Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min daghund låter ju som att han vill äta upp alla andra hundar när han egentligen vill hälsa och leka. Men hundar som dina som inte reagerar tillbaka är guld värda tycker jag! Det går ju så himla mycket bättre att träna honom att vara lugn om hunden man möter är det.
Mina kan bete sig riktigt "dumt" ibland, oftast handlar det om att Aysu tycker det är läskigt och vill skrämmas och Ebrah antingen bara hakar på eller vill leka :cautious: För det mesta uppför de sig riktigt fint, men jag undviker att ta hundmöten i gångtunnlar eller att på något sätt alls gå nära de som har hundar lösa eller i flexi... Märker också framförallt på Aysu att hon tar väldig skillnad på olika typer av hundar. Småhundar går alltid bra, hur de än beter sig, lösa hundar och hundar i flexi uppskattas inte, stora (kopplade) hundar går bra, förutom schäfrar som bara går att tolerera om de uppför sig verkligen exemplariskt... Men ja, helt klart lättare att träna om mötande hundar är lugna, och framförallt om mötande hundägare är villig att samarbeta och tex inte knatar rakt mot en när man tydligt visar att man gör vad som går för att försöka ta ut avståndet till max...
 
Försökte klippa Torsten lite idag. Han var jättearg på saxen och bet.
När han inte ville bita mig så bet han sig själv. Gnagde frenetiskt sig själv på pungen och bakbenet. :cry: Saxen kan ju inte luvas men han reagerar på ljudet.
Lille vän. Jag blir så ledsen.

Det har gått bra ett tag men nu var det ett rejält bakslag.
 
Försökte klippa Torsten lite idag. Han var jättearg på saxen och bet.
När han inte ville bita mig så bet han sig själv. Gnagde frenetiskt sig själv på pungen och bakbenet. :cry: Saxen kan ju inte luvas men han reagerar på ljudet.
Lille vän. Jag blir så ledsen.

Det har gått bra ett tag men nu var det ett rejält bakslag.
Lämna in honom till frisör?
Eller köp ett trimbord med galge så kan han inte komma runt och bitas på samma sätt, plus att det oftast går lättare när hunden står på bord än på golvet.
 
Lämna in honom till frisör?
Eller köp ett trimbord med galge så kan han inte komma runt och bitas på samma sätt, plus att det oftast går lättare när hunden står på bord än på golvet.
Vi är redan på ett bord. Jag är rädd att han får fullständig panik om han på något sätt sitter fast. Han panikar när jag håller honom i famnen och försöker borsta eller klippa. Det går lite bättre på bordet.

Jag backar nog några steg och tar det därifrån. Jag är inte så blödig i vanliga fall men han får verkligen panik och det slår över i aggression. Lite nesligt är det att jag fött upp mängder av stora halvblod och kunnat genomföra all möjlig obehaglig hantering och skötsel men en liten 5 kilos hund kan jag varken överlista eller tvinga.

Vet inte hur mycket bättre det skulle gå för en frisör som han inte känner?

Blir det mycket värre får jag överväga om jag kan övertala någon vet att ge honom en lätt sedering?
 
Vet inte hur mycket bättre det skulle gå för en frisör som han inte känner?

Blir det mycket värre får jag överväga om jag kan övertala någon vet att ge honom en lätt sedering?
Så länge hundarna är ok med främmande folk så kan det ibland gå bättre när en ny person hanterar hunden. Har tex hört flera veterinärer prata om besökande djur som är omöjliga i hantering så länge ägaren är med, men när ägaren gått ut ur rummet så har det blivit betydligt lugnare. Det är inte heller ovanligt att hundar som inte fixar pälsvård eller kloklipp hemma åker till hundtrim och där är åtminstone ok med situationen (även om de kanske inte älskar att vara där).

Ofta är det så invant med hur de beter sig i vissa moment och miljöer att bara ett miljöombyte eller byte av person kan ändra hela hundens upplevelse av det hela. Tex har jag senaste gångerna testat att klippa klorna på min yngsta när vi varit ute på promenad. Inne kan hon skrika som om man skulle hugga av tassen bara man lyfter upp den, ute har hon hittills varit helt lugn och avslappnad.

Men, det kan ju vara bra att kolla lite efter recensioner osv på olika hundtrim m.m. ifall du har möjlighet att välja mellan olika.
 
Vi är redan på ett bord. Jag är rädd att han får fullständig panik om han på något sätt sitter fast. Han panikar när jag håller honom i famnen och försöker borsta eller klippa. Det går lite bättre på bordet.

Jag backar nog några steg och tar det därifrån. Jag är inte så blödig i vanliga fall men han får verkligen panik och det slår över i aggression. Lite nesligt är det att jag fött upp mängder av stora halvblod och kunnat genomföra all möjlig obehaglig hantering och skötsel men en liten 5 kilos hund kan jag varken överlista eller tvinga.

Vet inte hur mycket bättre det skulle gå för en frisör som han inte känner?

Blir det mycket värre får jag överväga om jag kan övertala någon vet att ge honom en lätt sedering?
Min mamma har en liten hund, knappt 3 kg, med extremt hög integritet. Han är en omplacering som hon fick när han var 5 år så det finns mycket att jobba på då han inte haft det så bra innan.

Det hade aldrig gått att klippa honom själv utan en massa bråk och skadat förtroende så hon lämnar in honom på klippning var tionde vecka och hundfrisören älskar honom. Vi förstår inte varför eftersom han är så himla knepig med hantering vanligtvis (och särskilt med folk han inte känner) men hos henne så accepterar han att bli badad, fönad, klippt och att få klorna klippta med enbart något enstaka morr när hon klipper mustaschen. Så min erfarenhet är att det absolut kan vara värt att lämna iväg hunden till någon annan, det kan funka jättebra! :)

IMG_20180228_114701_207.jpg
 
Vi är redan på ett bord. Jag är rädd att han får fullständig panik om han på något sätt sitter fast. Han panikar när jag håller honom i famnen och försöker borsta eller klippa. Det går lite bättre på bordet.

Jag backar nog några steg och tar det därifrån. Jag är inte så blödig i vanliga fall men han får verkligen panik och det slår över i aggression. Lite nesligt är det att jag fött upp mängder av stora halvblod och kunnat genomföra all möjlig obehaglig hantering och skötsel men en liten 5 kilos hund kan jag varken överlista eller tvinga.

Vet inte hur mycket bättre det skulle gå för en frisör som han inte känner?

Blir det mycket värre får jag överväga om jag kan övertala någon vet att ge honom en lätt sedering?
Det är jättevanligt att ägaren inte kan sköta pälsvården eller klippa klor, men det går jättebra hos hundfrisören eller veterinären.
Det är en stor anledning till att folk lämnar in sitt djur för sådant, de vill kunna göra det själv men de kan inte då det blir en jobbig situation för både ägare och hund.
Hos en professionell som är van att hantera rädda och stressade hundar brukar det se helt annorlunda ut :)
 
Det är tyvärr inte ett alternativ i mitt uselt planerade hus :laugh:
Du får bygga ut med en grovingång, med möjlighet att duscha av direkt eller ligga och torka ett tag. Golvvärme och mattor som suger åt sig och är lätt att tvätta.
Det var min dröm, men jag har inte fått med mig resten av familjen än. Men jag har källaringång och dusch i källaren vilket är guld värt under jaktsäsong!
 
Du får bygga ut med en grovingång, med möjlighet att duscha av direkt eller ligga och torka ett tag. Golvvärme och mattor som suger åt sig och är lätt att tvätta.
Det var min dröm, men jag har inte fått med mig resten av familjen än. Men jag har källaringång och dusch i källaren vilket är guld värt under jaktsäsong!

Jag har ju dusch och golvvärme i hundhuset, men har inte samvete att sätta ut dem där igen när de varit där hela dagen...
Men det får bli till nästa hus! Då jäklar :D
 
Det är tyvärr inte ett alternativ i mitt uselt planerade hus :laugh:

Ja, jag har ju bara valv i hallen så löst det med att sätta upp grindar. Man kan ju annars lösa med diverse barnhage/avdelar alternativ som en bekant har i "hallen", inte så snyggt men praktiskt. Maken som var initialt tveksam till grindar har svängt helt och. sagt att det är det bästa köpet sen vi skaffade hus 😁.
 
Frågan är - har man för många hundar när det går fortare att torka golvet i huset än att torka tassarna efter kvällskissen?


mvh, så jävla trött på min lerpöl till trädgård
Är glad att mina damer är korthåriga, hatar dåligt väder och att vi har en lämplig gräsplätt nära huset som INTE är lerig :D Tar inte många sekunder att snabbt torka av dem med handduken efter rastning nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 271
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
34 249
Senast: Scandi
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
307
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp