Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Det är 6 månaders karens på cytopoint, så sök för den också!

Mår hon bättre nu?
6 månader?? Alltså, att hunden måste gått på det i den tiden eller vad? Vanligtvis är karensen ju bara några dagar men du kanske menar något helt annat nu 🙈

För hypotyreosen mår hon bättre. Sedan operationen i munnen har hon fortfarande rejält ont i munnen och skriker till nu även om någon ”drastiskt” händer runt henne. Uppfattas lite som att hon blivit rädd för allt för att hon har så ont. Jag antar att det går över när smärtan från munnen försvinner, men tycker så synd om henne just nu. 💔

6 månader?? Alltså, att hunden måste gått på det i den tiden eller vad? Vanligtvis är karensen ju bara några dagar men du kanske menar något helt annat nu 🙈

För hypotyreosen mår hon bättre. Sedan operationen i munnen har hon fortfarande rejält ont i munnen och skriker till nu även om någon ”drastiskt” händer runt henne. Uppfattas lite som att hon blivit rädd för allt för att hon har så ont. Jag antar att det går över när smärtan från munnen försvinner, men tycker så synd om henne just nu. 💔
Hen menar att har hunden någon gång fått cytopiont så är det 6 mån tävlingskarens, därför behöver du söka på den ochså

Precis som @dobbis skriver, om hunden har fått en cytopoint så behöver det ha gått 6 månader innan den får tävla igen, mitt fluff får var 10:e vecka så för att han ska få tävla så behöver han han ha sin dispens.

Stackars henne, hoppas det blir bättre snabbt :heart

Precis som @dobbis skriver, om hunden har fått en cytopoint så behöver det ha gått 6 månader innan den får tävla igen, mitt fluff får var 10:e vecka så för att han ska få tävla så behöver han han ha sin dispens.

Stackars henne, hoppas det blir bättre snabbt :heart
@dobbis

Jaja, då är jag med. Då ska jag prata med veterinär, verkar som att man måste genomgå full utredning och det har jag aldrig gjort med Cessna på avrekommendation från flera veterinärer. De har bara sagt att det är atopi eftersom inget foderbyte fungerat. Så det känns ju lite stökigt.

Min respons blev väl ungefär vad jag skrev här också. Men attraktionen dog nog där och då, jag insåg att han aldrig skulle förstå mig (förvisso fler anledningar också, men det där blev droppen).
Fick i gymnasiet frågan av min pojkvän om jag älskade min häst mer än honom för att det verkade som det med all tid och pengar jag la på henne. Han tyckte jag skulle spendera mindre tid med hästen och mer med honom. Min reaktion var typ som din:rofl: Självklart älskade jag min häst mest, jag var ung och tänkte att killar finns det många av men bara en häst som min häst. :D

Mamma som är gammal hästmänniska höll med i det resonemanget 😅

Trassel har efter mycket träning börjat gå förbi grannhundarna när dom skäller ut oss rejält. Istället för kraftiga utfall tillbaka där han hugger omkring sig i luften och beter sig hemskt har han nu senaste tiden gått förbi i slakt koppel utan reaktion. Tittat upp en gång men ingen aggressivitet eller stress. En stor vinst för oss. Jag behöver inte hålla i kopplet alls tror jag men tänker aldrig utmana ödet.

Men skillnaden är enorm. När han brukade bita i luften och fara runt kunde han råka bita mig i benen. Jag var rädd att han skulle bita Milou i stressen så gick alltid mellan. Trassel siktade inte på mig och Milou men jag kunde hamna mitt i hans stressreaktion när han for omkring.

Så nu att kunna gå förbi utan reaktion är amazing 🥳

Vi utforskade andra sidan av gården på förmiddagen idag. Där fanns mycket att undersöka! Och han tar sig an allt med äkta terrierattityd ;)

IMG_0375.webp

Upptäckte nu att jag skrev mitt förra inlägg i fel tråd, fick för mig att jag var inne i "vad gör du"-tråden på Allmänt. Men men :p

Hundrelaterat nu då: Damerna har idag fått två längre promenader, Ebrah fick äta upp en mus som katten dödat och inte velat äta upp, Lily, hon fick ta en egen mus som hade hamnat i hyresvärdens hus. Mycket glad Lily! (och glad hyresvärd som fick hjälp när katten sov)
Sedan har barnen varit här och klappat hundar, gett lite godis och tränat några små tricks. Vi har också spenderat massor av tid i vår lilla inhägnad och bara njutit av fint väder.

Imorgon blir det kappbana igen, och jag misstänker att hundarna kommer vara mycket nöjda med sin helg totalt sett. Ser inte riktigt fram emot att jobba heltid nästa vecka. Även om jag inte alls gillar att vara sjuk så känns det fint att kunna spendera hela dagarna med hundarna.

Vilket påminner mig om en man jag dejtade ett tag tidigare, som vid något tillfälle föreslog att vi skulle ge oss iväg på en weekendresa någonstans. "Då kan du ju få paus från hundarna också." sa han. Paus från hundarna?! Det är ingen paus. Det är ångest. Jag vill inte spendera en minut av mitt liv utan dem vid min sida och tycker att varje sekund med dem är guld värd. Paus? Från de jag älskar mest av allt i hela världen? Nej det är inte riktigt för mig...
Jag tänker att det är lite samma som när man har barn? Jag kan tycka det är lite trevligt när jag och min sambo åker och gör något bara han och jag där det inte passar att ha hund med, men samtidigt saknar jag ju honom och det är alltid en sorts lättnad sen när vi får tillbaka honom. Så ja det kan vara skönt med ett avbrott, men det är inte samma sak som att "få en paus" tycker jag, det antyder ju att det är något man vill bort från.

Jag har missuppfattat hela grejen med min flytt så att jag nu står ensam med allt och med båda hundarna. Jag har ingen möjlighet till hundvakt alls som det ser ut nu. När vi är vid huset kan dom sitta i bilen men vid lägenheten går inte det. Eventuellt kan jag lämna dom ensamma i mina föräldrars lägenhet men det blir aningens jobbigt och stressigt eftersom det blir en del susande genom staden åt alla möjliga håll. Sista alternativet är att dom helt enkelt är med mig hela tiden och följer med när jag visar runt var allt ska vara.

Hur har ni löst flytt med hund? Är det ens ett så stort problem inser jag, det enda är väl att dom kommer ha jätte tråkigt

Jag har missuppfattat hela grejen med min flytt så att jag nu står ensam med allt och med båda hundarna. Jag har ingen möjlighet till hundvakt alls som det ser ut nu. När vi är vid huset kan dom sitta i bilen men vid lägenheten går inte det. Eventuellt kan jag lämna dom ensamma i mina föräldrars lägenhet men det blir aningens jobbigt och stressigt eftersom det blir en del susande genom staden åt alla möjliga håll. Sista alternativet är att dom helt enkelt är med mig hela tiden och följer med när jag visar runt var allt ska vara.

Hur har ni löst flytt med hund? Är det ens ett så stort problem inser jag, det enda är väl att dom kommer ha jätte tråkigt

Jag har aldrig skött flytt själv inklusive hund, utan har alltid haft hjälp av familj eller flyttfirma. Senaste gången flyttfirma och har man möjlighet är det ju värd varenda krona. Framförallt om man har hund. Då slipper man oroa sig helt för var hunden är hela tiden och hur det ska gå ihop.

Ganska lite hjälp, men det är det jag kan säga efter att ha flyttat 10 gånger under Cessnas 8-åriga liv. 😅👍

Jag har aldrig skött flytt själv inklusive hund, utan har alltid haft hjälp av familj eller flyttfirma. Senaste gången flyttfirma och har man möjlighet är det ju värd varenda krona. Framförallt om man har hund. Då slipper man oroa sig helt för var hunden är hela tiden och hur det ska gå ihop.

Ganska lite hjälp, men det är det jag kan säga efter att ha flyttat 10 gånger under Cessnas 8-åriga liv. 😅👍
Det glömde jag skriva, jag har alltså en flyttfirma så det enda jag och grabbarna ska göra är att ta emot och visa var allt är och var allt ska.

Det glömde jag skriva, jag har alltså en flyttfirma så det enda jag och grabbarna ska göra är att ta emot och visa var allt är och var allt ska.
Jag hade hundarna hos mamma nu senast men hade också kunnat tänka mig att antingen ha dom med mig i koppel medan jag visar runt eller bara gjort en hage av kompostgaller och satt dom där medan flyttfirman och du går runt och bär in. Behöver inte vara svårare än så, en flytt är ju oftast avklarad inom några få timmar när man är en person som flyttar. De kan ju få något tugg så länge och sen får de helt enkelt ha lite tråkigt.

Då ser jag det inte som något större problem. Jag är van att flyttfirman vill att man är ”ur vägen” och bara ger hyfsade direktiv om var allt ska vara. Så jag brukar ha Cessna i koppel och sen håller jag mig ifrån alla och går en promenad medan de bär.

Idag var vi på kappbanan igen. Att vara med på arbetsdag när man inte är helt frisk kan inte rekommenderas... Jag försökte ta det lugnt men eh, jag mår inte toppen om man säger så. Inte heller blev det bättre av att jag trampade barfota på en geting/humla/liknande. Herrej*vlar vad ont det gjorde! Det kändes som om någon plötsligt högg av min stortå med en kniv. Så, jag satt med tån i en vattenskål ett tag och tyckte synd om mig själv...

Men, efter att banan var fixad så var det i alla fall dags för träning. Ingen släphare idag, så Ebrah fick inte jaga trasa.
Lily däremot fick köra medeldistans för första gången (tidigare har hon sprungit kortdistans). Hon blev lite fundersam och tvekade lite när trasan plötsligt skulle igenom ännu en kurva, men harföraren är erfaren och körde långsammare så att hon kom närmare igen och höll trasan nära fram tills det var dags att stanna den. Då kutade Lily på bra, och hon tog glatt trasan när det väl var klarsprunget.

När alla hade tränat klart så passade jag på att låta Ebrah springa lite ändå, utan att jaga något. Vi gick en liten sväng för uppvärmning, sedan in på banan och så fick Ebrah vara lös. Jättekul att vara lös utan att någon annan fick springa, inte ens Lily! Hon blev världens retsticka och sprang i full fart fram och tillbaka, i stora cirklar runt oss :rofl: Lily fick också vara lös, när Ebrah sprungit av sig det värsta, och tillsammans skuttade de runt under tiden jag gick ett helt varv runt banan. Det roliga var också att när vi passerade startboxarna så stannade Lily vid dem och funderade på att gå in, ungefär som att hon funderade på om hon skulle få möjlighet att jaga igen bara hon kom in i boxen :D

Nu är de båda väldigt trötta och glada. Såpass trötta att när jag för en stund sedan tänkte gå en kvällsrastning, då stannade Lily framför mig, satte tassen mot mitt ben, tittade på mig med stora ögon och gungade med svansen. Hennes tydligaste tecken på att hon inte vill gå åt det håll jag är på väg åt. Och nu ville hon inte gå någon kvällsrastning. Hon vill vara hemma och sova :heart:

Om två veckor är det tävling, med efterföljande träning för funktionärernas hundar. Jag hoppas att det går att ha tidtagning då också så att jag får ett hum om hur Lily springer. Och hoppas på att hon då vill kuta fullt ös hela sträckan utan tveksamheter.

Jag hade hundarna hos mamma nu senast men hade också kunnat tänka mig att antingen ha dom med mig i koppel medan jag visar runt eller bara gjort en hage av kompostgaller och satt dom där medan flyttfirman och du går runt och bär in. Behöver inte vara svårare än så, en flytt är ju oftast avklarad inom några få timmar när man är en person som flyttar. De kan ju få något tugg så länge och sen får de helt enkelt ha lite tråkigt.
Jag har massor av kompostgaller men har ingen aning om var jag ska placera den så dom inte blir stressad av flyttgubbarna. Fick tipset att ha dom i badrummet men Milou kan öppna dörrar. Men kanske om jag sätter galler framför dörren 🧐

Är rädd att det kommer ta ett tag eftersom det är lite krångliga saker som ska med och ut på balkongen också. Och jag har så mycket prylar så jag skäms. Jag rensar och rensar men vill ju ha allt med. Vet inte om allt får platsa i deras bilar och i lägenheten så ska höja kraven ännu mer för vad som får följa med.

Kanske klarar dom sig då fast det är super tråkigt.

Då ser jag det inte som något större problem. Jag är van att flyttfirman vill att man är ”ur vägen” och bara ger hyfsade direktiv om var allt ska vara. Så jag brukar ha Cessna i koppel och sen håller jag mig ifrån alla och går en promenad medan de bär.
Så dom blir alltså inte sura om man inte är med hela tiden ?

Så dom blir alltså inte sura om man inte är med hela tiden ?

Nej det har jag aldrig varit med om i alla fall. Den senaste firman ville inte ens att vi skulle vara på plats, de var ett helt gäng, så vi var nog bara ivägen i lägenheten eller trappan. Så då fick vi gå iväg och komma tillbaka x antal timmar senare. 😅

Supernöjd med den firman, supernöjd med firmorna innan också. Men har alltid hållit Cessna kopplad och ur vägen oavsett om jag varit på plats eller långt ifrån. ☺️

IMG_3692.webp

Återbesök hos veterinären idag för att Cessna varit ganska smärtpåverkad och svullen i läpparna.

Läkningen såg bra ut än så länge och det var egentligen inga konstigheter sa de, men hon fick lite pads för att använda vid mungipan. För att vara en smärtpåverkad hund i munnen måste jag ändå ge henne att hon är rolig som plockar sitt eget koppel i väntan och ber mig att kampa med henne.

”Men matte kom igen nu, var inte så tråkig”. Perfekt, vad bra att du vill leka nu när du inte får göra något drastiskt alls med munnen :laugh:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat