Bukefalos 28 år!

Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag fick med mig en sån säck när jag köpte Godi, och han tyckte nog det var gott. Men om det är mineralerna du vill åt så finns det säkert "renare" foder att köpa. Det är ju en salig blandning i alla hippolyts foder och även om de har olika foder som riktar sig till olika slags hästar så tycker jag många är väldigt lika innehållsmässigt (om man ser till siffror) ändå.

De har ju ett mineralfoder som är ungefär samma struktur på, dvs. typ hack. Nu minns jag inte värdena på det, men det kanske kan vara ett alternativ.

Jag kunde inte öppna katalogen på denna datorn, vet du vad det är som gör det lämpligt till fånghästar? Det lilla som stod där var ju typ att det inte innehöll spannmål eller extra socker. Och det är ju i stort sett samma som en massa andra mineralfoder.
Ibland är det ju lite melass i, men det brukar ju inte vara några mängder (6 % var det på ett jag kollade) och ger man 1 dl så blir det ju inte så mycket precis.

Är det mineralerna du vill åt så tror jag att du får väldigt lite mineraler/Mj om du ger det fodret.

Även deras mineralfoder är ju ganska låga värden i. Jag hade behövt ge mer än dubbla rekommenderade dosen av deras mineralfoder för att täcka upp behovet till min. (och då räknar de ändå på 400 kg, och min väger drygt 300)
Så för mig var det tyvärr inget alternativ, annars gillar jag strukturen på deras foder (dvs. att det inte är pelleterat)
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Ja samma som vanligt. Hon nämnde inte thyroxinebehandlingen alls och vi har ändå beslutat oss för att inte köra den behandlingen som det är nu.
Men du ska testa?


Vad tycker ni om Hippolytens Equigard?
http://hippolyt.dk/?SE/Produkter/H%C3%A4st/Foder/Basfoder.aspx
Moa får deras MicroVital nu men tyckte bara dom var goda i början så funderade på om man kunde ge 1 dl av equigarden för att få i henne mineralerna.

Jag avskyr alla foder som finns! Är så mycket att välja på och såklart alla vill marknadsföra sitt foder som det bästa.

Jag ger equigard. Fråga mig inte varför, för all logik säger att det inte är något särskild, dyrt och inte helt rätt anpassat för ems/ir hästar. Nu är ju inte min bevisat att vara det heller, men ibland kan man ha sina funderingar på det.

Det är mycket populärt och smakligt bland alla hästar jag har sett få det. Har för mig att den samlade socker- och stärkelsehalt ligger på 13%, så egentligen tycker jag att de borde försöka få ner den om produkten ska vara vad den utger sig för.

Jag tycker dock att de blir mycket fina i pälsen av den och en näve tror jag inte gör så stor skillnad egentligen.

Men jag är ganska säker på att om du söker här på buke, blir sammanfattningen att du kan göra lika bra foder själv billigare samt att det finns mycket tillsataer i, som ingen vet vad dom gör för nytta.

Jag har 1½ säck kvar och har inte bestämd mig för om jag ska köpa mer sen när den är slut. Även om jag förstår allas argument för varför man inte ska köpa det är vanans makt stark:crazy:

Ursäkta, det var ju egentligen knappast ett svar...
Lite reflektioner i alla fall..
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

*KL*

Finns trådar om Hippolyt ur fångperspektiv. Generellt har de väl mkt socker och 'grejs' i sina foder tycker jag. Men är SVÅRT med utländska foder överlag, de har pippi på att knöla i örter och mint och allt möjligt. (Samma sak med spillers happy hoof).

Jag ser ingen anledning att ge St H foder, då man kan få allt det kan ge på enklare och säkrare vis så att säga.

Lite OT men jag sökte efter adressen där man kan köpa fnmaskiga hönät igår, och hamnade på swedish hoofschoolsidan (barfotatalibaner, men med en del bra slow feedinglösningar). Hursom, de hade analyserat bark från sly, inkl sockerhalten. Den var väldigt låg, dock framgår det inte om det var per kg foder eller per kg TS, men den är låg oavsett. Lite intressant, även om det ju inte går att översätta hur som helst, men jag har ju undrat just om socker i slybark =)
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag kommer nog prova tyroxin.. Metformin har ju inte gett någon effekt alls, trots diet och motion. Vet verkligen inte alls vad jag ska göra :crazy:
Funderar på att sätta igen munkorgen ännu mer, med sikte på att verkligen eliminera gräsintaget, men det känns inte ok med tanke på hur hästars matspjälkningssystem funkar.. Och det är inte roligt att ha en häst som alltid är vrålhungrig och försöker kasta sig efter varenda visset löv han ser :crazy:
Men jag får väl bita ihop och fortsätta.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

*KL*

Lillen hade fått tag i viktmåttbandet inatt, och har bitit av det. Undrar om det är en pik till matte att det räcker med bantning och diet nu? :devil:

Sen går en 'era' i graven idag. Bonden plöjer upp mina hagar.. Känns lite tudelat. Jag har noll användning för prima betesmark och är ju därför jag sagt till honom att plöja upp dem och odla på dem istället. Men samtidigt är det liksom bildligt 'slutet' på att ha annat än lättfödda små (fd) fångponnyer.

DOck missförstod vi varandra och han har plöjt upp även 'korridoren' jag hade från nuvarande hage till det äldsta - och sämsta - betet. Den hagen hade jag velat kunna nå in case of emergency i vinter, om nuvarande blir för lerig eller något. Nu ligger den isolerad i ett hav av plöjd åkermark och det var ju inte riktigt meningen. Men, får hoppas det inte blir så lerigt i nuvarande i vinter helt enkelt. För hastigt och (o)lustigt är det enda alt som finns övht.

Men, det stack lite i hjärtat när jag såg att han börjat plöja nu, det måste jag erkänna..
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Tråkigt att korridoren försvann, men om det verkligen skulle krisa så går det väl säkert att lösa på något sätt?

Vi har strött ut en massa halm på leriga partier i gamla stallet, och det har funkat helt ok. Hur långt är det till gamla hagen? Kanske kan man ordna en passage på något sätt om det behövs?
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

halm ger ju nedtrampad lerig halm de kommer att äta. Värsta är eg när det upptrampade fryser. Men i värsta fall får jag öppna resten av hagen. Det växer midjehögt gräs där, men i nödfall.

Det är ca 200 meter, men går inte ta sig dit nu, det är plöjt varenda cm emellan. Men, den dagen den sorgen, är ju inget att göra åt nu, men lite olyckligt som sagt. Och nuvarande hage är ju den plana delen väldigt liten, och det är ju plant lillen behöver när, om, han får komma ut igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Tänkte mer att ni kunde lägga halm i korridoren eller vad du kallade det, men om det är 200 meter är det ju lite svårt. Hade det varit 20 kanske det hade funkat, men 200 blir ju långt.

Om man lägger tillräckligt mycket halm så blir ju det lite som ett lager över jorden, som gör att man inte sjunker ner och det blir inte lika upptrampat. Detta funkar ju inte i hagen där de går hela tiden, för då kommer de ju trampa ner det och det blir lerig halmsörja av allt.
Men hade det inte varit så långt till andra hagen hade det kanske funkat att göra en "väg" över den plöjda åkern, så hade det skyddat marken lite mot att bli allt för upptrampad. Men som sagt, tror bara det funkar på små områden, vi hade vara ett par kvadratmeter.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Ah, då är jag med, jag missförstod och trodde du menade halm om nuvarande hagen blir för lerig.

Det löser sig ju med korridoren hyfsat i vår, bara att 'sätta tillbaka' den då (bonden tog upp stolparna, jag hade ju inte sagt korridoren skulle vara kvar, men räknade kallt med han skulle lämna den, eftersom jag lika kallt räknar med att han inte plöjer upp hagen längst bort. Den är inte värd att odla på, men hmm, kanske ska kolla hur den ser ut imorgon bitti :devil:), det blir ju dock dålig hållfasthet i marken när den varit plöjd, harvad och är nysådd, de sjunker som attans bara det blir minsta blött. Men det hinner ju frysa till sig till nästa vinter.

I absolut värsta fall får jag tvångsparkera hästarna i en hage på grannens gigantiska ladugårdsplan, med hänvisning till att de inte har någon annan hage :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

*KL*

Nu är jag tooook glad!!:D:D

Min skutta har inte gått upp mer, men ner!
Väger nu enligt måttbandet 402kg :banana:
Kommer inte ihåg vad vi började på (:angel:) men den 11/6 va hon nere på 408 kg och har sedan dess gått upp och ner mellan 414 och 420...
Men nu alltså nere på 402 och det är alltså det minsta hittills :love:

Visst ska hon ner mer, men jag va så rädd att hon höll på att lägga på sig igen.. Men ikke!;)

Funderar även på hur man ska kunna få maskorna mindre i foderhäcken... Har skelettet från en 1000L vattentank på en sj-pall. Men hålen är för stora...
Vilket nät kan hålla för att sättas på insidan tror ni? Litar inte på hönsnät-typen:grin:
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Containernät är min favorit. Använder det som hönät inne om nätterna.

Kämpa vidare så når ni snart målvikten!


KL
Jag har fått lägga ner de flesta av mina tränings/tävlingsplaner för hösten. Vred om höften så jag inte kan sitta i en sadel överhuvudtaget just nu. Så i väntan på att det ska bli bättre är det barbacka och vagn som gäller. Sitsträning kan gå och gömma sig :angel: Här är det stolsits på hög nivå som gäller! Men hästen verkar nöjd med att bara lulla runt i mer eller mindre fri form (i och med att jag har ont kan jag inte rida ordentligt någon längre stund.. Åka med går bra däremot!).
Sadeljakten fortsätter!
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

*KL*

Lillen hade fått tag i viktmåttbandet inatt, och har bitit av det. Undrar om det är en pik till matte att det räcker med bantning och diet nu? :devil:

Sen går en 'era' i graven idag. Bonden plöjer upp mina hagar.. Känns lite tudelat. Jag har noll användning för prima betesmark och är ju därför jag sagt till honom att plöja upp dem och odla på dem istället. Men samtidigt är det liksom bildligt 'slutet' på att ha annat än lättfödda små (fd) fångponnyer.

DOck missförstod vi varandra och han har plöjt upp även 'korridoren' jag hade från nuvarande hage till det äldsta - och sämsta - betet. Den hagen hade jag velat kunna nå in case of emergency i vinter, om nuvarande blir för lerig eller något. Nu ligger den isolerad i ett hav av plöjd åkermark och det var ju inte riktigt meningen. Men, får hoppas det inte blir så lerigt i nuvarande i vinter helt enkelt. För hastigt och (o)lustigt är det enda alt som finns övht.

Men, det stack lite i hjärtat när jag såg att han börjat plöja nu, det måste jag erkänna..

jag tänker plöja upp och harva och sen låta de så in sig själv, när det blir för blött stänger jag av. På så sätt kan mina hästar få en hage på 1 hektar åtminstonde på vintern och mitt i sommaren...


MMBetsybabe
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Åh vad trist med höften! Hoppas du läker snabbt och bra. Vet hur det är att vara lite trasig i kroppen. Jag har nyligen börjat testa att sitta upp utan pall och så länge hästen inte flyttar på sig funkar det :) Kan inte hoppa efter honom med en fot i stigbygeln om han skulle ta ett steg... Dock får han alltid stå i en sluttning, lägre än mig. Är inte så schysst mot honom annars.

Här är bilder från idag. Är väl för att pälsen på magen är borta, men så tokigt ser det väl ändå inte ut? Har försökt komma igång med uteritt, och igår ett kortare (men svettigt!) dressyrpass. Imorn blir det att skritta i skogen, leta stigar och förbränna fett :)

1_111374155.jpg


foto910_111374215.jpg


(jag vet att klippningen är ojämn, maskinen gav upp så ska fixa det i dagarna)
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Fast så in sig själv, hur tänker du då? Då får man ju bara ogräs?

jag tänker använda ogräsbekämpning på de ställen där det verkligen växer till sig och sen får de gå på lerjorden... hoppas det fungerar...

ps tänkte göra så med med alla 5 hektaren men ska ta hö på de andra fyra stället...ds

MMBetsybabe
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Är ju bara att prova, men min erfarenhet är att det mycket snabb kommer ogräs, och det är såpass stor yta så hästarna lär inte kunna bekämpa det.

Sen är ju haken tramptåligheten när det inte finns växtlighet. Sommartid går det ju fint, men det blir lätt sörja bara av det vid minsta fukt, tar några år (och grässvål) innan det blir bra.

Men håller tummarna att du får det att fungera.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Han är ju så fin din nordis! :love: Om du tycker hans klippning är ojämn skulle du se Figges..

Jag har sträckt ut höftböjaren, så det är träning träning träning som gäller! Tyvärr orkar jag inte riktigt med att träna både mig själv och hästen, så just nu har hästen blivit "lidande".
Jag har bokat in två ridlektioner nästa vecka, en i akademisk dressyr och en i vanlig engelsk dressyr :D Det kommer gå på ren tjurighet! Känns lite fånigt att komma till en dressyrlektion barbacka och med westerntänk, men jag vill ju bara prova och blanda lite. Ju fler kockar desto bättre soppa eller hur var det nu :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

*kl*
Här är definitivt en tråd min pålle platsar i... ska ta bilder imorgon. Kan ju vara kul att se förändringarna. Sedan tänkte jag lägga upp någon här också. :)
Ja... jag har en haflinger på 7 år. Fick hem honom 23 Augusti.
Bara stått & skräpat hos förra ägaren i tre månader för hon klarade inte av honom.
Så snacka om fet & omusklad :o Man kan ju tänka att den 10 Oktober, då borde det vara skillnad, men tror ni inte jag ramlar av & skadar mig så jag får ligga hemma i sängen i över en månad? :D Jodå... ;)
Så, våran lilla story... Imorgon ska vi börja sätta igång hårdträningen.
Ska faktiskt bli roligt!

Skummat igenom tråden & det verkar som om viktband används flitigt.
Vet att det finns trådar _hur_ man använder dom, men min fråga är, är det skillnad bland viktband? Finns det något som är bättre än något annat? Kanske jättedum fråga & om man inte får "hänga ut" märken så gör för all del inte det för jag vill inte få spö. :D Men har ingen som helst tillgång till våg så vore ju ett smidigt sätt! Så man åtminstone kan se förändring etc.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 794
Senast: bollen__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 434
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 363
Senast: Hedinn
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
98 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp