jag satte min fot på en brukshundsklubb igen. Har haft övervägande bra upplevelser överallt när vi kom med vår lilla sällskapsmix och cardigan på träning och på kurser då när vi hamnade i hundsprtsträsket så det tråkigt att höra att det inte är så överallt.

Senast jag tävlade var det en faraohund som vann bägge rundorna, så häftigt! I rallyn ser jag allt från chihuahuor till ridgebacks ute och tävlar vilket är jättekul. Även nu i mästarklass ser jag stor variation av raser jämfört med tex klass 3 lydnad där det övervägande grupp 1 hundar.. Har sett en som tävlar lydnad även högsta klassen som har mastiff och det är imponerande 😁.
Nu har jag bara border collies eftersom jag vill valla så det dom jag tävlar allt annat med också.
Jag tycker det låter tråkigt med "ras"ismen som folk upplever, jag trodde ärligt talat vi kommit längre. Jag vet själv när jag kom med min engelska bulldog på kurs på 90-talet att man blev utbölingen bland alla schäfrar och bruksraser och folk undrade vad man gjorde där. Efter den upplevelsen dröjde det typ 20 år innan jag satte min fot på en brukshundsklubb igen. Har haft övervägande bra upplevelser överallt när vi kom med vår lilla sällskapsmix och cardigan på träning och på kurser då när vi hamnade i hundsprtsträsket så det tråkigt att höra att det inte är så överallt.
Åh, den hunden och hennes förare är fantastiska 🤩😍 Underbart med någon som gång efter gång visar att det är möjligt att ta sig till SM med annat än golden och bc 😊 Samma med den tjejen som tävlar landseer på SM-nivå, så kul med ett mångfald av raser i sporten!

Min erfarenhet är att (ffa inom specialsöket) attityden till små hundar varierar. Jag brukade dock dra runt med en liten herre som var en stor, udda personlighet (vilket i sig är en vattendelare) - Lämmeln har hittills bara gått kurs för en kompis som själv har liten hund.

Inom noseworken finns det flera domare och tränare som själva har, tävlar och tränar små hundar. Det finns duktiga pappisar, chihuahua, dvärgtaxar, podengo pequeno upp till klass 3 - i elit är de minsta typ cockerspaniel. Så nybörjar-nosework skulle jag inte tveka att anmäla till.

Jag gick ett specialsöksprov innan det blev officiellt och vi bemöttes väldigt bra.

Sedan ska man inte hymla med att det är ett rejält handikapp med liten hund om man vill tävla och vinna. Det kan vara svårt att hinna hela området i högre klasser. Doften kan sitta på 0.80, 1.20, 1.80 och (i specialsöket) 2 meters höjd. Jag har varit på tävlingar där behållarna varit hinkar med hål mitt på locket (dvs serverat för en större hund, nästan omöjligt för en liten jycke)

Min erfarenhet är att (ffa inom specialsöket) attityden till små hundar varierar. Jag brukade dock dra runt med en liten herre som var en stor, udda personlighet (vilket i sig är en vattendelare) - Lämmeln har hittills bara gått kurs för en kompis som själv har liten hund.

Inom noseworken finns det flera domare och tränare som själva har, tävlar och tränar små hundar. Det finns duktiga pappisar, chihuahua, dvärgtaxar, podengo pequeno upp till klass 3 - i elit är de minsta typ cockerspaniel. Så nybörjar-nosework skulle jag inte tveka att anmäla till.

Jag gick ett specialsöksprov innan det blev officiellt och vi bemöttes väldigt bra.

Sedan ska man inte hymla med att det är ett rejält handikapp med liten hund om man vill tävla och vinna. Det kan vara svårt att hinna hela området i högre klasser. Doften kan sitta på 0.80, 1.20, 1.80 och (i specialsöket) 2 meters höjd. Jag har varit på tävlingar där behållarna varit hinkar med hål mitt på locket (dvs serverat för en större hund, nästan omöjligt för en liten jycke)
Jag tror att de flesta som går kurs helt enkelt vill ha ytterligare ett sätt att träna och aktivera hunden. De som siktar på tävling är färre.
Den jag gick kurs på var den enda inom en rätt vid radie. Så hon mötte både seriöst intresserade och hobbyekipage. Jag kvalade nog helt enkelt in i gruppen löjliga tanter med leksakshundar ;)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka