Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter Theo blev könsmogen känns han inte särskilt tänd på får längre, han växlar mellan att vara intresserad till att bara vilja jaga och bita till att vara tämligen likgiltig så det känns lite tråkigt. Men har hört att några av kullsyskonen är likadana så får väl se hur det utvecklas!

Däremot har jag börjat förstå att han är väldigt intresserad av att spåra människor. Enda gången han smiter ifrån mig är om mamma har gått före mig eller gått av vägen en sväng. Han tokdrar efter spåren tills han hittar på henne eller spåren kommer ut på vägen igen. Tack och lov är han inte alls särskilt intresserad av vilt, speciellt med tanke på att ena råbocken gärna står i trädgården varenda gång jag går ut :meh: Jag är skapligt less på honom, hundarna sticker efter honom men de kommer ju tillbaka direkt jag visslar vilket bocken har lärt sig för då stannar han och tittar på oss :banghead:

Iaf idag fick Theo gå sitt första uppstyrda spår och han var så duktig! :heart Jag gjorde nog massa nybörjarfel för jag har ingen koll alls på hur det ska gå till men han löste det ändå! Jag hade läst att man skulle ta ett stort skutt från spåret i slutet och gå en annan väg ut så gjorde det. Det var bara det att när vi skulle gå tillbaka så tog Theo upp det spåret istället tillbaka på vägen istället. Där fick han lite mer svårigheter eftersom jag hade korsat där jag gick igår. Lite förvirrad blev han och började först gå åt fel hål men han vände snabbt och tog rätt spår ut. Så totalt fick han spåra ca 450 m idag, jag är nog orimligt stolt över min lilla hund idag :heart
180681566_4223935044323368_8319710055744522432_n.jpg
 
Träffade en pojke i 10 års åldern för några dagar sen, han tvärstannade med cykeln bredvid mig och sa ”Jädrans vilka söta hundar, jädrans” :D Sen ville han ge godis och prata och klappa och jag vek upp Milous täcke och visade att han inte hade någon päls ”Stackarn, är han född sån? Är han sjuk? Är något fel”Han var ytterst orolig för Milou:rofl:

Träffade sen på grannen sen 2 år tillbaka som frågade om Milou är sjuk eller om skillnaden mellan Alvin och Milou beror på åldern, antingen att Milou inte hunnit få all päls eller att han börjat tappa den.:rofl:

Alltid mycket roliga kommentarer om grabbarna.:D

Haha! Jag har fått kommentaren "wow, det är en f*cking corgi" av typ en 12 åring. Det är inte en corgi.. :p Och han är dessutom väldigt högställd jämfört med typ alla corgis, fel färg, men det var en kul kommentar och jag hade inte hjärta att rätta pojken.
 
Haha! Jag har fått kommentaren "wow, det är en f*cking corgi" av typ en 12 åring. Det är inte en corgi.. :p Och han är dessutom väldigt högställd jämfört med typ alla corgis, fel färg, men det var en kul kommentar och jag hade inte hjärta att rätta pojken.
Min sambo som är 27 år(!) var MYCKET exhalterad över att grannen köpt en corgi-valp! Det var inte heller en corgi... :D Mycket besviken sambo när jag konstaterade att det är en västgötaspets och ingen corgi.
 
Daisy fick en dipp med feber i lördags kväll vilket i kombination med hennes väldigt avvikande kissbeteende de senaste veckorna (kissar ofta (!), skvätter som en hanhund och lyfter på benet utan att något kommer) föranledde ett veterinärbesök nu på morgonen. Kissprov skickat på odling och "förhoppningsvis" är det "bara" UVI och inget njur-relaterat, lite nervös blir jag och hon hade förhöjda proteiner i urinen.

Vi testade en ny klinik som har öppnat bara några hundra meter härifrån och de var fantastiskt fina och tålmodiga med min rädda lilla hund.
 
Daisy fick en dipp med feber i lördags kväll vilket i kombination med hennes väldigt avvikande kissbeteende de senaste veckorna (kissar ofta (!), skvätter som en hanhund och lyfter på benet utan att något kommer) föranledde ett veterinärbesök nu på morgonen. Kissprov skickat på odling och "förhoppningsvis" är det "bara" UVI och inget njur-relaterat, lite nervös blir jag och hon hade förhöjda proteiner i urinen.

Vi testade en ny klinik som har öppnat bara några hundra meter härifrån och de var fantastiskt fina och tålmodiga med min rädda lilla hund.
Om det är bakterier och/eller blod i urinen får du automatiskt utslag på protein på stickan så det behöver inte alls betyda njurskada 😊 Symtomen låter klassiska för nedre UVI, även om feber kan betyda att infektionen börjat krypa upp mot njurarna. Då brukar hunden dock vara väldigt sjuk och ofta ha andra symtom också så som kräkning, ökad törst och smärta över njurarna som kan misstas för ryggsmärta.
Håller tummarna för Daisy!
 
Alvin väckte mig halv ett i natt och var dålig i magen, efter ett par vändor ut med kaos och svårigheter att klä på mig i stressen halvsovandes, saker som typ ta på strumpor (gav upp och struntade i dom), byxor bak och fram så struntade jag i sängen, tog på mig allt och flyttade till soffan för att vara redo om det behövdes. Nu har han inte sagt något, varit inne ett litet tag så hoppas det redan går åt rätt håll. Har kokat kyckling och ris och tagit fram Fortiflora och Canikur.

Han har känslig mage så hoppas det bara är nu och inte en eller två dagar till. Men vi ska som vanligt vid magproblem gå ut oftare än vanligt så det förhoppningsvis inte ska behöva bli akut.
 
Om det är bakterier och/eller blod i urinen får du automatiskt utslag på protein på stickan så det behöver inte alls betyda njurskada 😊 Symtomen låter klassiska för nedre UVI, även om feber kan betyda att infektionen börjat krypa upp mot njurarna. Då brukar hunden dock vara väldigt sjuk och ofta ha andra symtom också så som kräkning, ökad törst och smärta över njurarna som kan misstas för ryggsmärta.
Håller tummarna för Daisy!
OT, men måste bara säga att det är så fint att du tar dig tid och svarar på frågor och ger lite kvalificerad pepp här på hund. Så mkt värt för oroliga mattar och hussar!
 
Vi har just varit på långpromenad. De har tyvärr skövlat nästan allt av vår favoritskog. Så tråkigt! Brukade gå dit och ibland bara sätta mig med vovvi i knät och njuta. Nu är det ett lerigt och risigt kalhygge bara. :down:

Övrigt som ligger nära är rätt så mycket mörkt, risigt, svårgenomträningligt etc. Vi får leta vidare efter nya favoritställen.

Jag har sagt till sambon att vi vill ha några agilityhinder. Så han skulle bygga lite då han får tid.
Tunnel och sånt såg jag fanns billigt att köpa. Jag har aldrig gått kurs öht med hund och inte sysslat med agility mer än då jag fick testa på en hundklubb med mina förra två hundar. Men jag tänkte att det kan vara kul att leka med lite hemma.
Sambon har kört agility då han levde med border collies. Så han kan säkert hjälpa till vid behov.
Tror Vovvi skulle tycka det var kul.
 
Alvin har varit bra i magen hela dagen men det brukar bli kritiskt på nätterna för hans del. Idag har han ätit lyxmat, inte varje dag det serveras kyckling hemma hos en vegetarian eftersom jag inte har eller använder kött hemma, men har alltid lite kyckling och fisk hemma för grabbarnas skull. Kött som korv och köttbullar äts mest vid träning så Milou blev också väldigt förtjust över att bara få kyckling ”gratis”.

Strax måste vi ut i ösregnet och jag ska förbereda natten genom att lägga alla kläder rad och åt rätt håll så det går att dra på mig lättare vid nattlig kris.
 
Fyfaaan... Vi blev precis attackerade av en hund... Jag skulle ut och morgonrasta damerna. När vi kom ner med hissen såg jag hur det låg en man på golvet utanför hissen (är liten fönsterruta i hissdörren, men själva dörren måste som tur är öppnas för hand sedan). Min första spontana tanke var att kolla till mannen så att han var vid medvetande osv, men så fort jag öppnade hissdörren så flög en liten staffe in och flög sedan rakt mot mina hundar och den såg inte ett dugg ut som att den var på lekhumör om man säger så...

På något sätt lyckades jag få tag på staffen och kunde hiva ut den. Mannen vaknade till av allt oväsen men verkade mest tycka att vi var jobbiga och förstod först inte alls vad jag menade när jag genom dörren ropade att han måste få ut hunden så att vi kan gå ut...

När vi kom in igen så var hissen några våningar upp, men när jag tryckte ner den så såg jag mannen igen inne i hissen. Skyndade mig att få ut hundarna och den här gången fattade mannen lite snabbare att hans hund måste ut, så vi kunde åka upp.

Aysu var så rädd efteråt att hon ute vid gräsmattan stod och skakade extremt, båda gick skällande tillbaka mot porten och jag har rivsår från staffen på mina ben. Ringde polisen också, får se om det händer något, de skulle komma och kolla till det hela iaf. Mannen i fråga bor inte(!) i den här porten, men tror att han bor några portar bort (har sett honom många gånger) och har väl säkert vänner här...

Damerna verkar ha klarat sig utan skador iaf. Hoppas nu bara att det dröjer innan vi ser mannen med staffe igen, framförallt eftersom han inte verkar äga något koppel...
 
Åhnej!

Vad skönt att du hade sinnesnärvaron att reda ut det så pass bra ändå, och hoppas att Aysu inte får några långvariga men! :heart
 
Åhnej!

Vad skönt att du hade sinnesnärvaron att reda ut det så pass bra ändå, och hoppas att Aysu inte får några långvariga men! :heart
Jo, jag vet ju att mina inte gör något annat än att försöka freda sig, så det fanns ingen anledning att försöka sära på hundarna, utan så fort hotet försvinner så är det lugnt. Men herregud så skakis jag blev... De har skällt på alla möjliga ljud från trapphuset nu under morgonen, men verkar ha släppt det också nu. Kommer för säkerhets skull ta med godis ut, så att jag kan proppa i dem det om de skulle reagera på hundmöten under dagen. Ebrah lär bara vara glad som vanligt, men Aysu har svårt att släppa situationer med andra hundar.

Jag själv är mest rädd att vi ska stöta på staffen ute nästa gång, för det lär vara svårare att få tag på den då. Nu kunde jag på något sätt få fast den eftersom hissen var så liten och den inte kunde sticka iväg någonstans. Å andra sidan, tidigare gånger jag sett den, när husse varit mer vid medvetande, så har det varit lugnt. Det var nog delvis att staffen blev överraskad som gjorde att det blev såhär, och den är (som staffar ju brukar vara) genomsnäll mot människor. Hade den velat så skulle den lätt kunnat vända sig om idag och hugga mig i armen, men den försökte inte ta sig loss från mig öht (mer än att den försökte sprattla för att komma åt mina hundar). Tycker så synd om den också som ska ha en inte allt för vettig husse :(
 
Jo, jag vet ju att mina inte gör något annat än att försöka freda sig, så det fanns ingen anledning att försöka sära på hundarna, utan så fort hotet försvinner så är det lugnt. Men herregud så skakis jag blev... De har skällt på alla möjliga ljud från trapphuset nu under morgonen, men verkar ha släppt det också nu. Kommer för säkerhets skull ta med godis ut, så att jag kan proppa i dem det om de skulle reagera på hundmöten under dagen. Ebrah lär bara vara glad som vanligt, men Aysu har svårt att släppa situationer med andra hundar.

Jag själv är mest rädd att vi ska stöta på staffen ute nästa gång, för det lär vara svårare att få tag på den då. Nu kunde jag på något sätt få fast den eftersom hissen var så liten och den inte kunde sticka iväg någonstans. Å andra sidan, tidigare gånger jag sett den, när husse varit mer vid medvetande, så har det varit lugnt. Det var nog delvis att staffen blev överraskad som gjorde att det blev såhär, och den är (som staffar ju brukar vara) genomsnäll mot människor. Hade den velat så skulle den lätt kunnat vända sig om idag och hugga mig i armen, men den försökte inte ta sig loss från mig öht (mer än att den försökte sprattla för att komma åt mina hundar). Tycker så synd om den också som ska ha en inte allt för vettig husse :(

Ja det är ju skittråkigt när människor omkring en har hundar de inte riktigt har kontroll över, oavsett vad det beror på.

Det blir så tråkigt när man som "vanlig" hundägare ska behöva vara på helspänn i vissa situationer.

Bra ändå att du ringde polisen, så det finns dokumenterat. Händer det några gånger så kommer det ju att synas ett mönster vilket borde få dem att reagera.

Hoppas det ordnar sig iaf! Är ju en riktig mardröm att ha en obehaglig hund i närmaste grannskapet och inte kunna undvika den.
 
Ja det är ju skittråkigt när människor omkring en har hundar de inte riktigt har kontroll över, oavsett vad det beror på.

Det blir så tråkigt när man som "vanlig" hundägare ska behöva vara på helspänn i vissa situationer.

Bra ändå att du ringde polisen, så det finns dokumenterat. Händer det några gånger så kommer det ju att synas ett mönster vilket borde få dem att reagera.

Hoppas det ordnar sig iaf! Är ju en riktig mardröm att ha en obehaglig hund i närmaste grannskapet och inte kunna undvika den.
Ja verkligen... Här finns det ett flertal otrevliga hundar, men ägarna brukar ändå ha koll på dem så då är det ju lugnt, även om hundmöten brukar kunna bli lite livade ibland. Kände detsamma, att det är bra att polisen vet om att det hänt åtminstone en incident med hunden.

Nu när vi var ut så mötte vi bara en hund, och jag hade såklart glömt godis, men det var helt lugnt ändå, så damerna verkar ha skakat av sig allt. De är lite duktigare på sådant än vad jag är :meh:
 
Ja verkligen... Här finns det ett flertal otrevliga hundar, men ägarna brukar ändå ha koll på dem så då är det ju lugnt, även om hundmöten brukar kunna bli lite livade ibland. Kände detsamma, att det är bra att polisen vet om att det hänt åtminstone en incident med hunden.

Nu när vi var ut så mötte vi bara en hund, och jag hade såklart glömt godis, men det var helt lugnt ändå, så damerna verkar ha skakat av sig allt. De är lite duktigare på sådant än vad jag är :meh:
Min daghund låter ju som att han vill äta upp alla andra hundar när han egentligen vill hälsa och leka. Men hundar som dina som inte reagerar tillbaka är guld värda tycker jag! Det går ju så himla mycket bättre att träna honom att vara lugn om hunden man möter är det.
 
Om det är bakterier och/eller blod i urinen får du automatiskt utslag på protein på stickan så det behöver inte alls betyda njurskada 😊 Symtomen låter klassiska för nedre UVI, även om feber kan betyda att infektionen börjat krypa upp mot njurarna. Då brukar hunden dock vara väldigt sjuk och ofta ha andra symtom också så som kräkning, ökad törst och smärta över njurarna som kan misstas för ryggsmärta.
Håller tummarna för Daisy!
Håller med Tuaphua i vad hon skrev, tack för att du tar dig tid att lugna mattehjärtat! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 211
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
34 104
Senast: Soffan74
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 436
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lös i magen
  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp