Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Utställningstränade lite i samband med kvällsrastningen och filmade samtidigt för att se att jag ställer upp dem vettigt osv. Kan konstatera att Lily verkligen är min typ av saluki. Herrejösses så fin hon är :love: Ebrah hade nog sett helt ok ut om hon inte var tjock och så fullständigt ointresserad av utställningsträning :rofl: Just nu ser hon mest lång och låg ut. Förhoppningsvis tycker hon det är lite roligare imorgon när hon får springa i ringen tillsammans med andra hundar. Förra gången jag ställde på rasspecialen så fick Lily sitt livs första excellent och Ebrah sitt livs första very good. Jag höll helt med domaren då och kommer absolut hålla med domaren om det blir likadant imorgon.

Körde lite rally med Cessna ikväll (vi har knappt tränat det förut), men det blev väldigt tydligt att något inte står helt rätt till med henne. Jag har haft en känsla under våren att hon är lugnare än vanligt, men det har inte varit tillräckligt stor skillnad för att reagera eftersom hon opererades för pyometra vid årsskiftet. Jag och veterinär har bara tänkt att hon helt enkelt lugnat sig lite iom kastreringen. Men nej, nu efter vi kom tillbaka från Frankrike så är det än mer tydligt att något inte riktigt stämmer.

Vi har tagit blodprover hos veterinär och jag vet vad jag misstänker. Förhoppningsvis enkelt behandlat och vi kan gå vidare med livet som vanligt snart igen. Mitt lilla röda 🥺

Ännu sämre natt och morgon, nu är hon rätt risig med diarré och klart sänkt humör. Vi ska testa skonkost och annars direkt akut in. Jag tänkte att vi efter pyo-operationen vid årsskiftet kanske skulle få lite lugn och ro av att njuta av varandra. Men nu detta, vad nu detta är...

Utställningstränade lite i samband med kvällsrastningen och filmade samtidigt för att se att jag ställer upp dem vettigt osv. Kan konstatera att Lily verkligen är min typ av saluki. Herrejösses så fin hon är :love: Ebrah hade nog sett helt ok ut om hon inte var tjock och så fullständigt ointresserad av utställningsträning :rofl: Just nu ser hon mest lång och låg ut. Förhoppningsvis tycker hon det är lite roligare imorgon när hon får springa i ringen tillsammans med andra hundar. Förra gången jag ställde på rasspecialen så fick Lily sitt livs första excellent och Ebrah sitt livs första very good. Jag höll helt med domaren då och kommer absolut hålla med domaren om det blir likadant imorgon.

Är du i Västerås så är jag med där och hänger med kusinen som ställer en av sina salukitikar idag 🥰

Hoppas att det gick bra för er :heart Ställer du fler gånger i helgen?
Det gick lite som väntat :p Ebrah fick excellent i veteranklassen, ingen placering men fin kritik ändå. Lily fick very good med en fin kritik som jag håller med om. Hon blev också bim-COO (countries of origin) vilket jag tyckte var jättekul 😁

Första gången någonsin som hon vinner en rosett!
1000013881.webp

Herregud vad vi är trötta idag. Jag är glad att vi bara var på utställning en dag och förstår verkligen inte hur folk orkar med tredagarsutställning. Å andra sidan var det nog många som satt i sina tält hela dagen, jag sprang mest runt överallt hela tiden, och så är det kanske inte alla som har adhd heller. I vardagen klarar jag mig utmärkt nu för tiden, men vid sådana här mer pressade situationer så är jag glad att kunna ta min adhd-medicin så att det går att hålla ihop en hel dag.

Om några timmar börjar dag två på utställningen. Domaren som dömde tikar igår dömer hanar idag och tvärtom. Jag ska kolla på resultaten mest för att se skillnaderna i bedömningen, om domarna anmärker på samma sak på samma hund eller om åsikterna är helt olika. Troligen blir det helt olika på åtminstone några av hundarna.

Det gick lite som väntat :p Ebrah fick excellent i veteranklassen, ingen placering men fin kritik ändå. Lily fick very good med en fin kritik som jag håller med om. Hon blev också bim-COO (countries of origin) vilket jag tyckte var jättekul 😁

Första gången någonsin som hon vinner en rosett!
Visa bifogad fil 188636
Den rosetten ser ju ut som att den var specoalgjord till henne 😍

Imorse så var det skarpt läge för Spock och han fick jobba på riktigt. Ett 30 tal tackor och lamm hade rymt så jag åkte efter nattjobb och plockade upp hund och åkte för att försöka ta reda på dem. När vi väl lokaliserat dem gick det smidigt men det var mycket jobb i högt gräs och tungt för Spock att springa i. Fåren var inte överdrivet vallade på heller utan sett hund ett par gånger och ganska lättfotade. Nu står de iallafall i ny hage så hoppas att de håller sig där.
Hund är verkligen ovärderligt när man har djur 😅!

Spock
20260725_090440.webp

Husse och Tay är iväg och tävlar agility, jag hoppas att de får till fina lopp idag 🥰.

Efter skärgårdstur igår med båda hundarna känner jag mig uppgiven.
Vi har två hundar av samma ras från samma uppfödare. En äldre världens bästa tåliga, miljöstarka man kan tänka sig bara ingen okänd klappar henne det gillar hon inte.
Och så yngre hunden som ligger högt i stress, är reaktiv mot hundar, barn och folk som beter sig underligt i hennes ögon. Vi har tränat massor och vi tycker att hon blivit lugnare vardagen fungerar bättre. Hon har inga problem med tunnelbanan, bussar och den typen av miljö så länge hon får sitt utrymme och får vara ifred.
Men igår blev det för mycket. På ön gick det bra men i väntan på båten..
Utfall hit och dit, skäll, morr, ryck o slit i kopplet och hon lyckades jaga upp oss och den äldre hunden också så hon den oproblematiska gjorde ett utfall och lyckades fälla husse som fick kopplet runt benen😊
Vi har funderat på omplacering tidigare men senaste året har vi tyckt att hon har blivit bättre eller har vi vant oss? Vi anpassar såklart tillvaron en del också.
Samtidigt har hon otroligt fina egenskaper också. Lyhörd, mjuk, fin att träna. Och vi älskar hunden.
Hon är inte särskilt jobbig i vardagen längre
men vi blir begränsade och igår blev miljön för svår för henne så nu dök omplaceringstankarna upp igen. Stressar hon upp oss och äldre hunden för mycket? Skulle båda hundarna må bättre som ensamhundar?
Är hon mindre stressad/ reaktiv nuförtiden eller har vi vant oss?
Behöver ventilera och skriva av mig efter gårdagen.

Äntligen en cykeltur igen 🥰
Knut är sitt livs bästa form hittills! Han ångade på rejält på hemväg i galopp. Drog bra med och känns stark.

Hade honom lös några partier på bortåtväg då det va folktomt. Då sträckte han ut rejält på intilliggande gräs. När jag såg möte kom han direkt på inkallning.
Han hann med att bada på alla 3 badställen på vägen med 😅

Smörjde tassarna innan nu när de är ganska torrt då ja tror de ger bra förutsättningar.

Herregud vad vi är trötta idag. Jag är glad att vi bara var på utställning en dag och förstår verkligen inte hur folk orkar med tredagarsutställning. Å andra sidan var det nog många som satt i sina tält hela dagen, jag sprang mest runt överallt hela tiden, och så är det kanske inte alla som har adhd heller. I vardagen klarar jag mig utmärkt nu för tiden, men vid sådana här mer pressade situationer så är jag glad att kunna ta min adhd-medicin så att det går att hålla ihop en hel dag.

Om några timmar börjar dag två på utställningen. Domaren som dömde tikar igår dömer hanar idag och tvärtom. Jag ska kolla på resultaten mest för att se skillnaderna i bedömningen, om domarna anmärker på samma sak på samma hund eller om åsikterna är helt olika. Troligen blir det helt olika på åtminstone några av hundarna.
Pratade med flera som efter 2 dagar i Eskilstuna skulle till Västerås, fattar inte heller hur dom orkar 😅 eller hundarna för den delen. Många såg väldigt trötta ut igår tyckte jag, var varmt både på onsdagen och torsdagen.

Pratade med flera som efter 2 dagar i Eskilstuna skulle till Västerås, fattar inte heller hur dom orkar 😅 eller hundarna för den delen. Många såg väldigt trötta ut igår tyckte jag, var varmt både på onsdagen och torsdagen.

Vi var ju i Vejen och skulle ha ställt i tre dagar i den värmen, och var så glada när pojkarna plockade allt de behövde på de första två dagarna så vi kunde skippa söndagen. Man blir verkligen mör. :)

Jag vet inte hur många timmar jag sovit nu sen jag kom hem igår. Somnade efter att ha ätit (sen) middag, sov hela natten, upp och fixade frukost åt mig och damerna, de fick sedan gå ut och kissa i vår inhägnad. Därefter slappa och glo på youtube, men jag somnade igen. Vid 12 ungefär (tror jag) så gick vi ut på en lite längre promenad, ordnade lunch och slappade sedan ännu mer. Och japp, jag somnade igen. Vid ca kl 17 vaknade jag och nu behöver jag hålla mig vaken till ikväll för att inte helt vända på dygnet, men jag är så seg i hela kroppen att jag inte alls känner för att röra mig. Det blir te, choklad och youtube. Kanske lite akvariepyssel sedan. Imorgon hoppas jag på att kunna ta en lång skogspromenad och leta svamp med damerna.

Jag vet inte hur många timmar jag sovit nu sen jag kom hem igår. Somnade efter att ha ätit (sen) middag, sov hela natten, upp och fixade frukost åt mig och damerna, de fick sedan gå ut och kissa i vår inhägnad. Därefter slappa och glo på youtube, men jag somnade igen. Vid 12 ungefär (tror jag) så gick vi ut på en lite längre promenad, ordnade lunch och slappade sedan ännu mer. Och japp, jag somnade igen. Vid ca kl 17 vaknade jag och nu behöver jag hålla mig vaken till ikväll för att inte helt vända på dygnet, men jag är så seg i hela kroppen att jag inte alls känner för att röra mig. Det blir te, choklad och youtube. Kanske lite akvariepyssel sedan. Imorgon hoppas jag på att kunna ta en lång skogspromenad och leta svamp med damerna.
Ja jag är helt slut efter att "bara" haft monter och sålt i 2 dagar så förstår dig!

Hemma igen efter vecka nr 2 av 3 på patrullhundkurs. Jag är betydligt tröttare än hunden 😅. Vi fick bara till ett enda träningstillfälle mellan veckorna men hon kom ändå ihåg allt bra. Hon startar upp riktigt fint och jobbar självständigt, och arbetar fint med både ljud och vind. Och jobbar länge! Hon har dock uppenbarligen noll/låg förväntan på "döda ting", när vi testade och lät henne gå ut på en svag markering visste hon exakt var grejen var men hon förstod inte alls att den kunde generera belöning. Min plan är att låta henne vinda in och sedan öppna "paket", som ryggsäckar och tygpåsar som innehåller leksaker eller godisburkar och att det blir paketöppning efter påvis. När motivationen ökas är planen att minska storlek på föremål och att belöningen kommer från mig istället. Men jag har egentligen ingen koll på vad jag pysslar med här så är idel öra om någon sitter inne på bättre övningar :)

Hon är också väldigt mycket lydigare än vad jag har insett, i alla fall när hon är i jobbläge. Det har inte riktigt gått att störa ut henne på någon av lydnadsövningarna, inte ens med godis eller kastade leksaker. Jag tar alltså gärna emot tips på funktionslydnadsövningar på lite mer avancerad nivå. Vad ska de kunna när det är skarpt läge?

Veckans svåraste övning var att låta hunden ligga i bas utom synhåll. Fly gillar inte när andra hundar stökar för mycket (hon blir rätt sur när se kommer nära sen) och jag nojjade över att hon skulle trassla in sig och bryta alla ben. Jag tycker fortfarande att löplina hade varit säkrare men för egen del ska jag kanske ta och chilla lite. Min hund är löjligt duktig på att lägga sig och vila i sådana situationer.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka