Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Jag har inte tränat hundar på hela sommaren och vad dom måste ha saknat det för på promenad idag var Virrpannan lös och hon hittade en tennisboll som hon frysmarkerade. Jag fattade vinken och vi tränade sök och apportering och avlämnade med bollen.
Hon har en tendens att spotta ut det hon apporterar framför fötterna på mig så då tränade vi korrekt avlämning och fotgående och bära tennisboll samtidigt. Hon tyckte det var så kul och sen hade jag en väldigt nöjd hund resten av dagen.
Med den andra hunden var jag ikväll på öppen träning med 16 andra hundar och förare. Jag var lite orolig för hur det skulle gå för hon är explosiv om andra hundar kommer för nära.
Men det gick bra förutom att hon lyckades fälla matte i gräset när en labrador dök upp bakom oss lite oväntat. Vi gjorde olika passivitetsövningat, lite rallylydnad, fortgående och hon var så glad 😀 Bitvis var hon en flygande spaniel som försökte kampa med kopplet och omväxlande rulla sig i gräset men mestadels väldigt lyhörd och fokuserad.
Nu har jag två nöjda hundar. Imorgon börjar vi i ny noseworkgrupp med fokus på NW 2.
Det blir kul.

Tagit mig i kragen och skickat in kvitton till Folksam. Köpt medicin för nästan 6000kr sen i våras och då räknas inte all probiotika in, för den ersätter de inte. Inte heller klorhexidinshampo, örontvätt och annat för att hålla diverse irritationer/ hotspots på stången.

När folk ojar sig över att hundar blivit dyra i inköp, brukar jag skratta lite för mig själv. :angel:

Min lilla honkatt har börjat leka med vovve 😍 de jagar varandra lite fram och tillbaka och verkar båda tycka att det är jättekul! Honkatten är mindre än vad hunden är men hunden har ändå stor respekt för hennes sylvassa klor så det känns som att de håller leken på en bra nivå ❤️

Hankatten tycker att vovve är lite jobbig. Han är så otroligt snäll och tålmodig med henne men emellanåt blir han nog lite trött på att han så ofta får en blöt hundnos uppkörd i baken så fort han går någonstans. Vovve tycker nämligen att han är en så trygg kompis att hon gärna bildar tåg med honom när han går från ett rum till ett annat 😅

IMG_9100.webp

Mysigt när man sitter och läser och grabbarna håller en sällskap

Fly var en riktig kratta på det vi hade avsett att träna på lydnadsträningen idag. Hon som brukar ha SÅ lätt för att koncentrera sig var hopplöst ofokuserad 🙄. Unghundar... Igår kände vi oss som superstjärnor och idag hade vi aldrig fått godkänt på någon tävling 😆

På kvällen rotade jag fram mina gamla tungapporter och hon fick testa 1 kg för första gången. Det var lattjo, uppenbarligen inte det minsta tungt. Tänker ändå att hon ska få bära den ett par ggr/v under någon månad för att bygga muskler innan vi ökar vikten.

Tränade lite kryp också och hon kryper numera riktigt fint i början. Men hon blir märkbart trött och efter 8-10 m är det svårt att vara tillräckligt låg bak. Mängdträna eller specifika övningar för att öka styrka och rörlighet generellt? Hur gör ni andra?

På förmiddagen var vi 1,5 timmar i hagen. Milou fick fräscha upp minnet rally, jag har egnaskyltar eftersom planen är kurs och tävling i vår. Jätte duktig, han gjorde lite sneda poseringar men fick till det efter några repetitioner. Tänker att jag nog kan börja tävla innan någon kurs kommer igång för vi kan ju det här. Förhoppningsvis är han mer fokuserad nu som 7 åring och jag mindre nervös för det kan ju inte bli värre än att det inte går alls.

Trassel har jag bara tränat lite sporadiskt och enstaka moment men idag byggde jag en bana och oj vad imponerad jag blev över hur duktig han var.
Sen blev det lek i fullfart med oss alla tre, Milou älskar ju att rulla sig och Trassel lekte med äpplen som fallit ner och sen åt dom upp ett varsitt äpple.

Jag hade varken klocka eller mobil så blev förvånad att vi varit där så länge.

I eftermiddag ska vi prova att gå i parken där jag ska bo,mitt hus ligger i princip i parken. Och gå lite runt utanför parken och se oss omkring. Jag har bott granne med där jag ska bo nu så jag känner ju till området. Kanske att Milou kommer ihåg från när han varit hos mina föräldrar men Trassel har aldrig varit där.

Jag har nu haft min lilla spetstik i över tre månader. Älskar hundlivet även om det har sina utmaningar emellanåt 😅

Hon har tyvärr haft problem vid hundmöten men jag har dels tagit hjälp av hundtränare i form av privatlektioner men också gått flera kurser i bland annat vardagsträning (just nu kör vi dessutom grundkurs i agility, och hon älskar det! 😍) samt varit med på övriga aktiviteter med flera hundar inblandat. Det blir lättare och lättare och för varje kurs tycker jag att hon växer och får mer självförtroende.

Min mamma älskar vovven och är mer än gärna hundvakt. Hon ser nog vovven som sitt barnbarn eftersom hon inte får några mänskliga sådana av mig 😂
Idag anmälde jag oss till en kurs för kantarellsök och skickade ett mess med kursens länk till mamma.
Mamma, som gärna är ute i timmar och plockar svamp, swishade tillbaka hela kursens anmälningsavgift utan att skriva ett ord så jag misstänker att hon tänker stjäla vovven för sina kommande utflykter 😂

Precis hemkommen från lite blodprovstagning för Cessna, för att följa upp hypotyreosen. De passade även på att kolla munnen och sa att det fortfarande var lite inflammerat, men det kan ta sin tid innan det försvinner helt och mitt i allt passade vi även på att fylla på med Cytopoint. Fick veta också att Cytopointen även kan hjälpa att dämpa inflammationen i munnen om jag förstod det rätt. Så det låter som en möjlig jackpot om vi kan få dubbel effekt av den.

I övrigt är hon så himla pigg och glad nu, och samma dag vi skulle iväg och träffa en uppfödare mötte vi en tollarvalp i området och hon blev så himla glad och nyfiken. Hon ville så gärna fram och träffa den, men den hade inte fått sin 12-veckorsspruta än, så vi fick hålla avstånd. Kändes som Cessna sa till mig att "matte jag vill ha en sån", så nu inbillar jag mig att det verkligen är så. :D

Passadepå att besöka ArkenZoo när jag var i större staden.
Hittade en luddig björn med stoppning bara i huvudet. Samt pip i kroppen. Oskar plockade upp den ur väskan när jag kom hem och hände av jackan. Nu piper det. Hela tiden. :D
Lite dåligt samvete för att han fick vara ensam ett gäng timmar. Därav muta...

Imorgon bitti kommer grannens bestämda fjärilsdam hit över dagen.
Få se hur de unkar ihop här. De funkar fint hemma hos henne När hon väl satt Oskar på plats ordentligt.
Hon morrar och lägger ner honom men det är rätt ofarligt eftersom den gamla damen bara har två tänder kvar :D Oskar fjäskar lite och sedan är de kompisar igen.

Lemmy har upptäckt att hon löper. Dagny sätter bestämt ner rumpan i marken när han vill vara där. Än så länge går det fint. Första natten så vaknade vi dock och såg att hon var på samma sida av gallret som Lemmy, men gallret stog kvar 😅 vettafasen hur hon lyckades. Inatt hade vi galler och "jalusin" man stänger av sovdelen från "köket" i husvagnen och då var alla där de skulle. Inga problem att gå med dom tillsammans än heller, han "kollar av" henne men inte så han är jobbig.

Nån från Södertälje här? 😅 Ska ställa i Täljehallen imorgon och har husvagnen med oss, funderar var man ska satsa på att hitta parkering när man släpar på den 🙈

Var ute på en långpromenad i förmiddags, och sen somnade jag på soffan här hemma. Vaknade upp till den här synen 😂

Min busiga tik har en speciell grej för sig när hon är på lekhumör. Hon hoppar baklänges, tacklas med rumpan och sparkar bakut med bakbenen. Gärna i ansiktet på en om man ligger ner 😂

Ni vet känslan när man åker in i en biltvätt och ser tvättspolarna komma ner över vindrutan? Ungefär så ser det ut när hennes lurviga bakdel kommer hoppandes 😅

En äkta rumpebump! 😍

IMG_20260905_160709.webp

Tackan hade en tydlig strategi för att slippa gå hem: klättra ut på de mest otillgängliga klipputskreven. Så fort hon kom ner från ett så sprang hon till ett annat. Här så otillgängligt, smalt och farligt att det inte gick att komma åt for oss tvåbenta, så Zoe fick baxa ner henne. Här gäller det verkligen att hunden kan stå i pressen utan att bli orolig, flaxa åt sidorna eller bli snabb - ett felsteg så kan någon dö!
20260905_125419.webp

Jag behöver tips, jag brukar aldrig lämna hundarna i bilen men imorgon måste jag det. Hur gör ni om det regnar? Har ni ändå helt öppet med bagageluckan? Det kommer ju bli kallare och kallare. Måste man alltid ha ett fönster öppet för att få in luft även när det är kallt? Jag är rädd att dom kommer frysa då men syre måste ju in på något sätt väl. Kläder på kommer det ju självklart bli.

Det kommer vara varje måndag i 5-6 veckor när jag är på kurs på Trassel och nu innan flytten vill jag helst inte lämna Milou helt ensam ifall han går bärsärk här hemma. Jag har satt kompostgaller kring det området i huset jag gjort till packningsområde men det behöver inte betyda att det hindrar en ensam Milou. Och sen inte direkt i nya lägenheten.

Och jag brukar alltid ha med Alvin och Milou i början av varje tillfälle när vi träffas i stugan, vid fikapausen och eftersnacket för dom var/är så smidiga men det går ju inte att ha med Trassel där om fler gör samma sak så åtminstone då i början och att jag tittar till Milou en sväng i fikapausen och tar ut honom om det är lugnt omkring.

Men hur vet jag hur jag ska se till att han varken blir kall eller varm eller att det regnar in även om jag ställer bilen motsatt håll mot regnet. Om det är 16 grader, moln och risk för regn vad tror ni då? Och sen framöver?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka