Uppfostran och värderingar...

E

ecssory

..i djurkretsar.

Denna gång gällande häst och hund.

Där det finns hästar finner man också hundar...de flesta fria för vinden och ouppfostrade.

Vi har eget stall och jag har satt upp en regel som säger att gapiga och vilda hundar och barn stannar utanför stallet, stallet är hästens hem och deras fristad där de skall få vara ifred.

Detta innebär ju inte att man slipper konfrontationer.

Fick idag veta att min häst igår hade fått ordentligt med däng av en av de andra hästägarna.
Två hästar skulle tas in från hagen, hästägaren har alltid med sig sin hund som ofta svansar nära hästarnas ben och ofta precis bakom.
Min häst blev irriterad och kickade efter hunden och det utlöste hin hole hos hundägaren som läxade upp min häst efter noter.

Jag har alltid resonerat att hundar skall hållas borta från hästarna av just dessa skäl och nyper hellre tag i en hund som springer för nära hästarna än att ger hästar däng för att de markerar att hundar går för nära.

Hästarna har även öppna boxar och de gör allt för att få in ett tjuvnyp på de hundar som springer förbi med några få undantag.

Vet inte hur kommunikationen fungerar häst kontra hund men vissa hundar accepteras av hästarna medans andra är lovligt byte.


Hur skulle ni resonera i ovanstående händelse?
Jag tycker inte det känns bra att hästen får däng av denna anledning och om hundägaren inte kan hålla sin hund på rätt position borde den inte följa med till hagen - men detta är som vanligt ett oerhört taggat ämne som drar upp heta känslor...av någon anledning.
 
Hunden ska läras och läxas upp, inte hästen.

Så tycker jag... jag skulle inte bli förbannad på hästen om den sparkade hunden allavarligt om hunden sprang runt hästens bakben eller sprang rätt in i hagen tex.
 
"Hunden ska läras och läxas upp, inte hästen"

Jo.

Saken löser sig per automatik den dagen en hund blir träffad men det är ju synd att det många gånger måste gå så långt att hundarna själva skall läras upp a la upplevelsebaserad inlärning.
 
Jag håller med du.... Men det är som sagt ett infekterat ämne, samtidigt som jag skulle blivit vansinnig på hundägaren i det här fallet! Å andra sidan ska man ju dela stall med personen i fråga även i fortsättningen.

Sen är det ju också en säkerhetsfråga, en lösspringande hund kan ju ställa till med mycket elände utan att ens göra något speciellt. Du kanske kan försöka med det perspektivet?
 
Jag tycker att det beror lite på.

Min hund går nära hästarna för att han litar på dom. Han biter inte, han jagar inte. Det finns ingen anledning för en häst att hålla på att tjuvsparka efter honom. Hade han vallat, jagat eller ofredat dom hade det varit en annan sak.

Personligen tycker jag riktigt illa om hästar som tjuvsparkar om det inte finns en anledning. Att en hund bara går bakom ser jag inte som en anledning. Inte heller gillar jag när hästarna håller på vaktar och nyper efter hundar som till exempel bara går i gången.

När jag har min hund med på ridturer så kräver jag ibland att han skall gå riktigt intill min häst. Skulle min häst tjuvsparka då skulle han verkligen få veta vart skåpet skall stå. Samma sak gäller om hunden skulle göra något dumt mot hästen.

Jag tycker att det är tvåvägs kommunikation. Hunden skall respektera hästen och hästen skall respektera hunden.
 
Men det känns ändå som lite upp till hästägaren om man vill uppfostra de så mot hundar eller inte. Sparkar hästen efter hundar så får hundägarna acceptera det och hålla bort sina hundar tycker jag, inte puckla på en häst då ägaren anser det onödigt. Klart är det ett litet stall där en häst av tre är hundsur kanske man få diskutera det, men är det ett stall på 10 hästar och 5 hästar är hundsura så får nog hundägaren acceptera det.
 
Det är inte så särskilt konstigt att hästen sparkar efter hunden? Hunden är ett rovdjur = fiende, döda eller dödas...
Men visst kan hästar vänjas vid hundar, ett stall där jag höll till i de yngre åren hade de en schäfer som vallade in deras egna fölston, fölstona visste vad det innebar och ställde aldrig till problem, men en dag var det en ny häst i flocken, som inte gillade behandlingen vilket gav två utsparkade framtänder på schäfern...
Det där med att hugga efter hundar igång kan det oxå finnas en förklaring till, en annat stall hade oxå en schäfertik, hon antog helt kallt att allt som hamna på stallgången var hennes, och böjde sig hästarna neråt så högg hon dem i mulen... Varvid hästarna i stallet började nypa till alla hundar som kom i närheten...
Våran egen springer spaniel, hade absolut inget vett som valp och gjorde en massa tok i stallet som det var bara tur att han överlevde. men så en dag skulle han hälsa på en häst i hagen och missade att det var en eltråd... Han kopplade ihop stöten med hästen och vägrar numera komma inom tre meters radie vilket känns jättebra! Stängsel har han inga problem men vilket är tur efter som han är jakt hund...
 
Jag har inte sagt att det är konstigt att hästen sparkar efter hund. Jag har bara sagt att jag skulle ALDRIG acceptera det, lika lite som jag accepterar att hunden jagar eller biter hästen.
 
Eftersom jag ser det som en risk att hundar och hästar skall umgås så ser jag helst att hålla hundarna från hästarna innan något händer.

Det är ju betydligt lättare att hålla hunden från hästen än tvärtom, kan man själv inte placera sin hund är det väl bäst om den inte är med.

Om hästen inte gillar hundar så ser jag ingen anledning att föra ihop dem, lika lite om hunden inte gillar hästar.
 
Tycker du har ett sunt resonemang här.
Mina hästar MÅSTE umgås med hundar, varesej de vill eller inte, då jag har tre stycken som är med mig i stallet.
Dessa tre jagar inte, de biter inte, skäller eller vallar inte hästarna, men visst, ibland kan de gå lite nära.
Ibland alla hästar jag har haft har jag aldrig upplevt att detta varit några problem. Hästarna har snarare varit nyfikna och vänliga, har inte träffat på någon som inte gillat hundarna. Hundilskna hästar kanske beror på att de haft dåliga erfarenheter?
Angående hundar som jagar hästarna - det är en helt annan sak.
/
Susanne
 
Det beror på.

Hästen accepterar vissa hundar och vissa gillar hon inte, Jag har haft tre ston alla har lika selektivt valt de hundar de gillar eller inte gillar.

De som de inte gillar ger de gärna ett tjuvnyp och kommer de för nära benen....kommer en oönskad hund in i hagen så blir den inte långvarig.

Eftersom det är på detta sätt så tycker jag det bästa är att hålla hundarna från hästen eftersom det kan smälla en dag.

Risken kommer inte försvinna för att jag "klår" upp min häst och eftersom det kommer kvarstå en risk för hunden så undrar jag om hundägarna tycker det är värt det!

Nu blir vi antagligen med hund och jag om sambo och OM hunden kommer följa med till stallet så kommer den definitivt hållas undan för hästarna och lära sig från början att akta sig för hästar.
 
Jag har både häst och hund och har från första dagen med hund i stallet sagt att hunden får tyvärr lära sig läxan själv. Jag kan inte i 10-12 år framåt tala om för hunden att hon ska flytta/akta sig för hästarna. Hon har fått lära sig detta själv och det fungerar utmärkt.

Stallet och omgivningen däromkring är hästarnas hem och där får hundarna anpassa sig efter hästarna. Min häst har sparkat och bitit efter min hund och efter 2-3 ggr så har hunden snart lärt sig att man ska passa sig.
 
OBS OBS OBS jag tycker att det dags att varna alla hundägare som har nyfikna/oförsiktiga hundar! hästar är stora starka djur, och det räcker med en enda spark för att döda en hund. min älskade hannibal blev bara 11 månader innan han fick aortan avsparkad... :cry: ironoskt nog var han av rasen dalmatiner...
 
Vad fruktansvärt! :cry:
Var det din eller någon annans häst?
Jag vet att det inte är resonligt men jag skulle bli så urförbannad på hästen fast den egentligen inte kan ta ansvar för vad den gör.
 
det var en ridskolehäst. (blev senare avlivad pga kronisk hälta, jag var inte den som grät mest precis :devil:). men det var min hunds fel, han skulle "leka" med hästarna. jag var 12-13 år då och hade tappat kopplet när han kutade iväg. som "tur" var dog han ganska fort, han hann inte lida så länge.
 
just det! och det är så dumt att tänka att dom nog reder ut det själva när det räcker med en enda spark!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 911
Senast: cello
·
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 018
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 279
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 334
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp