Bukefalos 28 år!

Uppfödare: handskas med valpspekulanter, hur?

Kom på en sak till.
Jag vill att köparen ska fråga ut oss också.
Jag vill se att de är intresserade om hur tiken och andra ev syskon är. Visst finns MH och MT att läsa med allt står inte där. Iaf tikens personlighet är ju superviktig. Har träffat många hundar med kanonfina korningspoäng och tävlingsresultat men som ändå inte varit speciellt trevliga hundar pga vissa egenheter.
Vill också att de frågar om vår avel, vad vi står för mm. Sånt som visar att de inte bara vill bära med sig hem vilken valp som helst.
Sånt där tycker jag personligen är jättesvårt, jag vill inte vara för ifrågasättande som valpspekulant men samtidigt gick vi på en nit sist när det lät så väldigt bra med uppfödaren men som när det blev problem slutade att svara på telefon och mejl... Och då ställde jag egentligen inga krav på uppfödaren utan frågade om det fanns liknande problem sen tidigare och hur hen ställdes sig till vidare avel. Det visade sig att hen avlade vidare utan problem och talade inte heller om för kullsyskonens ägare att våran hade stora problem utan det fick jag göra när jag av ren slump upptäckte att de tänkte para ett kullsyskon.

Just nu velar vi rätt vilt här hemma, jag skulle vilja ha en valp men samtidigt så är jag rädd att de närmsta åren skulle betyda mindre tid för en hund på det sättet som jag skulle vilja göra det. Maken ser inte riktigt problemet, han tycker att det räcker med träning hemma, jaga som vi brukar och förhoppningsvis få en hund som går på vildsvin. Och det finns det utan problem tid till, men jag vill kunna åka och meritera, gå på kurser osv och det kommer det att finnas sämre med tid för ett par år framöver.
 
Sånt där tycker jag personligen är jättesvårt, jag vill inte vara för ifrågasättande som valpspekulant men samtidigt gick vi på en nit sist när det lät så väldigt bra med uppfödaren men som när det blev problem slutade att svara på telefon och mejl... Och då ställde jag egentligen inga krav på uppfödaren utan frågade om det fanns liknande problem sen tidigare och hur hen ställdes sig till vidare avel. Det visade sig att hen avlade vidare utan problem och talade inte heller om för kullsyskonens ägare att våran hade stora problem utan det fick jag göra när jag av ren slump upptäckte att de tänkte para ett kullsyskon.

Just nu velar vi rätt vilt här hemma, jag skulle vilja ha en valp men samtidigt så är jag rädd att de närmsta åren skulle betyda mindre tid för en hund på det sättet som jag skulle vilja göra det. Maken ser inte riktigt problemet, han tycker att det räcker med träning hemma, jaga som vi brukar och förhoppningsvis få en hund som går på vildsvin. Och det finns det utan problem tid till, men jag vill kunna åka och meritera, gå på kurser osv och det kommer det att finnas sämre med tid för ett par år framöver.
Som uppfödare säger jag: Fråga på!!
Man är ju stolt över sin avel och sina hundar (om man har rent mjöl i påsen) och det är kul att få prata om dom :)

När jag köpte skägget satt jag i nära två timmar i telefon med uppfödaren, bara för vi hade så himla trevligt. När samtalet var klart viste vi båda att vi hade väldigt lika syn på hund, hundhållning, avel osv.
Jag ville inte bara ha en bra hund utan också en uppfödare som jag kände förtoende för i mot och medgångar.

Nu vill jag vara den uppfödaren till våra valpköpare. Valpköpare tar tid. Det är en del av att föda upp hund:)
 
Jag föder upp chow chow.

De flesta som vill ha chow chow har realistiska förväntningar på att äga rasen, så i regel är den biten inga problem, även om jag naturligtvis alltid frågar om detta. För mig är det viktigt att de som köper valp från mig vill ha fortsatt kontakt med mig som uppfödare, tar hand om sin hund på bästa sätt samt lovar att vid 12-18 månaders ålder låta röntga höfter och armbågar, så att jag ser om ambitionen om att föda upp friska chow chow går åt rätt håll. De som tycker att det är ett orimligt krav att behöva lova att låta röntga hunden får helt enkelt söka sin valp hos en uppfödare som inte har detta krav.
 
Av ren nyfikenhet undrar jag hur ni uppfödare tänker när ni väljer eller avvisar potentiella valpköpare? :)Vad ser ni som positiva och negativa tecken? Berätta gärna även vilken ras ni föder upp, och eventuella inriktningar :up:
Jag föder inte upp, men är förundrad över hur enkelt det är att få tag i en hund =/ Som exempel följde jag med min kompis som skulle köpa hund, uppfödaren frågade i princip ingenting , och min kompis frågade tex är dom arga när dom skäller sådär, när valpen och mamman busade.
Min kompis är även ensamstående förälder som jobbar heltid, och inga frågor om hur hon tänkt lösa hundpassning och hur hon såg på framtiden eller ens vilken typ av liv hunden skulle få.
Hunden är golden och ska nu omplaceras..
 
Jag föder inte upp, men är förundrad över hur enkelt det är att få tag i en hund =/ Som exempel följde jag med min kompis som skulle köpa hund, uppfödaren frågade i princip ingenting , och min kompis frågade tex är dom arga när dom skäller sådär, när valpen och mamman busade.
Min kompis är även ensamstående förälder som jobbar heltid, och inga frågor om hur hon tänkt lösa hundpassning och hur hon såg på framtiden eller ens vilken typ av liv hunden skulle få.
Hunden är golden och ska nu omplaceras..
Alla uppfödare är inte bra precis som alla köpare inte är bra. Dessa två typer är dock beroende av varandra för båda lockas av snabba, enkla och lönsamma affärer och skulle bli ratad av en seriös uppfödare/köpare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 448
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 471
Senast: Hedinn
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 667
Senast: maddie202
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 528
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp