Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tränar vidare med unghunden, freestyle och rally. Han är fantastisk!

Vi är klara med träningen i rally nybörjarklass och är snart klara med fortsättningsklassen, håller på med sidostegen med honom bredvid mig. Vill ha fina steg åt sådan, raka och korrekta utan steg bakåt eller framåt och det börjar sätta sig både när han ska följa mig åt sidan och när vi ska gå åt vänster bort från där vi börjar dvs när min fot går mot honom. Började på allvar igår och märker redan resultat, provat lite innan men det har inte gått lika bra som nu.

Freestyle kursen är snart slut, en gång kvar bara. Sidostegen kan jag använda där också, och så måste vi få till ett bättre vinkande som han fuskar med och så ska jag börja med spansk skritt. Vi har lärt oss så otroligt mycket under dom veckorna som kursen varit.

Dock är han så himla jobbig så fort han ser en annan hund, vill fram och hälsa fast den är långt bort, snurrar runt och hetsar upp sig. Hoppas verkligen han blir lite lugnare med åldern, han är ett yrväder. Super fokuserad i träning och vädigt lättlärd men så, så, så intensiv. Två sidor av samma mynt kanske.
 
Har gått en timme med alla fyra ikväll och tränat lite fotgående med Louie. Nu ligger alla och gnager ben, medan jag jobbar lite och dricker ett glas vin. Jag och Floyd har en späckad helg framför oss med andjakt i morgon och rapphönsjakt på söndag. Wachtlarna börjar känna krispet i luften och hur löven sakta byter färg. De vet att det snart är deras tur :love:
 
Igår kom lyckades Theo komma ur selen när jag vallade. Ibörjan gick det väldigt vilt till men efter ett tag lugnade han ner sig och när han gör det är han så rolig att jobba med :love:
Det märkas att Theo börjar bli lite äldre, han blir 7 månader om en vecka. Det känns som han börjar vara lite mer redo för att man kan ställa lite krav på honom. Han kommer nog bli en stark hund som flyttar djur utan minsta problem. Det svåra kommer nog vara för mig att få honom under kontroll då han har så mkt egna åsikter om allt, så det kommer nog bli mkt jobb för att förtjäna det förtroende från honom. Det kommer iaf bli väldigt spännande att följa Theos utveckling
💖

 
Morgonens lilla problem: Jag la mig i soffan med en stoor förpackning glass. Nu vill jag sätta in glassen i frysen igen. Men, jag kan inte! Aysu har mig som huvudkudde och nu har hon somnat. Det är så sällan hon vill ha mig som kudde att jag inte vill störa henne de gånger det faktiskt händer.

Titta så söt hon är :D
119884019_2752052618399526_8442898155216391402_n.jpg
 
Morgonens lilla problem: Jag la mig i soffan med en stoor förpackning glass. Nu vill jag sätta in glassen i frysen igen. Men, jag kan inte! Aysu har mig som huvudkudde och nu har hon somnat. Det är så sällan hon vill ha mig som kudde att jag inte vill störa henne de gånger det faktiskt händer.

Titta så söt hon är :D
119884019_2752052618399526_8442898155216391402_n.jpg
Avundsjuk! :love:
Min hund gillar inte kroppskontakt. Jag saknar det!

Förra hunden ville alltid ha kroppskontakt. Han la en tass på min fot, eller huvudet i mitt knä när jag åt. Älskade det. Hade inte fattat att jag skulle sakna det så mycket som jag gör.
 
Avundsjuk! :love:
Min hund gillar inte kroppskontakt. Jag saknar det!

Förra hunden ville alltid ha kroppskontakt. Han la en tass på min fot, eller huvudet i mitt knä när jag åt. Älskade det. Hade inte fattat att jag skulle sakna det så mycket som jag gör.
Jag förstår att du saknar det! Jag har en av varje slag nu. Aysu ligger iofs ofta nära, men typ ihoprullad med ryggen lite mot mig på något sätt och sällan speciellt tight intill. Ebrah däremot, herregud, ju mer "på" hon är desto gladare blir hon och hon kan ibland få för sig att pipa för att hon är ensam och övergiven när hon ligger vid mina fötter... Om jag lägger mig halvt på henne, mosar in henne mot soffans ryggstöd och använder henne som huvudkudde på samma gång, då blir hon lycklig. Att vara "för nära" finns inte enligt henne. Verkligen supermysigt :love:
 
Morgonens lilla problem: Jag la mig i soffan med en stoor förpackning glass. Nu vill jag sätta in glassen i frysen igen. Men, jag kan inte! Aysu har mig som huvudkudde och nu har hon somnat. Det är så sällan hon vill ha mig som kudde att jag inte vill störa henne de gånger det faktiskt händer.

Titta så söt hon är :D
119884019_2752052618399526_8442898155216391402_n.jpg
Stor igenkänning, fast mina små vill ligga på mina ben, mellan mina ben, på min rumpa eller vid min sida hela tiden eller vara min huvudkudde (nakenfisen gillar när jag ligger med huvudet på hans mage eller sidan eller lite varsomhelst)men jag vill inte störa dom för att dom är så söta och mysiga även om jag känner mig kissnödig till exempel.
 
Väldigt obekväm ställning i soffan apropå tidigare inlägg. Har ena hunden på ryggen med sitt huvud på min axel och nosen växlar mellan att ligga bredvid min kind och på huvudet. Tur man har två små hundar. :pÄr ändå så mysigt:love: Blir lugn av deras kontakt och det känns mysigt, annars skulle dom inte få ligga så
 
Beställt hem lite nya tröjor åt båda hundarna, nu börjar snart tröj och täckes perioden för nakenhundar. Regntäcke används även under sommarhalvåret om det regnar mycket, en kines trivs inte med att gå i regn. Däremot går dom nakna resten av tiden, dom behöver ju inte tröja/täcke annars på sommaren. Men nu börjar dom snart frysa och kan göra det redan nu ibland.
 
Blir lite trött på Torstens nycker :D

Hans mage bråkar ju. Nu verkar den vara bättre för han skäller och vill ha mat. Men, han äter inte om jag inte matar honom. Skonfodret ratas. Men hans vanliga torrfoder vill han ha. En bit i taget matad ur handen. Suck.

Försöker förklara förhonom att jag äter på tallrik och han äter ur skål.
Nope. Han förstår inte hur jag menar. :banghead:

Mush kan han äta från tallrik. Men det är det enda. Torrfoder äts ur handen, eller bitarna lagda på rad på trasmatta. Fast då är han oftast tvungen att skälla på dem och attackera.

Testat att låta fodret vara och hoppas att han äter själv. Det gör han inte. Det kan stå i flera dagar.
 
Beställt hem lite nya tröjor åt båda hundarna, nu börjar snart tröj och täckes perioden för nakenhundar. Regntäcke används även under sommarhalvåret om det regnar mycket, en kines trivs inte med att gå i regn. Däremot går dom nakna resten av tiden, dom behöver ju inte tröja/täcke annars på sommaren. Men nu börjar dom snart frysa och kan göra det redan nu ibland.
Likadant för mina salukis... Funderar på om jag ska sätta mig och sy något ordentligt åt dem, det är helt hopplöst att hitta prisvärda, bra täcken till dem i butik. Måste bara klura ut hur jag ska göra med allt.
 
Likadant för mina salukis... Funderar på om jag ska sätta mig och sy något ordentligt åt dem, det är helt hopplöst att hitta prisvärda, bra täcken till dem i butik. Måste bara klura ut hur jag ska göra med allt.
Har du svårt med passform och längd till dina? Min puff (nerklippt så han har jätte lite päls utan underull) fryser minst lika mycket som dom helt nakna men täcken som är lagom på längden är för stora runt om magen för han är väldigt smal och tanig. Kan tänka mig att salukis är liknande?

Mina är lika höga och ungefär lika långa men det skiljer 1,6 kg mellan dom och då är puffen inte för smal och nakenfisen inte för tjock. Dom delar täcken och det går bra men beställde faktiskt en storlek större i tröjorna till nakenfisen. Tröjorna känns smidigare och som att dom stör hundarna mindre i rörelserna men då kan det inte vara blött och lerigt.

Men vi njuter av varje naken dag

Jag har vissa täcken som hängt med i 8-9 år och dom jag använder mest är nog ändå ett par år. Men fick köpa en hel uppsättning av samma saker när nakenfisen kom. Men det är många saker som faktiskt håller bra. Behöver ha 4 av allt som ska vara i regn eller snö så dom har 2 var så dom aldrig behöver ta på sig något blött så får varva täckena medan dom torkar.
 
Senast ändrad:
Tränat med båda hundarna. Det blir lite kaos när vi kör alla tre men mysigt, blir mest lek. Puffen är super duktig på att stå mitt på golvet och trampa på stället och sen gå runt med bakbenen åt olika håll i en cirkel som om framtassarna är på en pall fast utan pall. Styr honom på avstånd.

Nakenfisen lär sig nya saker hela tiden, vi håller på med sidosteg åt både vänster och höger. Vill inte ta det där klivet framför andra foten för att han ska flytta sig fast alla säger att det är lättast så men jag vill ta ett helt vanligt steg åt sidan och fortsätta gå så och att han ska vara uppmärksam nog och fatta ändå så jag struntar i vad olika instruktörer i både freestyle och rally säger och gör på mitt sätt och det går så, så bra för vi kan gå många steg sidledes fram och tillbaka från höger till vänster och vänster till höger så han får flytta och följa så långt man får plats i köket på en liten lägenhet så jag tänker att det är bäst att göra det man själv vill.

Tränar på spansk skritt också, men där har vi bara testat lite.

Plus all annan träning.
 
Har du svårt med passform och längd till dina? Min puff (nerklippt så han har jätte lite päls utan underull) fryser minst lika mycket som dom helt nakna men täcken som är lagom på längden är för stora runt om magen för han är väldigt smal och tanig. Kan tänka mig att salukis är liknande?

Mina är lika höga och ungefär lika långa men det skiljer 1,6 kg mellan dom och då är puffen inte för smal och nakenfisen inte för tjock. Dom delar täcken och det går bra men beställde faktiskt en storlek större i tröjorna till nakenfisen. Tröjorna känns smidigare och som att dom stör hundarna mindre i rörelserna men då kan det inte vara blött och lerigt.

Men vi njuter av varje naken dag

Jag har vissa täcken som hängt med i 8-9 år och dom jag använder mest är nog ändå ett par år. Men fick köpa en hel uppsättning av samma saker när nakenfisen kom. Men det är många saker som faktiskt håller bra. Behöver ha 4 av allt som ska vara i regn eller snö så dom har 2 var så dom aldrig behöver ta på sig något blött så får varva täckena medan dom torkar.
Precis så. När de väl är lagom långa så är de enorma i halsen och så pluffsiga över kroppen att de slutar värma. Overaller blir bara... fel. Framförallt med overaller eller med täcken som har magplatta så hamnar magplattan för långt fram. Tyget som går mellan frambenen är för kort, och på tok för brett så att det skaver på alla möjliga sätt... Samtidigt är min äldsta helt naken på mage och lår, så hon behöver verkligen overall eller åtminstone täcken med magplatta för att alls kunna hålla värmen...

Jag har sytt en del selar och halsband, och enkla fleecetröjor till dem. Min tanke är nu att sy ordentliga vinterkläder också, men jag har väldigt svårt att komma till skott och faktiskt sätta igång med det :cautious:
 
Precis så. När de väl är lagom långa så är de enorma i halsen och så pluffsiga över kroppen att de slutar värma. Overaller blir bara... fel. Framförallt med overaller eller med täcken som har magplatta så hamnar magplattan för långt fram. Tyget som går mellan frambenen är för kort, och på tok för brett så att det skaver på alla möjliga sätt... Samtidigt är min äldsta helt naken på mage och lår, så hon behöver verkligen overall eller åtminstone täcken med magplatta för att alls kunna hålla värmen...

Jag har sytt en del selar och halsband, och enkla fleecetröjor till dem. Min tanke är nu att sy ordentliga vinterkläder också, men jag har väldigt svårt att komma till skott och faktiskt sätta igång med det :cautious:
Jag är sugen på att försöka sy lite till Humla i höst. Visst fanns det en gammal tråd om att sy till sina hundar? Vi kanske skulle väcka den, eller skapa en ny, försökte inspiration och pepp :)
 
Precis så. När de väl är lagom långa så är de enorma i halsen och så pluffsiga över kroppen att de slutar värma. Overaller blir bara... fel. Framförallt med overaller eller med täcken som har magplatta så hamnar magplattan för långt fram. Tyget som går mellan frambenen är för kort, och på tok för brett så att det skaver på alla möjliga sätt... Samtidigt är min äldsta helt naken på mage och lår, så hon behöver verkligen overall eller åtminstone täcken med magplatta för att alls kunna hålla värmen...

Jag har sytt en del selar och halsband, och enkla fleecetröjor till dem. Min tanke är nu att sy ordentliga vinterkläder också, men jag har väldigt svårt att komma till skott och faktiskt sätta igång med det :cautious:

Och jag har tvärt om problem, när de är lagom i halsen blir de alldeles för långa och hänger ner långt över rumpan 😁

Ibland undrar jag vilka det eg, är som kan köpa de ”standardiserade” täckena/selarna? Vilken ras skulle man ha valt liksom? 😂🤷‍♀️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
48 49 50
Svar
992
· Visningar
62 225
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 928
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
14 691
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
860
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp