Uppdateringstråd

Roligt med så många cobbar i tråden! :D
Hur har ni det med vårkänslorna därute?

Min fröken är just nu pigg som en piggelin varje dag. Vi tog ett paddockpass igår och en uteritt idag, fin känsla! Sedan börjar jag känna att det snart är dags att återuppta dressyrträningarna (vi tog paus när vi flyttade), men det ska finnas ork för matten också. Tur då att man har en häst som tycker att leta nya vägar i skogen är fantastiskt kul :D
 
Roligt med så många cobbar i tråden! :D
Hur har ni det med vårkänslorna därute?

Min fröken är just nu pigg som en piggelin varje dag. Vi tog ett paddockpass igår och en uteritt idag, fin känsla! Sedan börjar jag känna att det snart är dags att återuppta dressyrträningarna (vi tog paus när vi flyttade), men det ska finnas ork för matten också. Tur då att man har en häst som tycker att leta nya vägar i skogen är fantastiskt kul :D
Haha inga direkta vårkänslor här inte! Fullblodet och 2åringen brukar vi kalla för snigel 1 & 2 för de går sååååå långsamt på morgonen. Men i hagen kan de bralla lite 😊

Jag har nog tyvärr missat vad du har för häst 😳🙈
 
Goldie var heltokig idag 🤣
Avbröt tanken på ridning i skogen och tog en promenad istället
D3E5E604-BF41-4350-BBAE-69DA7585B2B9.jpeg
 
Haha inga direkta vårkänslor här inte! Fullblodet och 2åringen brukar vi kalla för snigel 1 & 2 för de går sååååå långsamt på morgonen. Men i hagen kan de bralla lite 😊

Jag har nog tyvärr missat vad du har för häst 😳🙈
Jag har en welsh cob :D Hon blir 9 år i april, jag har haft henne i snart två år.
E. Danaway Mathias U. Rotherdale Lady Laura
41LjNpo2WVjGUGBnb7FJf7G7ZQbKl2HhWIWUZKhC1tGHm6eX25WapUkZodsEEWiYTJzUqOXimY-3wF0sbxA8Orzfs3Zt5K2ehovUJYKtzi7twsMbvF7z4PlfuWhIKauVdEsUtbNkXaJ9TW7WL1pDRWLDV2JlXnL7fq08ISGVZtyIYPga_PN8IE3VvPfCe3f2N03LWeJ9hx7Fk7QhyP4zmyxLywVGmf0RdRAjmCS8vn_hIH4EJZJZlHU8Ou2Ml1hOdG6Gl4hw8SPCSkN_Wx8GHrxxpoWWLki4nnYdF6uMYLdWpRSolirtrrGbf5SfM0_qUMVXIcYRLrNFQzKm-YKMA6_7GsedHJHMWvYl1IE-tjIGQHUcdXMOIexdgsXwlweJCcsBSOZOcrKD0H_DFDTH2eClX8DhoOAzTL_YjDBj6ZohJA2Ibb9q9DNIpHH66Rs-2rQ8usq49OXP3QPwlEROvPNDUJj0F7SowTSq5NmK29BOfImiia-nKBbi9k7zV3MXq4pyGZrXNMGbN04TJWW6uf-bZZaXtFFjvTASb8YVAgLycWyj2ZSdHJOV10lmDKCntu0NiirKjQmA_edCgpmBykbo_0BBFRE9on6BPBawHEiIjz340K2OyT3EbkXNkwykxlz-_UIiYBsHc1OedPZ-ZgGKauPO3lnPq9jXcFqLisFbGo-Djjb98EnhMhI3ovZm2LRZPLK7647cx4RBpDgYMmNoyNCLCIxDpcmq7TXKCny-hGJK8zAmCboFl6rKt78=w700-h933-no


(Förutom henne så har jag en okänd import, på bilden sovande, och en shettis. Men coben är min ridhäst :D)
 
Hur har ni det med vårkänslorna därute?
Jag har lite svårt att avgöra om det är vårkänslor eller om det bara är en fas i hennes acklimatisering i det nya stallet men fröken stormule har de senaste dagarna varit rätt glyttig. När jag provred kändes hon lite "avstängd" och likadant när hon kom hit men nu är det som att hon börjar komma ur sitt skal lite och det finns en hel del bus i henne tror jag.

Planen är att komma upp och rida i helgen, inget avancerat men det känns som att vi har kommit tillräckligt långt på marken för att det ska bli dags att sitta upp och börja hitta varandras knappar där också. Det känns verkligen som att vi tar små myrsteg i jämförelse med många andra men jag ser ingen anledning att stressa.
 
Jag har lite svårt att avgöra om det är vårkänslor eller om det bara är en fas i hennes acklimatisering i det nya stallet men fröken stormule har de senaste dagarna varit rätt glyttig. När jag provred kändes hon lite "avstängd" och likadant när hon kom hit men nu är det som att hon börjar komma ur sitt skal lite och det finns en hel del bus i henne tror jag.

Planen är att komma upp och rida i helgen, inget avancerat men det känns som att vi har kommit tillräckligt långt på marken för att det ska bli dags att sitta upp och börja hitta varandras knappar där också. Det känns verkligen som att vi tar små myrsteg i jämförelse med många andra men jag ser ingen anledning att stressa.
Åh vad jag känner igen mig. Jag har varit uppe 3 gånger på min nu, men väldigt kort och i skritt. Hon har spänningar, men jag jobbat från marken. Det känns som vi borda kommit någonstans, när jag jämför med alla andra i Lusitano gruppen. Jag har inte bråttom, men känner lite pressen ibland ändå. Har äntligen hittat någon som verkar vettig med hovarna och hon tycker ju inte hon har något stöd i hälen och därav inte så konstigt att det varit jobbigt för Donna., Jag ser att många av dom andra hästarna är verkade på samma sätt:

63bb3473bf2ff2ce2b51c15f7b747c12.png


Nu flisade ju iofs Donna sina hovväggar totalt, men tänker det måste vara flera än min som då blir ömma av såna hovar?

Men iaf skall jag ha ut equiterapeut igen nu om någon vecka, som då kan kolla och se om det blivit bättre med spänningar nu när hovarna är börjat bli bättre :)
 
Jag har lite svårt att avgöra om det är vårkänslor eller om det bara är en fas i hennes acklimatisering i det nya stallet men fröken stormule har de senaste dagarna varit rätt glyttig. När jag provred kändes hon lite "avstängd" och likadant när hon kom hit men nu är det som att hon börjar komma ur sitt skal lite och det finns en hel del bus i henne tror jag.

Planen är att komma upp och rida i helgen, inget avancerat men det känns som att vi har kommit tillräckligt långt på marken för att det ska bli dags att sitta upp och börja hitta varandras knappar där också. Det känns verkligen som att vi tar små myrsteg i jämförelse med många andra men jag ser ingen anledning att stressa.
Mysigt!

Jag tänker att tid är kanske det viktigaste vi kan ge våra hästar. För hästens del spelar det ju ingen roll om man uppnår diverse mål - det enda den vet är ju hur den upplever tiden vi är med den.
 
Jag är för övrigt supernöjd just nu med att vi har varit ordentliga och lasttränat typ tre gånger senaste veckan :D
Vi har inte haft egen transport tidigare och jag har alltid tyckt att det känts jobbigt/stressigt att lasta, så träningen är minst lika mycket för mig som för hästen.

Fröken tycker att det är en väldigt bra grej - hon promenerar glatt själv på transporten för att äta mumsiga mineraler :up: Några fler omgångar så tror jag att vi är redo för att ta en liten tur!
 
Mysigt!

Jag tänker att tid är kanske det viktigaste vi kan ge våra hästar. För hästens del spelar det ju ingen roll om man uppnår diverse mål - det enda den vet är ju hur den upplever tiden vi är med den.
Exakt, hon är 6 år och vi har förhoppningsvis många långa år tillsammans så vi ska nog hinna ha det trevligt och rida hur mycket som helst.
 
Jag har lite svårt att avgöra om det är vårkänslor eller om det bara är en fas i hennes acklimatisering i det nya stallet men fröken stormule har de senaste dagarna varit rätt glyttig. När jag provred kändes hon lite "avstängd" och likadant när hon kom hit men nu är det som att hon börjar komma ur sitt skal lite och det finns en hel del bus i henne tror jag.

Planen är att komma upp och rida i helgen, inget avancerat men det känns som att vi har kommit tillräckligt långt på marken för att det ska bli dags att sitta upp och börja hitta varandras knappar där också. Det känns verkligen som att vi tar små myrsteg i jämförelse med många andra men jag ser ingen anledning att stressa.

Fokusera på framstegen ni gör istället ♥️

Jag lärde känna Goldie september 2020. Då hade hon föl och var betäkt för att få ett 2021 också. Vi gick promenader, jag borstade mycket. Sen 2021 sommaren när föl nr2 var 3månader började jag ta ut Goldie ensam igen. Mycket promenader, klättring mm allt i sin takt så varken föl eller sto blev stressade. Satt på henne en gång och sen köpte jag henne september 2021. Men börja inte rida förens februari iår 😅
Så ja, fort har de inte gått!
 
Åh vad jag känner igen mig. Jag har varit uppe 3 gånger på min nu, men väldigt kort och i skritt. Hon har spänningar, men jag jobbat från marken. Det känns som vi borda kommit någonstans, när jag jämför med alla andra i Lusitano gruppen. Jag har inte bråttom, men känner lite pressen ibland ändå. Har äntligen hittat någon som verkar vettig med hovarna och hon tycker ju inte hon har något stöd i hälen och därav inte så konstigt att det varit jobbigt för Donna., Jag ser att många av dom andra hästarna är verkade på samma sätt:

63bb3473bf2ff2ce2b51c15f7b747c12.png


Nu flisade ju iofs Donna sina hovväggar totalt, men tänker det måste vara flera än min som då blir ömma av såna hovar?

Men iaf skall jag ha ut equiterapeut igen nu om någon vecka, som då kan kolla och se om det blivit bättre med spänningar nu när hovarna är börjat bli bättre :)

Vet inte är trakterna för låga alltså? Vad säger hovslgaren?
Man får vara lite på tån för att trakterna ska komma igen men de har jag bara gjort i samråd med hovslagare.
Vet inte om Goldies ser så mycket högre ut?
F9768CE3-92E4-4BCB-AE4E-2D66B14C6E1E.png

Hon kan ömma på stort grus men de är ju främst sulan de ömmar i har jag lärt mig.
 
Vet inte är trakterna för låga alltså? Vad säger hovslgaren?
Man får vara lite på tån för att trakterna ska komma igen men de har jag bara gjort i samråd med hovslagare.
Vet inte om Goldies ser så mycket högre ut?
Visa bifogad fil 88304
Hon kan ömma på stort grus men de är ju främst sulan de ömmar i har jag lärt mig.
Ja du, det blir en barfota diskussion 😂😄 Jag har ju lagt otroligt mycket krut på att utbilda mig inom hovar (är på ingen sätt expert eller så) men sugit åt mig al information som går att komma åt, sedan är det är ju också hur hoven ser ut underifrån med såklart, men jag vill hoven skall se ut mer såhär (denna hoven är inte perfekt, men under rehab, men ger en bild av vad jag tycker ;) ):

209419412_10161056419688496_485963146172345111_n.jpg


Sedan är det ju olika från häst till häst och ras med, men jag tycker dom skall ha mer stöd, tror också du ville uppleva hon som mer oöm på grus med mer häl/trakt. Sedan kommer jag aldrig rida ut utan boots oavsett. Men som på denna OS hästen, ser man också på bilden (även om den inte är den bästa):

277406905_696601904701445_6389407218160125762_n.jpg


Jag tycker många hästar jag ser är verkade alldeles för låga i trakten och långa i tån.

Dom diskuterar det ju väldigt bra i den videon som är visat många gånger med hovvinklar etc:


3ae5db2eb619265da5e157b73f538b2d.png
 
Åh vad jag känner igen mig. Jag har varit uppe 3 gånger på min nu, men väldigt kort och i skritt. Hon har spänningar, men jag jobbat från marken. Det känns som vi borda kommit någonstans, när jag jämför med alla andra i Lusitano gruppen. Jag har inte bråttom, men känner lite pressen ibland ändå. Har äntligen hittat någon som verkar vettig med hovarna och hon tycker ju inte hon har något stöd i hälen och därav inte så konstigt att det varit jobbigt för Donna., Jag ser att många av dom andra hästarna är verkade på samma sätt:

63bb3473bf2ff2ce2b51c15f7b747c12.png


Nu flisade ju iofs Donna sina hovväggar totalt, men tänker det måste vara flera än min som då blir ömma av såna hovar?

Men iaf skall jag ha ut equiterapeut igen nu om någon vecka, som då kan kolla och se om det blivit bättre med spänningar nu när hovarna är börjat bli bättre :)
Jag har fått frågan många gånger varför jag inte har börjat rida ännu. Många tycks tro att 1 månad med en ny häst är jättelång tid och jag har tom fått höra att jag "måste" börja rida henne snart annars kommer hon glömma hur det är att bli riden vilket är helt befängt...
 
Jag har fått frågan många gånger varför jag inte har börjat rida ännu. Många tycks tro att 1 månad med en ny häst är jättelång tid och jag har tom fått höra att jag "måste" börja rida henne snart annars kommer hon glömma hur det är att bli riden vilket är helt befängt...
Kan inte låta bli att skratta åt den personen som kommit med den dumma kommentaren :p:cool: Alltså vart får folk det ifrån? För mig har det ju varit med att jag inte vill hoppa upp på en häst som har ont (magsår och hovarna), så det får vänta oavsett hur ridsugen jag är. Jag vill inte ge henne tråkiga upplevelser med ridning och jag tror onägligen det lätt kan bli så om man försöker för mycket för snabbt.
 
Ja du, det blir en barfota diskussion 😂😄 Jag har ju lagt otroligt mycket krut på att utbilda mig inom hovar (är på ingen sätt expert eller så) men sugit åt mig al information som går att komma åt, sedan är det är ju också hur hoven ser ut underifrån med såklart, men jag vill hoven skall se ut mer såhär (denna hoven är inte perfekt, men under rehab, men ger en bild av vad jag tycker ;) ):

209419412_10161056419688496_485963146172345111_n.jpg


Sedan är det ju olika från häst till häst och ras med, men jag tycker dom skall ha mer stöd, tror också du ville uppleva hon som mer oöm på grus med mer häl/trakt. Sedan kommer jag aldrig rida ut utan boots oavsett. Men som på denna OS hästen, ser man också på bilden (även om den inte är den bästa):

277406905_696601904701445_6389407218160125762_n.jpg


Jag tycker många hästar jag ser är verkade alldeles för låga i trakten och långa i tån.

Dom diskuterar det ju väldigt bra i den videon som är visat många gånger med hovvinklar etc:


3ae5db2eb619265da5e157b73f538b2d.png
Okej :) jag håller på att lära mig men sista bilden har jag koll på
Jag har boots också men bara fram då hon vrider bak endel och då ska man vara försiktig o ta på boots. De hämmar vridmomentet
 
Jag har fått frågan många gånger varför jag inte har börjat rida ännu. Många tycks tro att 1 månad med en ny häst är jättelång tid och jag har tom fått höra att jag "måste" börja rida henne snart annars kommer hon glömma hur det är att bli riden vilket är helt befängt...
Sådana tokigheter :p
Jag upplever inte att jag känner en häst innan vi har tillbringat ett år tillsammans - ens samtal med varandra blir så mycket mer nyanserade efter att vi umgåtts ett tag. Inte tekniskt/prestationsmässigt då, utan rent i hur vårt förhållande funkar.

Minns när jag köpte första hästen och hade ute sadelutprovaren efter någon månad (hästen hade ingen sadel innan så vi hade mest bara promenerat och så hade jag suttit lite barbacka). Sadelutprovaren tyckte det var jättebra att vi hade väntat lite grann och berättade om tillfällen då hon blivit ringd av kunder som ville att hon skulle komma samma dag som hästen levererades för att få tag på en sadel så snabbt som möjligt. Så vissa resonerar ... inte som jag :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 436
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp