Uppdateringstråd

Har varit riktigt skitväder hela dagen idag och även fröken cob och fröken shettis blev till och med glada över att få på sig täcke (inte ofta det sker, de går nakna typ 99% av tiden). Lagom till att det mojnat insåg jag plötsligt (ok google photo påminde mig) om att det idag inte är en vanlig dag - idag är fröken cobs födelsedag!
277996982_10224818168459671_1107573463162004612_n.jpg



Bara att snabbt leta på morot och äpple och slänga ihop den sedvanliga födelsedagsbrickan. Japp, vi firar alla hästarnas födelsedag med sång och uppvaktning i form av något extra gott, det är tradition i det här hemmet! :D
 
Har varit riktigt skitväder hela dagen idag och även fröken cob och fröken shettis blev till och med glada över att få på sig täcke (inte ofta det sker, de går nakna typ 99% av tiden). Lagom till att det mojnat insåg jag plötsligt (ok google photo påminde mig) om att det idag inte är en vanlig dag - idag är fröken cobs födelsedag!
Visa bifogad fil 88502


Bara att snabbt leta på morot och äpple och slänga ihop den sedvanliga födelsedagsbrickan. Japp, vi firar alla hästarnas födelsedag med sång och uppvaktning i form av något extra gott, det är tradition i det här hemmet! :D
Roligt när man kan verkligen fira en speciell dag 😁
 
Regnstormen som drog in igår fick mig att inse att jag nog behöver köpa iaf ett riktigt kvalitetstäcke till stormulen. Trodde jag hade preppat bra med tvätt och sen rikligt med ny impregnering men när jag kom till stallet igår kväll så var hon blöt rakt igenom ändå och såg mycket missnöjd ut.
 
Regnstormen som drog in igår fick mig att inse att jag nog behöver köpa iaf ett riktigt kvalitetstäcke till stormulen. Trodde jag hade preppat bra med tvätt och sen rikligt med ny impregnering men när jag kom till stallet igår kväll så var hon blöt rakt igenom ändå och såg mycket missnöjd ut.
Jag tvättade täcken i sommras och de läcker verkligen :down: Mina Hw täken kommer jag aldrig tvätta! Håller tummarna för att mitt sommarregntäcke håller tätt (används sällan)
 
Jag tvättade täcken i sommras och de läcker verkligen :down: Mina Hw täken kommer jag aldrig tvätta! Håller tummarna för att mitt sommarregntäcke håller tätt (används sällan)
Jag är heller inte glad i att tvätta täcken men när de luktar gammal sur disktrasa för att en tidigare ägare troligen vikt ihop dem och lagt undan dem när de fortfarande var blöta så känner man sig så illa tvungen. Vill gärna inte lägga ett täcke på hästen som potentiellt kan ha en massa mögel och skit mellan lagren. Täcken jag köper nya tvättar jag aldrig, borstar bort leran bara när det torkat :D
 
Jag tvättade täcken i sommras och de läcker verkligen :down: Mina Hw täken kommer jag aldrig tvätta! Håller tummarna för att mitt sommarregntäcke håller tätt (används sällan)
Vad har du tvättat med för tvättmedel? 🧐 jag har verkligen aldrig tvättat utetäcken men nu är det ett måste efter en vinter på lösdrift och ett nästan nytt amigo 1200D täcke är helt slut pga antibit, lortig ponny och täckesätande kamrat. ☹️ Det håller tätt men är inte fräscht, har ju ingen lust att köpa nya varje säsong heller.
 
Regnstormen som drog in igår fick mig att inse att jag nog behöver köpa iaf ett riktigt kvalitetstäcke till stormulen. Trodde jag hade preppat bra med tvätt och sen rikligt med ny impregnering men när jag kom till stallet igår kväll så var hon blöt rakt igenom ändå och såg mycket missnöjd ut.

Jag har investerat i två Rambo till Goldie. När hon väl har täcke ska de vara bra täcken 😁

Tvättar endast insidan på HW med såpa de få gånger jag tvättat täcken.
 
Vilken fin pingla! 🙌😄

Angående täcken har vi horseware med, dock amigo, tyckte Rambo är för dyrt. Har även ett premier equine från min förre, lika bra som Rambo, men går inte köpa längre pga brexit :( (och för stort) Jag har även köpt mulletäcket från Hööks bara för det är för söt 🤣
Nu hoppas vi när Donna's kärlek som är lite av en bus, inte bitar sönder några täcken till hösten när dom skall gå ihop igen. Han har nämligen bitit i Donnas täcken innan :rage::devil: men det inte blivit några hål och därav särade vi på dom och han fick gå i andra flocken, så han kanske lär att uppförare sig igen.
 
Fick höra en till befängd kommentar idag när jag berättade för en bekant att jag ridit nya hästen i helgen men råkade nämna att vi bara skrittat lite kravlöst och haft det mysigt. "Du måste rida henne lite ordentligt så hon inte invaggas i föreställningen att hon numera bor på pensionat och inte behöver jobba!" Eh va...? Samma människa för övrigt som påstod att det finns risk att hästen glömmer bort hur man blir riden om den inte rids på en månad.
 
Vad har du tvättat med för tvättmedel? 🧐 jag har verkligen aldrig tvättat utetäcken men nu är det ett måste efter en vinter på lösdrift och ett nästan nytt amigo 1200D täcke är helt slut pga antibit, lortig ponny och täckesätande kamrat. ☹️ Det håller tätt men är inte fräscht, har ju ingen lust att köpa nya varje säsong heller.
Såpa 🙈
 
Fick höra en till befängd kommentar idag när jag berättade för en bekant att jag ridit nya hästen i helgen men råkade nämna att vi bara skrittat lite kravlöst och haft det mysigt. "Du måste rida henne lite ordentligt så hon inte invaggas i föreställningen att hon numera bor på pensionat och inte behöver jobba!" Eh va...? Samma människa för övrigt som påstod att det finns risk att hästen glömmer bort hur man blir riden om den inte rids på en månad.
Då kanske min häst har glömt allt efter en och halv månads vila :rofl:
 
Fick höra en till befängd kommentar idag när jag berättade för en bekant att jag ridit nya hästen i helgen men råkade nämna att vi bara skrittat lite kravlöst och haft det mysigt. "Du måste rida henne lite ordentligt så hon inte invaggas i föreställningen att hon numera bor på pensionat och inte behöver jobba!" Eh va...? Samma människa för övrigt som påstod att det finns risk att hästen glömmer bort hur man blir riden om den inte rids på en månad.
Så alla grand prix hästar på boxvila skulle glömma allt då med och måste börja om från noll enligt din bekanta :rofl::angel: Vilken clown!
Jag avskyr verkligen folk med den inställning till hästar, är samma folk som tycker "hästen är dum" när den 99% av gångerna har smärta.
Dessutom skall hästar tycka det är roligt att rida, inte skall dom "jobba!!!" enligt mig. Kass inställning på den där bekanta överlag. Usch.
 
Så alla grand prix hästar på boxvila skulle glömma allt då med och måste börja om från noll enligt din bekanta :rofl::angel: Vilken clown!
Jag avskyr verkligen folk med den inställning till hästar, är samma folk som tycker "hästen är dum" när den 99% av gångerna har smärta.
Dessutom skall hästar tycka det är roligt att rida, inte skall dom "jobba!!!" enligt mig. Kass inställning på den där bekanta överlag. Usch.
Instämmer. Ser flera tecken hos hästen i fråga på att den inte riktigt tyckt det varit kul att jobba tidigare så försöker ta det lugnt och göra det positivt istället.
 
Ni får ju alltid snö, och monsunregn :D
När vi åker till Borås är det alltid mera väder!

(Min man kommer från Borås. Vi bodde i Göteborg tidigare och har nyligen flyttat till Mark)
Det är visserligen sant 😂
Det är både på gott och ont. Däremot älskar jag skogarna häromkring. De är helt underbara 😍
/utflyttad skåning
 
Vi hade en så underbar tur igår! :love:

Vi har ju varit ett Göteborgskt ekipage tidigare, vilket innebar en rätt stor begränsning i var vi kunde rida. Nu när vi bor mer lantligt, i en hästvänlig trakt, är det helt magiskt.

Vi började med att knata upp för åsen för att komma till en av de låååånga grusvägarna (den har utsikt över flera sjöar för att göra det riktigt pittoreskt!), där vi gillar att få till längre galopper. Igår var det rätt hårt i marken så vi skrittade en del, men vi fick också till lite fart.

Sedan kollade vi in på en anslutande väg som vi inte gått på förut. Den visade sig sluta i en vändplan, men en titt på kartan sa att det inte var jättelångt genom skogen till dess att det fanns en väg så vi beslutade oss för att se om vi kunde ta oss igenom på traktorvägen.

Det gick bra ända till vi stod på kanten till vägen, där det visade sig vara lite väl trångt med sly och vattenfyllt dike :D Men efter att ha hoppat av lyckades vi ta oss ut - bara för att stöta på ett par gulliga tanter som såg lite förvånade ut över att se oss. De berättade att det innan Gudrun gått att gå i skogen till vändplanen, men att det varit svårt efter det. Nåja, vi klarade det :idea:

På vägen hem fick vi tillfälle att gå förbi grannens nyinflyttade kossor. Fröken tyckte inte att de var något att så mycket som röra på öronen åt, så hon har säkert stött på kor tidigare i livet.

Totalt typ två timmar av sol och världens finaste natur. Kan man önska sig mer?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 252
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 094
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp