Uppdateringstråd

Vi hade en så underbar tur igår! :love:

Vi har ju varit ett Göteborgskt ekipage tidigare, vilket innebar en rätt stor begränsning i var vi kunde rida. Nu när vi bor mer lantligt, i en hästvänlig trakt, är det helt magiskt.

Vi började med att knata upp för åsen för att komma till en av de låååånga grusvägarna (den har utsikt över flera sjöar för att göra det riktigt pittoreskt!), där vi gillar att få till längre galopper. Igår var det rätt hårt i marken så vi skrittade en del, men vi fick också till lite fart.

Sedan kollade vi in på en anslutande väg som vi inte gått på förut. Den visade sig sluta i en vändplan, men en titt på kartan sa att det inte var jättelångt genom skogen till dess att det fanns en väg så vi beslutade oss för att se om vi kunde ta oss igenom på traktorvägen.

Det gick bra ända till vi stod på kanten till vägen, där det visade sig vara lite väl trångt med sly och vattenfyllt dike :D Men efter att ha hoppat av lyckades vi ta oss ut - bara för att stöta på ett par gulliga tanter som såg lite förvånade ut över att se oss. De berättade att det innan Gudrun gått att gå i skogen till vändplanen, men att det varit svårt efter det. Nåja, vi klarade det :idea:

På vägen hem fick vi tillfälle att gå förbi grannens nyinflyttade kossor. Fröken tyckte inte att de var något att så mycket som röra på öronen åt, så hon har säkert stött på kor tidigare i livet.

Totalt typ två timmar av sol och världens finaste natur. Kan man önska sig mer?
Åh vi bor i Mark's kommun med 😁 vad roligt med fler i dessa svängarna. Fantastiskt väder och jag kan ju säga att ridsuget är så stort, men avvaktar återbesök av Equiterapeut nästa vecka- hoppas att spänningar har släppt och det känns bättre.
 
Åh vi bor i Mark's kommun med 😁 vad roligt med fler i dessa svängarna. Fantastiskt väder och jag kan ju säga att ridsuget är så stort, men avvaktar återbesök av Equiterapeut nästa vecka- hoppas att spänningar har släppt och det känns bättre.
I löööv this place, säger till maken minst en gång om dagen att det är så himla mycket roligare att ha häst här :D

Hoppas ni får ett bra återbesök!
 
I dag hade vi vår första dispyt.

Jag leder alltid bort från stallet och hoppar upp i skogen. Där rider vi oftast hemåt men lite bortåt har funkat.
I dag hoppade jag upp innan skogen och då ville hon inte gå bortåt. Jag blev frustrerad och hon backade.. hoppade då av och gick och funderade på vad som gick fel. Andades ut 😅 och provade en gång till längre bort.
En stig som gick hemåt men sen ville jag svänga bortåt igen. Fick samma reaktion men jag var lugn. Stannade henne o berömmer alltid när hon går fram och då bara gick hon ♥️ Hela vägen, inget stopp och massa beröm!
Jag bad henne inte gå mot eller förbi något hon var rädd för. Jag gillar belöningsbaseradd träning men jobbar även med tryck. Vill att hon lyssnar och provar som hon gjorde här 🙂
 
1649838535136.jpg


Liten bild på busen. Vi har även våra instagram om någon vill följa http://instagram.com/belladonnajpl 😊😂
 
Shettisen är alltid lika snygg på bild!
IMG_20220412_094941.jpg


Jag testade att tömköra henne nyligen, gick över förväntan faktiskt! Vi får väl se när sonen har växt ut henne om jag får låna henne mer, hon är väldigt kul att jobba med. Inte rädd för något, mycket arbetsvillig och både en och två rävar bakom öronen :angel:

Sonen lånade fröken cob häromdagen. Hon är så otroligt snäll med honom - om hon tycker att han tappar balansen så saktar hon ner. De fick ändå till alla gångarter och han var rätt lyrisk över att bara kunna styra med sitsen (och till och med få till en liten sidoförflyttning med bara sits och skänkel).

Annars rullar det mest på här. Vi var på Gekås och passade på att köpa lite mer isolatorer och annat trist för att kunna stängsla sommarhagen, så det blir väl förhoppningsvis läge för det snart.
 
Idag har vi varit på äggjakt med shettisen!
Supertrevligt arrangemang hos en klubb som vi inte besökt tidigare, så det var verkligen roligt. Ekipaget lyckades även plocka hem pris för bästa utklädnad i hård konkurrens, så det blev lite extra roligt :D
1650019921381.png


Fick mig verkligen att börja fundera på om jag kanske ska försöka hitta någon klubb för oss även nu när vi har hästarna hemma. Vi tävlar ju inte i dagsläget eller så, men det är kul att göra saker ändå :D
 
Hur är det i stugorna, har ni fått njuta något av påskvädret? Här är det fantastiskt :love:

Jag och fröken cob kom precis hem från en superhärlig tur. Började med typ en halvtimme dressyr i paddocken (gick väldigt bra trots att det var mycket på gång runt som fröken egentligen tyckte var lite läbbigt), sedan tog vi vägen om åkrarna för att få sträcka ut lite ordentligt. Nu efter några dagar har fröken slutligen börjat acceptera konceptet påskris, som hon från början ansåg var en oerhörd styggelse :D

Lite video från paddocken!
https://www.instagram.com/p/CcaJHVFKGI2/
 
Hur är det i stugorna, har ni fått njuta något av påskvädret? Här är det fantastiskt :love:

Jag och fröken cob kom precis hem från en superhärlig tur. Började med typ en halvtimme dressyr i paddocken (gick väldigt bra trots att det var mycket på gång runt som fröken egentligen tyckte var lite läbbigt), sedan tog vi vägen om åkrarna för att få sträcka ut lite ordentligt. Nu efter några dagar har fröken slutligen börjat acceptera konceptet påskris, som hon från början ansåg var en oerhörd styggelse :D

Lite video från paddocken!
https://www.instagram.com/p/CcaJHVFKGI2/
Vilken fantastisk häst! Ser superhärlig ut!
 
Jag firade påsken genom att rida barbacka för första gången på... 15 år? Det är lite intressant med denna hästen för trots att hon är ung, inte speciellt verken uppfostrad eller utbildad så känner jag mig så himla säker på hennes rygg. Hade kunnat sitta där uppe hela dagen.
 
Min är ju högdräktig men vi har ridit eller promenerat regelbundet ända fram till denhär veckan. Det var inte meningen, men nu har hon stått snart en vecka, oklart när det hände senast. 😂 hon är ju väldigt dräktig så de va väl därför hon inte prioriterades och motionen ska såklart trappas ner, men hon måste funderad vad sjutton som hände 🙈 hon är van med massa pyssel åtminstone! Men hon går på lösdrift och har det bra! Bor hos min bästa kompis som tar hand om henne när mitt liv krisade ihop sig lite. Åter på måndag! Då blir det vårbad för det väntas sol!
 
Hur är det i stugorna, har ni fått njuta något av påskvädret? Här är det fantastiskt :love:

Jag och fröken cob kom precis hem från en superhärlig tur. Började med typ en halvtimme dressyr i paddocken (gick väldigt bra trots att det var mycket på gång runt som fröken egentligen tyckte var lite läbbigt), sedan tog vi vägen om åkrarna för att få sträcka ut lite ordentligt. Nu efter några dagar har fröken slutligen börjat acceptera konceptet påskris, som hon från början ansåg var en oerhörd styggelse :D

Lite video från paddocken!
https://www.instagram.com/p/CcaJHVFKGI2/
Här händer inte sååå mycket. Familjen är på besök från Skåne så det blir lite promenad och ridning med gammeltanten och den 2åriga welsh coben. Idag fick äldsta tösen också hänga på welshen bara i syfte att öva. Men ingen reaktion som vanligt 😂

Men vädret är fantastiskt 😍

Väldigt härlig video från ridbanan!
 

Bifogade filer

  • FBF4D294-4923-42A9-82BE-8D3F1AB38897.jpeg
    FBF4D294-4923-42A9-82BE-8D3F1AB38897.jpeg
    732,4 KB · Visningar: 40
Idag red jag min häst för första gången utan ledare 😍 Kändes så underbart! Hon blev insutten förra året men eftersom hon inte blivit riden sen dess så tyckte jag det kändes tryggare att börja med ledare. Idag så släppte vi taget och red på egen hand. Hon var lugnt och verkade tycka det var kul att det hände något nytt även om vi hade lite problemet med styrandet. Planen nu är att komma igång och rida henne lite mer regelbundet ifall allt fortsätter kännas bra :)
 
Hur är det i stugorna, har ni fått njuta något av påskvädret? Här är det fantastiskt :love:

Jag och fröken cob kom precis hem från en superhärlig tur. Började med typ en halvtimme dressyr i paddocken (gick väldigt bra trots att det var mycket på gång runt som fröken egentligen tyckte var lite läbbigt), sedan tog vi vägen om åkrarna för att få sträcka ut lite ordentligt. Nu efter några dagar har fröken slutligen börjat acceptera konceptet påskris, som hon från början ansåg var en oerhörd styggelse :D

Lite video från paddocken!
https://www.instagram.com/p/CcaJHVFKGI2/

Va fint hon rör sig!
De cobbar jag sett har rört sig lite speciellt, inte genom ryggen direkt utan benen går mest 🙈 Men det gör inte din 🙂
 
Vi har utforskat mer ridvägar i helgen tillsammans med min syster som var på besök 🙂
De har sagt att de finns massor runt lösdriften vi ska flytta till med och de hoppas jag för det är helt underbara ridvägar där vi står nu 🥰
Tycker hon ser smal ut? Men hon är ju ganska omusklad så kanske det som luras 🙈 Man ser revbenen i vissa vinklar
9CD3ED96-9A47-4FE0-8813-76995123CF38.jpeg
 
Va fint hon rör sig!
De cobbar jag sett har rört sig lite speciellt, inte genom ryggen direkt utan benen går mest 🙈 Men det gör inte din 🙂
Vi har jobbat mycket med det får sägas ;)

Efter att vi hade tränat ett år för tränaren erkände hon att hon första gången hon såg hästen inte trodde att hon någonsin skulle kunna galoppera ordentligt :D Där i början så hade fröken enormt svårt med att få till takten i galopp (den gick fyrtaktigt och tja ... påminde inte så mycket om galopp :idea:). Även fysion var imponerad senaste gången hon träffade henne - hon har utvecklats mer än vad någon väntat sig!

Skam den som ger sig, helt enkelt :D Sedan tränar vi ju fortfarande mest bara grunder, men nu börjar styrkan verkligen komma så det blir kul att se var det blir av!
 
Vi har utforskat mer ridvägar i helgen tillsammans med min syster som var på besök 🙂
De har sagt att de finns massor runt lösdriften vi ska flytta till med och de hoppas jag för det är helt underbara ridvägar där vi står nu 🥰
Tycker hon ser smal ut? Men hon är ju ganska omusklad så kanske det som luras 🙈 Man ser revbenen i vissa vinklar
Visa bifogad fil 89382
Svårt att säga på en bild, men jag tycker inte hon ser för smal ut :) Tror som du är inne på att det är musklerna som luras lite!
 
Vi har jobbat mycket med det får sägas ;)

Efter att vi hade tränat ett år för tränaren erkände hon att hon första gången hon såg hästen inte trodde att hon någonsin skulle kunna galoppera ordentligt :D Där i början så hade fröken enormt svårt med att få till takten i galopp (den gick fyrtaktigt och tja ... påminde inte så mycket om galopp :idea:). Även fysion var imponerad senaste gången hon träffade henne - hon har utvecklats mer än vad någon väntat sig!

Skam den som ger sig, helt enkelt :D Sedan tränar vi ju fortfarande mest bara grunder, men nu börjar styrkan verkligen komma så det blir kul att se var det blir av!

Jaha, bra jobbat! Det är ju grymt 💪
Tror vissa kanske går för fort fram och inte går tillbaka till grunderna fast man borde. Jag har ridit några ridtravare, ägt två så då är det väldigt viktigt och att man inte förväntar sig snabba resultat.
 
Vi har utforskat mer ridvägar i helgen tillsammans med min syster som var på besök 🙂
De har sagt att de finns massor runt lösdriften vi ska flytta till med och de hoppas jag för det är helt underbara ridvägar där vi står nu 🥰
Tycker hon ser smal ut? Men hon är ju ganska omusklad så kanske det som luras 🙈 Man ser revbenen i vissa vinklar
Visa bifogad fil 89382
Åh vad roligt att ni hittat ett nytt ställe. Där ni står nu låter ju till att ha mycket problem. :)
Tycker inte hon ser smal ut, men tycker hon ser bra ut! verkar som hon gått ner sedan du fått henne :) tycker även hennes överlinje ser ut att utvecklas :D
 
Vi har utforskat mer ridvägar i helgen tillsammans med min syster som var på besök 🙂
De har sagt att de finns massor runt lösdriften vi ska flytta till med och de hoppas jag för det är helt underbara ridvägar där vi står nu 🥰
Tycker hon ser smal ut? Men hon är ju ganska omusklad så kanske det som luras 🙈 Man ser revbenen i vissa vinklar
Visa bifogad fil 89382
Hon är fin! Kom ihåg att många hästar är överviktiga.
Lite mer muskler på henne så är hon snart ännu finare! 😍
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 350
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
973
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 281
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp