Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den långsiktiga planen är att få bygglov för 180-plank i tomtgräns längs hela den sidan på tomten som går längs vägen, det är dock en rätt seg process och så länge vi har tjäle går det inte att få ned något i backen.

Den kortsiktiga planen är att köpa färdiga, billiga insynsskydd i sektioner och fästa på den sidan av hundgårdarna som är närmast vägen. Det är min hund som är i gården närmast vägen och det är också han som är utanför hundhuset mest även i dåligt väder så är det någon hund folk stirrar misstroget på så är det honom när han dyker i en snödriva. Det är dock omöjligt att helt blockera all insyn i hundgårdarna utan att helt täcka dem runt om vilket är trist för hundarna om deras tillvaro blir en skolåda.
Har kämpat som en idiot i 5 dagar med att fixa i hundgårdarna. Byggde till Emirons hundhus med en extra vindsluss/entré i vinkel med fönster för extra ljusinsläpp och satte upp de där insynsskydden ut mot vägen. Ska man vara petig så är det egentligen bygglov även på insynsskyddet iom att det är mindre än 4,5 meter från tomtgräns men det är vägverket som är närmaste granne åt det hållet och i värsta fall får man väl plocka ned dem bara om kommunen gnäller, ingen big deal.

20210214_172538.jpg
 
Så himla irriterade! Du får sätta upp klistermärken med hundarna så att dom fattar att du bara är en fattig hundägare 😁

Vad vill dom ha serviceböckerna till?
Tydligen finns det koder som har något med bilnyckeln att göra för att senare kunna söka upp bilen och sedan lensa bilarna helt som har skåp, vad polisen säget i alla fall jag har ingen koll. 😅
Är väl över 60 skåp- caddylikande bilar här som har blivit utsatta för samma sak 🙄.

Får hoppas hundlogga kanske håller dom borta i framtiden 🙄
 
"Freestylevärlden" är trevlig. Du kanske inte får godkänt på programmet men värre än så blir det inte. Det är vanligt med missar, många väljer då att diska dig och leka med hunden för att den ska få en bra känsla.
Är du med i gruppen Freestyle och Heelwork-to-music i Sverige? Häromdagen länkade det där till ett bra blog-inlägg om att göra sitt första nybörjarprogram.
Det låter bra, vill verkligen tävla för att det är roligt, märkde på mig själv när jag tävlade rally och "bara" fick 99 av 100 poäng att jag blev besviken. Aldrig på Alvin men på mig själv. Tävlar ju i grunden för att det är roligt men ibland kommer duktiga flickan in och vill göra allt rätt. Har dock accepterat att det inte går att vara 100% på topp alltid.

Jag använder inte Facebook men kan ta en titt. Har du tävlat länge?
 
Det låter bra, vill verkligen tävla för att det är roligt, märkde på mig själv när jag tävlade rally och "bara" fick 99 av 100 poäng att jag blev besviken. Aldrig på Alvin men på mig själv. Tävlar ju i grunden för att det är roligt men ibland kommer duktiga flickan in och vill göra allt rätt. Har dock accepterat att det inte går att vara 100% på topp alltid.

Jag använder inte Facebook men kan ta en titt. Har du tävlat länge?
Nej, första tävlingen var 2019, har bara tävlat heelwork. Är uppflyttad till klass två men där har vi inget godkänt ännu. Har även satt ihop ett freestyle-program som vi tränar på. Är ganska få tävlingar i närheten och rally är vår huvudgren så det har inte blivit så många starter.

För att hitta bloggen utan Facebook, sök på 3vallare.
 
Har anmält mig till heldags kurs i htm/freestyle nästa helg med Nessie för nån jag aldrig tränat för, ska bli spännande 😁. Vi kommer vara sex personer i en enorm lokal så ingen fara för trängsel, personligen så är jag ju färdig vaccinerad mot covid nu också och framförallt så är alla på jobbet vaccinerade nu!

Sen har jag anmält mig till banträningskurs i agility i vår med Nano, tanken är ju att jag ska tävla henne om det blir några tävlingar i framtiden så kanske dags att träna lite 😁. Jag brukar ju mest titta på när maken springer och kritisera ev skicka nån hund på ett par hinder 😂.

Tey och husse ska börja valpkurs om nån vecka, imorgon får han tolv veckors vaccinet. Nano ska också vaccineras och Nike får också följa med för koll av en liten knöl, hoppas att det inte är nåt allvarligt.

Tey
IMG_20210213_223650_938.jpg
 
Nej, första tävlingen var 2019, har bara tävlat heelwork. Är uppflyttad till klass två men där har vi inget godkänt ännu. Har även satt ihop ett freestyle-program som vi tränar på. Är ganska få tävlingar i närheten och rally är vår huvudgren så det har inte blivit så många starter.

För att hitta bloggen utan Facebook, sök på 3vallare.
Tack för tipset!

Jag kommer köra agility och freestyle i vår och det är nog mer aktuellt med tävling i agility än freestyle just pga min "scenskräck". På vissa kurser när det varit "prov" har jag gjort det utan att någon mer än instruktörerna varit med. När jag tävlar rally är det med skräckblandad förtjusning, skakar i hela kroppen och det känns som att jag inte kommer klara att gå. Men sen kör vi igång och det ger en sån adrenalinkick. Så härlig känsla och att bara vara där och att ha ett mål att träna inför.

I höst blir det nog rally. Men Milou är lite för övertaggad än, fortfarande i unghunds period rent mentalt. Han vill göra allt allt, allt på samma gång, så ivrig. Tror han kommer uppskatta några månader till med freestyle som han älskar och att springa runt på agilityplanen kommer nog bli en favorit. Känns som han behöver mogna lite för rallykurs.
 
Igår var det avslutning på nose work-kursen och "examensprovet" bestod av ett antal blindsök, 4 av 5 sök gick strålande, på det femte tyckte jag hon var otydlig och trodde att hon bara letade godis. Men när hon hade tagit en lov runt lokalen, stirrat på mig som om jag vore dum i huvudet och gått tillbaka till samma ställe så fattade jag galoppen till slut. :p

Jag är överraskad över hur kul det faktiskt är med nose work! Och Daisy har mognat lite, lite för varje kurstillfälle vilket är skönt. Kändes nästan vemodigt att skiljas från gruppen, det var en väldigt rolig och varm liten grupp med mycket humor och härliga hundar.
 
Igår var det avslutning på nose work-kursen och "examensprovet" bestod av ett antal blindsök, 4 av 5 sök gick strålande, på det femte tyckte jag hon var otydlig och trodde att hon bara letade godis. Men när hon hade tagit en lov runt lokalen, stirrat på mig som om jag vore dum i huvudet och gått tillbaka till samma ställe så fattade jag galoppen till slut. :p

Jag är överraskad över hur kul det faktiskt är med nose work! Och Daisy har mognat lite, lite för varje kurstillfälle vilket är skönt. Kändes nästan vemodigt att skiljas från gruppen, det var en väldigt rolig och varm liten grupp med mycket humor och härliga hundar.

Men vad jag blir glad av att läsa det här! Exakt samma upplevelse hade jag på vår första Noseworkkurs, och sen var jag fast ❤️ Heja er!
 
Igår var det avslutning på nose work-kursen och "examensprovet" bestod av ett antal blindsök, 4 av 5 sök gick strålande, på det femte tyckte jag hon var otydlig och trodde att hon bara letade godis. Men när hon hade tagit en lov runt lokalen, stirrat på mig som om jag vore dum i huvudet och gått tillbaka till samma ställe så fattade jag galoppen till slut. :p

Jag är överraskad över hur kul det faktiskt är med nose work! Och Daisy har mognat lite, lite för varje kurstillfälle vilket är skönt. Kändes nästan vemodigt att skiljas från gruppen, det var en väldigt rolig och varm liten grupp med mycket humor och härliga hundar.

Men vad jag blir glad av att läsa det här! Exakt samma upplevelse hade jag på vår första Noseworkkurs, och sen var jag fast ❤️ Heja er!
Jag gick kurs bara för att det skulle vara bra att ha en aktivitet om jag eller hunden blev sjuk. Men vi har fortsatt, även om vi mest gör det som aktivering. Men ett par tävlingar varav en godkänd har det blivit.
 
Hund roar sig själv: kastar benbit över rummet, flyger själv efter, står sen och stormskäller på sagda benbit (eftersom den ju inte rör på sig), kastar iväg igen, jagar efter, skäller osv. Rinse and repeat. Blandas med att rusa upp i trappan, kasta ner benbiten och rusa själv efter (med fara för liv och lem). Samt skälla. Hela tiden. Trevlig arbetsmiljö. :meh::cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
20 315
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
627
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
60 61 62
Svar
1 238
· Visningar
45 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp