Upphakning

L

Liiisa

Hej!
Om en säljare säger att en häst har en rörelsestörning som endast syns ibl. och den försvinner efter uppvärmning, och att de i vetrinärbesiktningen står "upphakning enl. uppgift från säljaren, inget som går att provocera". Själv ser du den inte under provridningen.
Om den då ses väldigt tydligt hos dig samt du får diagnosen patellaupphakning av annan veterinär som du tar ut, är detta grund för hävning av köp? Eller får man skylla sig själv. Är det allmän kunskap att upphakning betyder patellaupphakning?

Inga elaka svar tack, då detta bara är en fundering.
Hoppas nån vet =)
 
Sv: Upphakning

Det är inte grund för hävning, du var medveten om det, dvs säljaren har varit noga med att informera om det, och sett till att det kommer på veterinärpappret. En både seriös och smart säljare.

Ang om det är allmän kunskap att upphakning = patellaupphakning så det spelar ingen större roll så rent juridiskt. För mig är upphakning just patellaupphakning, men om det är allmänt så eller ej vet jag inte. MEN, köparen informerades om att hästen hade någon form av upphakning, och köparen skulle då om h*n inte riktigt visste vad detta innebar tagit reda på mer.
 
Sv: Upphakning

Säljaren har upplyst om problemet, därigenom har köparen accepterat felet och därmed går det inte heller att reklamera.
 
Sv: Upphakning

upphakning skulle jag direkt koppla ditt patella eller spatt. Det brukar vara dom vanligaste orsakerna.

Är det patella så är det ju ingen större fara, se bara till att alltid hålla hästen varm (ej gå otäckad) och skritta fram extra länge. Det är inget farligt igentligen, bara man är medveten om det och utgår efter det.
 
Sv: Upphakning

Jag säger som de andra, har säljaren upplyst om att rörelsestörningen finns (ibland) så kan inte köparen reklamera pga detta.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 673
Senast: lundsbo
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 017
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 136
Senast: AmandaJ
·
Träning Hej, Jag vet inte om det här är en hästhanteringsfråga eller hästmänniska men vi försöker... Jag har haft häst i många år och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
10 931
Senast: Honeypixie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp