Rädd för sin egen häst

Salikon

Trådstartare
Hej,

Jag vet inte om det här är en hästhanteringsfråga eller hästmänniska men vi försöker...

Jag har haft häst i många år och ridit hela mitt liv men rädslan har alltid funnits, inte för min egen häst och för vissa andra men för de flesta hästar. Osäkerhet för vissa situationer och allmän rädsla att jag ska ramla av eller göra mig illa. Problemet har hittills inte varit så stort då jag löst det genom att inte hantera andras hästar som jag är osäker på och jag rider i stort sett bara min egen häst.
Nu har jag köpt en till häst eftersom min andra inte går att rida och träna på det sättet jag vill och det har bara blivit så fel ända från början.

Jag var väldigt noggrann med att jag skulle ha en lugn och trygg häst. Trodde att jag hittat drömhästen (vilket jag nog har men inte som det känns nu) men i mina ögon är hästen helt annorlunda mot när jag var där och provred. Jag har varit och hälsat på flera gånger och provridit, var med på klinik flera gånger och hästen är stencool, oriden och outbildad men ändå lugn. Jag började ganska snabbt med att sitta upp när hon kommit till mig, inga problem. Red ut , lektion i ridhuset (som hon troligtvis aldrig varit i innan då hon gått med föl) allt gick bra. Tills ett pass i ridhuset då jag skrittade på långa tyglar och hästen bara exploderar, jag flög såklart som en vante och gjorde mig jäkligt illa. Sen dess blir det bara värre och värre, jag har inte vågat sitta upp sen dess och det känns som om jag aldrig kommer rida igen. Jag började om från marken med longering och grunder, hästen skenar och bockar vid varje pass. Enligt gamla ägaren (som jag litar fullt på) har hästen ALDRIG betett sig såhär.
Andra som är med ser det inte som en stor grej utan tycker jag är mesig men jag får panik! Jag känner att jag inte har någon kontroll över hästen och för varje gång hon gör det vet jag att jag kommer längre ifrån att rida henne.
Efter avramlingen var jag till och med rädd för henne i boxen, det har gått över nu men vid all annan hantering blir jag jättestressad, till och med in och ut från hagen! Vad ska jag göra? Jag har ridit i hela mitt liv, det är inte min kunskap eller nåt sånt som sätter käppar i hjulet utan den förbannade rädslan, jag blir helt blockerad! Min andra häst är jag inte ett dugg rädd för, varken i ridning eller hantering.

Ska jag ge detta tid eller sälja nya hästen och börja spela minigolf?
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Skulle gissa att hästen är inne i en testningsperiod.Hon/han känner att hon har övertaget nu eftersom du är nervös och spänd.Ta hjälp och börja från början så att du får tillbaka ditt självförtroende.Lycka till och ge inte upp.
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Tack för svar :) Ja, jag tror det. Problemet är att hon är rädd, har bytt hem 2 ggr nu på kort tid och jag tror det har varit mycket för henne. Så nu har vi en rädd häst, en rädd ägare och hästen måste ta ledarskapet = pannkaka. Min tränare är ute minst en gång i veckan, då sköter hon sig för då är jag lugnare men hon kan fortfarande dra iväg och bocka men eftersom min tränare inte är rädd så ser ju inte hon det som ett problem. Jag ser det bara som att så länge hon gör så kommer jag aldrig kunna rida och blir ännu mer stressad!
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Bara en fundering...

Hon kanske börjar få bättre kondis nu om hon tidigare bara gått med föl? Hon orkar mer o orkar också hitta på bus? Jag har haft en som jag fick börja med att galoppera ganska omgående efter uppsittning, ett tag för annars gick den i luften, men fick den bara "busa" av sig ett par varv så var den cool. Gick över efter ett tag som tur var!

Som sagt, bara en fundering, eller som tidigare sagts, testperiod?

Vad händer om du longerar 10 min innan du sitter upp? Gjorde vi alltid med unghästarna där jag jobbade förut.

Ge det ett tag till, det låter ju på din beskrivning som att hästen kan vara värd det då den egentligen är stencool...
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Kan vara så att kondisen börjar bli bättre, men jag tror att mycket beror på många miljöombyten på kort tid, hästen är importerad och framförallt då komma till en ny, rädd ägare.
Nu longerar jag bara eftersom jag inte vågar sitta upp.
Vissa dagar kan jag börja med övningar direkt, flytta i sidled osv. Men som igår t.ex så var jag tvungen att bara släppa ut henne i linan för att hon skulle rasa av sig, det gick inte att få kontakt med henne. Sen var hon lugn i typ en halvtimme, sen blev hon rädd för något och då var det bara att börja från början. Jag är rädd för att hon ska skena och bocka med mig på ryggen, jag har inte ridit ordentligt på länge och har ingen balans = jag kommer ramla av varenda gång.

Jag har fått tips om att slänga upp någon som är helt orädd, vad tror ni om det? Kan det göra saken bättre?

Hästen är värd att satsa på, det är en jättefin och trevlig häst., vilket iofs inte gör saker lättare eftersom alla ska tycka och tänka och undrar varför jag inte rider min fina nya häst.
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Jag känner igen mig så väl i detta.
Jag tror att det är en snäll häst i grunden som beslöt sig för att testa dig lite. När du blev så tydligt rädd för henne så tog hon över helt. Hon känner sig förmodligen väldigt osäker när hon är med dig och måste testa gränserna hela tiden. Just för att hon behöver ha gränser, som du inte kan sätta just nu p.g.a din rädsla. Varken hon eller du mår bra av detta.

Det du kan göra är att fortsätta jobba med henne med hjälp utav bra tränare och kunniga hästmänniskor. Arbeta henne från marken först och främst för att skapa förtroende. Annars så kan du lämna ut henne på foder ett tag för att se hur hon funkar med en annan ryttare. Se då till att hon får komma till en trygg och stabil person.

Jag känner med dig och hoppas att det löser sig till det bästa!
 
Sv: Rädd för sin egen häst

*kl

Låna ut på foder vet jag inte om det är så bra med en häst som flyttas för mkt på kort tid. Men kanske om man kan få hjälp och ändå ha kvar hästen i stallet? Känner du ingen som kan hjälpa dig, som medryttare eller delfodervärd?
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Läste dina inlägg igen. Jag tror att du skulle spara en del blod, svett och tårar på att lämna bort henne/sälja och leta efter en ny häst som är äldre/väl igångsatt och som du kan ha på prov ett tag först för att känna att allt klickar.

Man vill gärna kämpa för sin häst, men när man väl slipper den kan det kännas rätt skönt ändå.

Frågan är om du någonsin kommer att lita på henne eller alltid ha kvar lite rädsla, eftersom du vet vad hon är kapabel till... Dock så skriver du ju att hon flyttat runt en del på sistone, och det tar tid för vissa hästar att komma till ro.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rädd för sin egen häst

Tack, känns bra att få svar från er som känner igen er men framförallt tar detta på allvar för det är en stor sak för mig :bow:

Ja, det är min tes också, hästen är rädd/osäker och behöver ett tydligt ledarskap och jag backar hela tiden. Jag jobbar från marken nu men känner att jag blir blockerad hela tiden. Jag börjar alltid med att flytta henne för tryck, det har blivit en ond cirkel, hon blir stressad, jag tar tag hon blir rädd och jag vågar inte gå på henne och visa när hon gör rätt utan börjar berömma när hon gör halvt rätt för att fuska mig genom övningen och komma vidare. Jag är rädd för att "gå på henne" och att hon typ ska explodera och springa över mig eller nåt. Sen har jag börjat tömköra och det funkar bra, men går nån ut / in i ridhuset är det sken och bock som gäller.

Har ni tips på vad jag ska göra? Jag har börjat göra kardinalfel nr 1 nu att undvika allt och linda in oss i bomull, utsätter henne inte för nåt som kan tänkas skrämma henne. Har fått tips om att gå promenader men det känns som att det skulle sluta i katastrof, men hur kul är det för henne att bara se ridbanan/ridhuset. eller ska jag bara vara där tills hon är trygg med mig?

Tycker hon att det är tråkigt att göra samma sak, är det felet? Har ni tips på övningar jag kan göra? Ska jag bara avdramatiserra genom att ställa mig på ridbanan och klia henne tills hon är lugn och sen bara gå in eller gör jag problemet ännu större genom att vika mig då?
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Jo jag har vänner i stallet som erbjudit sig att hjälpa, ska jag låta de hjälpa till och rida tycker ni?
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Jag vet, tanken har slagit mig också, men hon har varit hos mig drygt en månad så det känns som om jag ger upp för lätt? Jag vill inte ha en äldre häst eftersom jag känner att jag gått igenom allt det där med min andra, vill komma vidare nu. Vissa säger åt mig att jag får räkna med att flyga av osv, men ska man verkligen behöva göra det?!
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Jag vet inte om jag kommer lita på henne, eller vilja sitta på henne igen. Kanske om någon annan rider henne och det funkar så jag ser att hon lugnat sig... antar att jag måste fatta ett beslut hur jag vill göra och sedan fullfölja det...
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Det absolut bästa är att kasta upp en ryttare som inte blir rädd och bara fortsätter att rida på.
Då får hästen lära sig att det inte hjälper att bocka för det händer inget.
Denna personen ska ju helst kunna rida din häst på heltid tills den lugnat ner sig (för det kommer den att göra nästan garanterat) och sen hjälpa dig tills du känner dig säker.

Du själv ska hålla dig till din andra häst tills du känner dig lugn och säker, det finns ingen anledning att sitta upp på en häst man är rädd för. Det blir bara en ond cirkel då.

Jag har en häst som kan bocka iväg rejält och känner jag att han en dag är superspänd och på djävulshumör så rastar jag honom på något annat sätt än genom ridning. Det gynnar ingen att han är spänd, jag blir spänd och tjuvhåller i tygeln, han blir värre och exploderar till slut.
Ibland ger jag mig själve den på att det ska gå bra och då gör det oftast det men känner jag själv att jag fegar så är det ingen idé, då skiter det sig garanterat.

Känner du att du fortfarande är rädd för hästen när den går fint med andra ryttare så råder jag dig nog att sälja. Då kan ni båda få en lugn och bättre framtid men någon annan.
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Ja, jag har funderat på det länge och så får det nog bli, ska jag själv fortsätta med markarbetet tycker? Jag ska be den andra ryttaren att börja rida, ska betala lektioner till henne så allt går rätt till. Hästen kanske blir lugnare och mer stimulerad om hon får komma ut och röra på sig i olika miljöer...
Jag har liksom väntat på att hästen ska bli lugn så att ingen skadar sig (vilket är min skräckvision), men kommer hon bli det eller är det bara att slänga upp någon som är totalt orädd?
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Kan det inte vara du har satt för höga krav för snabbt?

Du har haft henne en månad, hon var outbildad & oriden vad jag förstod & även fölsto.
Går det för fort fram så kan man alltid räkna med bakslag, tyvärr.

Backa rejält, träna ledarskap med henne tills varken du eller hon tvekar i någon situation, promenera med henne. Ta hjälp av tränare.

Många hästar är tyvärr ganska fula som genast tar tillfäller i akt om en person är osäker.
*Sneglar på min valack i hagen* Det är en häst som fullständigt kör över en om man tvekar. Men är en ängel om man har tillräckligt stor aukoritet.
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Ska jag bara avdramatiserra genom att ställa mig på ridbanan och klia henne tills hon är lugn och sen bara gå in eller gör jag problemet ännu större genom att vika mig då?

Detta tycker jag är den bästa idéen för er i nuläget.
Att umgås utan krav och stressmoment så att ni båda känner er säkra.
Om du inte har ställt ett krav som hästen kommer undan så har du ju inte vikit ner dig.
Låt andra ställa krav på henne i arbete på lina och i ridningen och så tar du det bara lungt med henne så att ni kan börja lita på varandra igen.
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Det enda jag har gjort är att jobba henne i lina, bett henne flytta sig för tryck och longerat och även tökört. Känns ganska basic, eller har jag gått för fort fram? Tränaren är ute en gång i veckan, hon ser mig som problemet vilket såklart är rätt...

Har du tips på några ledarskapsövningar som jag kan göra?
 
Sv: Rädd för sin egen häst

En ryttare som inte är rädd för att trilla av spänner sig inte i fallet och landar därför mjukare dvs skadorna uteblir eller blir inte så allvarliga.
Sätter man sig frivilligt på en häst som bockar mycket så är man ju medveten om risken!
Du ska givetvis diskutera med den ev ryttaren vad ni förväntar er av sammarbetet.
Får ryttaren betalt så ska den kanske stå för träningskostnader själv men om det är en kompis som bara ställer upp hade jag givetvis betalt lektion/kurs om den var intresserad av det!
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Ska diskutera detta med tränaren som kommer ikväll, tror att det kan vara en bra idé. Låta någon annan rida henne så att jag får varva ner. Hela mitt liv kretsar kring detta nu, min familj börjar tröttna rejält. Jag är ett nervrak eftersom jag spenderar flera timmar varje dag med att vara rädd.. Tack för tipset!
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Nej, denna ryttaren har en liten ponny av värsta kaliber, väldigt fin men busig så hon är van att svälja sand :D Hon är ju med i stallet och vet exakt vad hästen gör och är inte rädd. Hon hjälper mig så jag står för alla kostnader, eventuell läkarvård också ;)
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 511
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 300
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 946
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 334
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp