Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

414 kg enligt måttband
R233.jpg


I höstas mätte han som högst 451 kg.
Han har under vintern fått som mest ca 50 MJ och 270 g srp. Nu håller jag på att öka proteingivan och motionen. Målet är att han ska under 400 kg.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL* Fick ta bort min häst för 3 veckor sedan och har nu fått hem min nya, och han är tjock! 173cm hög, ser inte tjock ut för ögat men man känner inga revben och han har valkar bakom bogbladen. Tacka gudarna för att allt sätter sig på buken/bålen dock. Mätte och han väger 685kg just nu. Vad tror ni han ska väga egentligen, jag gissar på strax över 600 med muskler sen då han är rätt långbent och har kort rygg. Vad tror ni?

IMG_1704.jpg


( bild tagen för 3 veckor sedan)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fick ett sms för en liten stund sen. Jag måste vara ute innan 1 april. Panik :crazy:


Oj då. :o

Har du några kompisar som kan hysa dig? Eller något gammalt stall som kanske kan vara ok så länge. Är ju en början att ha någon stans att ta vägen medan man letar vidare efter något som passar bättre.

Usch, lider med dig, fy vad jobbigt! Var noga med att skriva kontrakt nästa gång. Hoppas det löser sig.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Jag mätte Godi idag, och han visar exakt samma mått som när han var som smalast i våras. Jippie!

Plus, inte ett grässtrå inom synhåll i hagarna. Tråkigt nog är det just nu en massa lera istället, men de är faktiskt inte så blöta, så det kunde varit värre.
Men jag tror inte att det kommer vara några problem att hålla hullet i sommar, tror snarare att vi kommer behöva stödfodra, helt ok med mig eftersom hö ingår och han ändå brukar bli lite dålig i magen när han betar.

Idag var vi ute på en långrunda, han var jättestel efter att ha vilat en vecka. Känns minst 5 år äldre. :( Vi har satt igång försiktigt, hoppas han är tillbaka i sitt gamla jag snart. Imorgon ska en stallkompis provrida honom, för hon ska vara hästvakt när jag är i malmö med skolan nästa vecka. Hoppas han sköter sig och visar att han är världens bästa häst! :love:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har redan fixat en plats :laugh: Snubblade över en hemsida av en slump och chansade. De hade precis fått en ledig utebox, så jag flyttar in imorgon!
Jättehärligt att det ordnar sig!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kl

Mest skummat i trådarna så skjut inte för skarpt;)

Är det någon av er "bantare" som kommit ner i målvikt och stannat där?
Vore roligt att se.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag gills kanske inte riktigt, vi är ju inte riktigt på målvikt utan har kanske tio kg kvar. Vi är dessutom "nyss ditkomna". Men kan bjuda på några bilder ändå!

Augusti 2008
SidaAugusti-08.jpg


Häromdagen
IMG_0188.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vi har hamnat på målvikt, och förutom en liten stund när han vägde ca 20 kg mer än målvikt så har vi stannat där :)



 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min ponny kom ner i målvikt för ngt år sedan. Hon har stannat där. Men får fortfarande begränsad mängd foder och grästillgång.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Till alla. KUL! Bra kämpat både folk och fä:D

Till Forest A
Säg den ponny som kan få obegränsat med foder utan att svälla:rofl:



pepp,pepp
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kl

Mest skummat i trådarna så skjut inte för skarpt;)

Är det någon av er "bantare" som kommit ner i målvikt och stannat där?
Vore roligt att se.

Vi nådde målvikten i våras/somras. Och han har förutom en period nu när vinter gick över till vår legat kvar där. Jag 'tillåter' dock ett visst spann på hullet då jag vet hur hårt årstidsförändringen till/från vinter påverkar hans IR.

Tillägg: Även här är det fortfarande mycket strikt diet, och 'hårdbantning' för att hålla det. I somras kunde han äta mer dock, men som sagt sommar vs vinter är som natt och dag här - ironiskt nog.

Sommar-/höst-/vårhull
lillenhull2010091820.jpg


Vinterhull (och vinterpäls som lägger på lite extra) Har ingen bättre vinkel tyvärr, var eg skydden jag skulle fota.
professchoicelillen25.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL lite till

Ni som har sommarsvällande saker. Någon som har erfarnehet av betesreducerare av olika slag. Jag har tre hästar som "måste" gå på samma bete. Två sväller och en måste ha rejät bete för att inte tunna ur.

Funderade på om man kan sätta reducerare på svällarna...
Ni som använt. har ni de på konstant eller exempelvis bara dag/natt?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu är ju L smalare på sommar än vinter, iom att hans IR är värre på vintern. Men jag svarar ändå. För den där sommarsmalheten är ju resultatet av samma hårda foderregim som vintertid, det bara funkar bättre sommartid. (Dvs precis samma MJ = smal sommar och lite för rund vinter).

Men mina går på extremt lite gräs MED betesreducerarde, och begränsad tid.

När det är gräs går de ute 10 - 18, båda har hela den tiden betesbegränsare. L har en hinkmodell och E har en greenguard som jag tejpat igen 90% av springorna i. Dessutom skenar jag runt med gräsklipparen och klipper ner gräset så det är ytterst få strån som går ner i munkorgarna.

Att klippa ner gräset stressar det så det blir mer sockerrikt än längre men att klippa ner det gör i komb med munkorgarna att de knappt får i sig ngt gräs, och därmed knappt ngt socker.

De får nästan full giva silage sommartid med, det är bara en fodring som tas bort, vilket motsvarar knappt ett kilo för dem var.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

I mitt fall är inte sockerhalten problemet. Snarare mängden intag sas
Klippa ner gräset fyller mao ingen som helst funktion då den som är lite svårfödd behöver ordentligt bete.
Ensilage fodrar jag definitivt inte med. De ska ju bantas inte gödas:p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är just för de ska bantas jag ger silage förvisso.

Jag har ju två st med samma behov, hemskt behändigt. Innan det, den perioden efter Ls fång och innan jag förlorade fullblodet, så då fick de helt enkelt del av dygn gå i olika hagar när det var gräs. Så svårfödda fullblodet fick äta mer. Sen del av dygn gick de ihop, och fbl hjälpte till med avbetning och L hade munkorg.

Ingen av mina skulle tyvärr ens med munkorg klarar normalt bete viktmässigt, de skulle få i sig på tok för mycket dessvärre.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har inte din problematik med IR eller fång.

Mest en fundering om betesreducerare skulle kunna hjälpa till att hålla den i form. Inte så att de äter ihjäl sig på något sätt, men en något mindre sommar rondör vore önskvärt.

Min tanke är att om det finns goda erfarenheter med reducerare att utan problem kunn ha dem i samma hage.
Som det varit nu har den svårfödda fått avgöra när det är dags att byta betshage. Med resultat att de andra då fått något för bra bete.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Då tror jag absolut reducerare är värt att testa. Det är lite olika hur väl de lär sig tekniken. Vissa kan äta nästan lika bra med reducerare som utan, medan det för andra reducerar intaget rejält. Så går nog inte säga utan att testa. Mina tillhör den kategorin som äter närmast lika bra med som utan. Medan jag kan tänka mig flera av mina tidigare som nog aldrig lärt sig tekniken så väl som de här, och där det alltså skulle gjort märkbar skillnad på vanligt bete.

Det är svårare äta med den i riktigt långt gräs med, så där kanske du kan styra lite med.

Men prova tycker jag, är den bara lite för rund så tycker jag absolut det finns gott hopp om att en reducerare kan göra skillnaden mellan lite för rund eller perfekt hull på sommaren med =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hej! Jo, det tog ett halvår att få ner pållan ca 70 kg. Det är fortfarande ett vägande med maten och motionerande för att hålla den vikten men nästan ett år har gått nu sen vi gick i mål. Något kg upp under sommaren men absolut inte i närheten av hur det var från början då vi köpte henne.

Sommartid så går hon på ganska kraftigt bete tom fast då med en Green Guard mer eller mindre dyngnet runt fram till mitten av juli, då plockades den av delar av dygnet. Det var nog bara i september den helt åkte av men sommaren var torr här så återväxten var rätt svag.
Så för vår del fungerade den perfekt och hon kunde gå med sina kompisar i vanlig stor härlig sommarhage dygnet runt:) Jag har god översikt i sommarhagen då den ligger i anslutning till huset så jag ser att hon äter och dricker fast hon har sin betesreducerare på och att hon verkar nöjd:)

Ska tillägga att hon aldrig haft fång eller varit sjuk pga av sin övervikt annars skulle jag aldrig våga ha henne på det betet jag har.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja vi har nått målvikten och haft kvar den relativt stabilt ett bra tag nu.
Hon vägde en 530-540 när vi började, nu väger hon väl 470-480 kanske.

Nu är hon ganska slimmad - för att vara den dunderklumpen hon är. ;)

Monstret på dagens träning. :)

http://www.youtube.com/watch?v=KtjHxjxyMC0
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Din ponny? är väl en ganska grov typ av häst så det går ju inte slimma för mycket. tycker hon ser ut att vara i fint hull.
Färgen är ju extra mumsig också:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp