Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men är det ditt huvudansvar att han blir stimulerad då? Eller bara att han har sällskap och blir rastad...

Om du ”måste” stimulera honom kanske noshörningar hemma kan vara en idé?
Jag undviker nog noshörningar i lägenheten :D
Och nä, det är ju inte mitt ansvar så, men han är ju bara 1 år och jag vill ju att han ska vara tillfreds så att jag kan plugga sen.
 
Jag undviker nog noshörningar i lägenheten :D
Och nä, det är ju inte mitt ansvar så, men han är ju bara 1 år och jag vill ju att han ska vara tillfreds så att jag kan plugga sen.

Men är det så varmt att han blir helt slut av att vara ute och gå så är det nog klokt att gå kortare och han är förmodligen tillfreds i vilket fall.
 
Min vilding slaknade totalt på morgonpromenaden. Vi gick längs vägen och när vi hade en halv km kvar hem så fick jag stanna för han ville inte gå längre. Då hade vi ändå varit ner och druckit vatten vid sjön och badat tassarna. Efter lite uppmuntran fick jag igång honom igen.
Lille vän. Han har ännu svårare för värmen än jag har. :cry:

Nu ligger han på mitt kalla golv. Det har sina fördelar att ha vattenburen golvvärme som blir iskall på sommaren
 
[...]
Och nä, det är ju inte mitt ansvar så, men han är ju bara 1 år och jag vill ju att han ska vara tillfreds så att jag kan plugga sen.
Jag har ju också en vild nästan-ettåring (tio månader). Vi kör den dagliga långpromenaden efter kl 20 på kvällen för tillfället. Dessutom kan vi inte köra morgonens rejsa-lös-på-fältet just nu eftersom alla Kåbos harar verkar ha tappat all sans och vett!:meh: De är ute och springer mitt på ljusa dagen och inne bland husen. Så just nu är det koppel som gäller. Vi kör stimulering på följande sätt:

- Apporteringsträning inomhus, 2-3 pass om tio minuter/dag.
- Träna in kommando med klicker, flera pass om dagen, kanske fem minuter/gång.
- Ovanstående två uppgifter utomhus kanske tio minuter då och då.
- Fler men kortare promenader.
- Kong fylld med fryst våtfoder (bra vid möten).
- Godisfällor i hopvikta toarullar.

Nosövningar/sök har vi skippat för att min hund behöver väldigt mycket sådant för att bli trött. Hon blir bara mer taggad om man inte kör ganska länge. Men hon är lite speciell på denna punkt. Mina gamla hundar kunde gärna ta godissök som inomhusaktivering.
 
Jag undviker nog noshörningar i lägenheten :D
Och nä, det är ju inte mitt ansvar så, men han är ju bara 1 år och jag vill ju att han ska vara tillfreds så att jag kan plugga sen.

Men det är väl främst din dotter som stimulerar och tränar hunden? Risken finns ju att hunden istället blir överstimulerad, speciellt med tanke på åldern.
 
Men det är väl främst din dotter som stimulerar och tränar hunden? Risken finns ju att hunden istället blir överstimulerad, speciellt med tanke på åldern.
Min dotter går i skolan och är inte hemma dagtid. De träffas 40 min på morgonen. Resten av tiden är han med mig.
Han är ju en vallhund, med stimulans menar jag ffa att röra på sig, det mår han bäst av.
 
Min dotter går i skolan och är inte hemma dagtid. De träffas 40 min på morgonen. Resten av tiden är han med mig.
Han är ju en vallhund, med stimulans menar jag ffa att röra på sig, det mår han bäst av.

Jaha. När du skriver "stimulans" är det lätt att tolka det som att du menar mental stimulering. Klart du ska motionera hunden, det var inte så jag menade.
 
Hur gör ni mär det är så här varmt? Han behöver ju motionen och stimulansen. Jag har vatten med mig. Men han tar ju slut totalt... tack och lovså finns det lite vatten i en park så han kan få svalka!
https://www.instagram.com/p/CPz8xnAju-0/?utm_medium=copy_link
Vi försöker gå kortare promenader på dagtid och längre på morgonen (om vi hinner) eller kvällen. Alternativt gå i skogen där det är svalare 😊
Hundarna vill inte heller gå på långpromenad på het asfalt och i gassande sol.
Idag är jag ledig så vi har precis spenderat 3-4 timmar på hundbadet och tog en sväng i skogen efteråt innan vi åkte hem.
 
Vi försöker gå kortare promenader på dagtid och längre på morgonen (om vi hinner) eller kvällen. Alternativt gå i skogen där det är svalare 😊
Hundarna vill inte heller gå på långpromenad på het asfalt och i gassande sol.
Idag är jag ledig så vi har precis spenderat 3-4 timmar på hundbadet och tog en sväng i skogen efteråt innan vi åkte hem.
Jag har ju tyvärr några mil till närmaste skog så det går inte. Men jag får fortsätta ha med vatten, leta skugga och gå förbi parken där han kan bada. Han tröttar ju ut sig själv så mycket när han tycker att alla bilar måste attackeras också :meh: Lunchrundan idag blev bara 600 m runt kvarteret.
 
Idag på hundbadet såg jag den finaste rottisen jag någonsin sett. Det är absolut inte min typ av hund och jag brukar tycka att de ser gräsliga ut 🙈
Men denna var en så nätt och läcker tik. Smal, välbyggd och ett normalt huvud, inte brett, fläskigt och kortnosad.
Man ser sällan slimmade rottisar de flesta borde ju kallas ”Fettweilers” så som de ofta ser ut 😔
Tyvärr hade hon problem med ena armbågen enl ägaren och det var också en av anledningarna till att de höll henne så slimmad.
 
Jag har ju tyvärr några mil till närmaste skog så det går inte. Men jag får fortsätta ha med vatten, leta skugga och gå förbi parken där han kan bada. Han tröttar ju ut sig själv så mycket när han tycker att alla bilar måste attackeras också :meh: Lunchrundan idag blev bara 600 m runt kvarteret.
Jag tycker det låter som allt han behöver!
Jag var precis ute och gick med gamlingen som inte följde med till hundbadet (han gillar inte det) och då gick vi också bara runt kvarteret till parken och tillbaka. Det är 26 grader här och han var mer än nöjd med det.
 
Hur gör ni mär det är så här varmt? Han behöver ju motionen och stimulansen. Jag har vatten med mig. Men han tar ju slut totalt... tack och lovså finns det lite vatten i en park så han kan få svalka!
https://www.instagram.com/p/CPz8xnAju-0/?utm_medium=copy_link

Typ som vanligt, dock försöker vi köra tidig morgon eller kväll om möjligt men annars blir det vattenslangen och så se till att de vilar i skuggan. Har en balja med vatten i också men det mest Nessie som badar i den 😁.

IMG_20210606_170334_096.jpg
 
Hur gör ni mär det är så här varmt? Han behöver ju motionen och stimulansen. Jag har vatten med mig. Men han tar ju slut totalt... tack och lovså finns det lite vatten i en park så han kan få svalka!
https://www.instagram.com/p/CPz8xnAju-0/?utm_medium=copy_link
Mina har alla varit rätt opåverkade av värmen. Pälsen isolerar ju till viss del mot värme med. När det var den där mördarheta sommaren hade hunden dels kylmatta inne och ute gjorde vi så här med kallvatten:
IMG_1675.jpg
 
Träffade en liten vavva med attitydproblem. Den funkar inte med andra hundar.
Men min Torsten blev glad att träffa nån som inte är mångdubbelt så stor som han, och de lekte glatt. Ägaren blev jätteglad för det brukar inte funka alls.

De turades om att kissa på intressanta ställen och leka följa John. Glada svansar och ingen misstänksamhet. Lekinviter från bägge håll. Var kul att se min hund leka fritt med en annan hund. Och att se honom så glad!

Vavvan bor tomtgranne till avkommans nya hus så de kommer att kunna leka fler gånger.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 224
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
34 146
Senast: Soffan74
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 436
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp