Uppdateringstråd

Jag har en welsh cob :D Hon blir 9 år i april, jag har haft henne i snart två år.
E. Danaway Mathias U. Rotherdale Lady Laura
41LjNpo2WVjGUGBnb7FJf7G7ZQbKl2HhWIWUZKhC1tGHm6eX25WapUkZodsEEWiYTJzUqOXimY-3wF0sbxA8Orzfs3Zt5K2ehovUJYKtzi7twsMbvF7z4PlfuWhIKauVdEsUtbNkXaJ9TW7WL1pDRWLDV2JlXnL7fq08ISGVZtyIYPga_PN8IE3VvPfCe3f2N03LWeJ9hx7Fk7QhyP4zmyxLywVGmf0RdRAjmCS8vn_hIH4EJZJZlHU8Ou2Ml1hOdG6Gl4hw8SPCSkN_Wx8GHrxxpoWWLki4nnYdF6uMYLdWpRSolirtrrGbf5SfM0_qUMVXIcYRLrNFQzKm-YKMA6_7GsedHJHMWvYl1IE-tjIGQHUcdXMOIexdgsXwlweJCcsBSOZOcrKD0H_DFDTH2eClX8DhoOAzTL_YjDBj6ZohJA2Ibb9q9DNIpHH66Rs-2rQ8usq49OXP3QPwlEROvPNDUJj0F7SowTSq5NmK29BOfImiia-nKBbi9k7zV3MXq4pyGZrXNMGbN04TJWW6uf-bZZaXtFFjvTASb8YVAgLycWyj2ZSdHJOV10lmDKCntu0NiirKjQmA_edCgpmBykbo_0BBFRE9on6BPBawHEiIjz340K2OyT3EbkXNkwykxlz-_UIiYBsHc1OedPZ-ZgGKauPO3lnPq9jXcFqLisFbGo-Djjb98EnhMhI3ovZm2LRZPLK7647cx4RBpDgYMmNoyNCLCIxDpcmq7TXKCny-hGJK8zAmCboFl6rKt78=w700-h933-no


(Förutom henne så har jag en okänd import, på bilden sovande, och en shettis. Men coben är min ridhäst :D)
Vad fin hon är 🥰
 
Jag har fått frågan många gånger varför jag inte har börjat rida ännu. Många tycks tro att 1 månad med en ny häst är jättelång tid och jag har tom fått höra att jag "måste" börja rida henne snart annars kommer hon glömma hur det är att bli riden vilket är helt befängt...
Man måste INGENTING, du avgör när du tycker att det är dags och det finns de som enbart håller på från marken med sina hästar. Så det är bättre att det tar lite tid och att alla alla känner sig trygga.

Min gamle ponny tar ex 2månader innan hon har acklimatiserat sig på ett nytt ställe medans min förra ponny tog bara några dagar.

Så njut av tiden med din nya fina häst oavsett vad du gör ☺️
 
Man måste INGENTING, du avgör när du tycker att det är dags och det finns de som enbart håller på från marken med sina hästar. Så det är bättre att det tar lite tid och att alla alla känner sig trygga.

Min gamle ponny tar ex 2månader innan hon har acklimatiserat sig på ett nytt ställe medans min förra ponny tog bara några dagar.

Så njut av tiden med din nya fina häst oavsett vad du gör ☺️
Ja vi tar det lugnt och fint och det får ta den tiden det tar helt enkelt. Vi har ett antal trösklar att ta oss över så det är inte lönt att försöka med quick fixes om det ska bli bra i längden.
 
Ja vi tar det lugnt och fint och det får ta den tiden det tar helt enkelt. Vi har ett antal trösklar att ta oss över så det är inte lönt att försöka med quick fixes om det ska bli bra i längden.
Helt rätt inställning som många fler hästfolk borda ha 😊 tror många folk hade upplevd mycket mindre problem med sina hästar om tog det lugnt och byggde på relationen som du beskriver istället för att ha så bråttom. Tänker då även på den attityd du stött på. Varit med om samma själv för i tiden. Nu står jag i ett lilla stall och släpper som tur är såna tråkiga kommentarer
 
20220403_115457.jpg
Känslan från igår höll i sig idag så jag satt upp och red lite. Hon är fullt ridbar i alla gångarter men jag väljer ändå att behandla henne lite som en unghäst som knappt är inriden. Vi har minst lika mycket arbete framför oss från ryggen som vi har från marken och jag ser samma "problem" uppsuttet nu som jag gjorde från marken i början. Men vi tar det lugnt så ska vi nog komma framåt så småningom.
 
Visa bifogad fil 88435Känslan från igår höll i sig idag så jag satt upp och red lite. Hon är fullt ridbar i alla gångarter men jag väljer ändå att behandla henne lite som en unghäst som knappt är inriden. Vi har minst lika mycket arbete framför oss från ryggen som vi har från marken och jag ser samma "problem" uppsuttet nu som jag gjorde från marken i början. Men vi tar det lugnt så ska vi nog komma framåt så småningom.
Vad skönt att känslan höll i sig! 😊
 
Här kämpade jag idag med att Java låtsas bli rädd för bilar. Hon försöker hitta anledningar till att vända hem så den första biten gick jag längs med vägen. När det kom en bil fick hon godis (hon svarar bra på den metoden) och hon var till och med lugn när vi mötte traktorer vid två tillfällen. Stort framsteg men hon har ju också bott inne i centrala Lund så hon borde vara van vid allt egentligen 😅

Väl uppe vände hon några gånger men det var bara att vända tillbaka och fortsätta. Till sist så gav hon upp och fortsatte som jag tänkt. Så jag satt av drygt 500m hemifrån, godis och spände upp sadelgjorden och mycket beröm.

Men ponny som hon är så lurar jag henne genom mycket så jag ”vinner” och kommer vidare. Det bästa är att vara lugn, lurig och ha massor av godis i fickan 😁
 

Bifogade filer

  • B883AC07-73A5-4740-B8C8-2294BAF4B579.jpeg
    B883AC07-73A5-4740-B8C8-2294BAF4B579.jpeg
    373,1 KB · Visningar: 28
Tvära kast.
En inhyrd ska nu flytta sin häst och samtidigt får jag veta att stallägarens döttrar slutar med hästar så båda deras är till salu.

De är redan få hästar och ett misslyckat ihopsläpp gör att alla 5 gått i varsin hage (Goldie skadade sig värst)
Då är Goldie alltså en häst som gått på lösdrift hela sitt liv tills nu december förra året och även om hon ser de andra märks det att hon är stressad...
Har letat stall sen hösten 2021 så jag vet inte hur jag ska göra, hittar inga bra stall och absolut ingen lösdrift
 
Tvära kast.
En inhyrd ska nu flytta sin häst och samtidigt får jag veta att stallägarens döttrar slutar med hästar så båda deras är till salu.

De är redan få hästar och ett misslyckat ihopsläpp gör att alla 5 gått i varsin hage (Goldie skadade sig värst)
Då är Goldie alltså en häst som gått på lösdrift hela sitt liv tills nu december förra året och även om hon ser de andra märks det att hon är stressad...
Har letat stall sen hösten 2021 så jag vet inte hur jag ska göra, hittar inga bra stall och absolut ingen lösdrift
Går det inte att fiska in nya hästar i stallet som ersätter de som försvinner? Eller stallägaren tänker lägga ned helt och även sluta hyra ut?
 
Tvära kast.
En inhyrd ska nu flytta sin häst och samtidigt får jag veta att stallägarens döttrar slutar med hästar så båda deras är till salu.

De är redan få hästar och ett misslyckat ihopsläpp gör att alla 5 gått i varsin hage (Goldie skadade sig värst)
Då är Goldie alltså en häst som gått på lösdrift hela sitt liv tills nu december förra året och även om hon ser de andra märks det att hon är stressad...
Har letat stall sen hösten 2021 så jag vet inte hur jag ska göra, hittar inga bra stall och absolut ingen lösdrift
Vart i landet bor ni?
Vi snackade om en studie som är gjort på barfota/skodd hästar och då visade det sig att alla sparkar med barfota inte ledde till frakturer hos hästarna, som dom gör med skor. Så man borda äntligen dra av sko när man släpper ihop hästar. Iaf dom på bak.
 
Vart i landet bor ni?
Vi snackade om en studie som är gjort på barfota/skodd hästar och då visade det sig att alla sparkar med barfota inte ledde till frakturer hos hästarna, som dom gör med skor. Så man borda äntligen dra av sko när man släpper ihop hästar. Iaf dom på bak.

Oskarshamn/Mönsterås 🙂

Ja verkligen! Detta var ett ihoppsläpp jag inte ville göra då de visat innan att de inte gillade varandra men jag hade inget val. Då fanns de inga fler hagar sades det men efteråt fanns de hagar..
 
Kommer hon från säljaren i Lithuania som man ofta ser på hästnät? Super fin häst :D båda färg och typ!
Vilken hästhandlare som tagit hit henne har jag ingen aning om men jag har köpt henne från en ridskola i Stockholmsområdet som i sin tur köpte henne från en hästhandlare ihop med en annan häst. Kan kolla närmare i hennes pass sen när jag är i stallet. Hon passade inte mentalt för ridskoleverksamheten och istället för att skicka tillbaka henne till hästhandlaren så valde de att sälja henne privat istället för att minska risken att hon blir vandringspokal och hamnar i fel händer. Hon är lite av en enmanshäst och trivs inte med att massor av olika människor ska hantera och rida henne. Hon behöver lugn och konsekvent hantering av ett fåtal personer och det går inte riktigt på en stor ridskola med 30 lektionshästar och 10-15 privathästar. Om jag minns rätt från passet så har hon mellanlandat hos en ägare i Estland innan hon slutligen kom till Sverige sommaren 2021.
 
Går det inte att fiska in nya hästar i stallet som ersätter de som försvinner? Eller stallägaren tänker lägga ned helt och även sluta hyra ut?

Verkar som stallägaren inte mår så bra av beskedet från sina döttrar just nu så musten gick ur henne lite. När jag frågade vill hon ta en paus.
Kommunikationen är ju kass med så jag fick veta genom att vi pratade om den inhyrda som ska flytta
 
Verkar som stallägaren inte mår så bra av beskedet från sina döttrar just nu så musten gick ur henne lite. När jag frågade vill hon ta en paus.
Kommunikationen är ju kass med så jag fick veta genom att vi pratade om den inhyrda som ska flytta
Aha ja det kan jag förstå. Kanske är hon villig att låta er sköta er själva sas och mer eller mindre hyra ut hela stallet rakt av som ett kollektiv utan att behöva vara inblandad själv?
 
Aha ja det kan jag förstå. Kanske är hon villig att låta er sköta er själva sas och mer eller mindre hyra ut hela stallet rakt av som ett kollektiv utan att behöva vara inblandad själv?

Ja det är lite hur man löser alla pass då. Verkar bara bli två kvar och vi har betalat för in/ut och fodringar hittils
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 250
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 093
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp